تجربه موفق ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

تجربه موفق ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ


12 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تجربه موفق ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی یا گوریلا مارکتینگ

«ایکیا» یکی از بزرگترین برندهای خرده فروشی در زمینه مبلمان و لوازم خانگی در جهان است که توانسته است از بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ بهترین استفاده را داشته باشد. اما بازاریابی چریکی و یا همان گوریلا مارکتینگ چیست؟ و اینکه ایکیا چگونه موفق شده است تا با استفاده از این تکنیک بازاریابی، مصرف‌کنندگان زیادی را به سمت خود بکشاند؟ در مجله کوروش به بازاریابی چریکی و نحوه استفاده برند محبوب ایکیا از این روش بازاریابی در سرویس خرده فروشی می‌پردازیم.

 

تیم بازاریابی کمپانی ایکیا یک مجموعه قوی است که مارکتینگ و تبلیغات با صرف هزینه کم را مبنای کار خود قرار داده است. ایکیا درامد بسیار زیادی دارد و جزو بزرگترین و موفق‌ترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی در جهان محسوب می‌شود. با این حال چشم‌انداز این شرکت تمرکز بر روی استراتژی هزینه برای توسعه محصول است. توسعه محصول برای عرضه در بازار جهانی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های تجاری ایکیا است. بنابراین هزینه‌ها باید در جای دیگری صرف شوند.

 

استراتژی بازاریابی ایکیا

 

استراتژی بازاریابی ایکیا

 

برند ایکیا یک برند تولید‌کننده و خرده فروشی مبلمان و لوازم خانگی در جهان است که در جنوب سوئد تاسیس شد. ایکیا حالا بیش از چهارصد و ۲۲ فروشگاه در بیش از ۵۰ بازار بزرگ در جهان دارد. تعداد کارکنانی ایکیا حدود ۲۸۰ هزار نفر است و این شرکت خرده فروشی تاکنون بیش از ۹۵۰۰ محصول تولید کرده است. ایکیا از جمله شرکت‌های مهم خرده فروشی است که حاشیه سود بسیار بالا داشته و ذخایر نقدی قوی دارد.

 

اینتربرند و فوربس ارزش برند ایکیا را به ترتیب ۱۷.۴۶ و ۱۵.۳۰ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. در سال ۲۰۱۸ بازدید از فروشگاه خرده فروشی ایکیا به طور آنلاین به رقم ۲/۵ میلیارد رسید. اما چه اتفاقی می‌افتد که یک چنین برندی می‌تواند در دوره پاندمی کرونا هم با استقبال از خرید آنلاین مردم مواجه شود؟ یکی از مهمترین دلایل این موضوع، عملکرد موفق تیم بازاریابی این برند خرده فروشی است. شاید شما هم در شاهد تبلیغات تاثیرگذار برند ایکیا در کشورهای مختلف بوده‌اید. اما منظور از این تبلیغات تاثیرگذار چیست؟ بخشی از تکنیک تبلیغاتی برند ایکیا تکیه بر استفاده از استراتژی بازاریابی گوریلا مارکتینگ یا همان بازاریابی چریکی است.

حتما بخوانید  نگاهی به بزرگ ترین ترند های تجربه مشتری در سال 2022

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ در صنعت خرده فروشی

 

 

گوریلا مارکتینگ یا همان بازاریابی چریکی

 

گوریلا مارکتینگ یا همان بازاریابی چریکی

 

استراتژی بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ که ایکیا از آن به مراتب استفاده می‌کند، یک استراتژی بازاریابی بر مبنای مدیریت هزینه است. اینکه با کمترین هزینه بتوان بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطب و مصرف‌کننده گذاشت. این استراتژی برای اولین بار توسط لوسون مطرح شد و با سرعت زیادی مورد استفاده قرار گرفت. مبنای این استراتژی بازاریابی، سرمایه‌گذاری بر روی روش‌های غیر معمول و غیر متعارف برای تبلیغات است. استراتژی گوریلا مارکتینگ از آنجا که هزینه مالی زیادی ندارد، مورد توجه بسیاری از شرکت‌های خرده‌ فروشی قرار گرفته است. اما استفاده درست از این استراتژی بسیار مهم است. خلاقیت در این استراتژی نقش مهمی دارد.

 

برندهای کوچک با استفاده از این استراتژی می‌توانند بسیار بزرگ دیده شوند. هزینه استراتژی بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ در صورت استفاده درست به قدری پایین است که از آن به عنوان مارکتینگ بدون هزینه نیز یاد می‌شود. اینکه کمپانی بزرگی چون ایکیا از استراتژی گوریلا مارکتینگ استفاده می‌کند، بسیار جالب توجه است. چراکه معمولاً استفاده از این تکنیک بازاریابی به کسب‌و‌کارهای کوچک و نوپا توصیه می‌شود. کسب‌وکارهایی که بودجه کمی دارند و می‌خواهند بهتر دیده شوند.

 

ایکیا دلیل استفاده از تبلیغات کم هزینه گوریلا مارکتینگ را تمرکز بر روی استراتژی توسعه بازار بین المللی خود عنوان کرده است. این کمپانی بزرگ خرده فروشی تصمیم گرفته است تا هزینه‌های زیاد را صرف برنامه‌های خود در زمینه توسعه محصول کند. بنابراین ترجیح می‌دهد تا هزینه تبلیغات را کمی مدیریت کند.

حتما بخوانید  4 رویکرد هوشمند برای برندینگ با بودجه محدود از نگاه فوربس

 

 

بیشتر بخوانید: ترندهای بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

نگاهی به استراتژی گوریلا مارکتینگ ایکیا

 

نگاهی به استراتژی گوریلا مارکتینگ ایکیا

 

برند ایکیا در استفاده از تکنیک بازاریابی چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ تا حدود زیادی موفق عمل کرده است. هدف از استفاده ایکیا از استراتژی بازاریابی چریکی، آگاهی برند (Brand Awareness) در بازار است. ایکیا برای تبلیغات چریکی از فضاهای تعاملی و مبتنی بر حرکت استفاده می‌کند. ایکیا معمولا کاناپه‌های خود را برای تبلیغات در ایستگاه‌های اتوبوس قرار می‌دهد.

 

یکی از نمونه‌های گوریلا مارکتینگ موفق ایکیا نمایشگاه خیابانی آپارتمان‌های جعبه‌ای در ژاپن بود. هدف از این کار چه بود؟ آگاهی از برند اصلی‌ترین هدف این کمپین تبلیغاتی بود. ایکیا به مشتریان خود این فرصت را می‌داد تا بدون بازدید از فروشگاه با کیفیت محصولات از نزدیک استان شوند. آپارتمان‌های جعبه‌ای به مشتریان به طور عینی نشان داد که تمامی محصولات این شرکت قابل مونتاژ در یک روز هستند. بنابراین با محصولات ایکیا نگرانی برای چیدمان و مونتاژ وسایل وجود ندارد.

 

 

گوریلا مارکتینگ ایکیا

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون

 

 

صحنه‌سازی، منطق اقتصادی و تمایز

 

صحنه‌سازی، منطق اقتصادی و تمایز

 

ایکیا از طریق استراتژی بازاریابی گوریلا مارکتینگ و با صحنه‌سازی درست در فضای مناسب، منطق خرید اقتصادی و مقرون به صرفه را در ذهن مشتری تثبیت کرده است. قابلیت مونتاژ وجه تمایز بزرگ ایکیا با سایر برندهای خرده فروشی در زمینه تولید لوازم خانگی و مبلمان است.

 

شعار کمپین بازاریابی چریکی در ژاپن شامل چندین بخش بود. ارائه کیفیت قابل اعتماد، حفظ قیمت پایین در مقایسه با سایر فعالان بازار، راضی نگه داشتن و سرگرم کردن مصرف کننده. تمام این جملات در شخصیت تجاری برند ایکیا در بازاریابی چریکی در نظر گرفته شده بود. برند ایکیا با استفاده درست از بازاریابی گوریلا مارکتینگ بارها موفق شده تا به هدف نهایی خود یعنی آگاهی از برند و آشنایی با شخصیت تجاری و ارزش‌های مهم کمپانی برسد.

 

 

منبع: bettermarketing

 

 

کالابرگ الکترونیک