بهترین و مفیدترین دمنوش های مجاز در دوران بارداری

بهترین و مفیدترین دمنوش های مجاز در دوران بارداری


3 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دمنوش-مفید-در-بارداری

چای و دمنوش از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا هستند که همه افراد از خوردن آن لذت می‌برند. اما نوشیدن بسیاری از این دمنوش‌ها در دوران بارداری برای خانم‌ها مناسب نیست و سبب بروز عواقب غیر قابل جبرانی خواهد شد. از طرفی برخی دیگر از دمنوش‌ها در دوران بارداری همانند یک مسکن طبیعی و داروی آرامبخش برای خانم‌های باردار مفید هستند و شناخت آن‌ها در این دوران برای مادران باردار اهمیت زیادی دارد. در این مقاله می‌توانید لیستی از چند دمنوش و چای گیاهی مفید در باداری را از وب‌سایت‌های healthline، pregnancybirthbaby و bellybelly در مجله کوروش آشنا شوید.

 

 

 اهمیت شناخت چای و دمنوش‌های گیاهی مفید در بارداری

 

دمنوش-مفید-در-بارداری

 

شاید تا به حال در مورد دمنوش‌های مضر در دوران بارداری چیزهای زیادی شنیده باشید. شاید هم خودتان را قانع کرده باشید که در دوران بارداری کلا خوردن دمنوش و چای را کنار بگذارید. اما اگر با لیست دمنوش‌های مفید در این دوران آشنا باشید و بدانید که چه مقدار و چطور باید آن‌ها را مصرف کنید، دیگر نگران عوارض منفی دمنوش‌ها نیز نخواهید بود. برای مصرف دمنوش و چای در دوران بارداری لازم است نکاتی را مد نظر داشته باشید.

 

*فراموش نکنید که در طول دوران بارداری باید اعتدال را در خوردن انواع چای‌ها و دمنوش‌های مجاز حاوی کافئین رعایت کنید. از طرف دیگر باید این موضوع را قبول کنید که هنوز مطالعات گسترده‌ای روی اثرات انواع دمنوش در دوران باردار انجام نشده است. از همین رو همیشه رعایت اعتدال در خوردن نوشیدنی‌های مجاز نیز می‌تواند به شما کمک کند تا بدون هیچ خطری این دوران حساس را پشت سر بگذارید.

 

*به یاد داشته باشید که خوردن انواع دمنوش‌ها و ادویه‌جات و چای گیاهی در سه ماهه اول بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اثرات این گیاهان معمولا در سه ماهه اول غیرقابل جبران و خطرناک است. از همین رو توصیه می‌شود در این دوران حتما از خوردن دمنوش و ادویه‌های گیاهی که اطلاعی از اثر آن‌ها در دوران بارداری ندارید پرهیز کنید.

 

*بهترین روش برای خوردن چای و دمنوش مفید در بارداری این است که دمنوش‌های کاملا رقیق شده مصرف کنید. گاهی برای درست کردن دمنوش بی خطر و مفید می‌توانید مقداری آب لیمو ترش تازه در آب داغ بریزید و با کمی عسل و دارچین میل کنید.

 

*هیچگاه از هیچ دمنوشی بیشتر از یک تا دو فنجان در روز استفاده نکنید. هیچوقت از دمنوش و چای خاصی به صورت مرتب و روزانه استفاده نکنید و در صورت مصرف بیشتر یک دمنوش حتما به پزشک خود اطلاع دهید و مجوزهای لازم را از او دریافت کنید.

 

 

بهترین دمنوش‌های مفید در باداری

 

دمنوش-مفید-در-بارداری

 

در این بخش می‌توانید با لیستی از بهتری انواع چای و دمنوش گیاهی مفید در بارداری آشنا شوید. پیش از مصرف دمنوش های مجاز حتما با پزشک خود هم مشورت کنید.

 

دمنوش برگ تمشک در بارداری

 

خوردن دمنوش برگ درخت تمشک یک نوشیدنی مفید در دوران بارداری است. این دمنوش مفید در بارداری موجب کوتاه شدن دوره زایمان و همچنین آماده سازی رحم می‌شود. خوردن این دمنوش برای ۳ ماهه آخر بارداری مفید است.  خوردن آن به هیچ عنوان در ۳ ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود. تحقیقات انجام شده روی این دمنوش نشان می‌دهد که خوردن دمنوش برگ تمشک در سه ماهه آخر بارداری می‌تواند به کوتاه شدن زایمان تا ۱۰ دقیقه زودتر کمک کند. از طرف دیگر خوردن این دمنوش موجب جلوگیری از خونریزی پس از زایمان می‌شود. در دروان شیردهی نیز این دمنوش برای ازدیاد شیر مناسب است.

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن روزی یک فنجان دمنوش برگ تمشک از هفته ۲۶ بارداری بسیار مفید است. از هفته ۳۶ مادر بارداری می‌تواند ۲ تا ۳ فنجان در روز نیز مصرف کنید. دمنوش برگ تمشک در لیست بهترین دمنوش در بارداری قرار دارد. بهتر است حتما قبل از خوردن آن با پزشک خود مشورت کنید.

 

دمنوش نعناع در بارداری

 

دمنوش نعناع در بارداری در لیست بهترین دمنوش‌ در بارداری قرار دارد. خوردن این دمنوش موجب تسکین نفخ، حالت تهوع، از بین بردن درد و سوزش معده در مادران باردار می‌شود. با این حال خوردن دمنوش نعناع در بارداری باید با رعایت اعتدال و به صورت محدود باشد. خوردن دمنوش نعناع در بارداری موجب شل سازی عضلات معده و رفع ناراحتی‌های معده می‌شود.

 

دمنوش زنجبیل در بارداری

 

دمنوش-مفید-در-بارداری

 

دمنوش زنجبیل یکی دیگر از انواع بهترین دمنوش در بارداری است که خوردن آن در حد کم بدون خطر است. خوردن دمنوش زنجبیل در بارداری موجب کاهش حالت تهوع و استفراغ در مادر باردار می‌شود. توجه داشته باشید که خوردن زنجبیل خشک و به صورت ادویه نباید از ۱ گرم در روز بیشتر باشد.

 

دمنوش بادرنجبویه در باداری

 

یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی مفید در بارداری، دمنوش بادرنجویه است. خوردن این دمنوش موجب رفع اضطراب، تحریک پذیری و بی‌خوابی در بارداری می‌شود.

 

چای سبز در دوران بارداری

 

دمنوش-مفید-در-بارداری

 

چای سبز برخلاف سایر انواع دمنوش‌های گیاهی حاوی کافئین است. خوردن این ماده در دوران بارداری و شیردهی باید به صورت محدود باشد. از همین رو بهتر است در دوران بارداری به مقدار محدود از این چای استفاده کنید. این موضوع را نیز به یاد داشته باشید که مصرف چای سبز موجب کاهش جذب فولات در بدن می‌شود. از همین رو بهتر است در دوران بارداری از انواع چای سبز بدون کافئین استفاده کنید و یا آن را به صورت محدود استفاده کنید.

 

چای برگ قاصدک در بارداری

 

خوردن چای برگ قاصدک تنها در اواخر بارداری برای مادر بسیار مفید است. این چای سرشار از پتاسیم است و اثر ادرار آور دارد. به هضم غذا کمک می‌کند و مقوی کلیه است. طعم این چای کمی تلخ است. برای خوردن این چای بهتر است مقداری بابونه و یا نعنا به آن اضافه کنید و بعد مصرف کنید.

 

چای رویبوس در دوران بارداری

 

دمنوش-مفید-در-بارداری

 

چای رویبوس یکی از بهترین انواع دمنوش گیاهی مفید در بارداری است که معمولا توصیه می‌شود مادران باردار بنوشند. پس اگر به این چای دسترسی دارید، بهتر است گاهی به اندازه اعتدال از آن استفاده کنید.

 

 

مصرف کافئین در باداری

 

تحقیقات زیادی روی مصرف کافئین و بارداری انجام شده است و مطالعات حاکی از آن است که مصرف کافئین توسط مادر باردار موجب کاهش وزن نوزاد در زمان تولد می‌شود. مادرانی که در طول بارداری از کافئین استفاده می‌کنند، بارداری آن‌ها طولانی‌تر خواهد شد. از همین رو محدود کردن مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین همانند چای و قهوه در دروان بارداری اهمیت زیادی دارد. به طور کلی خوردن کافئین و نوشیدنی‌های حاوی کافئین در بارداری بی‌خطر تلقی می‌شود. اما این موضوع به شرطی است که کل کافئین مصرفی یک خانم باردار در طول روز بیشتر از ۳۰۰ میلی گرم نشود.

 

کالابرگ الکترونیک