اختلال یادگیری چیست | علائم و روش های تشخیص و درمان آن

اختلال یادگیری چیست | علائم و روش های تشخیص و درمان آن


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم اختلال یادگیری و روش های درمان

اگر علائم اختلال یادگیری که ناتوانی در دریافت و واکنش است، به موقع تشخیص داده شود، راه‌های زیادی برای درمان دارد. اختلال یادگیری نوعی ناتوانی در واکنش به محیط پیرامون و یا حتی به خاطر سپردن برخی از اطلاعات است. در این مقاله از سرویس سلامت  مجله کوروش به بررسی علائم اختلال یادگیری و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

اختلال یادگیری از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می کند. در واقع اختلال یادگیری، یک واژه کلی است برای توصیف مشکلات خاصی که کودکان در زمینه پردازش اطلاعات و مهارتهای یادگیری دارند.

 

اختلال یادگیری چیست

 

اختلال یادگیری چیست

 

اختلال یادگیری ناتوانی در واکنش و حتی به خاطر سپردن اطلاعات جدید است. افرادی که مبتلا به انواع اختلال یادگیری هستند، در صحبت کردن، نوشتن، خواندن و حتی انجام عملیات ریاضی دچار مشکل می‌شوند. این اختلال حتی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در حرکات بدنی افراد شود. انواع اختلال یادگیری در واقع یک نوع تفاوت عملکرد مغزی است که ربطی به ضریب هوشی افراد ندارد.

جالب اینجاست که کودکانی که دچار فراگیرترین و مزمن‌ترین اشکال و انواع اختلال در یادگیری می‌شوند، دارای توانایی‌های هوشی متوسط یا بالاتر از حد متوسط هستند. بیشتر اختلالات یادگیری در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود . اگر چه اختلال یادگیری معمولاً از بدو تولد قابل تشخیص است، اما بیشتر علائم اختلالات یادگیری هنگامی که کودک به مدرسه می‌رود، کشف می‌شوند. زمانی که در معاشرت و رفتار با همسالان شروع به نشان دادن واکنش‌های متفاوت می‌کند. اختلال یادگیری مستمر است و می‌تواند در صورت عدم درمان و پیگیری، کودک را با چالش‌های مادام‌العمر مواجه کند.

 

 

بیشتر بخوانید: انواع اختلال شخصیت دو قطبی و علائم و روش های مختلف درمان

 

 

رایج ترین نشانه‌های انواع اختلال یادگیری

 

رایج ترین نشانه‌های انواع اختلال یادگیری

 

از رایج‌ترین نشانه‌های اختلال یادگیری شامل اختلال در خواندن، نوشتار، گفتار و عملیات ریاضی است. گاهی موارد اختلال یادگیری با مشکلات دیگری به ویژه بیش فعالی و یا کمبود توجه و حتی اوتیسم همراه است. به محض تشخیص اختلال یادگیری روش‌های متداولی برای درمان آن تجویز می‌شود. متداول‌ترین روش‌های درمانی برای اختلال یادگیری، آموزش ویژه گفتار درمانی و زبان درمانی است. حتی گاهی می‌توان برای افزایش تمرکز و توجه در کسانی که دچار این اختلال هستند، دارو تجویز کرد. اما باید پذیرفت که دارو نتایج متفاوتی را در کودکان مختلف به همراه دارد.

 

بنابراین به هنگام استفاده از دارو کودکان به آموزش ویژه احتیاج دارند. اختلالات یادگیری تهدید کننده زندگی نیستند، اما می‌توانند باعث ایجاد شرایط متفاوتی در زندگی شوند. بنابراین باید آن‌ها را جدی گرفت و پس از تشخیص به سرعت در پروسه درمان قرار گرفت. این اختلال در صورتی که با بی‌توجهی و غفلت در سنین کودکی نادیده گرفته شود، باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد. کودکان می‌توانند خجالتی، پرخاشگر و ناامید بار بیایند و حتی دچار مشکلات جدی رفتاری شوند.

 

 

علائم انواع اختلالات یادگیری

 

علائم اختلال یادگیری

 

کسانی که دچار اختلال یادگیری هستند، معمولاً در طول زندگی با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال درمان اختلال یادگیری در افراد بسته به شدت و نوع آن می‌تواند پس از تشخیص علائم امکان‌پذیر باشد. اختلال یادگیری از دید دیگران در جامعه کاملاً مشهود است. مهمترین علائم مربوط به مهارت‌های شناختی یا زبانی است. مبتلایان به این اختلال در مهارت‌هایی مانند گوش دادن، صحبت کردن و خواندن تا حدودی دچار مشکل هستند.

 

اما علائم رایج در اختلال یادگیری چه علائمی هستند؟ اگر در فرزندانتان به طور روزمره و مداوم مشکلات در یادگیری و یا به عبارتی ناتوانی یادگیری را تجربه کردید، بهتر است موضوع را کمی جدی بگیرید. دیسگرافی یا مشکلات مربوط به دست‌خط کودکان یکی از علائم مهم اختلال یادگیری است. اختلالات در پردازش اطلاعات، دیسکالکیا یا همان مشکلات مربوط به انجام عملیات ریاضی از دیگر علائم اصلی ابتلا به این بیماری است. ناتوانی در خواندن و یا نارساخوانی از دیگر علائم آن است. مشکلات مربوط به زبان، ارتباط کلامی و کتبی متناسب با سن افراد را می‌توان از علائم اصلی بیماری اختلال یادگیری نام برد. بهتر است زمانی که چنین علائمی را در کودکان خود مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک مشاور صحبت کنید. تا پس از تشخیص، کودک در پروسه درمان قرار گیرید. برخی رفتارهای پرخاشگرانه کودک باید زنگ خطری برای شما باشد. این رفتارها کودک را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و نشانه‌ای از اختلال یادگیری است.

 

 

بیشتر بخوانید: اختلال آگورافوبیا یا ترس از مکان‌های شلوغ | علل و نشانه ها و روش‌های درمان آن

 

 

کاهش ریسک ابتلا به انواع اختلالات یادگیری

 

کاهش ریسک ابتلا اختلال یادگیری

 

بهتر است پیش از مواجهه با علائم اختلال یادگیری و تشخیص و درمان آن، به مرحله کاهش ریسک ابتلا به اختلالات یادگیری در کودکان اهمیت دهید. شما می‌توانید خطر ابتلا به اختلال یادگیری در کودکان را تا حد زیادی با رعایت مواردی نسبتاً ساده کاهش دهید. از مصرف الکل، تنباکو و داروهای انرژی‌زا حین و قبل از بارداری خودداری کنید.

از قرار گرفتن در معرض مواد سمی در دوران بارداری و پس از تولد فرزند جداً خودداری کنید. محیط خانه را آرام و بدون استرس نگه دارید. در صورت مواجهه با هر گونه مشکلات حسی به ویژه کم‌شنوایی و یا ضعف در بینایی به پزشک مراجعه کنید.

غربالگری کودک در دوران کودکی بسیار پر اهمیت است. با محدود کردن میزان داروهای مصرفی در دوران بارداری و شیردهی علائم ابتلا به اختلال یادگیری را می‌توانید کاهش دهید. تغذیه مناسب و محیط سالم برای کودک بسیار مهم است. سعی کنید تا با توجه و دقت به واکنش‌های کودکان خود، در صورت شک و تردید به اختلال یادگیری به پزشک مشاور مراجعه کنید. تا هر چه سریعتر بیماری کودک تشخیص داده شود و در مرحله درمان زودهنگام قرار گیرد.

 

 

گزینه‌های درمان اختلالات یادگیری

 

گزینه‌های درمان اختلال یادگیری

 

اگر کودک شما دچار یکی از انواع اختلالات یادگیری است، بلافاصله پس از مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید تا سریعتر مراحل درمان آغاز شود. کمک متخصصین مربوط به خواندن و مربیان کمکی دروس ریاضی و حتی سایر افراد آموزش دیده در رابطه با این اختلال بسیار موثر است. آن‌ها می‌توانند تکنیک‌هایی را برای افزایش مهارت‌های تحصیلی و مطالعه ای کودکان ارائه دهند.

 

برنامه آموزش فردی برنامه‌ای است که برای حمایت از کودکان دچار اختلالات یادگیری در برخی مدارس وجود دارد. سعی کنید کودکانتان را در یک چنین مدارسی ثبت نام کنید. توجه معلم به کودکان بسیار مهم است. از معلمین بخواهید تا تکالیف ریاضی کمتری به کودکان داده و برای تکمیل پروسه خواندن از کتاب‌های صوتی استفاده کنید. مهارت‌های حرکتی و نوشتاری کودکان با کمک کادر درمان و تمرین مکرر درمانگر بعد از مدتی تقویت خواهند شد. همچنین پزشکان پس از تشخیص علائم اختلالات یادگیری، ممکن است به کودکان در پروسه درمان، داروهایی تجویز کنند. این داروها برای کنترل افسردگی و اضطراب شدید است. داروها معمولاً به کودکانی که دچار اختلال کمبود توجه، بیش فعالی و عدم توانایی تمرکز هستند، تجویز می‌شود. برخی داروهای مکمل و جایگزین از طریق درمانگر در اختیار والدین قرار می‌گیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: اختلال مه مغزی چیست و چه علائمی دارد؟

 

تغییرات رژیمی، استفاده از ویتامین‌ها، ورزش‌های چشم تاثیر زیادی در پروسه درمان دارند. برنامه درمانی کودکان با گذشت زمان تکامل پیدا می‌کند و همین امر به معنای قرار گرفتن در پروسه موفقیت و پیشرفت است. بر روی نکات قوت کودکان تمرکز ویژه کنید و آن‌ها را تشویق کنید. این موضوع به کودکان دچار اختلالات یادگیری، اعتماد به نفس می‌دهد و پروسه درمان را ساده‌تر می‌کند.

 

 

منبع: healthgrades

 

کالابرگ الکترونیک