طرز تهیه اسپاگتی آلا پوتانسکا ایتالیایی خوشمزه و رژیمی با ماهی

طرز تهیه اسپاگتی آلا پوتانسکا ایتالیایی خوشمزه و رژیمی با ماهی


11 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

اسپاگتی یا پاستا آلا پوتانسکا (spaˈɡetti alla puttaˈneska)؛ یک غذای ایتالیایی است که اواسط قرن بیستم در ناپل اختراع شد. مواد تشکیل‌دهنده آن علاوه بر ماکارونی یا پاستا و آنچوی، شامل گوجه‌فرنگی‌، روغن زیتون‌، زیتون‌، کاپاروس (یا کبر) و سیر است. در طرز تهیه آلا پوتانسکا، از دستور پخت‌های مختلفی استفاده می‌شود و دستتان باز است که مواد را کم یا زیاد کنید. مثلا می‌توانید به جای آنچوی (که در نسخه ناپولیتی حذف شده است) از ماهی‌های دیگر استفاده کنید. یا اینکه کاپاروس را از دستور پخت آلا پوتانسکا خذف کنید. با این حال این اسپاگتی آنقدر خوشمزه است که در صورت حذف و اضافه مواد مختلف، باز هم بسیار خوشمزه خواهد بود و ارزش درست کردن را دارد. در ضمن غذایی است که خیلی سریع درست می‌شود. در ادامه طرز تهیه آلا پوتانسکا اسپاگتی ایتالیایی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه اسپاگتی آلا پوتانسکا

 

تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

 

مواد لازم

 

اسپاگتی: ۳۰۰ گرم

ماهی (آنچوی): ۶ عدد فیله (ماهی مورد علاقه‌تان)

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

فلفل چیلی: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

گوجه فرنگی: ۵۰۰ گرم

کاپاریس یا کبر: ۳ قاشق غذاخوری

ریحان یا جعفری: به میزان دلخواه (برای تزیین)

گوجه فرنگی (گیلاسی): به میزان دلخواه (برای تزیین)

زیتون: به میزان دلخواه (برای تزیین)

 

 

طرز تهیه اسپاگتی  آلا پوتانسکا

 

تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

 

مرحله اول

 

گوجه‌فرنگی‌ها را در غذاساز پوره کنید. اگر غذاساز در دسترس ندارید، آنها را رنده کنید. در یک تابه روغن زیتون بریزید و ماهی‌های آنچوی یا هر فیله‌ ماهی را که برای اسپاگتی یا همان پاستا یا ماکارونی رشته‌ای برای آلا پوتانسکا انتخاب کرده‌اید، در آن سرخ کنید. ماهی‌ها را بعد از سرخ شدن خرد کنید. پوره گوجه‌فرنگی را به همراه دانه‌های فلفل چیلی و کاپاریس اضافه کنید. اجازه دهید مواد داخل تابه به مدت ۵ دقیقه با هم بپزند.

 

 

مرحله دوم

 

در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. بعد از جوشیدن آب، پاستا یا ماکارونی را اضافه کنید. کمی نمک اضافه کنید. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، وقتی اسپاگتی‌ها نرم شدند، آنها را آبکش کنید.

کف قابلمه را روغن بریزید. از سیب زمینی یا نان برای ته دیگ آن می‌توانید استفاده کنید. پاستا را به قابلمه برگردانید و سس را لابه‌لا و روی آن بریزید. درِ قابلمه را بگذارید و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه حرارت را پایین بیاورید.

 

 

مرحله سوم

 

تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

 

طرز تهیه پاستا ایتالیایی آلا پوتانسکا با ماهی به همین راحتی است. ۲۰ دقیقه بعد اسپاگتی یا پاستا آلا پوتانسکا با ماهی آماده است. آن را در ظرف مناسب سرو بریزید. روی آن را با گوجه گیلاسی حلقه شده، زیتون بدون هسته و سبزی (جعفری یا ریحان تازه و ساطوری شده) تزیین کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه آلا پوتانسکا اسپاگتی ایتالیایی

 

*می‌توانید به جای سبزی تازه، از سبزی خشک دلخواهتان هم استفاده کنید اما استفاده از سبزی تازه روی طعم اسپاگتی اثر خواهد گذاشت.

 

*اگر از سبزی خشک استفاده می‌کنید، آن را در مراحل ابتدایی تهیه سس، به مواد اضافه کنید تا طعم خود را به غذا بدهد.

 

*از انواع اسپاگتی‌ها، پاستا و ماکارونی می‌توان در دستور پخت و طرز تهیه آلا پوتانسکا با ماهی می‌توان استفاده کرد.

 

*در طرز تهیه سس  اسپاگتی ایتالیایی، بهتر است از نمک کمی استفاده کنید. چون در صورت استفاده از کنسرو آنچوی و رب گوجه فرنگی،‌ خود سس به قدر کافی نمک و شوری خواهد داشت.

 

 

درباره ماهی آنچوی و خواص آن بیشتر بدانید

 

تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

 

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آنچوی (Anchovy) بدانید، باید بگوییم که آنچوی ماهی ریز و کوچکی است که در جنوب کشور به آن «ماهی موتو» گفته می‌شود. این ماهی‌های کوچک و بسیار مفید در طرز تهیه انواع سس‌ ها و غذاها به کار می‌روند و می‌توانید آن‌ها را به صورت تن هم در بازار و فروشگاه‌‌ها پیدا کنید.

 

یکی از روش‌های نگهداری آنچوی، قرار دادن ماهی‌ها در نمک و سرکه است که ماندگاری آنها را تا حد زیادی بالا می‌برد. در ضمن ماهی موتو یا آنچوی در درمان برخی بیماری‌ها هم مفید و کاربردی است. از طرفی به عنوان غذای ماهی‌های گوشتخوار دیگر در پرورشگاه‌های ماهی استفاده می‌شود.

 

 

درباره گیاه کاپاریس و خواص آن بیشتر بدانید

 

تهیه-اسپاگتی-آلا-پوتانسکا

 

کاپاریس یا کَبَر، یک گیاه اصالتا یونانی است که به نام‌های کاپاریس اسپینوزا، کاپر براش و همچنین فلیندر رُز شناخته می‌شود. در فارسی به آن داغ قارپوزی، هندوانه کوهی و خیاروک هم می‌گویند. کاپاریس به عنوان یک گیاه خوش‌طعم و مقوی در تهیه برخی غذاها و انواع سالاد به کار می‌رود.

کاپاریس خاصیت دارویی هم دارد و از آن در تهیه ترشی هم استفاده می‌شود. دانه‌‌های کاپاریس با دست و معمولا در هنگام صبح چیده می‌شوند. کاپاریس سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلیسم، مس و مقدار زیادی سدیم است که این مواد هر کدام در سلامتی نقش موثری دارند.

همچنین برای کسانی که بیشتر، از غذاهای حاوی گوشت استفاده می‌کنند، گزینه ایده‌آلی خواهد بود و مواد مضر ناشی از مصرف گوشت قرمز را از بین خواهد برد.

 

کالابرگ الکترونیک