۲ طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی در فر و ماهیتابه

۲ طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی در فر و ماهیتابه


8 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی و فوت و فن مزه‌دار کردن آن

برای درست کردن ماهی سفید شکم پر خوشمزه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. ماهی سفید شکم پر معمولا در لیست شام مهمانی و شام شب عید گیلانی است. برای تهیه این غذای مناسب مهمانی داخل شکم ماهی سفید را با مخلفات و رب انار و سبزی پر می‌کنند. اما ما در این مقاله از مجله کوروش قصد داریم شما را با بهترین روش طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی به روش گیلانی در فر و یا ماهیتابه و تمام فوت و فن‌های پخت و مزه‌دار کردن آن به عنوان یک غذا با رب انار گزینه‌ای عالی شام شب عید نوروز و شام چهارشنبه سوری و همینطور شام ویژه شب یلدا آشنا کنیم. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش پخت ماهی سفید گیلانی به عنوان یک غذای زمستانی با طبع گرم و یک غذای مجلسی با ماهی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ماهی سفید شکم پر به روش گیلانی

 

طرز تهیه ماهی سفید شکم پر در فر و ماهیتابه به روش اصیل گیلانی

 

مدت زمان آماده سازی: ۴۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم ماهی شکم پر: ۲۹۸ کالری

 

 

مواد لازم برای درست کردن ماهی شکم پر در فر

 

  • ماهی سفید درسته: ۱ عدد
  • گردو: ۲۰۰ گرم
  • رب انار ملس: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • سبزیجات معطر (گشنیز، نعناع، چوچاق): ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • سیر: ۵ حبه
  • گلپر: به مقدار لازم
  • لیمو ترش تازه: ۱ عدد

 

طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی

مرحله اول؛ تفت دادن پیاز و سبزیجات

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ماهی سفید شکم پر به روش گیلانی در فر یا ماهیتابه باید ماهی را خوب بشویید و تمیز کنید. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه، آب لیمو ترش تازه به ماهی بزنید تا مزه‌دار شود. برای نیم ساعت ماهی را به حال خود رها کنید. حالا پیاز را رنده کنید و مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن روغن، پیاز را به آن اضافه کنید.

 

برای چند دقیقه پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. سپس سبزیجات را به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا کمی سرخ شوند. سیرها را با رنده ریز کنید و به سبزی و پیاز اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید و بعد از اینکه مواد را کمی تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک خرما به ۲ روش در فر و قابلمه

 

 

مرحله دوم؛ مزه دار کردن مواد داخل شکم ماهی با گردو و رب

 

بهترین طرز تهیه ماهی سفید شکم پر و تمام فوت و فن های پخت آن

 

در مرحله دوم طرز تهیه ماهی سفید شکم پر یا همان ماهی دیگی باید گردوها را داخل غذاساز یا میکسر بریزید و کاملاً خرد کنید. سپس گردوی خرد شده را به مخلوط سبزی و پیاز اضافه کنید. نصف لیوان رب انار ملس را به این ترکیب اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید. مقدار کمی گلپر هم به مواد اضافه کنید و باز ترکیب را هم بزنید.

 

طعم مایه آماده شده برای داخل شکم ماهی بچشید. اگر دوست دارید مواد داخل شکم ماهی شما ترش‌تر باشد، می‌توانید مقدار رب انار را دو برابر کنید.

 

 

مرحله سوم؛ ریختن مواد داخل شکم ماهی

 

بهترین طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی و فوت و فن مزه‌دار کردن ماهی

 

در این مرحله از طرز تهیه ماهی سفید موادی را که برای داخل شکم ماهی تهیه کرده‌اید را داخل شکم ماهی جای دهید. برای بسته شدن شکم ماهی می‌توانید به کمک نخ و سوزن تمیز و استریل شده شکم ماهی را بدوزید و یا از چند خلال دندان استفاده کنید.

 

حال برای درست کردن این ماهی دو راه پیش رو دارید؛ می‌توانید ماهی را در ماهیتابه و داخل روغن سرخ کنید و یا آن را در فر قرار دهید تا پخته شود. معمولاً ماهی سفید به هر دو روش بسیار لذیذ و خوشمزه می‌شود.

 

 

سرخ کردن ماهی سفید شکم پر در ماهیتابه

 

در این مرحله از طرز پخت ماهی سفید مجلسی برای سرخ کردن ماهی شکم پر می‌توانید در یک ماهیتابه بزرگ و مناسب به اندازه یک لیوان فرانسوی دسته‌دار روغن بریزید و اجازه دهید روغن کاملاً داغ شود. سپس ماهی را به آرامی داخل روغن قرار دهید.

 

برای سرخ کردن ماهی سفید شکم پر شعله گاز نباید خیلی کم و یا بیش از اندازه زیاد باشد. شعله را روی حرارت متوسط رو به زیاد تنظیم کنید. زمانی که یک سمت ماهی کاملاً طلایی شد، آن را با کمک دو کفگیر به آرامی برگردانید تا طرف دیگر ماهی هم سرخ شود.

 

 

پخت ماهی سفید شکم پر شمال در فر

 

پخت ماهی شکم پر در فر

 

در این مرحله از پخت ماهی سفید شمال اگر دوست دارید ماهی شکم پر شما با روغن کمتر و در فر آماده شود، ابتدا باید فر را روشن کنید تا برای ۱۵ دقیقه خوب گرم شود. سپس یک ظرف مناسب فر انتخاب کنید و سطح آن را به خوبی با چند قاشق روغن چرب کنید.

 

ماهی را داخل ظرف قرار دهید. دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. برای حدود ۴۵ دقیقه ماهی را در فر قرار دهید تا کاملاً مغز پخت و طلایی شود. در نهایت ماهی سفید شکم پر را با برش‌های لیمو و سبزی تازه تزئین کنید و همراه با برنج شمالی و زیتون پرورده نوش جان کنید و لذت ببرید.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه ماهی سفید شکم پر

 

بهترین طرز تهیه ماهی سفید شکم پر و تمام فوت و فن های پخت آن

 

*سرخ کردن مواد داخل شکم ماهی سفید و سبزی‌ها موجب خوش طعم‌تر شدن ماهی شکم پر شمالی می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه قیمه نجفی نذری (علاچی) به روش عراقی مرحله به مرحله

 

*برای اینکه ماهی شکم پر شما معطر و خوشمزه شود، می‌توانید زمانی که ماهی را در فر قرار می‌دهید، داخل سینی ماهی، هویج، کرفس، پیاز، سیر و فلفل دلمه‌ای بگذارید.

 

*در طرز تهیه ماهی سفید شمالی برای این که روی ماهی شکم پر شما هم مثل زیر آن برشته شود، بهتر است بعد از پخت زیر ماهی، شعله گریل فر را روشن کنید.

 

*برای درست کردن ماهی شکم پر شمالی در فر بهتر است کف سینی فر را با پیاز پر کنید و ماهی را روی پیازها قرار دهید و مقداری آب به ظرف ماهی اضافه کنید. این کار موجب می‌شود پوست ماهی شما در فر نسوزد.

 

*برای اینکه ماهی شکم پر شما در فر رنگ طلایی و زیبایی بگیرد، بهتر است در حین پخت چند بار از ترکیب روغن با کمی زردچوبه روی آن استفاده کنید.

 

*این طرز تهیه ماهی شکم پر برای انواع ماهی شمالی و جنوبی توصیه می‌شود. ماهی سفید شمالی و ماهی شوریده جنوبی از جمله بهترین نوع ماهی برای طرز تهیه ماهی شکم پر محسوب می‌شوند. جنوبی‌ها از ماهی صبور با حشو برای طرز تهیه این سبک ماهی هم استفاده می‌کنند.

 

*پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه ماهی شکم پر با ماهی قزل آلا را هم مطالعه کنید.

 

*از ماهی سفید برای طرز تهیه سبزی پلو ماهی شب عید یا به صورت ماهی کبابی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

* برای پخت ماهی سفید در فر سعی کنید از ظروف نچسب استفاده کنید و ظرف را چرب کنید تا ماهی به ظروف نچسبد.

 

*برای طرز تهیه ماهی کفال در فر نیز می‌توانید درست به همین روشی که پیش تر اشاره شد عمل کنید و بعد از مزه دار کردن ماهی و قرار دادن مواد داخل شکم ماهی آن را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید.

 

*در طرز تهیه ماهی کفال شکم پر می‌توانید برای شکم ماهی از ترکیب سیر و پیاز رنده شده، گشنیز سطوری، کشمش و رب انار یا چاشنی دلال نیز استفاده کنید.

 

*در طرز پخت ماهی سفید در توستر ابتدا باید توستر را برای چند دقیقه گرم کنید. سپس می‌توانید ماهی را برای حدود ۳۰ دقیقه با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در توستر قرار دهید.

 

*طرز تهیه ماهی آزاد شکم پر درست مثل روش پخت ماهی سفید است. شما می‌توانید این ماهی را هم روی گاز سرخ کنید و هم داخل فر قرار دهید. ماهی آزاد شکم پر طعم بسیار لذیذی دارد و بسیاری افراد ترجیح می‌دهند برای درست کردن ماهی شکم پر از این نوع ماهی استفاده کنند.

 

 

سوالات متداول

 

 

در طرز پخت ماهی سفید در فر دمای فر باید روی چند درجه تنظیم شود؟

 

برای پخت ماهی سفید شکم پر در فر دمای فر باید روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود.

 

 

برای درست کردن ماهی شکم پر گیلانی از چه موادی استفاده می‌شود؟

 

در طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی از ترکیب گردو، رب انار، سبزی‌های معطر، پیاز، سیر و گلپر استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک