محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ منتخب مشهورترین منتقدین جهان

محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ منتخب مشهورترین منتقدین جهان


6 آبان 1397 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ منتخب مشهورترین منتقدین جهان

فیلم‌های انیمیشن، پویانمایی یا به قول قدیمی‌ها کارتون از جمله محبوب‌ترین محصولات فرهنگی و هنری و سرگرمی در سرتاسر دنیا هستند. از ابتدای تاریخ اختراع انیمیشن ساده و تک بعدی تا زمان ظهور انیمیشن‌های ۲ بعدی، ۳ بعدی، ۴ بعدی و انیمیشن‌های تلفیقی این صنعت رو به رشد همواره مورد توجه مشهورترین کمپانی‌های فیلمسازی جهان بوده است. ۲۸ اکتبر روز جهانی انیمیشن است. ۱۰ عدد از بهترین انیمیشن‌های تاریخ به انتخاب مشهورترین منتقدین سینمای جهان را از سایت Business Insider در مجله کوروش بخوانید.

۱- Inside Out؛ ظاهر و باطن، بیرون و درون یا پشت و رو

 

Inside Out؛ ظاهر و باطن یا بیرون و درون یا پشت و رو

 

Inside Out که در ایران به نام‌هایی مثل «بیرون و درون»، «ظاهر و باطن» و «پشت و رو» ترجمه شده، یک انیمیشن جذاب و سحرانگیز محصول سال ۲۰۱۵ است که دل قریب به اتفاق تماشاگران و منتقدین سرشناس سینما را برده است. در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ، امتیاز منتقدان به این فیلم ۹۸ درصد و امتیاز تماشاگران ۸۹ درصد بوده است.

سه بعدی کمدی- درام محصول کمپانی پیکسار داستان دختر بچه‌ یازده ساله‌ای به نام «رایلی» است که به خاطر شرایط خانواده‌اش مجبور می‌شوند به سان‌فرانسیسکو نقل مکان کنند. رایلی در شهر جدید دوستان تازه‌ای پیدا می‌کند و به محیط خو می‌گیرد اما داستان جذاب انیمیشن از آن‌جا شروع می‌شود که ۵ حس خوشحالی، ترس، عصبانیت، تنفر و غم دیگر تحت کنترل او نیستند و همین امر شرایط پیچیده‌ای را برای او درست می‌کند.

 

۲- Snow White and the Seven Dwarfs؛ سفیدبرفی و هفت کوتوله

 

Snow White and the Seven Dwarfs؛ سفیدبرفی و هفت کوتوله

 

یک انیمیشن نوستالژیک و کلاسیک محصول سال ۱۹۳۷ میلادی کمپانی فیلمسازی والت دیزنی. «سفید برفی و هفت کوتوله» با تم جذاب داستان‌های جن و پری سرگذشت دخترکی زیبا و یتیم است که به خاطر اخلاق بد نامادری‌اش به جنگل پناه می‌برد و آن‌جا هم گرفتار طلسم یک جادوگر می‌شود. سفید برفی از دست جادوگر فرار می‌کند و به کلبه هفت کوتوله پناه می‌برد و … در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ، انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله امتیاز ۹۸ درصد را از منتقدین و امتیاز ۷۸ درصد را از تماشاگران دریافت کرده است.

 

۳- Zootopia؛ زوتوپیا

 

Zootopia؛ زوتوپیا

 

یکی از جدیدترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر «زوتوپیا» محصول سال ۲۰۱۶ کمپانی والت دیزنی است که در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ رضایت ۹۸ درصد منتقدین و ۹۲ درصدی تماشاگران را جلب کرده است. در یک شهر خیالی که تمام ساکنانش را حیوانات تشکیل می‌دهند، یک خرگوش زبر و زرنگ به مقام پلیس می‌رسد و با همکاری یک روباه کلاهبردار از یک پرونده مرموز پرده برمی‌دارند اما کسی حاضر نیست به کشفیات آن‌ها گوش کند و اهمیت بدهد. «شکیرا» خواننده مشهور لبنانی-کلمبیایی ترانه این انیمیشن را خوانده و به جای شخصیت «غزال» که در انیمیشن یک خواننده مشهور است در نسخه اصلی صحبت کرده و آواز خوانده است.

 

۴- Toy Story 3 ؛ داستان اسباب بازی ۳

 

Toy Story 3 ؛ داستان اسباب بازی 3

 

رضایت ۹۹ درصدی منتقدان و ۸۹ درصدی تماشاگران یعنی نسخه سوم «داستان اسباب‌بازی‌« محصول مشترک دو کمپانی مشهور پیکسار و دریم ورکس در سال ۲۰۱۰، نه تنها نسبت به نسخه یک و دو این انیمیشن افت نداشته بلکه از دو نسخه قبلی قوی‌تر و جاندارتر هم بوده است. اندی دِیویس، ۱۷ ساله که پیوندی عمیق با اسباب‌بازی‌هایش دارد قرار است به کالج برود . اسباب‌بازی‌هایش، شامل وودی و باز لایت یر، دربارهٔ آینده نامعلومشان نگرانند. آن‌ها به‌طور ناخواسته سر از مهدکودکی درمی‌آورند و در آن‌جا با مشکلات فراوانی رو به رو می‌شوند. هنرپیشه‌های مشهور هالیوود از تام هنکس گرفته تا تیم آلن به جای شخصیت‌های این انیمیشن موفق صحبت کرده‌اند. تا همین اواخر داستان اسباب‌بازی ۳، عنوان دومین انیمیشن پرفروش تاریخ و شانزدهمین فیلم پرفروش جهان را در اختیار خود داشته است.

 

۵- Toy Story 2 داستان اسباب‌بازی ۲

 

Toy Story 2 داستان اسباب‌بازی 2

 

قسمت دوم داستان اسباب‌بازی در سال ۱۹۹۹ روی پرده سینماهای جهان رفت. پنجمین انیمیشن در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ از سوی منتقدان رضایت ۱۰۰ درصدی و از سوی تماشاگران رضایت ۸۶ درصدی را به دنبال داشت. داستان اسباب‌بازی ۲ ماجرای اردو رفتن اندی و دزدیده شدن «وودی» توسط «ال» است که یک انبار اسباب‌بازی دارد. به دنبال این ماجرا «بوز» و سایر دوستان‌شان درصدد نجات او برمی‌آیند، اما وودی به این فکر می‌کند که شاید ماندن در یک موزه او را به یک عروسک جاودان تبدیل کند.

 

۶- Up؛ بالا

 

Up؛ بالا

 

انیمیشن «Up» محصول سال ۲۰۰۹ کمپانی دیزنی داستان پیرمرد بامزه‌ و یک‌دنده‌ بادکنک فروشی است که رویای سفر به Up یا «آبشار بهشت» را در سر می‌پروراند. شاید این مسئله چندان آرزو و رویا به نظر نرسد اما مسئله اینجاست که پیرمرد به دلیل عشق عمیق به همسرش که فوت کرده و قولی که در جوانی برای رفتن به این آبشار به او داده قصد دارد خانه‌اش را هم همراه خود به این آبشار ببرد. سرانجام پیرمرد این کار را با کمک هزاران بادکنک و پسرکی بامزه که به طور تصادفی با او همسفر می‌شود محقق می‌کند. انیمیشن Up رضایت ۹۸ درصدی منتقدین و ۹۰ درصدی تماشاگران را در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ کسب کرده است.

 

۷- Finding Nemo؛ در جستجوی نمو

 

Finding Nemo؛ در جستجوی نمو

 

یک انیمیشن جذاب دیگر در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ و محصول مشترک دو کمپانی مشهور دیزنی و پیکسار در سال ۲۰۰۳. «در جستجوی نمو» که از سوی منتقدان رضایت ۹۹ درصدی و از سوی تماشاگران رضایت ۸۶ درصدی را به دنبال داشته داستان یک ماهی به نام «مارلین» است که در مورد پسرش «نمو» زیادی حساسیت به خرج می‌دهد اما با تمام این احتیاط‌ها و مراقبت‌ها پسرش را در اقیانوس گم می‌کند. بعد از این‌که مارلین به کمک یک ماهی دیگر پسرش را پیدا می‌کند سعی می‌کند کمتر حساس باشد و پسرش را آزادتر بگذارد.

 

این مطالب را هم بخوانید:

 

۸- Pinocchio، پینوکیو

 

Pinocchio، پینوکیو

 

یک انیمیشن قدیمی و خاطره‌انگیز در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ. «پینوکیو» محصول کمپانی والت دیزنی در سال ۱۹۴۰ هنوز هم یکی از پربیننده‌ترین انیمیشن‌ها در میان نسل‌های مختلف است. پینوکیو داستان پسر چوبی ساخته دست پدر ژپتو بود که رویای تبدیل شدن به پسری واقعی را در سر داشت و در این راه اتفاقات زیادی را از سر گذراند. پینوکیو رضاییت ۱۰۰ درصدی منتقدین و رضایت ۷۲ درصدی تماشاگران را کسب کرده است.

 

۹- Finding Dory؛ در جستجوی دوری

 

Finding Dory؛ در جستجوی دوری

 

اشتباه نکنید! انیمیشن «در جستجوی دوری» محصول سال ۲۰۱۶ کمپانی پیکسار، در عین این‌که با همان شخصیت‌های «در جستجوی نمو» ساخته شده اما دنباله‌ای برای انیمیشن «در جستجوی نمو» نیست. در جستجوی دوری داستان یک ماهی دوست‌داشتنی و شیرین اما فراموشکار است که اتفاقا با نمو و پدر او زندگی می‌کند. یک سال از پیدا شدن نمو گذشته و دوری تصمیم می‌گیرد به دنبال خانواده‌اش بگردد اما هر کس که سر راهش قرار می‌گیرد تعریفی متفاوت از خانواده و پدر و مادر به او ارائه می‌دهد. در جستجوی دوری به عنوان نهمین انیمیشن در لیست محبوب‌ترین و بهترین انیمیشن‌های تاریخ رضایت ۹۴ درصدی منتقدین و رضایت ۸۴ درصدی تماشاگران را به دنبال داشته است.

 

۱۰- Toy Story؛ داستان اسباب‌بازی

 

Toy Story؛ داستان اسباب‌بازی

 

نخستین قسمت از چهارگانه «داستان اسباب‌بازی» در سال ۱۹۹۵ توسط دو کمپانی قدرتمند پیکسار و دیزنی ساخته شد. داستان نخست از چهارگانه داستان اسباب‌بازی حول و حوش این ماجرا می‌گذشت که «وودی» عروسک گاوچران و سوگلی مجموعه عروسک‌های پسر بچه‌ شش ساله‌ای به نام «اندی» با ورود یک عروسک فضانورد به اتاق عروسک‌های اندی حس حسادتش برانگیخته می‌شود و در این میان ماجراهای جالبی اتفاق می‌افتد. تام هنکس از همان ابتدا صداپیشه «وودی» بود و تیم آلن به جای عروسک فضانورد یا همان «باز» صحبت می‌کند. داستان اسباب‌بازی رضایت ۱۰۰ درصدی منتقدین و توجه مثبت و ۹۲ درصدی تماشاگران را کسب کرده است.

 

کالابرگ الکترونیک