ماه جهانی نه به کیسه پلاستیک و ۱۰ راهکار برای نجات جهان از کیسه پلاستیک

ماه جهانی نه به کیسه پلاستیک و ۱۰ راهکار برای نجات جهان از کیسه پلاستیک


12 تیر 1398 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی نه به کیسه پلاستیک ؛10 راهکار ساده برای نجات جهان از کیسه پلاستیک

۳ جولای هر سال روز جهانی «نه به کیسه پلاستیکی» و به عبارتی روز جهانی بدون کیسه پلاستیکی است. ماه جولای هم ماه جهانی بدون پلاستیک است. حقیقت این است که پلاستیک‌ها نفس محیط زیست را به شماره انداخته‌اند و  اغلب دولت‌ها مبارزه علیه مواد پلاستیکی و مصرف کمتر پلاستیک را به خود مردم واگذار کرده‌اند. اما پلاستیک چه بلایی بر سر محیط زیست و سلامت انسان می‌آورد و برای نجات زمین از پلاستیک چه باید کرد. چند واقعیت تلخ و راهکارهایی که شاید جهان را از دست پلاستیک نجات دهند را در مجله کوروش بخوانید.

 

چالش کیسه‌های پلاستیکی

 

چالش کیسه‌های پلاستیکی

 

‌می‌دانستید زمانی که کیسه‌های پلاستیکی به دریا ریخته می‌شوند اغلب لاک پشت‌ها به خیال این‌که آن‌ها «ژله ماهی» هستند و در طبیعت پرندگان به هوای این‌که یک چیز خوشمزه پیدا کرده‌اند به سمت‌شان هجوم می‌برند؟ برای خیلی‌ها پیش آمده که موقع تمیز کردن ماهی‌ در شکم آن‌ها تکه‌های پلاستیک دیده‌اند. بر اثر آلودگی حاصل از کیسه‌های پلاستیکی، سالانه هزاران جانور آبزی و بیش از یک میلیون پرنده در جهان تلف می‌شوند.

کیسه های پلاستیکی اغلب به صورت اشتباهی توسط حیوانات بلعیده شده و پس از انسداد معده آن‌ها منجر به مرگ‌شان می‌شوند. بسیاری از پرندگان نیز به دلیل گیر افتادن در کیسه‌های پلاستیکی نمی‌توانند پرواز کنند و در نهایت به خاطر نخوردن غذا تلف می‌شوند و از بین می‌روند. به همین دلیل است که به عقیده کارشناسان محیط زیست پلاستیک‌ها بزرگ‌ترین دشمن محیط زیست برای حال و آیندگان هستند.

 

چند واقعیت تلخ در مورد استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

 

چند واقعیت تلخ در مورد استفاده از کیسه‌های پلاستیکی

 

*پلاستیکی که شاید فقط بیست دقیقه کار شما را راه بیندازد ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شود و از بین برود. برخی کیسه‌های پلاستیکی به هزار سال زمان برای تجزیه شدن در طبیعت نیاز دارند. از سوی دیگر در اثر تابش نور خورشید مواد موجود در پلاستیک که اغلب برای بدن انسان سرطان‌زا هستند تجزیه شده و وارد چرخه غذایی ما می‌شوند.

*در هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی در جهان استفاده می‌شود.

*در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هر سال ۳.۴ میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که چیزی معادل وزن بیش از دو میلیون اتومبیل است.

*در ایالات متحده سالانه از ۱۲ میلیون بشکه نفت برای تولید ۱۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود. این در حالی است که حداکثر ۲ درصد از این میزان کیسه پلاستکی از نوع بازیافتی هستند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

*یکی از معضل‌های بزرگ جهان صنعتی امروز بحران گازهای گلخانه‌ای است. یکی از عوامل تولید این گازها کارخانه‌های ساخت لوازم پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی هستند. این در حالی است که کیسه‌های سازگار با محیط زیست ۳۴ درصد کمتر از کیسه‌های پلاستیکی معمولی گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنند.

*در هر ساعت ۲۰۰ هزار کیسه پلاستیک به محل دفن زباله می‌روند.

*می‌دانید اولین کشوری که شعار نه به کیسه پلاستیکی را عملی کرد کدام کشور بود؟ بنگلادش در سال ۲۰۰۲ استفاده از کیسه پلاستیکی را ممنوع کرد. در سال ۱۹۹۸ یک سیل ویرانگر در بنگلادش رخ داد و کیسه‌های پلاستیکی راه فاضلاب‌ها را بستند و عمق فاجعه را بیشتر کردند.

*در برخی کشورها مثل ایرلند برای استفاده از کیسه پلاستیکی باید به دولت مالیات بپردازید. وضع این قانون در کشورهایی مثل ایرلند استفاده از کیسه پلاستیکی را تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

*سوییس، آلمان، ایتالیا، بلژیک، انگلیس و هلند از جمله کشورهایی هستند که برای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی قانون مالیاتی وضع کرده‌اند.

*اغلب پلاستیک‌هایی که در ایران تولید می‌شوند (بیش از ۳ میلیون تن) از نوع بادوام و غیر قابل بازیافت هستند. به نظر می‌رسد که برای کاهش تولید این حجم از پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت باید یک فکر اساسی کرد.

 

برای کاهش مصرف کیسه پلاستیک چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

 

چالش کیسه‌های پلاستیکی

 

*در مصرف تمام مواد صرفه‌جویی کنید تا کیسه پلاستیکی کمتری هم مصرف شود. آیا واقعا تمام چیزهایی را که می‌خرید مصرف می‌کنید؟ سعی کنید مواد غذایی را بخرید و مصرف کنید که در کیسه و ظروف پلاستیکی نیستند و نیاز به کیسه پلاستیکی ندارند. حتی‌الامکان مواد غذایی داخل ظروف شیشه‌ای را انتخاب کنید. سعی کنید مواد غذایی و بهداشتی و پوشاک خریداری شده را در کیسه‌های پلاستیکی کمتری جای دهید. صرفه‌جویی در مصرف حتی یک عدد کیسه پلاستیک گامی بزرگ برای نه گفتن به مصرف پلاستیک و کیسه پلاستیکی است. در گذشته رسم بر این بود که مادرها و مادربزرگ‌ها کیسه‌های پلاستیکی را می‌شستند و دوباره و چند باره استفاده می‌کردند. صحنه نوستالژیک کیسه فریزرهای چسبیده به سرامیک آشپزخانه برای شما آشنا نیست؟

*از کیسه‌های پلاستیک که قابلیت چند بار استفاده دارند بهره بگیرید. همیشه یک عدد از این کیسه پلاستیک‌ها همراه خود در کوله پشتی، کیف دستی، میز کار یا اتومبیل خود داشته باشید. یک یا دو عدد از این پلاستیک‌ها را با خودتان به خرید ببرید تا مجبور نشوید از کیسه‌های پلاستیکی نازک یک بار مصرف که به خاطر مسئله وزن کردن میوه و سبزیجات در میادین تره‌بار کاربرد دارند استفاده کنید. تمام خریدهای خودتان را روی ترازو وزن کنید و سپس به کیسه پلاستیک چند بار مصرف و قابل بازیافت خودتان منتقل کنید.

به جای خریدن هر روزه آب معدنی، همراه خودتان در یک قمقمه فلزی آب داشته باشید.

*زمان خرید ساندویچ و سایر مواد غذایی از بیرون از فروشنده بخواهید که غذا را در کیسه کاغذی بپیچد یا در غیر این صورت غذا را در کیسه پلاستیکی به شما ندهد.

*با جوش شیرین و سرکه آشتی کنید. شاید از خودتان بپرسید جوش شیرین و سرکه چه ربطی به نه گفتن به پلاستیک دارند. برای تمیز کردن شیشه‌ها و ضد عفونی کردن خانه از جوش شیرین مخلوط در آب یا سرکه به جای تمیز کننده‌های شیمیایی که اغلب در قوطی‌های پلاستیکی و حاوی ماده فتالات هستند استفاده کنید.

*زمانی که از بیرون و به صورت تلفنی غذا و لوازم سوپرمارکتی سفارش می‌دهید حتما به شخصی که پای تلفن سفارش شما را ثبت می‌کند تاکید کنید که کیسه پلاستیکی نمی‌خواهید. از آن‌ها بخواهید یا خریدها و غذای سفارشی را در کیسه پلاستیکی نگذارد یا از کیسه پلاستیکی چند بار مصرف و یا بازیافتی برای سفارش شما استفاده کنید.

*به جای خرید ظروف پلاستیکی از ظروف استیل یا ظروف بامبو استفاده کنید.

*بازیافت یک راه حل اساسی برای نه گفتن به پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی است. در هنگام جمع‌آوری زباله حتما عمل جداسازی زباله خشک و تر را انجام دهید تا این کار سریع‌تر و بهتر انجام شود. در اغلب کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بازیافت زباله و بازیافت پلاستیک یک روش بسیار موثر در کاهش اتلاف مواد مختلف و البته کمک به بازیابی محیط زیست است.

*از کیسه پارچه‌ای استفاده کنید. اگر کمی خیاطی بلد باشید هم می‌توانید با استفاده از تی‌شرت‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید کیسه پارچه‌ای خرید درست کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید کیسه خرید پارچه‌ای را به صورت آماده تهیه کنید حتما و هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید.

 

کیسه‌های پلاستیک تجزیه‌پذیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش

 

کیسه‌های پلاستیک تجزیه‌پذیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش؛ نه به کیسه پلاستیک

 

یک خبر خوب هم برای شما داریم. اگر مشتری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش هستید خوب است بدانید که در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی و شعار جهانی نه به پلاستیک از سال گذشته در این فروشگاه‌ها از کیسه‌های تجزیه‌پذیر استفاده می‌شود و نیز هشدارهای محیط زیستی  با هدف ترویج فرهنگِ مصرف بهینه آب روی این کیسه‌ها درج شده است. استفاده از این کیسه‌های تجزیه پذیر خطر تخریب محیط زیست را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

هم اکنون در بیش از یک هزار شعبه فروشگاه زنجیره ای افق کوروش در سراسر کشور کیسه های تجزیه پذیر که قابلیت بازگشت سریع به محیط زیست را دارند، به منظور بهبود کیفیت محیط زیست توزیع می گردد .

علاوه بر این درج هشدارهای زیست محیطی بر روی کیسه‌های تجزیه پذیر با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب از دیگر اقدامات افق کوروش در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت و مشارکت در آگاهی‌رسانی و آموزش عمومی برای اصلاح الگوی مصرف است که در تابستان سال جاری و در تمامی شعب فروشگاه زنجیره ای افق کوروش در ۳۱ استان کشور و ۲۴۵ شهر عملیاتی شده است.

فروشگاه همواره تخفیف افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کشور و پیشرو در حفظ و حراست از محیط زیست با کیسه های تجزیه پذیر که از موادی تولید می شود که به طبیعت باز می گردد و همچنین با درج هشدارهایی با موضوع بحران کم آبی،  بر روی کیسه های تخریب پذیر مبنی بر اینکه ” نسبت بارش در ایران حدود یک سوم متوسط بارش در جهان است، نسبت مصرف آب خانگی در ایران دو برابر متوسط جهان است، نسبت سرعت تبخیر در ایران چهار برابر متوسط جهان است”، تلاش نمود تا در راستای حفظ طبیعت، افکار عمومی را هر چه بیشتر نسبت به صرفه جویی در مصرف آب، هدایت نماید.

حتی اگر از کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر افق کوروش هم استفاده می‌کنید حتی‌الامکان برای کاهش مصرف پلاستیک از کیسه پلاستیکی کمتری استفاده کنید.  این کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر را دور نیندازید و در خریدهای بعدی از فروشگاه یا هر مرکز خرید دیگری و به خصوص در خرید از میادین تره‌بار از این کیسه‌های پلاستیکی تجزیه‌پذیر استفاده کنید. یادتان باشد ما فقط یک زمین داریم و باید از آن مثل جان مراقبت کنیم.

کالابرگ الکترونیک