طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف


29 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

اگر از طرفداران طعم آبگوشت ایرانی باشید احتمالاً تا به حال در مورد آبگوشت گندم نیز شنیده‌اید و یا بارها طعم لذیذ این آبگوشت خوشمزه و متفاوت را امتحان کرده‌اید. آبگوشت گندم که معروفترین آن آبگوشت گندم کردی و اصفهانی است. آبگوشت گندم با گوشت گردن یا ماهیچه یکی از لذیذترین و مفیدترین انواع آبگوشت است که معمولاً به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود و جزو غذاهای محبوب در لیست غذاهای ایرانی است.به دلیل وجود حبوبات، گوشت و گندم در آن خواص بی‌نظیری برای سلامت دارد. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه آبگوشت گندم به دو روش در مجله کوروش آشنا شوید.

 

روش اول برای طرز تهیه آبگوشت گندم

 

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

 

زمان تقریبی پخت و آماده سازی: ۶ ساعت

مواد لازم برای ۶ نفر

گردن گوسفند: ۲ عدد

پیاز: ۱ عدد بزرگ

دارچین: به مقدار لازم

لیمو عمانی: ۲ عدد

سیر: ۲ تا ۳ حبه

نخود: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

لوبیا: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

گندم: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی

شنبلیله خشک: ۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی: ۳ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول

 

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

 

قبل از درست کردن آبگوشت  و دیزی باید نخود و لوبیا را برای ۴۸ ساعت خیس دهید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. سپس برای طرز تهیه آبگوشت گندم باید نخود، لوبیا، گوشت، سیر، پیاز و ادویه‌ها را در یک قابلمه با هم ترکیب کنید و مقداری آب در قابلمه بریزید. گاز را با شعله ملایم روشن کنید و درب قابلمه را قرار دهید تا مواد به آرامی پخته شوند.

 

مرحله دوم

بعد از حدود ۵ ساعت که گوشت و حبوبات به خوبی پخته شد، لیمو عمانی و نمک به آبگوشت اضافه کنید پوست سیب زمینی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را به صورت کامل یا از وسط نصف شده به غذا بیفزایید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها نیز به خوبی پخته شوند و آبگوشت به خوبی جا بیفتد. سپس حدود ۲۰ دقیقه قبل از آماده شدن آبگوشت ۲ قاشق شنبلیله خشک به آبگوشت خود اضافه کنید. آبگوشت شما آماده است آن را در ظرف مناسب سرو کنید و از طعم خوشمزه آن لذت ببرید. اگر دوست دارید این آبگوشت را به صورت کوبیده سرو کنید، ابتدا استخوان و آب آبگوشت را جدا کنید و بعد مواد را به خوبی بکوبید و در کنار آب آبگوشت سرو کنید.

 

روش دوم برای طرز تهیه آبگوشت گندم

 

 

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

 

مواد لازم برای طرز تهیه آبگوشت گندم

 

گوشت ماهیچه گوسفندی با استخوان: حدود ۷۵۰ گرم

دنبه گوسفند: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم

لوبیا سفید: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

نخود: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

گندم: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

لیمو عمانی: ۳ عدد

روغن: ۴ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۴ عدد

سیب زمینی: ۲ عدد

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

سیر خام: ۳ حبه

زرد چوبه: ۱ قاشق مرباخوری

فلفل و نمک: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول

 

طرز تهیه آبگوشت گندم بسیار مقوی و خوشمزه به دو روش مختلف

 

ابتدا برای درست کردن آبگوشت باید نخود و لوبیا را برای ۴۸ ساعت خیس دهید تا نفخ آن گرفته شود. سپس گوشت، دنبه، سیر، پیاز خرد شده، گوجه، نخود، لوبیا و گندم را داخل یک قابلمه بزرگ بریزید و ۵ برابر اندازه مواد به آن آب بیفزاید. شعله گاز را با حرارت زیاد روشن کنید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. کفی که روی آبگوشت ایجاد می‌شود را بردارید. سپس زردچوبه و فلفل به آبگوشت اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و درب آن را بگذارید تا مواد به آرامی پخته شوند.

 

مرحله دوم

 

بعد از اینکه حدود ۳ ساعت از پخت آبگوشت گذشت، سیب زمینی‌های پوست گرفته را به همراه لیمو عمانی به آبگوشت اضافه کنید. حدود یک ساعت صبر کنید و بعد از اینکه سیب زمینی‌ها هم پخته شدند، رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها را به آبگوشت بیفزایید و برای ۱ تا ۲ ساعت دیگر به آن فرصت دهید تا به خوبی جا بیفتد. این آبگوشت معمولاً به صورت نکوبیده سرو می‌شود تا طعم لذیذ گندم در آن بیشتر حس شود. اما اگر دوست دارید این آبگوشت را بکوبید می‌توانید بعد از جدا کردن استخوان و آب آبگوشت مواد را بکوبید و در کنار آب آن سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک