بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی

بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی


16 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک از نظر روانشناسی و تاثیر آن بر ذهن و جسم کودک

نوزاد جدیدی در راه است، یا شما در آستانه انتقال به خانه جدید هستید، یا شاید یکی از بچه‌ها تصمیم گرفته است رنگ اتاقش را عوض کند. شاید به‌سادگی فکر کنید که آبی برای پسران و صورتی برای رنگ اتاق دختران مناسب است؛ اما جدا از کلیشه ‌بودن این موضوع، در واقع روان‌شناسان اکنون در حال ارزیابی اهمیت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودک و تاثیر آن بر ذهن و روان و جسم او هستند. در سرویس سبک زندگی ادامه این مطلب را در مجله کوروش بخوانید.

اهمیت انتخاب رنگ اتاق کودک

 

مدت‌هاست که از علم رنگ‌ها استفاده می‌شود. اگر تا ‌به ‌حال در اتاق انتظار بیمارستان نشسته باشید، ممکن است متوجه شده باشید که دیوارها رنگ سبز و آرام‌بخشی دارند. قسمت داخلی کلاس کودکان، شاید بیشتر به رنگ زرد شاد و باانرژی باشد. هرکدام از این طرح‌های رنگی، به دلیل تأثیری که روی افراد اتاق گذاشته‌اند، بادقت انتخاب شده‌اند. بنابراین باید تأثیر هر رنگ را بشانید و بعد آن را برای اتاق فزندتان انتخاب کنید. در ادامه بعضی از رنگ‌های رایج را توضیح داده‌ایم.

 

 

رنگ قرمز برای اتاق خواب کودک

 

رنگ قرمز برای اتاق خواب کودک

 

قرمز در انتخاب رنگ اتاق کودک، به‌خصوص رنگ تحریک‌کننده‌ای است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که رنگ قرمز حتی ضربان قلب و میزان تنفس شما را افزایش می‌دهد. نشان داده شده است که این رنگ به کودکان انرژی می‌بخشد و به‌طور بالقوه باعث افزایش تمرکز می‌شود. این ویژگی‌ها این رنگ را به رنگی محبوب در کلاس‌ها تبدیل می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که قرارگرفتن بیش ‌از حد در معرض رنگ قرمز، ممکن است در برخی از کودکان، به‌ویژه کودکان نوپا، باعث پرخاشگری شود. قرمز کاملا به‌عنوان رنگی غالب در اتاق خوب است؛ به‌خصوص اگر سعی می‌کنید رنگ‌های سرد را متعادل کنید. به ‌عنوان مثال، دیواری آجری و قرمز، بدون اینکه طیف رنگ‌آمیزی زیادی داشته باشد، رنگ قرمز را به اتاق می‌افزاید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

تاثیر رنگ نارنجی بر جسم و روان کودک

 

تاثیر رنگ نارنجی بر جسم و روان کودک

 

در انتخاب رنگ اتاق کودک، یادتان باشد که نارنجی رنگی شاد و روشن است و ارتباطات و معاشرت را افزایش می‌دهد. کودکانی که در اتاق‌هایی با طرح‌های رنگ نارنجی بازی می‌کنند، تمایل به همکاری، برون‌گرایی و اعتماد‌به‌نفس بیشتری دارند.

 

البته، مانند هر رنگ گرم، نارنجی بیش ‌از حد می‌تواند تحریک‌کننده باشد. در حالی که نارنجی ممکن است طرف پرحرف کودک خجالتی را به نمایش بگذارد، اما بیش ‌از حد نارنجی‌بودن ممکن است او را تحت‌فشار قرار دهد و باعث تحریک‌پذیری شود و این امر به هیچ‌وجه دوستانه نیست. نارنجی به‌ویژه به‌عنوان سایه‌های ملایم نارنجی، بهتر است به‌عنوان رنگ غالب استفاده شود. نارنجی را با سایه‌های ملایم سبز یا یک رنگ خنثی ترکیب کنید.

حتما بخوانید  12 ترفند شیک برای طراحی مدرن دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک آپارتمانی

 

 

تاثیر رنگ زرد بر احساسات و تمرکز کودک

 

تاثیر رنگ زرد بر احساسات و تمرکز کودک

 

رنگ زرد به هر اتاقی فضای خوش و آفتابی می‌بخشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در اتاق‌های زرد بازی می‌کنند یا یاد می‌گیرند؛ تمرکزشان افزایش می‌یابد و حافظه بهتری دارند. البته به خاطر داشته باشید اگر کودکی دارید که تمایل دارد با زمان خواب مبارزه کند یا زود بیدار شود، رنگ زرد احتمالا این مشکل را بدتر می‌کند. اگر اتاقی، دارای فضای بیش‌ از حد «روزانه» باشد، ممکن است کودک را هیجان‌زده کند و آرامش را از او بگیرد.

 

در عوض رنگ زرد وقتی با رنگ خاکستری، آبی یا سبز جفت شود بسیار خوب عمل می‌کند. این تعادل باعث می‌شود که جنبه های مثبت زرد روشن شود، بدون اینکه کودک احساس تحریک یا عصبانیت کند. در هنگام انتخاب رنگ اتاق کودک، از این رنگ زیبا غافل نشوید.

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی و مکمل‌های رنگ زرد در دکوراسیون داخلی مدرن

 

 

آیا رنگ صورتی باعث تحریک و عصبانیت کودک می‌شود؟

 

آیا رنگ صورتی باعث تحریک و عصبانیت کودک می‌شود؟

 

شاخص‌ترین انتخاب برای رنگ اتاق دخترانه در بین مردم، رنگ صورتی است. البته، هر دو جنس می‌توانند با قرارگرفتن در معرض اتاق‌هایی با طرح رنگ صورتی، از مزایای آن بهره‌مند شوند. صورتی آرام‌بخش است و احساس همدلی و پرورش را ترغیب می‌کند. این امر می‌تواند کودکان را به رفتارهای دلسوزانه و باملاحظه‌تری سوق دهد، شاید به این دلیل که رنگ صورتی با احساس «مادرانه» همراه است.

 

کودکانی که در اتاق‌هایی با رنگ‌ بیش‌ از حد صورتی بزرگ می‌شوند، اغلب از این رنگ متنفر می‌شوند. قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض رنگ صورتی می‌تواند تحریک‌کننده باشد، باعث سردرد یا حتی احساس عصبی بودن شود. به‌عبارت دیگر، اگر فرزندتان به شما مراجعه کرد و گفت که می‌خواهد دیوارهای صورتی خود را با چیز ظریف‌تر رنگ آمیزی کند، تعجب نکنید.

 

 

رنگ قهوه‌ای برای آرامش کودک مفید است؟

 

رنگ قهوه‌ای برای آرامش کودک مفید است؟

 

قهوه‌ای رنگی کلاسیک و محبوب است که می‌تواند به کودکان کمک کند در محیط خود پایدارتر و به طبیعت نزدیک‌تر شوند. قهوه‌ای همچنین به‌ عنوان پس زمینه‌ای شگفت‌انگیز برای رنگ‌آمیزی با رنگ روشن‌تر، به والدین کمک می‌کند که از خلاقیت‌ بیشتری استفاده کنند. در طبیعت ترکیب رنگ قهوه‌ای و سبز فوق‌العاده است و طراحان با الهام‌گرفتن از آن، دکورهای فوق‌العاده‌ای می‌آفرینند.

 

البته، قهوه‌ای زیاد می‌تواند فضای اتاق را به میزان قابل توجهی تاریک کند. این رنگ می‌تواند فضا را کوچک‌تر نشان دهد. اگر فرزند ناآرامی دارید، توصیه نمی‌شود که او را در بین هجومی از رنگ قهوه‌ای محاصره کنید.

حتما بخوانید  ۷ ایده عالی برای بزرگ‌ تر کردن فضای آپارتمان‌ کوچک و نقلی

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ ایده بهترین رنگ کوسن برای انواع مبلمان با هماهنگی رنگ و طرح

 

 

تاثیر رنگ سبز بر ذهن کودک

 

تاثیر رنگ سبز بر ذهن کودک

 

یکی دیگر از انتخاب‌ها برای رنگ اتاق خواب دخترانه و رنگ اتاق پسرانه، رنگ سبز است. سبز رنگ آرامش‌بخشی است که طراوت طبیعت و بازی در فضای باز را به داخل اتاق می‌آورد. بسیاری از مدارس ترجیح می‌دهند از رنگ سبز در کلاس‌های درس استفاده کنند؛ زیرا برخی مطالعات نشان می‌دهد که رنگ سبز ممکن است توانایی خواندن و همچنین درک مطلب را افزایش دهد. اگر فرزند شما بیشتر تکالیف مدرسه‌اش را در اتاق خود انجام می‌دهد، رنگ سبز می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

 

 

رنگ آبی برای اتاق خواب کودک؛ پسرانه یا دخترانه؟

 

رنگ آبی برای اتاق خواب کودک؛ پسرانه یا دخترانه؟

 

وقتی صحبت از رنگ اتاق پسرانه می‌شود، این لیست اغلب با رنگ آبی شروع و متوقف می‌شود. اما مسلما، هر ۲ جنسیت می‌توانند از قرارگرفتن در این رنگ آرامش‌بخش و زیبا، بهره‌مند شوند. آبی اغلب به‌عنوان رنگ غالب در اتاق کودکانی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند، پیشنهاد می‌شود. رنگ آبی باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون و کندی تنفس در افراد تحریک‌شده می‌شود. البته داشتن اتاقی که مملو از رنگ آبی باشد، می‌تواند اثر آرام‌بخش را از بین ببرد و اثر افسردگی بیشتری داشته باشد. تعادل رنگ آبی را با یک رنگ زرد شاد یا یک پرده قرمز حفظ کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

 

 

رنگ بنفش برای اتاق خواب کودک؛ مکمل‌ها مهم هستند

 

رنگ بنفش برای اتاق خواب کودک؛ مکمل‌ها مهم هستند

 

بنفش، که معمولا «نایب قهرمان» رنگ اتاق دخترانه محسوب می‌شود، رنگی است که باعث ایجاد تفکر، حساسیت و معنویت می‌شود. افزودن رنگ بنفش به اتاق کودک می‌تواند سرعت و شتاب او را کم کند و به او کمک می‌کند تا با درنظرگرفتن افکار و احساسات دیگران، مکث کند. اگر کودکی مخصوصا حساس دارید، رنگ بنفش احتمالا  برای او بهتر است. مانند هر رنگ سرد، استفاده بیش‌ از حد از رنگ بنفش می‌تواند احساسات خفیف و حتی کمی کند جسمی ایجاد کند. شما می‌توانید رنگ بنفش را با رنگ کنتراست آن روشن کنید؛ یعنی رنگ نارنجی. همچنین می‌توانید از سایه‌های تیره بنفش، رنگ سبز یا صورتی پر رنگ استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

 

 

انتخاب رنگ خاکستری برای اتاق خواب کودک؛ اعتدال را رعایت کنید

 

انتخاب رنگ خاکستری برای اتاق خواب کودک؛ اعتدال را رعایت کنید

 

خاکستری وقتی به‌عنوان رنگ غالب برای رنگ اتاق دخترانه و پسرانه استفاده می‌شود؛ بسیار چشم‌گیر است، اما تبدیل آن به رنگ غالب در هر اتاق می‌تواند احساس تنهایی و انزوا ایجاد کند. اگر می‌خواهید رنگ خاکستری را در اتاق کودک خود بگنجانید، بهتر است این کار را با اعتدال انجام دهید. به‌عنوان مثال، طیف‌های خاکستری می‌تواند به یکنواختی اتاق زرد روشن کمک کند یا می تواند به از بین ‌بردن یک طرح رنگی غریب مانند فیروزه یا سرخابی کمک کند.

 

 

منبع: teepeejoy

 

کالابرگ الکترونیک