راهنمای کامل انواع مختلف جوش و آکنه صورت و بدن و روش‌های درمان

راهنمای کامل انواع مختلف جوش و آکنه صورت و بدن و روش‌های درمان


10 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان جوش و آکنه صورت

خیلی‌‌ها اعتقاد دارند که جوش و آکنه روی صورت وقتی ظاهر می‌‌شوند که می‌‌خواهیم به میهمانی برویم یا یک قرار ملاقات مهم داریم. اتفاقی که ممکن است بارها برای هرکدام از ما پیش آمده باشد. اما اگر دلایل اصلی بروز جوش و آکنه را بدانید و سعی کنید که آن‌ها را رفع و درمان کنید، دیگر این مهمان‌های ناخوانده آزارتان نخواهند داد. ما در این مطلب از سرویس سلامت در مجله‌ کوروش، به شما دلایل بروز جوش و آکنه، جوش چرکی و سر سیاه و سر سفید و راه‌های درمان انواع جوش و آکنه صورت و بدن را معرفی می‌کنیم.

جوش و آکنه چه هستند؟

 

قبل از اکنه انواع روش درمان جوش و آکنه صورت و بدن را توضیح دهیم ابتدا باید بدانیم که اصلا جوش و آکنه چیست. به زائده‌های کوچک قرمز رنگی که روی پوست ایجاد می‌شوند، جوش و آکنه گفته می‌شود. جوش و آکنه بر اثر غده‌های چربی و میکروب‌های آلوده به وجود می‌‌آیند و ترشحات داخل آن را پر می‌کنند.

 

 

علت جوش صورت

 

علت جوش صورت

 

برای انتخاب بهترین روش درمان جوش و آکنه صورت و بدن باید علت جوش زدن را متوجه شویم. به عبارت دیگر برای این ‌که بتوانید جوش صورت را درمان کنید بهتر است دلیل فیزیولوژیکی آن را بدانید. تعداد زیادی از مردم جوش را نشانه‌ی مشکلات پوستی می‌دانند که به خاطر اختلال در بخش‌های تولیدکننده‌ی چربی پوست به وجود می‌آید.

 

قسمت‌های زنده‌ی کوچک و میکروسکوپی که روی پوست وجود دارد در حجم زیادی از چربی محاصره و باعث ایجاد آلودگی و تولید ترشحات می شوند. به ‌این ‌ترتیب سطح پوست بالا آمده و جوش به وجود می‌آید.

 

 

انواع جوش و آکنه‌

 

جوش و آکنه هنگامی به وجود می‌آیند که غدد چربی پوست، واقع در انتهای فولیکول مو بیش‌‌فعال شوند. قسمت‌ هایی که بیشتر جوش می‌زنند: صورت، سینه، بالای کمر، شانه.

 

 

انواع جوش زیر پوستی کمدون

 

این جوش به علت مسدود شدن پوست توسط افزایش چربی و سلول‌‌های مرده به وجود می‌آید. از انواع این نوع جوش به جوش سرسیاه و سرسفید می‌توان اشاره کرد.

 

  • جوش سر سیاه: این جوش معروف به کمدون بسته بوده، چون چربی و سلول‌ های مرده پوست مانع باز شدن مجرای بسته می‌شوند و معمولاً بعد از بیرون آمدن به شکل دانه‌ی کوچک یا حبابی از چرک نمایان می‌‌شوند. برای درمان جوش سر سیاه بینی مقاله طرز تهیه ۵ ماسک برای درمان جوش سر سیاه روی بینی را بخوانید.

 

  • جوش سرسفید: معروف به کمودن باز، که به علت ظاهر شدن روی سطح پوست به راحتی قابل مشاهده هستند. رنگ سیاه این جوش‌ها به علت قرار گرفتن ملانین غدد چربی پوست در هوا و اکسید شدن آن به وجود می‌آیند.

 

 

بیشتر بخوانید:راهنمای روش های درمان سریع انواع جوش صورت و بدن

 

 

جوش سفت دانه یا پاپول

 

جوش سفت دانه یا پاپول

 

نوعی جوش که برآمدگی سخت و دردناکی روی پوست ایجاد کرده و دارای مایع واضحی نیست. رنگی این جوش‌ها قرمز، بنفش، قهوه‌ای و در موارد زیادی صورتی است. در صورت فشار دادن این جوش‌ها، ممکن است جای زخم بر روی صورت‌تان باقی بماند.

 

 

جوش پاسچول

 

برخلاف جوش‌‌های پاپول این نوع جوش‌‌ها روی سطح پوست آشکار می‌شوند. رنگ این جوش‌ها قرمز، سفید یا زرد و دارای سطح چرک هستند. شکل مخروطی آن‌ها از گلبول‌های سفید و سلول‌های مرده‌ی پوستی است. اگر این جوش‌ها دست‌کاری شوند باعث ایجاد زخم و جای جوش تیره ‌رنگ می‌ماند.

 

 

جوش ناب

 

شکلی شبیه سفت دانه‌ها ولی بزرگ‌تر از آن‌ها، که در زیر پوست ایجادشده و دردناک هستند.

 

 

جوش کیستی

 

جوش‌های چرکی و دردناک، زائده‌هایی شبیه پاسچول پر از چرک، دارای اندازه بزرگ‌تر، دردناک‌تر که براحتی می‌توانیم روی پوست آن‌ها را مشاهده کنیم و اکثرا جای آن‌ها روی پوست باقی می‌ماند. انواع جوش چرکی عموما دردناک و آزار دهنده هستند.

 

 

روش‌های درمان جوش و آکنه صورت

 

روش‌های درمان جوش و آکنه صورت

بیشتر بخوانید:۱۴ روش درمان سریع جوش کمر و شانه

 

 

۱- استفاده از یخ برای درمان جوش

 

این درمان مناسب برای جوش‌هایی است است که کامل عفونی نشدند. با کمک یخ غدد چربی منقبض و چربی اضافه از قسمت پوست شما خارج و التهاب کاهش می‌یابد. برای این کار به مدت ۱ الی ۲ روز یک تکه یخ را در پارچه گذاشته و چند ثانیه در چند مرحله روی جوش و آکنه بگذارید.

 

 

۲- درمان جوش صورت با عسل

 

عسل به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده خود می‌تواند میکروب‌های اطراف غدد چربی را کم کرده و در بهبود آن کمک زیادی کند. برای این کار یک پنبه‌ای استریل را که آغشته به عسل است به مدت ۳۰ دقیقه روی جوش گذاشته و بعد از آن با آب گرم بشویید.

 

 

۳- ماسک دارچین و عسل

 

یکی از منابع آنتی اکسیدان ترکیب عسل و دارچین بوده که باعث کاهش التهاب و مبارزه با باکتری‌ها است. بهتر است ۲ قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق دارچین را به شکل خمیری درآورده و بعد از تمیز کردن صورتتان به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن را شسته و تمیز کنید.

 

 

۴- درمان جوش صورت با آب ‌لیمو

 

آب ‌لیمو باعث کشتن میکروب‌ها و ارگانیسم های میکروبی در داخل جوش می شود. همین طور با زدن آب‌ لیمو روی جوش، چربی‌ها در یک منطقه جمع شده و بیرون می ریزند. برای استفاده یک گوش ‌پاک ‌کن تمیز را به آب ‌لیمو بزنید و روی جوش خود بمالید. شما همچنین می‌توانید اگر پوست حساسی ندارید در جوش‌های بزرگ ‌تر، مخلوط پودر دارچین و آب ‌لیمو را یک شب قبل روی جوش خود بمالید و صبح آن را بشویید.

 

 

۵- درمان جوش صورت با خمیردندان

 

در جوش ‌های آبکی می ‌توانید بعد از گذاشتن یخ، کمی خمیردندان غیر ژله ای روی آن بمالید.

برای این ‌که نتیجه بهتری برای این کار بگیرید کمی خمیردندان سفید را در هنگام خواب روی جوش و آکنه مالیده و صبح بعد از بیدار شدن آن را با آب سرد بشویید. در طول روز هم چند بار به مدت ۳۰ دقیقه اینکار را تکرار کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

 

 

۶- درمان جوش صورت با مکمل زینک (روی)

 

قرص زینک دارویی مقوی برای رشد سلول‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید هورمون و.. . است. طی تحقیقاتی مشخص شده افرادی که زیاد دچار آکنه می شوند مقدار روی در بدن آن‌ها کمتر است. پس شما می ‌توانید با مصرف ۳۰ میلی گرم زینک در ۳ نوبت هر روز باعث بهبود وضع خود شوید. همیشه به یاد داشته باشید که طبق تجویز پزشک اقدام به این کار کنید زیرا زیاده‌ روی در مصرف این قرص باعث تحریک روده و درد در معده می‌شود.

 

 

۷- درمان جوش صورت با بخور

 

بخور گرم باعث باز شدن منافذ پوستی شما و بیرون ریختن مواد زاید می‌شود. ظرف بزرگی را پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید تا داغ شود، صورت خود را نزدیک دهانه آن روی بخار بگیرید ولی احتیاط کنید صورتتان نسوزد، به مدت ۳۰ دقیقه در همین حالت صبر کنید و بعد پوستتان را مرطوب کننده بمالید.

 

 

بیشتر بخوانید:۱۰ ماسک صورت طبیعی و خانگی برای درمان جای جوش و آکنه

 

 

۸- درمان جوش صورت با روغن درخت چای

 

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای به علت خاصیت ضد باکتریایی خود در تسکین و کاهش قرمزی جوش و آکنه اثر زیادی دارد. یک تکه پنبه را به روغن چای زده و روی جوش بمالید و بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آن را بشویید. این روغن باعث خشک شدن جوش ها و کمودون های سرسفید است.

 

 

۹- درمان جوش صورت با سیر

 

سیر به علت خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس باعث تقویت سلولی شده و در طب قدیمی هند از بزرگ ‌ترین درمان کننده های جوش به حساب می‌آمد. برای درمان جوش‌های صورتتان یک عدد سیر را دو قسمت کنید و روی جوش بمالید. بعد از این‌ که ۵ دقیقه صبر کردید با آب ولرم صورت خود را بشویید. بهترین نتیجه را وقتی می‌گیرید که در روز چند بار اینکار را انجام دهید.

 

 

۱۰- درمان جوش صورت با جوش شیرین

 

جوش شیرین با داشتن خاصیت لایه ‌برداری باعث باز شدن راه چربی‌ها و سلول‌های مرده می‌شود. بهتر است ۲ بار در روز مقداری جوش شیرین، آب و آب ‌لیمو را به صورت خمیر دربیاورید و بعد از شستن صورت در همان حالت نمدار، این مخلوط را روی آن بمالید و بعد از خشک شدن با آب گرم صورت خود را بشویید.

 

 

۱۱- درمان جوش صورت با خیار

 

درمان جوش صورت با خیار

 

خیار به علت داشتن انواع ویتامین‌های A، C،E موجب تسکین و خنک کنندگی پوست می‌شود. برای استفاده از خیار آن را در آب خورد کرده و یک ساعت به آن فرصت دهید تا خوب ویتامین‌هایش خارج شود بعد می توانید این آب را بنوشید یا به صورت خود بمالید.

 

 

بیشتر بخوانید: این مواد غذایی باعث جوش و آکنه می شوند

 

کالابرگ الکترونیک