خرده فروشی سنتی برنده است یا خرده فروشی مدرن؟

خرده فروشی سنتی برنده است یا خرده فروشی مدرن؟


3 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خرده فروشی سنتی برنده است یا مدرن

شاید برای بسیاری این سوال مطرح شود که در جدال سنت و حرکت به سمت جهان مدرن، صنعت خرده فروشی کجای این مصاف قرار می‌گیرد؟ آیا خرده‌ فروشی سنتی بازنده‌ی حتمی است؟ یا خرده‌ فروشی مدرن قطعا برنده است؟ در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش می‌خواهیم به تقابل خرده‌ فروشی سنتی و خرده‌ فروشی مدرن بپردازیم.

 

 

در کشاکش سنت و مدرنیته، بسیاری از کسب‌وکارها برای حفظ حیات خود به سمت فناوری‌های نوین رفته‌اند. از فضای تعاملی اینترنت بهره گرفته‌اند و برای توسعه کسب‌وکار خود در فضای مجازی اقدام کرده‌اند. در این میان هنوز خرده‌ فروشی‌هایی هستند که این راه را در پیش نگرفته‌اند و به استفاده از اینترنت علاقه‌ای ندارند. شاید عامل اصلی بی‌علاقه بودن سنتی‌ها، نداشتن سواد و مهارت کافی باشد. خرده‌ فروشی‌های سنتی برای حرکت به سمت خرده فروشی مدرن باید به برخی نکات توجه کنند. نکاتی که شنیدنش موجب تداوم کسب‌وکارشان خواهد بود.

 

 

از تغییر نترسید!

 

از تغییر نترسید!

 

نیوتن سال‌ها پیش در قانون اول خود از تمایل اجسام به حفظ حالت اولیه سخن گفت. اگر خرده‌ فروشی سنتی را بخواهیم در این قانون بازتعریف کنیم، به این تعریف خواهیم رسید: خرده‌فروشی سنتی که به سمت تغییر و نو شدن بی‌علاقه‌ است، ترجیح می‌دهد حالت اولیه خود را حفظ کند. یعنی نبود محرک برای خرده‌ فروشان سنتی در مسیر نو شدن، آن‌ها را در همان حالت قدیمی و سنتی باقی می‌گذارد.

 

خرده‌ فروشی سنتی اگر در همان حالت قدیمی خود به کارش ادامه دهد، راهی جز افول پیش روی خود نمی‌بیند. اگر یک کسب و کار سنتی هستید، از تغییر نترسید! گام نخست در نو شدن و حرکت به سمت یک خرده‌‌ فروشی مدرن، غلبه بر نگرانی‌ها است. اینترنت با همه امکانات جذابی که در اختیار کسب‌وکار سنتی می‌گذارد، به آن فرصت رشد می‌دهد. رشد اگر چه دردناک است اما ضروری است. اگر در مسیر مدرنیته، باید هزینه و زمان صرف کنید، بهتر است همین امروز کسب‌و‌کار خود را نجات دهید. حتی فردا برای نو شدن و حرکت به سمت “خرده‌ فروشی مدرن” دیر است.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و بررسی والمارت و سون الون؛ دو شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان

 

 

خرده‌ فروشی مدرن یک تکیه‌گاه است

 

شاید ایجاد تغییر در ابتدا برای صاحبان خرده‌ فروشی سنتی ترسناک باشد. پیش از آغاز تحول بهتر است صاحبان کسب‌وکارها اطمینان یابند که نخستین گام این دگرگونی “پذیرش تغییر” است. پذیرش اینکه در این راه، تغییرات در تجارت شما از سطوح پایین به بالا آغاز می‎شود و درگیر تحولات خواهد شد. خرده‌ فروشی سنتی نباید از این تغییرات بترسد، تغییرات در بازه‌های زمانی کوتاه و بلند به صورت بزرگ و کوچک نمایان می‌شوند. این تغییرات با کمک مشاوران کسب‌وکار با بهره گیری از فناوری متناسب با کسب‌وکار و استفاده از تجربه‌های گذشته که از شیوه سنتی بدست آمده صورت می‌گیرند.

حتما بخوانید  مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

 

خرده فروشان سنتی معمولا دیر تصمیم به تغییر می‌گیرند. این در حالی است که تصمیم‌گیری‌های کوچک برای تغییر گاهی باعث تغییرات بسیار بزرگ می‌شود. هیچ خرده فروش سنتی نمی‌تواند ۱۰۰ تغییر را همزمان ایجاد کند، بسیاری از خرده فروشان با یک تغییر انتظار حل صدها مشکل را دارند و این فرای انتظارات است. در راه تغییرات، انعطاف‌پذیری، خلاقیت و پذیرش شکست بسیار مهم است.

 

با در پیش گرفتن چنین رویه‌ای کسب‌وکار شما قطعا آینده روشنی خواهد داشت. تجربه تاریخی نشان داده که خرده فروشانی که در مسیر تغییرات قرار گرفته اند، در شرایط سخت دوام آورده‌اند. حتی آن دسته از کسب‌وکارهایی که در دنیای سنتی پذیرای بخشی از تغییرات مدرن بوده‌اند، هم شکست نخورده‌اند. این همان مفهوم فعالیت همزمان آفلاین و آنلاین در فضای خرده فروشی است.

 

 

خرده‌ فروشی مدرن چابک است

 

خرده‌ فروشی مدرن چابک است

 

چابک شدن کسب‌وکار برای یک خرده‌ فروشی سنتی در مسیر حرکت به مدرنیته، شاید در ابتدا دلهره‌آور به نظر رسد. خرده‌فروشی سنتی در راه حرکت به این سمت، باید فرآیندهای جدید را اجرا کرده و رفته‌رفته اصلاح کند. برای بهبود فرآیندها مشاورانی وجود دارند که به مالکان کسب‌وکار سنتی راهنمایی‌های لازم را ارایه می‌دهند. راهنمایی‌هایی که به خرده‌ فروشی‌های سنتی کمک می‎کند تا در اجرای تغییرات بهتر عمل کنند.

 

شاید این تغییر بزرگ برای خرده‌ فروشان سنتی، ترسناک باشد، اما آن‌ها باید در این راه مطمئن قدم بردارند. آن‌ها باید به یک اصل ضروری پایبند باشند: “پذیرش تغییر در تجارت از پایین به بالا”. این اصل اگر توسط خرده‌ فروشان سنتی پذیرفته شود، آن‌ها در این مسیر ثابت قدم خواهند بود.

 

 

مشتریان مدرن تغییرات را تحمیل می‌کنند

 

مشتریان مدرن تغییرات را تحمیل می‌کنند

 

عادت‌ها و سلیقه‌های نسل امروز به‌ گونه‌ای است که تغییر را به خرده‌ فروشی سنتی تحمیل می‌کند. نسل جدید تغییرات را با خود می‌آورد و به بازار تحمیل می‌کند. در عین حال تغییرات جدید را هم پس از مدتی کنار می‌زند و به سمت و سوی انتخاب‌های متفاوت‌تر می‌رود. بنابراین بازار چاره‌ای چون انعطاف‌پذیری و پذیرش این تغییرات ندارد. حرکت به سمت خواسته مشتری در بازار خرده فروشی امری اجتناب ناپذیر است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۴ نکته در استراتژی روابط عمومی صنعت خرده‌فروشی سال ۲۰۲۰

 

 

۵ کاری که خرده‌ فروشی های سنتی برای نوسازی باید انجام دهند

 

۵ کاری که خرده‌ فروشی های سنتی برای نوسازی باید انجام دهند

 

فرهنگ را در درون کسب‌وکار خود تغییر دهید

 

حتما بخوانید  بررسی مزایا و معایب خرده فروشی آنلاین برای کسب و کارها و مشتریان

تغییر فرهنگ باعث می‌شود نیروهایی که در برابر فناوری و فرآیندهای جدید مقاومت می‌کنند، ناخودآگاه محو شوند. اگر در سطوح پایین و بالای کسب‌وکار شما فرهنگ پذیرش تغییر و حرکت به سمت مدرن شدن نهادینه شود گام بلندی برداشته‌اید.

 

 

در خرده فروشی تغییرات شگفت‌انگیز ایجاد کنید

 

حتی اگر فقط یک تغییر ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که موجب شگفتی مشتری می‌شود. هدف استفاده از فناوری، ایجاد تجربه‌های خاطره‌انگیز برای مشتری است. تکرار و روزمرگی انسان امروزی را کلافه می‌کند. به‌کمک فناوری برای مشتری تغییرات جذاب خلق کنید.

 

 

اتوماسیون را در راه مدرن شدن، بپذیرید

 

راه‌حل‌های فناورانه در مقایسه با راه‌حل‌های سنتی که پیش از این مرسوم بوده است، شما را شگفت‌زده خواهد کرد. مشتری با رویکرد فناورانه کسب‌وکار شما زمان کمتری را صرف خواهد کرد. بهره‌وری بالاتر خرده‌ فروشی شما با اتوماسیون تضمین می‌شود. به فناوری‌های نوین اعتماد کنید تا تجارت شما با سرعت بیشتری رشد کند.

 

 

برای شکست در ابتدای راه آماده باشید!

 

برای تکرار آماده باشید، زیرا نخستین پروژه‌ای که در مسیر تغییر معرفی خواهید کرد، احتمالاً طبق برنامه پیش نخواهد رفت! بنابراین تصمیم گیرندگان را برای این واقعیت آماده کنید و برای تغییر برنامه‌های خود برنامه ریزی کنید!

 

 

مشتریان خود را ارزیابی کنید

 

باید بدانید مشتریان کسب‌وکار شما از منظر استفاده از فناوری چگونه هستند. بنابر پژوهشی که آفکام (سازمان تنظیم مقررات ارتباطی بریتانیا) انجام داده است، ۳۹ درصد از مردم ۶۵ تا ۷۴ ساله بریتانیا کاربر تلفن‌های هوشمند هستند. بله، زمانه عوض شده است!

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ مدل مشتری صنعت خرده‌فروشی

 

 

برای رسیدن به خرده فروشی مدرن آماده سرمایه‌گذاری شوید

 

برای رسیدن به خرده فروشی مدرن آماده سرمایه‌گذاری شوید

 

برای داشتن یک خرده‌ فروشی مدرن که چابک، سریع و زنده است، باید خود را آماده سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاری کسب‌وکار شما در فناوری، رمز توسعه و حرکت در مسیری است که بازدهی و رشد بیشتر را در پی دارد. خرده‌ فروشی موفق خواهد بود که از سطوح پایین و بالا فرآیندها و سیستم‌های نوین و امروزی را به‌کار گیرد. علاوه بر استفاده از فناوری‌های امروزی باید به فکر آینده هم بود. پس در تکمیل جمله بالا باید گفت خرده فروشی موفق می‌شود که هم امروز در مسیر فناوری پیش برود، هم برای فردا فضا و شرایط نوآوری را فراهم کند. ترس از تغییر و ترس از سرمایه‌گذاری باید کنار گذاشته شود.

 

در پایان شاید این سوال مطرح شود که در رویارویی خرده فروشی سنتی و خرده فروشی مدرن ، کدام یک برنده است؟ پاسخ کمی پیچیده است اما مطمئناً، سنتی‌ترین خرده فروشان نیز مجبورند برخی از ویژگی‌های مدرنیته را بپذیرند. اما سنتی‌ها می‌توانند بعضی از جنبه‌های جذاب خرید سنتی را حفظ کنند. شاید بتوان گفت خرده فروشی‌های سنتی و مدرن جایگاه خود را دارند و می‌توانند در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند.

 

 

منبع: lamasatech

کالابرگ الکترونیک