طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی به ۲ روش قالبی در فر و ماهیتابه

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی به ۲ روش قالبی در فر و ماهیتابه


15 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی به 2 روش قالبی در فر و ماهیتابه

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی درست مثل دیگر انواع ته چین مرغ و ته چین گوشت نیاز به مهارت و بلد بودن فوت و فن ‌های پخت ته چین دارد. یک غذای خوشمزه با ظاهر هوس برانگیز که برای پذیرایی از مهمان‌ها و خوردن یک ناهار خانوادگی ایده فوق‌العاده‌ای است. اما می‌دانید ته چین قالبی گوجه فرنگی چطور آماده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی قالبی به ۲ روش در فر و ماهیتابه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه درست کردن ته چین گوجه فرنگی پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی

 

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی با مرغ

 

زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

میزان کالری ته چین گوجه فرنگی در ۱۰۰ گرم: ۲۰۰ کالری

 

 

مواد لازم برای تهیه ته چین قالبی گوجه فرنگی

 

  • برنج: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • کره: ۶۰ گرم
  • سینه مرغ خلالی شده: نیم کیلوگرم
  • قرص عصاره مرغ: ۱ عدد
  • ادویه کاری: ۱ قاشق چای‌خوری
  • قارچ ورقه‌ای شده: ۴۰۰ گرم
  • ماست چکیده: ۲۰۰ گرم
  • زعفران آب کرده: ۴ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ: ۴ عدد
  • گوجه فرنگی رنده شده: ۷ تا ۸ عدد

 

 

مراحل طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی

 

ته چین گوجه فرنگی یکی از غذاهای خوشمزه برای ناهار است که معمولاً در ترکیب با سینه مرغ خرد شده و ادویه‌های مختلف آماده می‌شود. درست کردن این غذا به هیچ وجه کار سختی نیست. برای تهیه ته چین گوجه فرنگی تنها باید فوت و فن‌های درست کردن این غذا را به کار ببرید و مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج برای ته چین گوجه فرنگی

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی باید برنج را بشویید. سپس آن را داخل یک قابلمه بریزید و آن را پر از آب کنید. اجازه دهید برنج برای ۲ تا ۳ ساعت در آب بماند.

 

 

مرحله دوم؛ تفت دادن مرغ

 

در دومین مرحله از طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی خانگی باید نیمی از کره را داخل ماهیتابه بریزید. سپس مرغ‌های خلالی خرد شده را به کره اضافه کنید. مقداری عصاره مرغ و ادویه کاری به مرغ‌ها اضافه کنید تا خوب مزه دار شوند. مرغ‌ها را آن قدر تفت دهید تا سطح آن‌ها طلایی شود.

 

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن قارچ به مرغ

 

بعد از سرخ شدن مرغ‌ها، در این مرحله از طرز تهیه تهچین گوجه فرنگی باید قارچ‌های خرد شده را به ماهیتابه اضافه کنید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب قارچ زود بخار شود. بعد از این که قارچ‌ها را با مرغ تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله سوم؛ آماده کردن مواد ته چین گوجه فرنگی

 

آماده کردن مواد ته چین

 

برای درست کردن مایه ته چین گوجه فرنگی باید در یک کاسه، ماست را با زعفران، نمک، فلفل سیاه و زرده تخم مرغ‌ها ترکیب کنید. مواد را با استفاده از چنگال یا همزن دستی خوب بزنید تا یکدست شوند.

 

 

مرحله چهارم؛ آبکش کردن برنج

 

برای آبکش کردن برنج باید ابتدا مقداری آب داخل قابلمه بریزید. ۱ قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله گاز بگذارید. اجازه دهید آب به جوش بیاید، سپس برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید. زمانی که برنج کمی جوشید و قد کشید و بافت آن نرم‌تر شد، برنج را آبکش کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ آماده کردن گوجه فرنگی‌ها

 

آماده کردن گوجه فرنگی‌ها برای ته چین

 

برای آماده کردن سس گوجه فرنگی باید گوجه‌های خرد شده را به همراه کمی روغن داخل ماهیتابه بریزید. سپس گوجه فرنگی را تفت دهید تا رنگ آن خوش‌رنگ و تیره‌تر شود. بعد از اینکه گوجه فرنگی‌ها کاملاً غلیظ و حالت سسی شدند، شعله گاز را خاموش کنید.

 

 

مرحله پنجم؛ ترکیب کردن مواد ته چین گوجه فرنگی

 

بعد از آماده شدن برنج در این مرحله از طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی باید همه برنج آبکش شده را به مایه ته چین که با ماست و تخم مرغ آماده کردید اضافه کنید. سپس ۱/۴ آن را در یک قالب چرب شده نسوز بریزید. با پشت قاشق برنج را خوب صاف کنید.

 

 

مرحله ششم؛ مواد ته چین گوجه فرنگی را در قالب بریزید

 

بعد از این که لایه اول ترکیب برنج را ته قالب ریختید، در این مرحله از تهیه ته چین قالبی گوجه فرنگی باید مقداری از ترکیب مرغ و قارچ را روی برنج بریزید. سپس یک لایه سس گوجه فرنگی روی آن قرار دهید. دوباره ترکیب برنج را روی مواد بریزید و لایه‌ها را تکرار کنید. توجه داشته باشید که لایه آخر ته چین شما باید سس گوجه فرنگی باشد.

 

 

مرحله هفتم؛ قرار دادن ته چین قالبی گوجه فرنگی در فر

 

بعد از ریختن همه مواد ته چین قالبی گوجه فرنگی در قالب باید باقی مانده کره را روی ته چین قرار دهید. سپس دور قالب را با فویل آلومینیومی بپوشانید. چند جای فویل را سوراخ کنید تا بخار از آن خارج شود. سپس قالب ته چین را برای حدود ۱/۵ ساعت با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید تا تهچین گوجه فرنگی شما به خوبی بپزد و طلایی رنگ شود.

 

 

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی و بادمجان

 

طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی و بادمجان

 

اگر دوست دارید ته چین گوجه فرنگی‌تان را بدون گوشت و مرغ و به صورت گیاهی درست کنید، بهترین ترکیب استفاده از بادمجان است. برای درست کردن ته چین گوجه فرنگی و بادمجان باید بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و سرخ نمایید.

 

سپس بادمجان‌ها را با گوشت‌کوب له کنید. گوجه فرنگی خرد شده را همراه با پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه تفت دهید و بعد کمی آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شوند. در این مرحله از ته‌چین گوجه و بادمجان برنج خیس خورده را با ماست، زعفران و تخم مرغ ترکیب کنید و نیمی از مواد را داخل یک ماهیتابه تفلون چرب شده ( یا هر ماهیتابه نچسب دیگر) بریزید.

حتما بخوانید  ۱۳ خواص و فواید انواع بادمجان برای سلامتی

 

سپس ترکیب گوجه فرنگی و بادمجان را ترکیب کنید و روی لایه برنجی بریزید. دوباره یک لایه مواد برنجی روی آن قرار دهید. ماهیتابه را با حرارت ملایم برای ۴۵ دقیقه روی گاز قرار دهید تا ته‌چین گوجه فرنگی شما آماده شود.

 

 

نکات و فوت فن‌های طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی

 

نکات و فوت فن‌های طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی

 

*در طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی بهتر است از ماست چکیده شیرین استفاده کنید.

 

*برای درست کردن ته چین قالبی گوجه فرنگی می‌توانید به جای سینه مرغ خرد شده از تکه‌های ران و سینه بزرگ‌تر مرغ نیز استفاده کنید.

*استفاده از عصاره مرغ موجب خوش طعم‌تر شدن ته چین قالبی گوجه فرنگی می‌شود. اما توجه داشته باشید که این عصاره‌ها معمولاً کمی شور هستند، از همین رو حتماً بعد از اضافه کردن عصاره مرغ طعم غذا را بچشید، سپس در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید.

 

*برای خوش طعم تر شدن ته چین گوجه و بادمجان می‌توانید از مقداری سیر رنده شده یا پودر سیر استفاده کنید.

 

*به منظور تزیین روی ته چین گوجه فرنگی می‌توانید از مقداری زرشک، خلال پسته یا خلال بادام استفاده کنید.

 

*برای درست کردن ته چین گوجه فرنگی باید پوست گوجه‌ها را جدا کنید یا از گوجه فرنگی میکس یا رنده شده استفاده کنید.

 

*به یاد داشته باشید برای درست کردن ته چین گوجه فرنگی باید برنج را کمی زنده‌تر از همیشه آبکش کنید تا نرم نشود.

 

*به منظور تهیه ته چین گوجه فرنگی روی گاز بهتر است از شعله پخش کن استفاده کنید و شعله گاز را کم کنید تا برنج به آرامی دم بکشد.

 

*قبل از اضافه کردن گوجه به ته‌چین حتماً آن را به خوبی تفت دهید تا آب گوجه کاملا بخار شود. شل بودن مواد ته چین و گوجه میکس شده موجب می‌شود تا برنج حالت شفته پیدا کند.

 

*در طرز تهیه ته چین در پلوپز دیجیتالی باید مواد را به همان شکلی که در قالب آماده کردید، در پلوپز بریزید. سپس دستگاه را برای مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه روشن کنید تا برنج دم بکشد و ته چین شما آماده شود. بعد از آماده شدن برنج درب پلوپز را باز کنید و ۱۰ دقیقه برنج را در همین وضعیت درون پلوپز نگه دارید و بعد برنج را برگردانید.

 

 

سوالات متداول

 

ته چین قالبی گوجه فرنگی را چطور تزیین کنیم؟

 

برای تزیین ته چین قالبی گوجه فرنگی می‌توانید از مقداری زرشک، خلال پسته یا خلال بادام استفاده کنید.

 

 

در طرز تهیه ته چین گوجه فرنگی در فر چه زمانی ته چین را از فر بیرون بیاوریم؟

 

قالب ته چین باید برای حدود ۱/۵ ساعت با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار بگیرد. زمانی که برنج کاملاً طلایی و خوش‌رنگ شد می‌توانید آن را از فر خارج کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک