۲ طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی به روش بازاری

۲ طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی به روش بازاری


20 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سوهان بادام سوخته گیلانی

اگر اسم بادام سوخته که می‌آید، یاد تقویت رشد و پر پشت شدن ابرو می‌افتید و خواص بادام سوخته را فقط همین یک قلم می‌دانید، باید بگوییم که این بار قرار است به شما یاد بدهیم با بادام سوخته یک دسر لذیذ درست کنید. بادام سوخته از شیرینی‌های محلی گیلان برای عید نوروز هم هست. در ادامه طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

ما ایرانی‌‌ها عادت داریم به خوردن نوشیدنی یا دمنوش‌هایی که با شیرینی‌جات سرو می‌شوند و چه چیزی بهتر از سوهان بادام سوخته گیلانی! اما این سوهان یک سوهان‌ متفاوت و بیشتر شبیه پولکی است و مواد تشکیل‌دهنده آن فرق می‌کند. البته که طعمش هم خاص‌تر است. خلاصه که برای اینکه آن را در کنار چای و به عنوان عصرانه یا میان‌وعده میل کنید، عالی‌ست. در ضمن برای درست کردنش هم به مواد ساده‌ای نیاز دارید و وقت زیادی هم از شما نمی‌گیرد، در عوض یک دسر خوشمزه و سالم خواهید داشت.

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

 

مواد لازم

 

بادام زمینی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

شکر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

کنجد: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۲ قاشق سوپ‌خوری

 

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

 

سوهان بادام سوخته گیلانی

 

مرحله اول

 

حتما بخوانید  7 روش درمان طبیعی و سریع شوره سنگین سر در طب سنتی

پیش از هر چیز، پوست بادام‌ها را بگیرید. بادام‌ها را بکوبید. در حدی که نه زیاد، پودر و له شوند و نه زیادی درشت باشند. در یک ظرف مناسب، شکر و گلاب را بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید شکر ذوب شود و حالت کاراملی بگیرد. وقتی بافت آن شبیه خمیر شد و شکل ژله‌ای به خود گرفت، بادام‌های خردشده را اضافه کنید. حرارت را کم کنید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بجوشند. کره را در این مرحله اضافه کنید. استفاده از کره به این خاطر است که سوهان بادام سوخته گیلانی، نرم شود. مواد را مدام به هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد.

 

 

مرحله دوم

 

در یک سینی، کاغذ روغنی بیندازید و وقتی سوهان به غلظت مناسب رسید، آن را در سینی بریزید. کنجدها را روی سوهان بپاشید. البته می‌توانید همراه با بادام، کنجد را هم اضافه کنید. به مدت ۲ ساعت سوهان بادام سوخته گیلانی را استراحت دهید. می‌توانید آن را در یخچال بگذارید تا زودتر خودش را بگیرد. بعد از اینکه کاملا خشک شد، سوهان را از کاغذ روغنی جدا کنید و با چاقو، به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید.

 

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه مرحله به مرحله سوهان قم در خانه

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته شیرازی

 

طرز تهیه سوهان بادام سوخته شیرازی

 

مرحله اول

 

اگر می‌خواهید سوهان بادام سوخته شیرازی درست کنید، شکر و آب را مخلوط کنید و ۵ دقیقه بجوشانید. بادام‌ها را بشویید و در آب و شکر بریزید و حرارت دهید. وقتی دانه‌های شکر اطراف بادام‌ها جمع شدند، حرارت را قطع کنید. بگذارید شکرها خشک شوند. مایه به دست آمده را از الک درشت عبور دهید. شکرها را با حرارت ملایم ذوب کنید. یک قاشق روغن و یک قاشق آبلیمو اضافه کنید و بادام‌ها را در‌آن بریزید و کاملا مخلوط کنید.

حتما بخوانید  10 دلیل علمی شگفت‌انگیز برای اثبات خواص درمانی قهوه

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله دوم

 

باید بدانید که آبلیمو در دسرها و غذاهای شیرازی، نقش مهمی دارند، پس آن را از دستور پخت سوهان بادام سوخته شیرازی حذف نکنید. بقیه مراحل را مانند بالا انجام دهید و سوهان بادام سوخته را سرو کنید.

 

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه ژله لیوانی، ژله رولی، ژله ویترینی و ژله خرده شیشه

 

 

فوت و فن های طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

 

فوت و فن های طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی

 

*می‌توانید به جای بادام زمینی از بادام درختی هم استفاده کنید.

 

* استفاده از کنجد و گلاب در طرز تهیه بادام سوخته گیلانی اختیاری است. می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید یا اینکه به طور کلی آن را حذف کنید.

 

*از مغزهای دیگر مثل فندق هم می‌توانید در تهیه این دسر خوشمزه استفاده کنید.

 

*برای زیباتر شدن و جلوه بیشتر، می‌توانید مایه سوهان را در قالب سیلیکونی بریزید. در این صورت قالب را از قبل کمی چرب کنید.

 

*برای اینکه سوهان بادام سوخته رژیمی داشته باشید، به جای شکر از ۲ قاشق غذاخوری عسل در دستور پخت سوهان بادام سوخته استفاده کنید.

 

* در صورت تمایل می توانید از کره حیوانی به جای کره گیاهی هم استفاده کنید.

 

 

بیشتر بدانید: طرز تهیه دسر کنافه پنیری ترکی در فر و بدون فر

 

کالابرگ الکترونیک