طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی مرحله به مرحله

طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی مرحله به مرحله


9 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش چغرتمه

طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی مرحله به مرحله
استان گیلان تنوع غذایی بی‌نظیری دارد و در سال ۹۴ شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی در یونسکو نیز به ثبت رسیده است. خورشت چغرتمه مرغ یکی از غذاهای سنتی گیلان است که طعم خاص و جدید دارد. این غذا با مرغ خوشمزه از ترکیب مرغ، تخم مرغ و آب نارنج تازه تهیه می‌شود. این خورشت با مرغ یک ایده عالی برای تنوع بخشیدن به رژیم غذایی سالم است. دستور پخت و طرز تهیه مرحله به مرحله خورشت چغرتمه گیلانی را در سرویس آشپزی مجله کوروش یاد بگیرید. فیلم آموزش طرز تهیه خورشت چغترمه را هم در ادامه تماشا کنید.

 

 

طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی

 

طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ گیلانی

مواد لازم برای ۴ نفر

 

مرغ: ۲ تکه (سینه یا ران)

زعفران حل شده در آب: ۲ قاشق غذاخوری

فلفل سیاه و نمک: به مقدار لازم

زردچوبه، پودر دارچین: به مقدار لازم

تخم مرغ: ۲ عدد

پیاز خرد شده به صورت نگینی: ۱ عدد

آب نارنج تازه: ۵۰ میلی لیتر

تخم گشنیز: به مقدار لازم (اختیاری)

روغن مایع: به مقدار لازم

کره: به مقدار لازم ( برای سرخ کردن تخم مرغ و اختیاری است)

 

فیلم آموزش طرز تهیه خورشت چغترمه را تماشا کنید:

 

 

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه چغترمه شمالی

 

مرحله اول طرز تهیه خورشت چغرتمه گیلانی؛ مزه دار کردن مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه (احتمالاً کلمه چغرتمه به معنای چکدرمه در زبان اهالی استان گلستان و ترکمن‌ها است) باید مرغ‌ها را خوب بشویید. سپس با کمک یک چاقوی تیز روی سطح مرغ برش‌هایی ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا هم مرغ بهتر مزه دار شود و هم راحت‌تر پخته شود. سپس مرغ را داخل یک کاسه بگذارید و مقداری زردچوبه، فلفل، نمک، دارچین و در صورت نیاز تخم گشنیز و آب نارنج تازه به آن اضافه کنید. برای اینکه با اضافه کردن پودر دارچین رنگ خورشت چغرتمه گیلانی شما تیره نشود، می توانید از چوب دارچین استفاده کنید. در انتهای پخت، چوب را از داخل خورشت بردارید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه ته چین مرغ به ۲ روش « 

 

 

مرحله دوم طرز تهیه خورش چغرتمه؛ سرخ کردن مرغ

 

در دومین مرحله از روش طرز تهیه غذای شمالی خورشت چغرتمه مرغ گیلانی باید مقداری روغن در ماهیتابه بریزید. ماهیتابه را با شعله ملایم روی گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن مرغ‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید و خوب سرخ کنید. برای سرخ کردن مرغ اجازه دهید دو طرف مرغ کمی طلایی رنگ شود. سپس مرغ‌ها را از ماهیتابه خارج کنید و داخل یک ظرف قرار دهید.

حتما بخوانید  9 روش نگهداری ماست چکیده، ساده و موسیر برای مدت طولانی

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله سوم طرز تهیه چغرتمه گیلانی؛ ترکیب پیاز و مرغ

 

در این مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه مرغ گیلانی باید بعد از خارج کردن مرغ‌ها، پیازها را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس با استفاده از تخته آشپزی و یک چاقوی تیر پیازها را به صورت ریز و نگینی خرد کنید. پیازهای نگینی شده را به ماهیتابه اضافه کنید. کمی پیازها را سرخ کنید تا تغییر رنگ دهند. سپس مرغ را به پیاز اضافه کنید. حدود  ۱ تا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب به ترکیب مرغ و پیازها اضافه کنید. حالا شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید مرغ‌های سرخ شده برای حدود ۴۰ دقیقه  تا ۱ ساعت کاملاً پخته شوند.

 

 

طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن خورشت

 

خورشت چغترمه گیلان

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش چغرتمه مرغ گیلانی باید همان ‌طور که مرغ‌ها در حال پخت هستند، به سراغ تخم مرغ‌ها بروید. برای درست کردن تخم مرغ‌ها مقداری روغن داخل یک ماهیتابه بریزید. اجازه دهید ماهیتابه با حرارت ملایم داغ شود. سپس ۳ عدد تخم مرغ را برای درست کردن چغرتمه غذای شمالی شکسته و خوب هم بزنید و در ماهیتابه بریزید. در زمان پخت تخم مرغ خوب آن‌ها را هم بزنید تا کاملاً حالت تکه تکه پیدا کنند. صبر آب خورشت کم شده و مرغ ها به خوبی پخته شوند. حالا تخم مرغ سرخ شده را به همراه آب نارنج تازه یا آب لیمو ترش و کمی زعفران به خورشت اضافه کنید.

اجازه دهید چغرتمه غذای شمالی شما برای ۱۵ دقیقه دیگر بجوشد و جا بیفتد. سپس این غذای خوشمزه را همراه با برنج کته و مخلفات شمالی مثل زیتون، کال کباب و سیر ترشی میل کنید.

 

 

طرز تهیه شیرین پلو مجلسی با مرغ

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش گیلانی چغرتمه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورش گیلانی چغرتمه

 

  • برای درست کردن غذای گیلانی چغرتمه می‌توانید به جای آب نارنج یا لیمو ترش از آب‌غوره استفاده کنید.

 

  • در طرز تهیه غذای گیلانی چغرتمه از رب استفاده نمی‌شود و رنگ این خورشت زرد است. اما در صورت تمایل می‌توانید مقداری رب گوجه به این غذا اضافه کنید.

 

  • در طرز تهیه خورشت چغرتمه مرغ از آب زیادی از آب زیادی استفاده نمی‌شود. خورش چغترمه باید به صورت کم آب و غلیظ تهیه شود.

 

  • برای درست کردن خورشت چغرتمه مرغ شمالی می‌توانید دارچین را حذف کنید و این غذا را بدون ادویه درست کنید.

 

  • در طرز تهیه خورشت چغرتمه می توانید تخم مرغ ها را در یک کاسه جداگانه بشکنید. مقداری نمک، فلفل سیاه و دارچین به آن اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید تا یکدست شود. سپس کمی زعفران به آن اضافه کنید و تخم مرغ ها را در ماهیتابه ای که روغن آن از قبل داغ شده است، سرخ نمایید. توجه داشته باشید که برای درست کردن چغرتمه گیلانی باید تخم مرغ را خوب هم بزنید تا کاملاً در روغن تفت بخورد و سرخ شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه شوید قورمه گیلانی و مازندرانی به 2 روش با مرغ یا گوشت

 

  • به طور معمول غذاهای گیلانی از جمله چغرتمه با برنج کته سرو می شوند. برای این کار تنها باید برنج را آبی در حدود ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج و کمی نمک روی شعله گاز قرار دهید. بعد از اینکه آب برنج جوش آمد و برنج ها کمی قد کشیدند، شعله گاز را کم کنید. سپس درب قابلمه را به همراه دم کنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج کته شما دم بکشد.

 

  • در طرز تهیه خورشت چغرتمه می توانید از تکه های مختلف مرغ استفاده کنید. اما معمولاً استفاده از ران مرغ هم جلوه بهتری به غذا می دهد و هم غذای شما را خوش طعم تر می کند.

 

  • برای اینکه مرغ خورشت چغرتمه گیلانی در روغن بهتر سرخ شود و مزه لذیذتری بگیرد، حتماً به وسیله یک چاقوی تیز روی سطح مرغ برش هایی ایجاد کنید.

 

دستور پخت چغترمه مجلسی

 

  • برای مزه دار کردن مرغ خورشت چغرتمه گیلانی می توانید از عصاره یا سس های طعم دهنده آماده مرغ نیز استفاده کنید. سپس یک پلاستیک روی مرغ بکشید و آن را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

 

  • برای خوش طعم تر شدن مزه خورشت چغرتمه گیلانی می توانید تخم مرغ ها را با استفاده از مقداری کره سرخ کنید.

 

  • اگر برای طعم دار کردن مرغ در خورشت چغرتمه گیلانی از تخم گشنیز استفاده می کنید، حتماً قبل از استفاده تخم گشنیز را کاملاً له و آسیاب کنید. سپس تخم گشنیز را به مرغ اضافه کنید تا در زمان خوردن غذا، دانه های درشت تخم گشنیز زیر دندان نیاید.

 

  • برای درست کردن خورشت چغرتمه گیلانی می توانید مرغ و پیاز را با هم در روغن تفت دهید و بعد ادویه ها را اضافه کنید تا خوب مزه دار شوند.

 

  • استفاده از مقداری فلفل قرمز در  خورشت چغرتمه موجب خوش طعم شدن غذا می شود.

 

  • بسیاری از گیلانی ها در طرز تهیه خورشت چغرتمه تخم مرغ غذا را جداگانه سرخ نمی کنند. بلکه در ۱۰ دقیقه آخر پخت غذا تخم مرغ ها را در یک کاسه می ریزند. مقداری زعفران و فلفل سیاه و نمک به آن اضافه می کنند. سپس تخم مرغ ها را با چنگال خوب می زنند. حالا این تخم مرغ ها را به خورشت در حال جوش اضافه می کنند. سپس درب قابلمه را روی آن می گذارند تا تخم مرغ به طور کامل پخته شود.

 

  • برای تزئین روی خورشت چغرتمه می توانید مقداری پیاز چه خرد کنید و بعد از کشیدن غذا در ظرف مناسب، آن را روی خورشت بریزید.

 

 

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی و نذری

 

کالابرگ الکترونیک