علائم سرطان سینه زنان و ۱۰ توصیه پیشگیرانه

علائم سرطان سینه زنان و ۱۰ توصیه پیشگیرانه


29 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین غذاهای ضد سرطان سینه

می‌دانستید سرطان سینه یا همان سرطان پستان دومین عامل مرگ و میر به علت بیماری بعد از بیماری‌های قلبی در بین زنان است و میانگین سن ابتلا به این سرطان در ایران ۴۵ سال است؟ این را هم می‌دانید که در صورت تشخیص به موقع سرطان سینه این بیماری به راحتی قابل درمان و معالجه است؟ ماه اکتبر به نام ماه بیماری سرطان سینه و آگاهی رسانی در مورد این بیماری نام‌گذاری شده است. علائم سرطان سینه، بهترین غذاهای ضد سرطان سینه و ۱۰ توصیه کاربردی برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه در دهه‌های مختلف زندگی زنان را از سرویس سلامت در مجله کوروش بخوانید.

 

آگاهی از بیماری سرطان سینه برای تمام زنان لازم است

 

آگاهی از بیماری سرطان سینه برای تمام زنان لازم است

 

آیا می‌دانستید فقط کمتر از ۱۵ درصد زنانی که به بیماری سرطان سینه مبتلا می‌شوند آن‌هایی هستند که در میان افراد درجه یک فامیل‌شان سابقه ابتلا به سرطان سینه وجود داشته است؟ این بدان معناست که ۸۵ درصد مبتلایان به بیماری سرطان سینه در اثر فاکتورهایی به جز سابقه بیماری در افراد درجه یک فامیل و وراثت به بیماری سرطان سینه مبتلا شده‌اند.

 

بنابراین هر زن بالاتر از سی سال، فارغ از وجود سابقه بیماری و وراثت، باید در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری سرطان سینه و خودآزمایی سرطان سینه آگاهی داشته باشد. بدن ما همزمان با بالا رفتن سن دچار تغییر و تحول می‌شود و از این امر گریزی نیست. عوامل زیادی در ابتلا به سرطان پستان موثرند که از جمله آنها می‌توان به سبک زندگی، میزان هورمون‌ها در بدن و عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی اشاره کرد.

با این همه  آگاهی از روش‌های پیشگیری از سرطان سینه می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را در دهه‌های مختلف زندگی را کاهش دهد.

 

 

 

 

۱- اضافه وزن ممنوع

 

اضافه وزن و چاقی ریسک ابتلا به بیماری سرطان سینه را در زنان به خصوص بعد از یائسگی افزایش می‌دهد. در حقیقت در دوره یائسگی احتمال ابتلا به بیماری سرطان سینه افزایش پیدا می‌کند. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان سینه شاخص توده بدنی را زیر ۲۵ نگه دارید. به گزارش مرکز تحقیق سرطان بریتانیا، تنباکو بزرگترین عامل ابتلا به سرطان است که باعث بروز ۲۳ درصد موارد سرطان در مردان و بیش از ۱۵.۶ درصد در زنان می شود. دلیل بعدی نخوردن میوه و سبزیجات توسط مردان و اضافه وزن در زنان است.

 

 

۲- سالم غذا بخورید

 

سالم غذا بخورید

 

سالم‌خوری یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه در زنان است. اما بهترین غذاهای ضد سرطان سینه کدامند؟ در رژیم غذایی روزانه خود سبزیجات به خصوص کلم و اسفناج و میوه‌ها را بگنجانید و از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار، کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهای چرب خودداری کنید.

 

نیاز بدن به پروتئین را از طریق خوردن ماهی و گوشت سینه ماکیان رفع تامین کنید. به جای خوردن چربی‌های حیوانی، روغن‌های گیاهی و آجیل و مغزها را استفاده کنید و غلات کامل بخورید. علائم سرطان سینه در زنانی که در رژیم غذایی روزانه خود بیشتر از گوشت قرمز و روغن‌های اشباع شده بیشتر دیده می‌شود. قهوه بنوشید، قهوه یک نوشیدنی ضد سرطان برای زنان و مردان است. اما مسئله اینجاست که فقط خوردن بهترین غذاهای ضد سرطان سینه شما را در برابر این بیماری تضمین و بیمه نمی‌کند.

 

 

۳- فعالیت کنید

 

فعالیت فیزیکی و جسمانی داشته باشید. طبق نتایج تحقیقات صورت گرفته افزایش فعالیت بدنی حتی در دوران یائسگی ریسک ابتلا به سرطان سینه را ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. برای پیشگیری از بیماری سرطان سینه پنج روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. علائم سرطان سینه در زنانی که تحرک کمی دارند و کمتر فعالیت فیزیکی انجام می‌دهند بیشتر از زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند مشاهده شده است.

 

 

۴- الکل ممنوع

 

نوشیدن الکل ریسک ابتلا به بیماری سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد. تحقیقات اخیر بنیاد جهانی پژوهش‌های سرطان حاکی از آن است که نوشیدن روزانه یک لیوان کوچک شراب (حدود ۱۰ گرم الکل) خطر ابتلای زنان یائسه به سرطان سینه را تا ۹ درصد افزایش می‌دهد و علائم سرطان سینه در این زنان بیشتر نمود پیدا می‌کند.

 

 

۵- هورمون تراپی نکنید

 

هورمون تراپی یا همان هورمون درمانی به خصوص برای کاهش علائم و مشکلات دوران یائسگی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان افزایش می‌دهد. در صورت اجبار در مصرف داروهای حاوی پروژسترون، مصرف این داروها را به مدت زمانی کمتر از سه سال محدود کنید. روش‌های جایگزین هورمون تراپی مثل هورمون‌های طبیعی برای هورمون تراپی و نیز کرم‌ها و ژل‌های هورمونی از نظر ایمنی بهتر و سالم‌تر از هورمون‌های تجویزی ندارند و از مصرف آن‌ها هم باید اجتناب کرد.

 

 

۶- مکمل‌های موضعی مسدود کننده استروژن مصرف کنید

 

بهتر است دارو یا مکمل مسدود کننده استروژن مصرف کنید. زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه را دارند یا زنان یائسه بالای ۶۰ سال بهتر است با پزشک خود در مورد مزایا و معایب داروهای مسدود کننده استروژن مانند تاموکسیفن و رالوکسیفن مشورت کنند.

 

 

 

 

۷- دخانیات ممنوع

 

به گزارش مرکز تحقیق سرطان بریتانیا، تنباکو بزرگترین عامل ابتلا به سرطان است که باعث بروز ۲۳ درصد موارد سرطان در مردان و بیش از ۱۵.۶ درصد در زنان می شود. این در حالی است که ترک سیگار و کنترل وزن بهترین روش پیشگیری از بیماری سرطان سینه در زنان است.

 

 

۸- به نوزادتان شیر بدهید

 

تا آن‌جایی که ممکن است (۲ سال) به نوزاد خود شیر بدهید. شیردهی به نوزاد به مدت حداقل یک سال ریسک ابتلا به بیماری سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد. این در حالی است که گاهی علائم سرطان سینه در دوران شیردهی را هم باید جدی بگیرید و معاینه تشخیص سرطان سینه در منزل را هر چند وفت یک بار انجام دهید.

 

 

۹- علائم سرطان سینه در زنان را بشناسید

 

علائم سرطان سینه در زنان را بشناسید

 

حقیقت این است که اطلاعات درباره علائم ظاهری سرطان سینه یا سرطان پستان خوش خیم و بدخیم زنان خصوص در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به خاطر دانش کمتر و مسائلی مثل مذهب و حجب و حیا بسیار کمتر است. به همین دلیل در سال ۲۰۰۳ جنبشی به نام «لیموی خود را بشناس» در ۱۶ کشور جهان به راه افتاد که اتفاقا در کشورهایی مثل ترکیه، لبنان مورد استقبال زنان قرار گرفت. دلیل این نامگذاری این است که توده سرطانی در پستان مثل دانه لیمو سفت و چسبنده است.

 

 

۱۰- ماموگرافی را جدی بگیرید

 

نکته مهم در مورد تشخیص بیماری سرطان سینه (سرطان پستان) این است که بدانید افراد باید از سایر علائم هشدار دهنده سرطان سینه در زنان آگاه باشند تا بتوانند در صورت لزوم برای درمان سریع اقدام کنند. به گفته پزشکان علائمی مثل ورم زیر بغل یا عفونت در بافت سینه باید توسط پزشک معاینه شود. بسیاری از زنان از این حقیقت بی‌خبرند که سرطان سینه (سرطان پستان) ممکن است به شکل‌های مختلف و نه فقط توده‌ای در سینه بروز کند. بیماری سرطان پستان هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود شانس درمان آن هم بیشتر می‌شود.

 

اگر به تشخیص پزشک احتمال ابتلا شما به سرطان سینه ۵۰-۵۰ است، حتما از سن ۵۰ سالگی به بعد هر یک یا دو سال یک بار ماموگرافی جهت تشخیص سرطان سینه انجام دهید. این در حالی است که انجمن سرطان آمریکا بهترین سن برای انجام ماموگرافی سینه و بهره‌مندی از فواید ماموگرافی را اوایل دهه ۴۰ زندگی تعیین کرده است. در صورت سابقه ابتلا افراد درجه یک فامیل به سرطان سینه ماموگرافی را باید از سنین پایین‌تر شروع کنید. علاوه بر ماموگرافی آزمایش‌های تشخیص پزشکی و MRI را هم انجام دهید.

 

  • در کشور ایران میانگین سن ابتلا به سرطان پستان (در بیشتر از ۵۰ درصد موارد)، بین ۴۵ الی ۵۵ سال است. اگر به اطرافتان نگاهی بیندازید متوجه خواهیم شد که سرطان سینه به طرز چشمگیری در حال پیشرفت است و شیوع آن در بین زنان در حال افزایش است. برخی تغییرات در سینه می توانند نشان دهنده علائم اولیه سرطان سینه باشند. اطلاع از این تغییرات می تواند به افراد در انجام درمان به موقع کمک کند. قابل توجه است که هر چقدر سرطان سینه سریع تر تشخیص داده شود، درمان آن راحت تر و آسان‌تر صورت می گیرد. به همین علت ضروری است بانوان به منظور حفظ سلامتی خود، اطلاعات جامعی را در خصوص این بیماری در اختیار داشته باشند.

 

 

منبع:  OH&S

 

 

کالابرگ الکترونیک