آلرژی فصلی چیست | علل، علائم و روش های پیشگیری و درمان

آلرژی فصلی چیست | علل، علائم و روش های پیشگیری و درمان


23 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علائم آلرژی فصلی؛ 18 درمان خانگی آلرژی فصل بهار

آلرژی فصلی چیست؟ آیا چیزی در مورد علائم آلرژی فصلی یا تب یونجه می‌دانید؟ مهم‌ترین علت آلرژی فصلی چیست و چرا برخی افراد به آن مبتلا می‌شوند؟ بهترین داروی آلرژی فصلی چیست و چطور می‌توان علائم مربوط به این مشکل را تسکین داد؟ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که سابقه ابتلابه حساسیت فصلی را دارید، احتمال به دنبال راهی برای درمان حساسیت فصلی در منزل می‌گردید. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با علائم حساسیت و آلرژی فصلی و روش‌های درمان آن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد آلرژی‌های فصلی پاسخ خواهیم داد.

 

 

آلرژی فصلی چیست؟

 

آلرژی فصلی چیست؟

 

آلرژی درواقع یک نوع واکنش دفاعی و ایمنی بدن نسبت به عوامل محیطی است که در فصول خاصی از سال ایجاد می‌شود. این مشکل معمولاً با علائم مختلفی بروز می‌کند و موجب ایجاد ناراحتی و حالتی شبیه به بیماری در فرد می‌شود. افرادی که به آلرژی فصلی مبتلا هستند نسبت به عوامل محیطی که برای افراد دیگر بدون خطر و مشکل است حساسیت دارند.

 

این موضوع سبب ترشح هیستامین‌ها و مواد شیمیایی در خون می‌شود که زمینه بروز علائم آلرژی را فراهم می‌کنند. درواقع هیستامین‌ها روی غشای سینوس، بینی، گلو و چشم‌ها تأثیر می‌گذارند و علائمی مشابه سرماخوردگی را در فرد ایجاد می‌کنند.

 

 

هیستامین چیست؟

 

هیستامین ماده‌ای است که بدن ما با قرار گرفتن در برابر عوامل آلرژی‌زا ترشح می‌کند. این ماده موجب نفوذپذیری مویرگ‌ها در برابر گلبول‌های سفید و پروتئین‌ها می‌شود و موجب می‌شود تا ما علائمی همچون تورم، قرمزی، خارش و خلط را تجربه کنیم. درواقع هیستامین به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌کند تا در برابر مهاجمان خارجی عملکرد بهتری داشته باشد.

 

 

علائم آلرژی فصلی

 

علائم آلرژی فصلی

 

معمولاً افرادی که به آلرژی فصلی یا تب یونجه مبتلا هستند علائم و نشانه‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. این که شدت آلرژی در فرد چقدر باشد نیز می‌تواند روی میزان علائم آلرژی فصلی تأثیر بگذارد. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم آلرژی فصلی آشنا شوید.

 

  • عطسه کردن
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • سوزش چشم
  • خارش گلو و گوش
  • گرفتگی گوش
  • ترشحات پشت حلق

 

علائمی که کمتر رایج هستند:

 

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن
  • بسیاری از افراد مبتلا به تب یونجه، آسم نیز دارند. اگر هم تب یونجه و هم آسم دارید، آلرژن‌های فصلی شما ممکن است باعث حمله آسم شوند.

 

 

علت آلرژی فصلی در فصول مختلف

 

علت آلرژی فصلی در فصول مختلف

 

آلرژی فصلی یا تب یونجه زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن شما یک ماده معلق در هوا را که معمولاً بی‌ضرر است به عنوان یک ماده خطرناک شناسایی کند. این موضوع موجب ترشح هیستامین و مواد شیمیایی در جریان خون می‌شود و این مواد شیمیایی موجب بروز علائم آلرژیک در فرد می‌گردند.

 

 

علت آلرژی فصلی در بهار

 

در فصل بهار گیاهان و درختان مهم‌ترین نقش را بر ایجاد آلرژی دارند افزایش گرده گیاهان در هوا موجب می‌شود تا بسیاری از افرادی که مستعد آلرژی هستند در فصل بهار علائم شدیدتری را تجربه کنند.

 

 

علت آلرژی فصلی در تابستان

 

علت آلرژی فصلی در تابستان

 

مهم‌ترین عاملی که موجب ایجاد آلرژی در فصل تابستان می‌شود علف‌های هرز هستند. دور بودن از این علف‌ها و کاهش ساعات قرارگیری در فضاهای طبیعی می‌تواند به رفع این مشکلات کمک زیادی کند.

 

 

علت آلرژی فصلی در پاییز

 

وجود نوعی گرده گیاهی هرز به نام «ابروسیا» در فصل پاییز سبب بروز علائم حساسیت فصلی در افراد مستعد می‌گردد. به طور کلی در ایالات متحده ۱۷ گونه مختلف از گیاه ابروسیا وجود دارد که گرده‌های آن قدر ریز هستند که در سراسر فضا پراکنده می‌شوند. معمولاً علائم آلرژی فصلی پاییز در افرادی که به این گیاه آلرژی دارند با نزدیک شدن به پاییز بروز خواهد کرد و مصرف برخی داروها می‌تواند در برطرف کردن این مشکل مؤثر باشد.

 

 

علت آلرژی فصلی در زمستان

 

افرادی که در فصل زمستان به آلرژی مبتلا می‌شوند معمولاً با قرار گرفتن در فضای خانه بیشتر دچار علائم حساسیت فصلی می‌شوند به طور کلی وجود کپک موی حیوانات خانگی گرد و غبار و برخی از حشرات در فضای بسته داخل خانه موجب می‌شود تا افراد علائم آلرژی را تجربه کنند افرادی که در فصل زمستان آلرژی مبتلا می‌شوند باید به طور مداوم فضای خانه را تمیز کنند، روزانه چند بار درها و پنجره‌ها را باز نموده و از تجمع رطوبت و آلودگی در خانه جلوگیری کنند.

 

 

تشخیص آلرژی فصلی

 

تشخیص آلرژی فصلی راحت از سایر آلرژی‌ها است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تنها در یک فصل خاص علائم آلرژی را تجربه می‌کنید و یا با نزدیک شدن به یک فصل مشخص به مشکلاتی نظیر سرماخوردگی و آبریزش مبتلا می‌شوید، احتمالاً بدن شما نیز درگیر مشکلات مربوط به حساسیت فصلی شده است.

 

در بسیاری از مواقع لازم است فرد تحت آزمایش‌های تخصصی قرار بگیرد تا ماده حساسیت‌زا و نوع آلرژی فرد مشخص شود. بررسی آزمایش خون و همچنین آزمایش از مخاط بینی و پوست نیز از روش‌های تشخیص آلرژی فصلی هستند که در صورت نیاز توسط پزشک متخصص انجام می‌شوند.

 

 

درمان آلرژی فصلی

 

درمان آلرژی فصلی

 

بهترین دارو برای آلرژی فصلی اجتناب از قرار گرفتن در معرض ماده آلرژی‌زا است. اما در بسیاری از مواقع این امر به سادگی امکان پذیر نیست. از همین رو استفاده از ماسک‌ و دارو برای تب یونجه یا آلرژی می‌تواند به شما کمک کند تا علائم کمتری را تجربه کنید. برای درمان حساسیت فصلی در منزل می‌توانید از بخور آب گرم استفاده کنید و روزانه ترکیب آب داغ با عسل و آبلیمو تازه را میل کنید. استفاده از زنجبیل و دمنوش زنجبیل نیز یک راهکار مؤثر برای تسکین آلرژی فصلی است.

 

به طور معمول نوع درمان آلرژی فصلی با توجه به شدت آلرژی و همچنین نوع علائم در نظر گرفته می‌شود. اما به هر حال چنانچه با این روش‌ها موفق به درمان آلرژی فصلی نشدید، می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، استفاده کنید.

 

 

  • مصرف داروی آلرژی فصلی مثل داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین مانند سیتریزین و داروهایی مثل استامینوفن، دیفن هیدرامین و فنیل افرین
  • استفاده از اسپری‌های بینی استروئیدی
  • مصرف داروهای موضعی مثل قطره‌های چشمی
  • استفاده از آمپول‌های ضد آلرژی
  • شستشوی مجاری بینی با استفاده از محلول نمکی
  • استفاده از بخور آب گرم

 

 

روش‌های پیشگیری از آلرژی فصلی

 

روش‌های پیشگیری از آلرژی فصلی

 

بیشتر آلرژی‌های فصلی به دلیل قرار گرفتن در معرض گرده گیاهان و عدم تهویه مناسب ایجاد می‌شود. اینکه علائم تب یونجه چند روز طول میکشد، به شدت علائم بستگی دارد.

 

در ادامه می‌توانید با بهترین روش‌ها برای پیشگیری از آلرژی‌های فصلی آشنا شوید.

 

  • بستن درب و پنجره‌ها برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به داخل خانه؛
  • کاهش زمان قرار گرفتن در فضای بیرون از خانه؛
  • استفاده از ماسک به خصوص در روزهای بادی و طوفانی؛
  • عدم استفاده از سیگار و قلیان؛
  • حمام کردن و شستن لباس‌ها بعد از ورود به خانه؛
  • آویزان کردن لباس‌ها در داخل خانه برای خشک شدن؛
  • مصرف سبزیجات و میوه‌های سالم؛
  • نوشیدن مایعات فراوان؛
  • امگا ۳ بیشتری بخورید؛
  • از خوردن میوه‌هایی مثل سیب، زردآلو، بادام، موز، ادویه کاری و میوه‌ها و سبزیجات حاوی هیستامین پرهیز کنید.

 

 

آلرژی فصلی و واکسن کرونا

 

بسیاری از افرادی که به حساسیت فصلی مبتلا هستند، نگران این موضوع هستند که با تزریق واکسن کرونا علائم آن‌ها تشدید شده و وضعیت بدتری پیدا کند. اما پزشکان بر این باور هستند که دریافت واکسن کرونا موجب تشدید علائم تب یونجه یا آلرژی نمی‌شود.

 

در صورتی که فرد بعد از واکسن عارضه‌هایی مثل ضایعات پوستی، خارش یا علائم سرماخوردگی را تجربه کرد باید چند روز در خانه استراحت کند تا علائم بعد از حداکثر ۱۰ روز برطرف شود. در صورتی برطرف نشدن علائم آلرژی فرد باید از یک متخصص کمک بگیرد.

 

 

رژیم غذایی تب یونجه

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی هیستامین برای افرادی که به حساسیت‌های فصلی مبتلا هستند، مناسب نیست. خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی مثل فلفل، پیاز، توت و جعفری که دارای ماده‌ای به نام «کوئرستین» هستند، می‌تواند به کاهش واکنش‌های هیستامین در بدن کمک کند.

 

کیوی و آناناس نیز دو میوه مفید برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی هستند. اگر به تب یونجه یا حساسیت فصلی مبتلا هستید سعی کنید بیشتر از ماهی‌های چرب و حاوی امگا ۳ استفاده کنید و آب بیشتری در طول روز مصرف کنید.

 

 

تب یونجه در کودکان

 

تب یونجه در کودکان

 

ابتلا به تب یونجه در کودکان نیز همانند بزرگسالان رایج است. بدن کودک نیز درست همانند بزرگسالان با قرار گرفتن در معرض عوامل آلرژی‌زا هیستامین تولید می‌کند و از همین رو ممکن است کودک در برخی فصول علائمی نظیر سرماخوردگی را تجربه کنید. سعی کنید با شروع شدن علائم آلرژی فصلی کودک را کمتر به فضاهای باز و بیرون ببرید و با مصرف یک رژیم غذایی مناسب و همچنین رعایت نکاتی که پیشتر به آن اشاره شد، از تشدید علائم جلوگیری کنید.

 

خلاصه کلام اینکه آشنایی با علائم حساسیت فصلی می‌تواند به شما کمک کند تا بدن خود را بهتر بشناسید و در صورتی که به فصل خاصی آلرژی دارید، از خود در برابر مواد و گرده‌های آلرژی‌زا مراقبت کنید. معمولاً شدت علائم حساسیت فصلی با توجه به شدت آلرژی در افراد مختلف متفاوت است. اما به هر حال بهترین داروی آلرژی فصلی دور بودن از ماده آلرژی‌زا و در صورت نیاز مصرف قرص‌های آنتی هیستامین است.

 

 

سوالات متداول

 

آلرژی فصلی یا تب یونجه چیست؟

 

آلرژی درواقع یک نوع واکنش دفاعی و ایمنی بدن نسبت به عوامل محیطی است که در فصول خاصی از سال ایجاد می‌شود.

 

 

حساسیت فصلی چه علت و علائمی دارد؟

 

آلرژی‌های فصلی در اثر ترشح ماده‌ای به نام هیستامین در بدن ایجاد می‌شود که معمولاً با علائمی مثل سرماخوردگی همراه است.

 

 

منابع: healthline، mayoclinic

 

کالابرگ الکترونیک