طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی


5 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده به روش رستورانی

لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده یکی از روش‌های پرطرفدار طبخ لوبیا پلو است که با سرعت بیشتری آماده می‌شود. شما می‌توانید لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده را به عنوان غذای اصلی در مهمانی‌های خود نیز سرو کنید. این پلو کته به خاطر لوبیا سبز، برنج و گوشت چرخ کرده ارزش غذایی بالایی دارد و یک وعده غذایی کامل است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه لوبیا پلو کته ای با گوشت چرخ کرده را به همراه نکات اضافی و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (حدود ۴۰۰ گرم)
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۵۰ گرم
لوبیا سبز خرد شده ۵۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری سرخالی
گوجه فرنگی ۵ عدد متوسط
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
ادویه مخصوص لوبیا پلو ۱ قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
زعفران (دم کرده) ۱ قاشق غذاخوری
دارچین نصف قاشق چای‌خوری
آب جوش ۳ تا ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست و ترشی برای سرو لوبیا پلو

 

مدت زمان آماده سازی مواد لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده: ۴۰ دقیقه
میزان کالری در ۱۰۰ گرم لوبیا پلو کته ای با گوشت چرخ کرده: حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

برای اینکه یک لوبیا پلو دمی خوشمزه با گوشت چرخ کرده درست کنید باید مرحله به مرحله مطابق دستورالعمل زیر عمل کنید:

مرحله اول: برنج را خیس کنید

برای تهیه این لوبیا پلو دمی بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و طعم غذای شما دوچندان شود. اما در هر صورت از هر برنجی که استفاده می‌کنید در ابتدا باید برنج را خوب بشویید. برای شستن برنج، مقداری آب روی برنج ریخته، برنج را با دست به آرامی حرکت دهید، سپس آب روی برنج را خالی کنید. این کار را سه مرتبه انجام دهید.

حالا به برنج خیس خورده آب اضافه کنید، طوری که سطح برنج کاملاً با آب پوشانده شود. حدود دو قاشق غذاخوری سرخالی نمک نیز در این مرحله به ظرف برنج اضافه کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید نمک، انواع برنج ایرانی و برنج خارجی را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

حتما بخوانید  ۱۶ طرز تهیه انواع آبگوشت‌ سنتی و مجلسی ایرانی + فیلم

مرحله دوم: لوبیا سبزها را خرد کنید

در ابتدا سر و ته لوبیا سبزها را جدا کرده، سپس آنها را کاملاً بشویید و خشک کنید. حالا با یک چاقوی تیز لوبیا سبزها را به قطعات ۱ تا ۲ سانتی‌متری تقسیم نمایید.

مرحله سوم: پیاز را نگینی خرد کرده و سرخ کنید

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو کته ای با گوشت چرخ کرده باید پیازها را نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید لوبیا پلو را درست کنید مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید.

بعد از اینکه روغن کاملاً داغ شد، پیازهای خرد شده را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ پیازها تغییر پیدا کرده و سبک شوند. در این مرحله لازم نیست که پیازها خیلی سرخ و طلایی شوند.

برای خرید انواع روغن سرخ کردنی و پیاز داغ منجمد آماده می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله چهارم: گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

بعد از اینکه پیازها سبک شدند، گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گوشت کاملاً سرخ شود. هنگام اضافه کردن گوشت، مرتب مواد را هم بزنید و حرارت را کم کنید. اجازه دهید گوشت با حرارت کم سرخ شود. این باعث خواهد شد تا چربی گوشت به آرامی جدا شده و غذای شما طعم لذیذ‌تری پیدا کند.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده را حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله پنجم: لوبیا سبزها را اضافه کرده و تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده، نوبت اضافه کردن لوبیا سبز است. حدود ۵ دقیقه لوبیا سبز را تفت دهید. لازم نیست که رنگ لوبیاها تغییر پیدا کند.
همین که آب میان بافتی لوبیا سبز خارج شود، کافیست.

مرحله ششم: ادویه‌ها را اضافه کنید

حالا نمک، زردچوبه، ادویه مخصوص لوبیا پلو و فلفل سیاه را به لوبیا و گوشت چرخ کرده اضافه کنید. در این مرحله نیز باید حرارت کم باشد تا ادویه‌ها نسوزند و غذای شما طعم تلخ یا بوی نامطلوب پیدا نکند.

برای خرید نمک، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه نمایید.

مرحله هفتم: رب گوجه و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید

این مرحله زمان اضافه کردن رب گوجه و پوره گوجه فرنگی است. برای تهیه پوره گوجه ۴ تا ۵ عدد گوجه رسیده را با رنده دستی یا میکسر پوره کنید. ابتدا رب گوجه را اضافه کنید و کمی با گوشت تفت دهید تا از خامی بیفتد و رنگ باز کند.

سپس پوره گوجه فرنگی را به مایه گوشت چرخ کرده اضافه کنید تا روی حرارت ملایم آب آن کاملاً کشیده شود. استفاده از پوره گوجه فرنگی در پلوهای دمی به قوی شدن طعم و مزه غذای شما کمک می‌کند.

در صورت تمایل خرید رب گوجه فرنگی را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله هشتم: اجازه دهید مایه لوبیا پلو بپزد

در این مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده ٣ تا ۴ لیوان آب جوش به مایه لوبیا پلو اضافه کنید. اگر برنج شما به پخت طولانی‌تری نیاز دارد، آب بیشتری اضافه نمایید.
بعد از اینکه آب به جوش آمد، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مایه لوبیا پلو حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه با حرارت کم بپزد شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر عربی ام علی به 2 روش با تمام فوت و فن ها

مرحله نهم: برنج را اضافه کنید

مایه لوبیا پلو که پخت حالا برنج خیس خورده را به مواد داخل قابلمه اضافه نمایید. آب به اندازه ۲ سانتی‌متر باید بالاتر از سطح برنج داخل قابلمه باشد. اجازه دهید روی حرارت متوسط اجازه دهید، برنج نیم پز شود و آب اضافی تبخیر شود.

مرحله آخر: لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را کته کنید

حالا زعفران و ۲ قاشق غذاخوری سرخالی روغن روی لوبیا پلو بریزید. اگر دوست دارید نصف قاشق چای‌خوری یا کمتر دارچین هم روی پلو بپاشید. زمانی که آب برنج کاملا کشیده شد، باید دم کنی را بگذارید تا لوبیا پلو کاملاً به روش کته دم بکشد. حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه زمان برای دم کشیدن لوبیا پلو لازم است.

بعد از اینکه لوبیا پلو دم کشید آن را با مخلفات دلخواه مثل سبزی خوردن، سالاد شیرازی و انواع ترشی یا ماست سرو کنید. نوش جان!

برای خرید زعفران، دارچین، ترشی و ماست می‌توانید حضوری یا اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت تکه ای

نکات مهم در طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

نکات مهم در طرز تهیه لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

  • اگر بوی لوبیا سبز را هنگام پخت دوست ندارید، می‌توانید یک تکه کوچک چوب دارچین را درون قابلمه‌ای که مواد را سرخ می‌کنید، قرار دهید. بعد از اینکه مواد نیم پز شد، چوب دارچین را خارج کنید.
  • شما می‌توانید لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را نیز با برنج آبکش شده درست کنید. فقط کافیست برنج را آبکش کرده و لایه لایه مواد را به آن اضافه نمایید. برای مطالعه طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به روش آبکش روی لینک مطلب آن کلیک کنید.
  • برای اینکه مدت زمان پخت کمتر شود، شما می‌توانید از قبل لوبیا سبز را با آب گوجه فرنگی طبخ کرده و سپس به دیگر مواد خود اضافه کنید.
  • اضافه کردن روغن به پلو باعث می‌شود تا پلو شما ظاهر بهتری داشته باشد و دانه‌های برنج به همدیگر نچسبد و ته دیگ خوبی بگیرد.
  • برنج را کمی زودتر از حالت معمول دم کنید، زیرا آب موجود در لوبیا سبز نیز به پخته شدن برنج شما کمک خواهد کرد.
  • برای تهیه لوبیا پلو ته با گوشت چرخ کرده می‌توانید از ادویه‌هایی مانند پودر زیره و پودر دارچین استفاده کنید. این به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  • یک راز خوشمزه شدن لوبیا پلو ادویه مخصوص لوبیا پلو است. برای مطالعه طرز تهیه ادویه مخصوص لوبیا پلو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

فوت و فن‌های خوشمزه شدن لوبیا پلو کته با گوشت چرخ کرده

چرا لوبیا پلو دمی با گوشت چرخ کرده شفته می‌شود؟

اگر آبی که برای پخت لوبیا و برنج برای لوبیا پلو کته‌ای استفاده کنید زیاد باشد، لوبیا پلو کته شفته و خمیر خواهد شد.

چه گوشتی برای لوبیا پلو کته‌ای بهتر است؟

این به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. برای طبخ این غذا می‌توانید از گوشت چرخ کرده گوسفندی، گوشت چرخ کرده گوساله یا چرخ کرده مخلوط استفاده نمایید.

 

کالابرگ الکترونیک