چگونه با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی یک برند موفق بسازیم

چگونه با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی یک برند موفق بسازیم


10 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، یک برند موفق بسازیم

در مورد «تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و فروش بیشتر» چیزی شنیده‌اید؟ اصلا برای بازاریابی محصولات‌تان رنگی را انتخاب کرده‌اید؟ برای انتخاب این رنگ دلیل خاصی داشته‌اید؟ صرفا به این رنگ علاقه دارید یا قصد دارید با آن پیامی را به مخاطب‌تان منتقل کنید؟ آیا می‌دانستید جذابیت بصری یکی از نکات اصلی در بازاریابی و فروش بیشتر محصولات یک برند است؟ در این نوشتار از مجله کوروش با ما همراه باشید تا در مورد تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و موفقیت یک برند و پیام‌هایی که رنگ‌ یک برند در فرهنگ‌ها و موقعیت‌های مختلف به مشتری‌ها می‌رساند بیشتر برای شما بگوییم. در سرویس علم و تکنولوژی همراه ما باشید.

 

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی یعنی با یک رنگ خاص برندتان را بسازید

 

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی ؛ با یک رنگ خاص برندتان را بسازید

 

برای سنجیدن تاثیر شگفت‌انگیز روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، تاثیر آن روی مشتری و موفقیت یک برند تا به حال تحقیقات زیادی صورت گرفته است. حقیقت این است که خوش‌آمدن یا نیامدن از یک رنگ، تاثیر مثبت یا منفی گرفتن از یک رنگ و توجه کردن یا نکردن به یک رنگ بیش از این‌که به تجربیات مخاطب شما یا احساسات او مربوط باشد یک امر سلیقه‌ای است و این در حالی است که خرید کردن مشتری بیش از هر چیز تحت‌تاثیر رنگ‌ برند محصول مورد نظر قرار دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید از نظر مشتری «رنگ» شخصیت یک برند را نشان می‌دهد.

 

پس این اهمیت این مسئله که برندهای مختلف از رنگ برند رقیب استفاده نکنند و گاهی رنگی درست متضاد با رنگ رقیب انتخاب کنند در احساس و نظر مشتری‌ها تاثیر غیر‌قابل‌انکاری می‌گذارد. در حقیقت از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، رنگ‌ها به افراد کمک می‌کنند تا برندها را برای مدت زمان بیشتری در خاطر داشته باشند و درباره اینکه چه چیزی را بخرند یا نخرند، بتوانند راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

مشتری‌های هر رنگ چه روحیه‌ای دارند؟

 

این شما هستید که رنگ برندتان را انتخاب می‌کنید پس بهتر است برای انتخاب رنگی که شاید آینده برندتان را متحول کند روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی را در نظر داشته باشید. اگر قصد طراحی بروشور، پوستر، کارت ویزیت، وبسایت یا هر چیز دیگر مربوط به برندتان را دارید در نهایت این شما هستید که رنگ برند را انتخاب می‌کنید و مخاطب را تحت‌تاثیر قرار داده یا او را فراری می‌دهید.

 

طبق تحقیقات انجام شده ۸۵ درصد از خریداران مطرح، به رنگ برند به عنوان نخستین دلیل در تصمیم‌گیری‌ برای خرید محصول مورد نظرشان استناد می‌کنند. اما دلیل این رفتار چیست؟ برای این‌که بیشتر با زبان رنگ‌ها آشنا شوید و بدانید که رفتار و عادت خریداران با توجه به رنگ محبوب‌شان چگونه است بد نیست با زبان رنگ‌ها در این حیطه آشنا باشید.

 

 

زبان رنگ‌ها را در فرهنگ‌های مختلف بشناسید

 

زبان رنگ‌ها را در فرهنگ‌های مختلف بشناسید

 

رنگ «قرمز» در روانشناسی رنگ‌ها، رنگ شور‌ و‌ هیجان، جسارت و قدرت و در مجموع رنگ محبوب جوان‌ترهاست. شاید به همین دلیل قرمز، رنگ محبوب اکثر صاحبان رستوران‌های فست‌فودی است چرا که ضربان قلب را بالا برده، مشتری را هیجان‌زده و در تصمیم‌گیری و خوردن عجول کرده و البته اشتها را هم زیاد می‌کند. این در حالی است که رنگ قرمز در کنار رنگ‌های نارنجی، مشکی و آبی از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، رنگ محبوب کسانی است که بی‌محابا خرید می‌کنند. علاوه بر این به نظر می‌رسد که رنگ قرمز برای بازاریابی برندهایی که معمولا برای اجناس‌شان تخفیف در نظر می‌گیرند و هر چند وقت یک‌بار انبارها را برای جنس‌های جدید خالی می‌کنند هم مناسب باشد، چون به این ترتیب مشتری را برای خرید بیشتر به خاطر تخفیف ترغیب می‌کنند. اما دسته‌بندی رفتار خرید سایر مشتری‌ها در حیطه روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی با توجه به رنگ مورد علاقه‌شان جالب است:

 

  • خریدارانی که معمولا با احتیاط و برنامه‌ریزی و لیست خرید به سراغ محصولات برند شما می‌آیند معمولا افرادی هستند که به رنگ‌های صورتی، سبز، آبی، آبی روشن و سورمه‌ای علاقه دارند.

 

  • خریداران سنتی و آن‌هایی که معمولا باید جنس را از نزدیک ببیند، لمس کنند و به طور معمول چانه بزنند و البته اهل خرید اینترنتی هم نیستند، بیشتر به رنگ‌هایی مثل قرمز‌ کم‌رنگ، صورتی و آبی آسمانی علاقمند هستند.

 

  • مشتری‌های پول‌دار با درآمدهای بالا هم  از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی در اکثر موارد رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و مشکی بیشتر نظرشان را جلب می‌کند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ اشتباه حیرت انگیز ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

 

 

هر رنگ از چه سخن می‌گوید؟

 

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی؛ هر رنگ از چه سخن می‌گوید؟

 

آیا می‌دانستید رنگ «سبز» همیشه نشانه آرامش نیست؟ برای مثال در کشورهای آمریکای شمالی رنگ سبز نشانه «حسادت» است. رنگ «سفید» که معمولا نماد آرامش و صلح است در کشور چین نماد «مرگ‌و‌میر» است و رنگ «بنفش» برای اهالی برزیل این نقش را بازی می‌کند. یونانی‌ها با رنگ «زرد» میانه خوبی ندارند چرا که غم و حسرت را با یادشان می‌آورند در حالی‌که چینی‌ها عاشق رنگ زرد هستند و به نوعی رنگ زرد برای‌شان مقدس است، اما همین رنگ «زرد» فرانسوی‌ها را به یاد آدم‌های حسود می‌اندازد. در مجموع به نظر می‌رسد افرادی که در نواحی سردسیر زندگی می‌کنند ترجیح می‌دهند رنگ‌های سرد را در اطراف‌شان ببینند و اهالی گرمسیر رنگ‌های گرم را ترجیح می‌دهند.

 

اما از نظر علم‌ روانشناسی و تاثیر رنگ‌ها در بازاریابی و حیطه برندسازی، رنگ‌ها معانی گسترده‌ای دارند:

 

  • قرمز: هیجان، جوانی، جسارت، انرژی و قدرت، شر‌و‌شور، طراوت، سر‌زندگی، سرعت و خطر کردن.

 

  • زرد: سرزندگی، گرما و حرکت، شفافیت و خوش‌بینی، انرژی و لذت فراوان

 

  • آبی: آرامش، اعتماد، تعلیق، رقابت، قدرت و رنگ محبوب مردان محافظه‌کار. شاید به همین دلیل است که بیشتر برندهای محافظه‌کار و برای جلب احساس اطمینان مشتری این رنگ را برای برند خود انتخاب می‌کنند و البته به خاطر حس رقابتی که رنگ «آبی» در ذهن ایجاد می‌کند رنگ محبوب اکثر خانم‌ها هم هست.

 

  • سبز: طبیعت، رشد، فراوانی، احساس خنکی، سلامتی و قدرت

 

  • نارنجی: گرما‌بخش، سرگرم‌کننده، بازیگوشی، هیجان، فعالیت و جنب‌و‌جوش، دوستی، خوشحالی، اطمینان و اعتماد، مثبت‌اندیشی و خوش‌بینی.

 

  • بنفش: اشرافیت و البته معنویت، خلاقیت، تخیل و هوش و دانایی، نوستالژیک و رمانتیک

 

  • صورتی: لطافت و انعطاف‌پذیری، شیرین، گرم و لذت‌بخش

 

  • سفید: حسن‌نیت، امنیت، پاکی، راستگویی و اعتماد

 

  • طلایی: ارزش، اعتبار، ثروت و پرستیژ

 

  • نقره‌ای: پرستیژ، آرامش، متعادل بودن و ثروت

 

  • مشکی: اطمینان، پختگی، اعتبار، زیرکی و ثبات، لوکس و اشرافی، رمزآلود

 

  • قهوه‌ای: اشتهاآور و قرص و محکم. شاید به همین دلیل است که لوگوی برخی برندهای مشهور محصولات چرم و البته قهوه و شکلات قهوه‌ای است یا کافی‌شاپ‌ها معمولا دکورهای چوبی و قهوه‌ای را ترجیح می‌دهند تا به این ترتیب اشتهای مشتری‌ها را برای خوردن هر چه بیشتر قهوه و نوشیدنی‌های شکلاتی تحریک کنند. شما حاضر هستید به یک شکلات قهوه‌ای خوش‌رنگ «نه» بگویید؟

 

 

تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی موفق برندهای مشهور

 

تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی موفق برندهای مشهور

 

از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، با توجه به پیامی که می‌خواهید از طریق برندتان به مخاطبین برسانید باید رنگ مناسب با پیام‌تان را انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد دارید یک فروشگاه زنجیره‌ای تاسیس کنید باید حس هیجان را در مخاطب ایجاد کنید تا مشتری برای خرید بیشتر مجاب شود در این‌گونه موارد رنگ‌های قرمز،زرد و نارنجی هستند که به کارتان می‌آیند.

 

اگر می‌خواهید یک برند طلا و جواهر تاسیس کنید بهتر است حس ثروت، لوکس بودن، اعتبار، پرستیژ و البته اطمینان، ثبات و پختگی را در مخاطب ایجاد کنید؛ در این صورت رنگ‌های نقره‌ای، طلایی و مشکی بهتر می‌توانند پیام‌تان را به مخاطب القا کنند. در این میان برند جواهرات لوکس «Tiffanyi & Co » یک مثال موفق از انتخاب رنگ مشکی برای برند لوکس، موفق و سرشناس طلا و جواهر است.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه رنگ لباس و روانشناسی شخصیت

 

 

علاوه بر این شاید به همین دلیل است که برندهای معتبر و قدرتمندی مثل «جگوار» و «بلک‌بری» هم از رنگ مشکی  به عنوان رنگ‌ اصلی برندشان استفاده می‌کنند تا افراد ثروتمند که تمام سعی‌شان را می‌کنند تا با‌پرستیژ به نظر می‌رسند را به سمت خود بکشانند. اگر هم دوست دارید مشتری‌ها دقایق زیادی پشت ویترین فروشگاه‌تان بمانند و در نهایت هیجان‌زده و مطمئن، تصمیم قطعی به خرید بگیرند رنگ‌های زرد و نارنجی برای برند شما بهترین انتخاب هستند. شاید به همین خاطر است که رنگ‌های غالب لوگو و دکور فست‌فود زنجیره‌ای «مک‌دونالد» زرد و قرمز است.

 

با ترکیب این رنگ‌ها هم اشتهای مشتری با دیدن رنگ لوگو تحریک می‌شود، هم با احساس انرژی، خوش‌بینی و اعتماد و لذت که در اثر رنگ‌ زرد در مشتری ایجاد می‌شود او را برای خرید مصمم می‌کند. از سوی دیگر ترکیب این دو رنگ در کنار هم بعد از مدتی مشتری را عصبی و خسته می‌کند به همین دلیل تصمیم می‌گیرد به سرعت غذایش را تمام کرده و محل را ترک کند و البته این فقط به نفع مک‌دونالد است؛ رستوران سریع خالی می‌شود و مشتری‌های خوش‌بین، هیجان‌زده و گرسنه بعدی صندلی‌ها را پر می‌کنند.

 

 

 نظریه زنان صورتی و مردان آبی را فراموش کنید

 

آیا می‌دانستید از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، جنسیت در ترجیح یک رنگ تاثیر دارد؟ برخلاف یک باور عمومی که خانم‌ها را صورتی و آقایان را آبی می‌بیند،  ظاهرا این قضیه  همیشه هم صادق نیست و همین مسئله را کمی پیچیده می‌کند. برای مثال آیا می‌دانستید رنگ آبی مورد علاقه هر دو گروه زنان و مردان است؟ رنگ بنفش رنگ منتخب اکثر خانم‌هاست اما آقایان معمولا تمایلی به این رنگ ندارند.

 

برای روانشناسی رنگ نظریه زنان صورتی و مردان آبی را فراموش کنید

 

جالب است که رنگ صورتی را آقایان هم می‌پسندند این در حالی است که در تصور عموم، صورتی یک زنگ زنانه است یک مثال موفق در این زمینه برند عروسک باربی و البته محصولات LG و سامسونگ هستند که اولی به شدت زنانه و دو محصول بعدی محبوب هر دو گروه خانم‌ها و آقایان هستند. این در حالی است که خانم‌ها معمولا رنگ‌های ملایم را ترجیح می‌دهند و مردان طرفدار رنگ‌ها جیغ و تند هستند. رنگ‌هایی که با مشکی ترکیب می‌شوند و به اصطلاح «سایه» دارند در گروه رنگ‌های محبوب مردانه قرار می‌گیرند و «ته‌رنگ‌ها» یا همان رنگ‌هایی که با سفید ترکیب می‌شوند بیشتر منتخب خانم‌ها هستند.

 

 

از القاب فانتزی استفاده کنید

 

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید که از نظر روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، استفاده از القاب فانتزی رنگ‌ها، برای مثال لجنی، کله‌اردکی، چمنی و زنگاری برای رنگ سبز یا آبنباتی و شیری و استخوانی به جای سفید، به خصوص در زمینه پوشاک بیشتر سبب جلب توجه مشتری می‌شوند. اگر شما در نام‌گذاری محصولات چرم از اسامی گردویی، شکلاتی، شتری، عسلی، خاکی و القابی از این دست استفاده کنید مشتری بیشتر برای خرید محصول‌تان ترغیب می‌شود.

 

یا مثلا اگر یک برند تولید رنگ مو هستید به جای رنگ قهوه‌ای از مشتقات آن مثل موکا، شکلاتی، دارچینی، شیرشکلاتی، نسکافه‌ای، کاراملی و … برای نام‌گذاری رنگ موها استفاده کنید تا بازار محصولات‌تان رونق بیشتری بگیرد. جالب است بدانید براساس تحقیقات میدانی زمانی که رنگ قهوه‌ای با القابی مثل شکلاتی یا موکا به مشتری نشان داده می‌شود اشتیاق مشتری برای خرید رنگ بیشتر می‌شود در حالی که عملا رنگ مو همان رنگ قهوه‌ای خودمان است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ راز انتخاب و ترکیب رنگ دکوراسیون داخلی منزل

 

 

کالابرگ الکترونیک