لیست انواع کباب | طرز تهیه ۲۵ کباب ایرانی و فرنگی + فیلم

لیست انواع کباب | طرز تهیه ۲۵ کباب ایرانی و فرنگی + فیلم


9 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 27 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست انواع کباب | طرز تهیه ۲۵ کباب ایرانی و فرنگی + فیلم

انواع کباب در لیست غذاهای ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند. کباب به عنوان غذایی با تاریخچه قدیمی در ایران، حسابی متنوع است و درست کردنش هم قلق دارد. در لیست انواع کباب در دنیا، انواع کباب با گوشت گوسفندی، کباب با گوشت چرخ کرده، کباب با مرغ و … وجود دارند که انواع کباب‌ ایرانی هم در این میان جایگاه ویژه‌ای و محبوبیت خاصی دارند. در سرویس آشپزی از مجله کوروش با ما باشید تا درباره طرز تهیه انواع کباب و معرفی انواع کباب مجلسی ایرانی و خارجی به روش بازاری و رستورانی بیشتر بدانید.

 

انواع کباب ایرانی و فرنگی

اگر فکر می‌کنید کباب را حتما باید در رستوران یا مهمانی‌ها بخورید، سخت در اشتباهید. لذت خوردن کباب برای ناهار یا شام، چیزی است که هر زمانی دست دهد، باید تجربه کرد و خب چه چیزی بهتر از اینکه خودتان در درست کردنش، استاد شوید.

هر چه باشد، آشپزی، کباب زدن هنری است که هر کسی ندارد، اما مگر می‌شود، آشپز هنرمندی باشید ولی در مورد کباب‌های ایرانی و بین‌المللی با گوشت گوسفندی، انواع گوشت قرمز و گوشت سفید اطلاعات کافی نداشته باشید! در ادامه لیستی از انواع کباب ایرانی و فرنگی را برای شما آماده کرده‌ایم که به جز کباب کوبیده و جوجه کباب یاد بگیرید در منزل سایر مدل‌های مختلف کباب با انواع گوشت قرمز و سفید را درست کنید.

در ضمن برای تهیه انواع کباب ایرانی و کباب ملل، معمولا از موادی مثل گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده مخلوط، گوشت گاو و گوساله، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون، یا ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مثل زعفران، زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، پودر سیر، آبلیمو، کره، سماق، فلفل پاپریکا، ماست، سس مایونز و … استفاده می‌شود که این مواد را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده ار انواع کباب ایرانی

معرفی می‌کنیم! «کباب کوبیده»، معروف‌ترین کباب ایرانی! این نوع کباب به قدری معروف و محبوب شده که به یکی از سمبل‌های فرهنگ ایرانی در دنیا هم تبدیل شده است. از ویژگی‌های مهم این نوع کباب طعم گوشت و به اصطلاح مغز پخت شدن آن است که برای کباب خورهای حرفه‌ای یک ویژگی مهم است.

برای تهیه این کباب، کافی است گوشت گوسفند و گوساله، شامل سردست یا ران گوساله و قلوه گوسفند را چند بار چرخ کرده و با پیاز و نمک و فلفل سیاه و در صورت دلخواه زعفران با هم مخلوط کنید و ورز دهید و آماده درست کردن کباب کوبیده کنید.

برای آموزش جزییات طرز تهیه کباب کوبیده روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید. همچنین برای درست کردن یک کباب کوبیده عالی، باید رازهای کباب کوبیده مجلسی بدون ریختن از سیخ  را بدانید تا کیفیت و طعم کباب‌تان عالی از آب دربیاید. برای دانستن این ترفندها، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

۲- کباب کوبیده مرغ

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ مجلسی از انواع کباب ایرانی

در میان انواع کباب با مرغ «کوبیده مرغ» یکی از محبو‌ب‌ترین‌ها است. اگر می‌خواهید بیشتر درباره کباب کوبیده مرغ تابه‌ای بدانید باید بگوییم که ظاهرا این کباب محبوب، رگ و ریشه قُمی دارد. نوع رستورانی آن هم دقیقا همان طعم جوجه کباب را می‌دهد، با این تفاوت که طرز تهیه آن نسبت به جوجه کباب آسان‌تر است و به راحتی می‌توان آن را در تابه درست کرد.

برای درست کردن کوبیده مرغ، پیاز را رنده کنید. پیاز را از صافی رد کنید و آب اضافه آن را بگیرید. در ادامه فلفل دلمه‌ای را رنده و با آب پیاز ترکیب کنید. مرغ چرخ کرده را به ترکیب پیاز و فلفل دلمه‌ای اضافه کنید. برای تهیه این کوبیده می‌توانید از ترکیب ران و سینه مرغ چرخ کرده استفاده کنید که رمز خشک نشدن کوبیده مرغ است. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، سماق، پاپریکا، زردچوبه و پودر سیر به مواد بزنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده با مرغ روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

۳- کباب تابه ای

طرز تهیه کباب تابه ای با فیلم آموزش تهیه

اگر می‌خواهید در کمترین زمان و با کمترین دردسر، کباب با گوشت چرخ کرده درست کنید، «کباب تابه‌ ای» مناسب شماست. کباب تابه‌ ای یا کباب دیگی یا همان کباب کوبیده‌ تابه‌ای، یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای خانگی با گوشت چرخ کرده است که این روزها در رستوران‌ها و مطبخ‌های بیرون هم سرو می‌شود و اتفاقا حسابی هم پرفروش است.

برای درست کردن کباب دیگی، ابتدا با رنده متوسط، پیاز را رنده کنید که خیلی آب نشود، آب پیاز را بگیرید و در یک ظرف جداگانه نگه دارید. پیاز را با گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله مخلوط کنید. جعفری، نمک، فلفل و زعفران دم کرده را به این مخلوط اضافه کنید و خوب ورز بدهید تا یک حالت چسبنده پیدا کند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب دیگی یا کباب تابه ای روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۴- کباب کوبیده نگینی

طرز تهیه کباب کوبیده نگینی

«کباب نگینی» یکی از مجلسی‌ترین کباب های ایرانی است که معمولا در مهمانی‌ها طرفداران زیادی دارد. این کباب از ترکیب گوشت فیله یا گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفندی و فیله باریک یا چرخ کرده مرغ تهیه می شود. برای درست کردن آن در خانه می‌توانید روش تابه‌ای یا در فر را امتحان کنید. در غیر این صورت، سیخ‌های کباب را روی منقل قرار دهید تا کباب آماده شود.

برای درست کردن کباب نگینی خانگی باید پیاز را رنده و آبگیری کنید. سپس گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، پودر سوخاری، زعفران دم کرده، نمک و فلفل سیاه مخلوط کنید. مواد را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید تا کاملا مایه کباب یکدست و منسجم شود. روی ظرف حاوی مایه کباب را با سلفون بپوشانید و آن را به مدت حداقل ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده نگینی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۵- کباب کوبیده با سویا

کباب کوبیده با سویا 

«کباب کوبیده با سویا» کوبیده بدون گوشت یا کم گوشت و جزو انواع کباب اقتصادی و ارزان است. کباب کوبیده معمولا با گوشت قرمز چرخ شده و پیاز رنده شده آماده می‌شود. اما اگر به هر دلیلی دوست داشته باشید گوشت قرمز کمتری مصرف کنید، می‌توانید کباب کوبیده با سویا درست کنید.

برای درست کردن این کباب، ابتدا باید سویاها را در یک کاسه بریزید و مقداری آب به آن‌ها اضافه کنید. چند ساعت سویا را در آب خیس کنید. سپس سویا را با دست فشار دهید و به ظرف دیگری منتقل کنید. بعد از خیس خوردن سویا باید به وسیله چرخ گوشت دو بار سویا را چرخ کنید تا بافت آن نرم شود. سپس پیاز رنده و آبگیری شده را به آن اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب کوبیده با سویا  روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۶- دنده کباب کرمانشاهی

طرز تهیه دنده کباب کرمانشاه

مهد «دنده کباب»، کرمانشاه است و در میان انواع کباب گوسفندی، یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین‌ها است. دنده کباب معمولا با گوشت گوسفندی و گوساله درست می‌شود، بعضی‌ها هم دنده کباب را در فر و برخی دیگر روی گاز یا در تنور تهیه می‌کنند. اما دنده کباب اصیل کرمانشاهی و دنده کباب شاندیز روی منقل ذغالی یا باربیکیو درست می‌شود.

البته بسیاری از افراد آن را با «شیشلیک» اشتباه می‌گیرند. ولی باید بدانید که روش پخت و آماده کردن دنده کباب با شیشلیک متفاوت است و برای تهیه آن از گوشت چرخ کرده نیز در کنار دنده استفاده می‌شود. برای تهیه دنده کباب، گوشت دنده‌ گوسفندی را به خوبی بشویید و تکه تکه کنید. دنده‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید و چند قالب کوچک یخ و مقداری آب سرد روی آن بریزید و روی ظرف را بپوشانید.

به مدت ۱ ساعت کاسه را در دمای محیط کنار بگذارید. سپس دنده‌ها را بیرون بیاورید و زیر آب بگیرید و در نهایت دنده‌ها را با دستمال حوله‌ای خشک کنید. سپس دنده‌‌ها را با ماست، زعفران دم کرده، برگ بو، زردچوبه، نمک، پیاز و سیر رنده شده ماساژ دهید تا مواد به همه‌جای گوشت‌ها برسد. سپس روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۱۲ تا ۱۴ ساعت در یخچال بگذارید.

برای آموزش ادامه مراحل دستور تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۷- کباب چنجه

طرز تهیه ۱۵ کباب مجلسی ایرانی در خانه به روش بازاری و رستورانی

«کباب چنجه» با گوشت گوسفند یا گوساله درست می‌شود و در میان کبا‌ب‌های ایرانی هم بسیار مشهور است. این کباب مجلسی و بازاری یکی از خوشمزه‌ترین و لذیذترین کباب‌های منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه است که تقریبا در تمام نقاط جهان با انواع گوشت‌ درست می‌شود. کباب چنجه در کنار کباب کوبیده، کباب شیشلیک، برگ و … جزو محبوب‌ترین غذاهای منوی رستوران‌هاست.

تخفیفات لبنیات افق کوروش
حتما بخوانید  طرز تهیه کباب لم چاپس رستورانی مرحله به مرحله

درست کردن یک کباب چنجه ماستی ترد و آبدار رستورانی در منزل فوت و فن‌های خاصی دارد. برای درست کردن چنجه کباب، ابتدا گوشت چنجه شسته شده و خشک شده با دستمال را به قطعات مکعبی با ضخامت هر تکه ۲ تا سه سانتی‌متر خرد کنید. سعی کنید تکه‌های گوشت هم اندازه باشند تا هنگام پخت یکدست و یکنواخت بپزند. سپس چند پیاز را نگینی خرد کنید و به همراه ماست، سس مایونز، آب لیموترش، فلفل سیاه و روغن زیتون مخلوط کنید. تکه‌های گوشت را در این ترکیب بخوابانید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه چنجه ترد و آبدار رستورانی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۸- کباب کنجه لاری

کنجه کباب لاری یک کباب ماستی مخصوص از منطقه لارستان

«کنجه کباب لاری» یک کباب ماستی مخصوص از منطقه لارستان و نوعی کباب چنجه با فوت و فن خاص خودش است که آوازه عطر و طعم آن در سراسر دنیا نیز پیچیده است. برای درست کردن این کباب مخصوص می‌توان هم از گوشت گوسفند و گوساله و هم گوشت مرغ استفاده کرد.

برای تهیه کنجه کباب لاری، ابتدا باید گوشت را بشویید و خرد کنید. ضخامت هر تکه گوشت حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر باشد و گوشت‌ها هم اندازه برش داده شوند. سپس آنها را پیاز رنده شده، ماست چکیده، فلفل و آب لیمو ترش تازه، مخلوط و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. یک سلفون روی ظرف حاوی مایه کباب کنجه بکشید و اجازه دهید مواد برای حدود ۲ ساعت در بیرون از یخچال بمانند تا آب بیفتد. بعد از این مدت گوشت‌ها را برای ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب کنجه لاری، روی لینک مقاله مربوطه کلیک کنید.

 ۹- کباب برگ

طرز تهیه ۱۵ کباب مجلسی ایرانی در خانه به روش بازاری و رستورانی

حتما می‌دانید که «کباب برگ» نسبت به کباب کوبیده، بافت سفت‌تری دارد ولی تجربه خوردن آن را نباید از دست داد. از طرفی خیلی‌ها تصور می‌‌کنند مراحل تهیه کباب برگ خیلی سخت است ولی ما این خبر خوش را به شما می‌دهیم که می‌توانید با رعایت برخی نکات به راحتی یک کباب برگ مجلسی و رستورانی خوشمزه در خانه درست کنید.

برای تهیه کباب برگ گوسفندی برای مزه‌دار کردن گوشت ابتدا آن را خوب بشورید و خشک کنید. گوشت کباب برگ را روی تخته گوشت بگذارید و با استیک‌کوب حسابی بکوبید تا پهن شود و قطر آن به حدود نیم سانتی‌متر برسد. سپس گوشت‌ها را در مخلوط برگ رزماری، آب پیاز رنده شده، سرکه، کره آب شده، روغن زیتون، برگ بو، میخک، جوز هندی، زعفران و دو حبه سیر رنده شده بخوابانید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب برگ سلطانی  روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۰- کباب بختیاری

طرز تهیه ۱۵ کباب مجلسی ایرانی در خانه به روش بازاری و رستورانی

«کباب بختیاری» برای کسانی ساخته شده است که می‌خواهند با یک تیر، دو نشان بزنند چون در واقع این کباب از ترکیب و قرار گرفتن گوشت و مرغ در یک سیخ درست می‌شود. احتمالا به همین خاطر هم هست که جزو پرطرفدارترین انواع کباب ایرانی است. ولی درست کردن این کباب جذاب و خوشمزه در خانه به سادگی امکان‌پذیر است و برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی هم بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

برای تهیه کباب بختیاری، ابتدا فیله گوشت و مرغ را می‌شویید و بعد از خشک کردن با دستمال روی تخته قرار می‌دهید. باید فیله‌های گوشت و مرغ را به اندازه مناسب برای کباب برش دهید. سپس با استفاده از بیفتک‌کوب یا گوشت‌کوب به آرامی گوشت و مرغ را بکوبید تا نرم شوند. سپس گوشت و مرغ را در ظرف جداگانه‌ای قرار دهید. پیاز را با استفاده از رنده ریز رنده و بعد آبگیری کرده و به فیله‌ها اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب بختیاری روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۱- کباب بناب

طرز تهیه ۱۵ کباب مجلسی ایرانی در خانه به روش بازاری و رستورانی

یکی از لذیذترین انواع کباب‌های ایرانی «کباب بناب» متعلق به آذربایجان است که گذشتن از عطر و طعم دلچسب آن به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست. درست کردن این کباب هم روش و فوت و فن‌های خاصی دارد که خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند، به همین خاطر هم معمولا آن را به صورت آماده خریداری می‌کنند.

برای تهیه یک کباب بناب یا کباب ساطوری فوق‌العاده، باید از گوشت چرخ‌کرده درشت‌تر از گوشت کباب کوبیده که یک بار چرخ شده استفاده کنید. گوشت را در یک ظرف مناسب بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای درست کردن کباب بناب از پیاز خیلی ریز و رنده شده استفاده نمی‌شود. باید پیاز را طوری خرد کنید که آب آن خارج نشود و زیر دندان هم درشت به نظر نرسد.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب بناب ساطوری آذربایجانی روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

۱۲-  کباب حسینی

طرز تهیه ۱۵ کباب مجلسی ایرانی در خانه به روش بازاری و رستورانی

اگر اسم «کباب حسینی» را شنیده‌اید باید بگوییم که این کباب سنتی ایرانی از زمان‌های بسیار قدیم تهیه می‌شده است. در گذشته برای درست کردن کباب حسینی به جای سیخ چوبی، از چوب درخت انار استفاده می‌کردند. کباب حسینی به روش‌های مختلفی پخته می‌شود؛ با گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت چرخ کرده و گوشت بوقلمون یا مرغ. کباب حسینی مشهدی و هندی هم از انواع مشهور کباب حسینی محسوب می‌شوند.

برای طرز تهیه کباب حسینی با گوشت گوسفند، ابتدا گوشت‌ها را به اندازه مکعب‌های ۲ تا ۳ سانتی‌متر خرد کنید. تکه‌های گوشت را در یک ظرف بریزید. سیر له شده، زعفران دم کرده، آب پیاز، فلفل سیاه، نمک (به مقدار کم) و شاخه‌های رزماری را به گوشت‌ها اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید تا روی آنها را بپوشاند. روی ظرف را بپوشانید و به مدت حداقل ۱ ساعت، در یخچال استراحت دهید تا گوشت‌ها طعم‌دار شوند.

شما می‌توانید جزییات طرز تهیه کباب حسینی  به چند روش مختلف را با کلیک روی مقاله مورد نظر، یاد بگیرید.

۱۳- جوجه کباب زعفرانی

جوجه کباب زعفرانی

جوجه کباب زعفرانی معمولا به دو صورت با استخوان و بدون استخوان، در منوی بسیاری از رستوران‌‌های سنتی خودنمایی می‌کند و اتفاقا برای کسانی که گوشت سفید را به گوشت قرمز ترجیح می‌دهند، گزینه بسیار مناسبی است.

برای تهیه جوجه کباب زعفرانی با مرینیت رستورانی، ابتدا پیاز و فلفل دلمه‌ای را درشت روی مرغ‌های تکه شده، خرد کنید و ادویه جوجه کباب شامل فلفل سیاه و زعفران دم کرده غلیظ به همراه روغن مایع را به گوشت‌ها اضافه کنید. همه مواد را هم بزنید تا کاملا روی مرغ‌ها با ادویه و مواد پوشانده شوند. روی مرغ‌ها را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید تا حسابی گوشت مرغ مزه‌دار شود.

برای آموزش جزییات طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی روی لینک مقاله‌ مورد نظر کلیک کنید.

۱۴- تاس کباب

تاس کباب از غذای ایرانی اصیل و خوشمزه

حتما می‌دانید که «تاس کباب» از غذاهای ایرانی اصیل و خوشمزه است که ربطی به کباب کوبیده و مرغ ندارد. تاس کباب به شیوه‌های مختلفی درست می‌شود و تهرانی‌ها در آن از بادمجان، گوجه فرنگی، گوشت، سیب زمینی و ادویه استفاده می‌کنند. در گذشته برای ادویه آن از چوب خوشبوی دارچین و تخم خردل و میوه‌هایی مثل به استفاده می‌کردند.

برای درست کردن تاس کباب خوشمزه و مجلسی با گوشت ابتدا باید دنبه‌ها را کف قابلمه در یک ردیف بچینید. پیاز را خرد کنید و روی دنبه‌ها بچینید. نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه را هم روی آن‌ها بپاشید و در ردیف بعدی یک لایه گوشت و پیاز و ادویه و فلفل سیاه را به همین ترتیب بچینید. در ردیف آخر گوجه فرنگی و سیب زمینی را هم به صورت ردیفی بچینید و روی آن هم فلفل سیاه، زردچوبه و نمک بپاشید.

آلو خورشتی‌ها را روی مواد بچینید. رب گوجه فرنگی را با مقداری آب مثل یک سس درست کنید و روی مواد بریزید.

برای آموزش ادامه مراحل  طرز تهیه تاس کباب خوشمزه و مجلسی و مشاهده فیلم تهیه تاس کباب، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

 

۱۵- شامی کباب

شامی کباب یا کتلت گوشت و سیب زمینی

«شامی کباب» یا همان کتلت گوشت و سیب زمینی تهرانی از خوشمزه‌ترین و آسان‌ترین غذاهای نونی برای شام و ناهار است. کتلت گوشت و سیب زمینی یا شامی کباب را معمولا با یک دستور پخت واحد درست می‌کنند و برخی از مواد آن را در مناطق مختلف ایران کم و زیاد می‌کنند.

برای درست کردن این کباب با گوشت چرخ کرده، ابتدا سیب زمینی‌ها را با رنده ریز رنده کنید و آب سیب زمینی را بگیرید. پیازها را هم با رنده درشت رنده کنید و آب پیازها را هم بگیرید. سپس سیب زمینی و پیاز رنده شده را خوب با هم مخلوط کنید. گوشت چرخ کرده، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک را هم اضافه کنید. مواد کباب شامی را خوب با دست با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه شامی کباب روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۶- گشنیز کباب آذری

گشنیز کباب ماکویی یا آذری یکی از لذیذترین انواع کباب

«گشنیز کباب ماکویی یا آذری» یکی از لذیذترین انواع کباب است که عطر بسیار دلپذیری دارد و به شکل شامی یا سر سیخ، در داخل روغن، سرخ و همراه با سس مخصوص سرو می‌شود. برای طرز تهیه این کباب آذربایجانی باید لپه‌ها را بشویید و برای ۲ ساعت در آب بریزید تا خیس بخورد.

سپس لپه‌ها را به همراه مقداری آب در یک قابلمه بریزید و برای حدود ۱ ساعت با شعله متوسط روی گاز قرار دهید تا خوب پخته شود. بعد از اینکه لپه‌ها پخته شدند، لبه‌ها را از آب جدا کنید و آب آن را نگه دارید. سپس پیاز را از وسط نصف کنید و همراه با گوشت چرخ کرده در دستگاه خرد کن یا میکسر بریزید. گوشت و پیاز را خوب میکس کنید. مخلوط گوشت و پیاز را در یک کاسه بریزید و سپس لپه‌های پخت شده را به آن اضافه کنید.

حتما بخوانید  رفع بوی بد ماهی | ۱۸ روش ساده از بین بردن بوی زهم ماهی

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه گشنیز کباب آذری روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۷- کاسه کباب اردبیل

طرز تهیه کباب کاسه‌ای با کوبیده و دل و جگر

«کباب کاسه ای» که به نام «کاسه کباب» اردبیل هم آن را می‌شناسند، ترکیبی از گوشت قرمز و گوشت مرغ، جگر، کره، گوجه و کنجد است که با نان یا برنج سرو می‌شود. در این کباب، جوجه، جگر، چنجه و کوبیده با هم مخلوط می‌شوند. البته در برخی دستورهای طرز تهیه کباب کاسه‌ای، کوبیده و دل و جگر را با کره و گوجه مخلوط می‌کنند و جوجه و چنجه از طرز تهیه کاسه کباب حذف می‌شود.

برای تهیه این کباب اردبیلی، گوشت را به قطعات مساوی برش بزنید. برش‌های طولی و عرضی که به گوشت می‌دهید، باید به قدری باشد که نه زیادی بزرگ و نه زیادی کوچک باشد. تکه‌های چنجه را در یک ظرف یا یک پلاستیک زیپ‌دار بریزید. یک پیاز را روی آن خرد کنید و زعفران دم کرده بریزید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب کاسه‌ اردبیل، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۸- کباب ساتای مرغ

چیکن ساتای یا کباب ساتای مرغ

«چیکن ساتای» یا «کباب ساتای مرغ»، از انواع غذاهای تایلندی، اندونزیایی و مالایی است که طعم متفاوت و خوشمزه‌ای دارد. این کباب با مرغ را به راحتی می‌توانید با مزه‌دار کردن گوشت مرغ به وسیله ادویه‌های مخصوص و کباب کردن آن در خانه تهیه کنید.

برای تهیه کباب ساتای مرغ، مرغ‌ها را به صورت نواری برش دهید و با بیفتک‌کوب کمی بکوبید. سپس در یک تابه، زنجبیل، سیر، پوست لیموی رنده شده، آب لیمو، عسل، سس سویا، ادویه کاری، روغن زیتون و کره بادام زمینی را بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و حالت خمیری بگیرند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب ساتای مرغ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۱۹- کباب لقمه

کباب لقمه از انواع کباب ایرانی

«کباب لقمه ای» یکی از خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین انواع کباب با گوشت چرخ کرده قرمز یا سفید و حتی سویا است که می‌توانید در خانه به روش رضا لقمه معروف آن را درست کنید. برای درست کردن این کباب خوشمزه با گوشت چرخ کرده، ابتدا گوشت را چرخ کنید. بهتر است از ترکیب گوشت گوساله و گوسفند استفاده کنید و البته گوشت چربی زیادی نداشته باشد.

معمولا برای طرز تهیه کباب‌هایی که با گوشت چرخ کرده تهیه می‌شوند، چند بار عمل چرخ کردن گوشت را انجام می‌دهند ولی در مورد کباب لقمه لازم به انجام چنین کاری نیست و می‌توان انسجام آن را با آرد سوخاری تا حدی حفظ کرد. سیر و پیاز را هم رنده کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کباب لقمه، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲۰- رولت کباب

رولت کباب با گوشت گوسفندی

برای کسانی که عاشق گوشت و کباب و غذا با گوشت قرمز هستند، «رولت کباب» یک گزینه بسیار دوست داشتنی و جذاب است. روش‌های طرز تهیه رولت کباب متنوع است. یعنی شما می‌توانید همزمان کباب را با مواد دیگر مخلوط کنید و بپیچید یا این که آن را به همان حالت خالص درست کنید.

برای تهیه این کباب با گوشت گوسفندی،‌ ابتدا گوشت را به ورقه‌های با ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتی متر از پهنا برش بزنید. وقتی به شکل نازک در آوردید یا بیفتک‌کوب روی آن‌ها بزنید ولی این کار را  با شدت انجام ندهید تا گوشت پاره و بافت آن له نشود. پیازها را رنده کنید. بعد در یک ظرف آب پیاز را با آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و جعفری و تره خرد و ساطوری شده مخلوط کنید.

ورقه‌های گوشت را کف ظرف بخوابانید. حداقل ۲ ساعت و حداکثر ۱۰ ساعت اجازه دهید گوشت‌ها طعم مواد را به خودشان بگیرند و حسابی نرم شوند.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه رولت کباب و مشاهده فیلم طرز تهیه آن، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲۱- اسکندر کباب

اسکندر کباب ترکی

در لیست غذاهای مشهور ترکیه نام «اسکندر کباب» در بین سه غذای محبوب ترک‌هاست. روش پخت یکی از بهترین غذاها با گوشت قرمز که اتفاقا به مذاق ایرانی‌ها هم همیشه خوش آمده چندان سخت و پیچیده نیست.

برای تهیه این کباب با گوشت گوسفندی، ابتدا گوشت را به صورت تکه‌های نازک به اندازه کف دست خرد کنید و ببرید. سپس آن را در سس مارینه بخوابانید تا مزه‌دار شود. بعد از مزه‌دار شدن تکه‌های گوشت را از سس مارینه بیرون بیاورید و در یک تابه مقداری روغن بریزید. تکه‌های گوشت را در ماهیتابه بچینید. روی گوشت نمک و فلفل بریزید و با حرارت متوسط رو به بالا گوشت را سرخ کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه اسکندر کباب، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲۲- دونر کباب

دونر کباب یکی از محبوب‌ترین کباب‌های ترکی در سرتاسر دنیا

 

«دونر کباب» هم مثل اسکندر کباب یکی از محبوب‌ترین کباب‌های ترکی در سرتاسر دنیاست. همچنین دونر کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است. انواع کباب ترکی یا دونر کباب گوشت و مرغ در سال‌های اخیر با قارچ و پنیر هم ترکیب شده و خوشمزگی آن دوچندان شده است.

برای درست کردن کباب ترکی با گوشت گوساله ابتدا گوشت گوساله ترجیحا کمی یخ‌زده را به صورت نواری برش بزنید. پیازها را هم خلالی خرد کنید و تفت دهید تا نرم و سبک شوند. گوشت نواری خرد شده را به پیازهای تفت خورده اضافه کنید و صبر کند تا گوشت خوب آب بیندازد و بپزد و سپس سرخ شود. در این فاصله قارچ‌ها را به صورت اسلایسی برش بزنید و وقتی گوشت نرم شد به آن اضافه کنید.

برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه دونر کباب، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲۳- کباب لم چاپس

کباب لم چاپس یونانی

برای کسانی که طرفدار انواع کباب هستند، «کباب لم چاپس» نام آشنایی است. در میان انواع کباب های دنیا، این کباب یک کباب معروف و محبوب است که اصالت آن به یونان برمی‌گردد. کباب یونانی لم چاپس از نظر ظاهری به شیشلیک شباهت‌هایی دارد ولی با شیشلیک تفاوت‌هایی دارد.

لم چاپس را می‌توانید هم به صورت کباب و هم به صورت استیک درست کنید. همان‌طور که از اسم آن هم پیدا است، لم چاپس از گوشت بره درست می‌شود که بافت نرم و گوشت تردی دارد.

برای آموزش مراحل کامل طرز تهیه کباب لم چاپس روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۲۴- کباب تابه‌ای دو رنگ

کباب تابه ای دو رنگ از انواع کباب مجلسی ایرانی

«کباب تابه ای دو رنگ» یکی از کباب‌های خوشمزه و مجلسی است که معمولا به صورت میکس گوشت گوسفندی و مرغ چرخ کرده به عنوان غذای مناسب مهمانی یا دورهمی درست می‌شود. این کباب طعم بی‌نظیری دارد و به راحتی می‌توانید در خانه و داخل تابه آن را برای شام و ناهار تهیه کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب تابه ای دو رنگ، ۲ پیاز و یک حبه سیر را پوست بگیرید و رنده کنید. با دست آب پیاز را کاملا بگیرید. سیر رنده شده و پیازهای آبگیری شده را در یک کاسه بریزید و به آن‌ها گوشت چرخ کرده مخلوط گوساله و گوسفند (کم‌چربی) اضافه کنید.

سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا و دارچین به مایه گوشت چرخ کرده اضافه کنید و مواد را با هم ورز بدهید تا یکدست شوند. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مایه گوشت منسجم شود. برای مطالعه طرز تهیه کباب تابه‌ای دو رنگ روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲۵- کباب توری

طرز تهیه کباب توری از انواع کباب ساده و خوشمزه

آیا تا حالا «کباب کوبیده روی توری» درست کرده‌اید؟ کباب توری از انواع کباب ایرانی و در واقع همان کباب کوبیده است که به جای زدن سر سیخ یا پختن در ماهیتابه به صورت کباب تابه‌ای، روی توری کباب به وسیله منقل یا کباب پز کباب می‌شود. طعم کباب توری هیچ فرقی با کباب کوبیده معمول ندارد و فقط ظاهر آن متفاوت‌ است. در ضمن سختی‌های ریختن کباب از سیخ را هم نخواهید داشت.

کباب توری برای پیک نیک و مسافرت هم گزینه بسیار مناسبی است و شما می‌توانید حتی جوجه کباب را هم روی توری درست کنید. برای درست کردن کباب توری شما به ۳۲۰ گرم گوشت راسته گوساله را با ۴۸۰ گرم گوشت قلوه‌گاه گوسفندی نیاز دارید. گوشت را بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. دنبه‌های تازه را هم بشویید تا کاملا پاک شوند.

گوشت گوساله، گوسفند و دنبه را در چرخ گوشت ۱ یا ۲ بار چرخ کنید تا کاملا یکدست شود. گوشت‌ها را در یک کاسه کنار بگذارید. می‌توانید از گوشت چرخ کرده آماده مخصوص کوبیده با نسبت‌های اصولی هم استفاده کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه کباب توری روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره انواع کباب ایرانی و ملل

انواع کباب گوسفندی چی درست کنم؟

دنده کباب، شیشلیک، لم چاپس، کباب حسینی، کباب بناب و … را می‌توانید با گوشت گوسفندی تهیه کنید.

کباب ایرانی چی درست کنیم؟

لیست کباب‌های ایرانی بسیار بلند بالا است و می‌توانید کباب کوبیده با گوشت یا مرغ، کباب لقمه، دنده کباب، کباب برگ، کباب بختیاری و … را درست کنید.

انواع کباب های ملل شامل چه کباب‌هایی است؟

کباب لم چاپس، دونر کباب، اسکندر کباب و … جزو کباب‌های پرطرفدار بین‌المللی محسوب می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک