راهنمای کامل عمل بینی گوشتی و استخوانی

راهنمای کامل عمل بینی گوشتی و استخوانی


11 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای عمل بینی گوشتی و استخوانی

احتمالا در مورد جراحی ترمیمی بینی یا رینوپلاستی و البته انواع بینی چیزهای زیادی شنیده‌اید. مانند بسیاری از نقاط دیگر در جهان، عمل بینی یکی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی در ایران است. برخی زنان و مردان ایرانی تمایل به داشتن بینی‌های اروپایی دارند که به نظر آنها بهترین فرم بینی برای صورت است. در ادامه درباره جزییات کامل عمل بینی گوشتی و استخوانی و عوارض، بایدها و نبایدها و مراقبت‌ها خواهیم گفت. با در سرویس سلامت از مجله کوروش همراه باشید.

 

 

بعضی افراد بینی‌ها را بر اساس قومیت و نژاد و برخی دیگر بینی را بر اساس ساختار، تحت عنوان بینی‌های گوشتی و استخوانی طبقه‌بندی می‌کنند. ولی تفاوت بینی گوشتی و استخوانی در بافت و غضروف آنهاست. غضروف در بینی‌های استخوانی مقاوم‌تر و در بینی‌های گوشتی، ضعیف‌تر است. همچنین بینی‌های استخوانی اغلب در پل‌های خود خمیدگی و قوز بیشتری دارند و عمل بینی گوشتی و استخوانی نیز تفاوت‌هایی دارد. در این میان افرادی که از فرم بینی خود ناراضی هستند، برای تغییر حالت چهره‌شان به جراح‌ پلاستیک مراجعه می‌کنند.

 

 

راهنمای کامل و جزییات عمل زیبایی بینی گوشتی و استخوانی

 

ویژگی‌های بینی‌ استخوانی

 

ویژگی‌های بینی‌ استخوانی

 

همان‌طور که اشاره کردیم، برجسته‌ترین ویژگی بینی استخوانی، قوز، کشیدگی و برجستگی‌های خشن بینی است. معمولا عدم تقارن صورت به خاطر صدمه یا تصادف ایجاد می‌شود و برجستگی و عدم تطابق ناشی از آسیب‌دیدگی‌های تصادفی در نمای جانبی صورت این افراد مشهود است که باعث می‌شود ترکیب صورت نامطلوب باشد.

 

رشد غیرهماهنگ غضروف بینی نیز می‌تواند به دلیل عوامل ارثی یا شکستگی استخوان ناشی از حوادث گوناگون باشد. رشد منسجم غضروف بینی علت تشکیل بینی استخوانی است. گاهی اوقات، به دلیل آسیب‌دیدگی در دوران کودکی، در ابتدا شکل بینی تغییر زیادی نمی‌کند، اما بعد از رشد کودک، فرم بینی تغییر می‌کند.

 

به طور خلاصه،‌ بینی‌های استخوانی دارای سه ویژگی عمده هستند:

 

*قوز روی پل

*پوست انعطاف‌پذیر و نازک

*بافت‌ها و غضروف‌های قوی

 

 

عمل جراحی زیبایی بینی استخوانی

 

مهم‌ترین وظیفه جراحان در تغییر شکل بینی استخوانی، بینی برداشتن قوز است. یک جراح کاربلد، ساختار بینی را به بهترین شکل ممکن تبدیل می‌کند تا چهره از زیبایی بیشتری برخوردار شود و پوست نازک‌‌تر و غضروف‌های قوی‌تر، نتایج بهتری خواهند داشت. پوست نازک به جراح کمک می‌کند تا در هنگام جراحی استخوان بینی، راحت‌تر بتوان به بینی کاملا تراشیده دست یافت و نتیجه جراحی بسیار بهتر خواهد بود.

 

 

در عمل بینی استخوانی، قسمت‌هایی از استخوان‌ها و غضروف‌ها، برداشته و ابعاد سوراخ بینی متناسب با سایر اجزای صورت تنظیم می‌شود. جراح با استفاده از ابزار کوچک و خاصی که برای شکستن و سنباده‌زنی استخوان‌ها استفاده می‌شود، قوز و لگن بینی را برطرف می‌کند. مهارت و تجربه جراح برای این کار حساس، تعیین کننده است.

 

 

ویژگی‌های بینی گوشتی

 

ویژگی‌های بینی گوشتی

 

به بینی‌هایی با پوست ضخیم، غدد چربی فراوان و سوراخ‌های باز پوست، بینی گوشتی گفته می‌شود. در این نوع بینی معمولاً غضروف ضعیف است و قسمت عمده بینی شامل پوست و چربی در زیر آن و غدد چربی است.

 

در این نوع بینی معمولاً نوک بینی پایین است و بال بینی، باز و ضخیم است. به دلیل هورمون جنسی مردانه و پوست چرب در مردان، این نوع بینی‌ها در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

 

 

عمل جراحی زیبایی بینی گوشتی

 

در سال‌های پیش برای اصلاح این نوع بینی و در عمل بینی گوشتی، جراحان بیش از حد قسمت‌هایی از غضروف را از بین می‌بردند و نتیجه این عمل فرورفتگی و زخم شدن پوست به دلیل خالی بودن فضای زیر آن بود. اگر برخی بیماران فکر می‌کنند که از بین بردن پوست مفید است اما به نظر می‌رسد که برداشتن پوست می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های شدید شود، بنابراین به انجام این کار توصیه نمی‌شود.

 

 

بهترین روش برای جراحی بینی بیماران با پوست ضخیم جراحی باز است. در جراحی نزدیک، به دلیل اینکه نوک بینی خیلی خوب دیده نمی‌شود و دسترسی به نوک بینی محدود است، گاهی  اوقات نتیجه عمل زیبایی بینی برای فرم دادن و کوچک کردن بینی گوشتی چندان خوب نیست. به هر حال بیماران با پوست ضخیم نیز باید انتظار معقولی نسبت به عمل بینی خود داشته باشند و باید بدانند که بینی آنها هرگز مانند بینی بیمارانی نخواهد بود که پوست نازک و منعطفی دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری ۱۱ روش کوچک کردن انواع بینی بدون جراحی

 

 

آیا در عمل بینی گوشتی، ممکن است که بینی به حالت قبل از عمل برگردد؟

 

آیا در عمل بینی گوشتی، ممکن است که بینی به حالت قبل از عمل برگردد؟

 

در عمل بینی گوشتی از یک طرف، پوست ضخیم روی بینی، نقص ساختار بینی را می‌پوشاند ولی از طرف دیگر بهبود آن بسیار بیشتر طول می‌کشد. طبق تحقیقات به عمل آمده، در صورت گرفتن نتیجه کامل، پس از شش ماه هیچ تغییر عمده‌ای در بینی اتفاق نمی‌افتد و به همان شکل باقی می‌ماند. در بینی گوشتی، از آنجایی که پوست ضخیم است، کاهش اندازه بینی مدت زیادی طول می‌کشد، بنابراین بیماران باید حداقل یک سال صبر کنند تا نتیجه نهایی را به‌دست آورند، اما معمولاً پس از شش ماه نتیجه ثابت می‌شود و به حالت گذشته برنمی‌گردد.

 

 

 مراقبت‌های قبل از عمل بینی گوشتی و استخوانی

 

 مراقبت‌های قبل از عمل بینی گوشتی و استخوانی

 

*حتما قبل از عمل بینی سلامتی خود را در نظر بگیرید زیرا مشکلات تنفسی احتمالی بعد از عمل می‌تواند تا پایان عمر شما را آزار دهد.

 

*بیماری‌های داخلی مانند فشار خون، دیابت، کم‌کاری و پرکاری تیروئید و ناراحتی‌های کبدی باید حتما تحت نظر متخصص، تحت درمان و کنترل قرار گیرد.

 

* از دو هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین و داروهای ضد انعقاد خون، پرهیز کنید و در صورتی‌که نیاز حتمی به مصرف آنها دارید، با نظر متخصص مربوطه دوز آنها را تعدیل یا تبدیل کنید.

 

* از حدود یک ماه و حداقل دو هفته پیش از جراحی تا ۲ ماه بعد از آن از استعمال هر گونه دخانیات بپرهیزید.

 

* روز قبل از عمل به میزان کافی آب بنوشید.

 

* ۸ ساعت قبل از عمل، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

 

*از خوردن و آشامیدن در روز عمل خودداری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های درمان پوسته پوسته شدن اطراف بینی

 

 

مراقبت‌های بعد از عمل بینی گوشتی و استخوانی

 

مراقبت‌های بعد از عمل بینی گوشتی و استخوانی

 

*حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از عمل بینی گوشتی و استخوانی از کمپرس سرد در اطراف بینی و زیر چشم برای کاهش کبودی و تورم استفاده کنید.

 

* مایعات و غذاهای میکس‌شده و نرم بخورید.

 

* از خوردن غذاها و میوه‌هایی که نیاز به جویدن داشته باشد مانند هویج و سیب و … خودداری کنید.

 

* از خندیدن و حرف زدن زیاد در هفته‌های اول بپرهیزید.

 

*از مسواک نرم استفاده کنید.

 

* هر روز بخیه داخل و خارج بینی را با گوش پاک‌کن مرطوب، به آرامی تمیز کنید تا جایی که نخ بخیه و پوست دیده شود و اثری از دلمه یا لخته خشک‌شده نماند‌.

 

*برای شست‌وشو و ضدعفونی بینی، می‌توان از آب اکسیژنه ۲ درصد نیز کمک گرفت.

 

* بخیه‌هایی که در حاشیه بالای داخل بینی هستند و سایر بخیه‌های خارج بینی با پماد ویتامین آ چشمی بپوشانید.

 

*استخوان‌های بینی بعد از یک ماه استحکام نسبتا خوبی پیدا می‌کنند، بعد از سه ماه تقریبا بسیار محکم می‌شوند، و در نهایت بعد از ۶ ماه کاملا جوش می‌خورند. بنابراین باید مراقب باشید که در ماه اول ضربه آهسته و در ماه‌های بعد ضربات متوسط تا شدید نخورد.

 

* در بیمارانی که دارای استخوان‌بندی قوی هستند باید ماساژ بینی طبق آموزش جراح تا یک ماه انجام شود.

 

 

هزینه عمل جراحی انواع بینی

 

هزینه عمل جراحی زیبایی بینی به عوامل مختلف بستگی دارد از نوع بینی گرفته تا مشکلات بینی و شهری که عمل جراحی بینی در آن انجام می‌شود و تجربه و تخصص جراح متخصص زیبایی یا گوش و حلق بینی.

 

 

کالابرگ الکترونیک