۳ طرز تهیه سوپ برای درمان سرماخوردگی و گلودرد با مرغ و بدون مرغ

۳ طرز تهیه سوپ برای درمان سرماخوردگی و گلودرد با مرغ و بدون مرغ


15 مهر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه سوپ برای درمان سرماخوردگی و گلودرد با مرغ و بدون مرغ

سوپ ساده و مقوی برای سرماخوردگی و گلودرد چی بپزیم؟ در دوره سرماخوردگی بهترین و مفیدترین غذا انواع سوپ ساده با مواد مغذی و مقوی برای بیمار جهت درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی مثل کرونا است. از میان انواع سوپ برای مریض طرز تهیه ۳ سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و سرفه کودکان و بزرگسالان را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم تهیه سوپ جوجه و برنج برای سرماخوردگی و گلودرد (۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ران یا سینه مرغ با استخوان ۵۰۰ گرم
هویج ۲ عدد
برگ بو ۱ عدد
نمک نوک قاشق چای‌خوری
آب مرغ کم نمک ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره  ۲ قاشق غذاخوری
پیاز  ۱ عدد بزرگ
زردچوبه و فلفل سیاه ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
برنج ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی سوپ ۵ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت سوپ مرغ و برنج: ۶۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی با مرغ و برنج

«سوپ جوجه و برنج» به قول معروف یک سوپ بیمارستانی مقوی و البته یکی از انواع سوپ ساده و راحت درمان سرماخوردگی برای مریض کودک و بزرگسال است. برای آموزش جزییات تهیه این سوپ مقوی برای بیمار، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را بپزید

برای درست کردن این سوپ ساده برای درمان سرماخوردگی ابتدا سینه مرغ، پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه، هویج، برگ بو و نوک قاشق چای‌خوری نمک را در یک قابلمه بریزید و ۳ لیوان آب مرغ به آن‌ها اضافه کنید (اگر آب مرغ ندارید آب معمولی بریزید). شعله گاز را زیاد کنید، وقتی محتوای داخل قابلمه به جوش آمد شعله گاز را کم کنید تا مواد سوپ خوب بپزند.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت مرغ، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌ خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: برنج را اضافه کنید

در اواسط پخت سوپ در یک قابلمه دیگر کره را روی شعله ملایم گاز آب کنید. شکر و یک قاشق چای‌خوری نمک را به کره آب شده اضافه کنید. به این مواد ۲ لیوان باقی مانده آب مرغ (یا آب جوش) و برنج را اضافه کنید. ابتدا شعله گاز را زیاد کنید، وقتی این ترکیب به دمای جوش رسید و به قل قل افتاد شعله گاز را کم کنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان برای پخت برنج در آب یا آب مرغ کافی است.

حتما بخوانید  4 روش مرینیت کردن انواع گوشت با ماست به سبک رستورانی

برای خرید برنج ایرانی و برنج خارجی، کره و شکر می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: سوپ سرماخوردگی را سرو کنید

مرغ پخته شده را از قابلمه خارج کنید و وقتی که کمی سرد شد آن را ریش ریش کنید. هویج پخته شده با مرغ را ریز خرد کنید. همه مواد داخل قابلمه برنج را در دستگاه غذاساز بریزید و آن‌ها را خوب میکس کنید تا در نهایت بافت سوپ یکدست و صاف شود. (این کار اختیاری است، می‌توانید سوپ را میکس نکنید) سپس گوشت مرغ ریش شده و مخلوط برنج میکس شده را به قابلمه حاوی آب مرغ برگردانید و به آرامی هم بزنید.

در مرحله بعد هویج‌های خرد شده را به ترکیب سوپ اضافه کنید. سبزی سوپ را هم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. بعد از ۵ دقیقه زیر شعله را خاموش کنید و سوپ را با لیموترش تازه یا آبلیمو سرو کنید.

برای خرید سبزی منجمد سوپ و آبلیمو می‌توانید به فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه کنید یا از امکان خرید تلفنی یا اینترنتی شعب این فروشگاه‌، خرید خود را انجام دهید.

مواد لازم تهیه سوپ هویج و زنجبیل برای سرماخوردگی و گلودرد (۸ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد درشت
نمک ۱/۲ قاشق چای‌خوری
سیر ۳ حبه له شده
زنجبیل تازه ۱ قاشق غذاخوری له شده
هویج ۱ کیلوگرم رنده شده
سیب زمینی ۱ عدد متوسط و ریز خرد شده
استاک مرغ یا سبزیجات یا آب جوش ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست یونانی ۱ و ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل ۱ قاشق چای‌خوری
آویشن ۱/۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ هویج و زنجبیل برای گلودرد و سرماخوردگی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه سوپ بدون مرغ برای بیمار سرماخورده

سوپ ساده برای سرماخوردگی؛ سوپ هویج و زنجبیل

اگر می‌خواهید سوپ برای بیمار خود را بدون گوشت مرغ درست کنید تا در زمان کمی آماده شود و در عین حال برای درمان سرماخوردگی، سرفه، کرونا و گلودرد موثر عمل کند، روش زیر را انجام دهید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله اول: سبزیجات سوپ را بپزید

پیاز را نگینی خرد کرده و در روغن زیتون تفت دهید. پیازها که سبک شدند کمی نمک روی پیازها بریزید. سپس سیر و زنجبیل له شده را اضافه کنید و حدود ۲ دقیقه هم بزنید و تفت دهید. در مرحله بعد هویج و سیب زمینی، استاک مرغ یا استاک سبزیجات یا آب قلم (اگر استاک و آب قلم ندارید از آب جوش استفاده کنید) را در یک قابلمه بریزید، پیاز و سیر و زنجبیل تفت داده شده را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بپزید. هویج و سیب زمینی باید کاملا بپزند و نرم شوند.

در صورت تمایل پیاز داغ منجمد، سیر داغ و پودر زنجبیل را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: مواد سوپ را میکس کنید

در یک ظرف جداگانه ماست یونانی، عسل، آویشن و ½ قاشق چای‌خوری نمک را با هم مخلوط کنید. سپس تمام مواد سوپ را در میکسر یا غذاساز بریزید و با هم میکس کنید تا یکدست شوند. سوپ هویج و زنجبیل باید حالت پوره، کرمی و یکدست داشته باشد. نمک و فلفل سیاه سوپ را اندازه کنید، در صورت دلخواه کمی بادام زمینی خرد شده هم روی سوپ بریزید و آن را برای بیمار سرو کنید.

حتما بخوانید  بهترین مواد غذایی که به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند

برای خرید ماست یونانی، عسل، پودر آویشن و بادام زمینی می‌توانید به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مواد لازم تهیه سوپ مقوی با مرغ برای گلودرد و سرماخوردگی 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۵ عدد متوسط
هویج ۳ عدد بزرگ
پیاز ۱ عدد بزرگ
سینه مرغ بدون پوست و چربی ۱/۴ یک سینه
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد سفید ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
پنیر چدار به میزان دلخواه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
جعفری ساطوری خرد شده برای تزیین سوپ

 

مراحل طرز تهیه سوپ با سیب زمینی و مرغ برای سرماخوردگی

سوپ سیب زمینی ترکی با شیر برای درمان سرماخوردگی و گلودرد

«سوپ سیب زمینی ترکی یا استانبولی»، یک سوپ مقوی برای سرماخوردگی و گلودرد حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C بوده و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی و تسریع بهبود سرماخوردگی می‌شود. در ادامه، جزییات روش تهیه این سوپ برای بیمار را بخوانید.

مرحله اول: تمام مواد سوپ را بپزید

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

باید سیب‌زمینی‌ها را به خوبی شسته و اجازه دهید با پوست همراه با آب بپزند. سینه مرغ را نیز در مقداری آب با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه بپزید. پیازها را ریز خرد کنید و در یک تابه روی حرارت با روغن‌ زیتون تفت دهید. در ظرفی دیگر آرد را با شیر مخلوط‌ کرده و به‌ آرامی روی شعله ملایم هم بزنید تا ذرات آرد داخل شیر گلوله نشود، پس از اینکه مخلوط آرد و شیر یکدست و یکنواخت شد به آن پنیر چدار رنده شده را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید. به این ترکیب به دست آمده کمی آب اضافه کنید.

برای خرید آرد، شیر، انواع پنیر پخت و پز و روغن زیتون می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: سبزیجات و مرغ آبپز را به مواد سوپ اضافه کنید

هویج‌ را به صورت خام رنده کنید و سینه مرغ آب‌پز شده را نیز ریش ریش کنید. آب مرغی که مرغ را در آن پخته بودید، مرغ ریش ریش، هویج رنده شده، نمک، فلفل و مرغ را به ترکیب شیر و آرد و پنیر اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را هم پس از نیم‌پز شدن با پوست به این مواد اضافه کرده و روی حرارت بگذارید تا بجوشند و سوپ روی شعله ملایم گاز قوام بیاید.

مرحله آخر: سوپ را میکس و سرو کنید

در نهایت تمام مواد سوپ را در بلندر یا غذاساز میکس کنید. سوپ شما آماده است و می‌توانید آن را با سبزی‌های معطر مثل جعفری تازه و ساطوری خرد شده تزیین کرده و سرو کنید.

سوالات متداول

سوپ ساده برای سرماخوردگی و سرفه بدون مرغ چی بپزم؟

برای تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی بدون مرغ که در زمان کمی آماده شود، می‌توانید سوپ زنجبیل و هویج را امتحان کنید. بهتر است از عصاره مغز قلم یا عصاره مرغ یا سبزیجات هم در این سوپ استفاده کنید تا خوشمزه و مقوی‌تر شود.

سوپ مقوی برای مریض در زمان سرماخوردگی و گلودرد چی بپزم؟

همه سوپ‌هایی که طرز تهیه آنها در این مقاله آموزش داده شده است، برای سرماخوردگی و گلودرد مناسب هستند. شما می‌توانید سوپ شلغم یا سوپ مرغ ساده را هم امتحان کنید.

 

کالابرگ الکترونیک