طرز تهیه آش لبو خوشمزه و مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

طرز تهیه آش لبو خوشمزه و مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی


14 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش لبو خوشمزه و مقوی برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی

آش لبو به خاطر خواص و فواید لبو یک غذای مقوی برای درمان خانگی سرماخوردگی است. همچنین آش لبو یکی از غذاهای سنتی شب یلدا در اراک هم هست. رنگ قرمز آش لبو به عنوان یک غذای لذیذ با لبو حتما شما را سر ذوق می‌آورد و طعم‌های آشنا و ترکیب آن با شیرینی ملایم لبو و بافت لطیف آن، لذت خوردن یک آش زمستانی را چند برابر می‌کند. طرز تهیه آش لبو یا آش چغندر قرمز را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه آش لبو یا چغندر قرمز (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۲ عدد متوسط
رشته آش ۱۰۰ گرم
نخود  ۳ قاشق غذاخوری
لوبیا قرمز  ۳ قاشق غذاخوری
عدس ۳ قاشق غذاخوری
گشنیز تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد متوسط
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
نعناع خشک به مقدار دلخواه
کشک یا قره قروت به مقدار دلخواه
آرد سفید ۱ قاشق مرباخوری

 

مدت زمان آماد‌ه‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت آش لبو: حدود ۱۸۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه آش لبو برای سرماخوردگی

طرز تهیه آش لبو یا چغندر قرمز

از مواد این آش پیداست که چقدر آش لبو و آش رشته قرار است به هم شبیه باشند، پس اگر تا به‌ حال آش رشته پخته‌اید، پختن آش لبو برایتان به سادگی آب خوردن خواهد بود. بد نیست بدانید آش لبو در شهرهای مختلف ایران اسم‌های مختلفی دارد: آش سرکه چغندر، آش چغندر گیلانی، آش چغندر قزوین، آش لبو آشتیان، آش لبو یا آش چغندر و جو یا بلغور و آش چغندر اصفهان. در برخی شهرها هم این آش را با چغندر سفید درست می‌کنند.

مرحله اول: حبوبات را از قبل بخیسانید و بعد بپزید

برای طرز تهیه این آش لبو یا آش چغندر قرمز در ابتدای کار نخود، لوبیا قرمز و عدس را هر کدام به صورت جدا از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. سپس هر کدام را به صورت جدا با کمی آب بپزید و در ظرف جدایی قرار دهید.

البته می‌توانید همه حبوبات را با هم در قابلمه ریخته و با هم بپزید ولی اگر به صورت جدا بپزید مطمئن خواهید بود که همه حبوبات کاملا پخته شده‌اند و از طرف دیگر موقع آشپزی وقت‌تان کمتر گرفته می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه مرغ نمکی چینی در قابلمه + فوت و فن های آن

برای خرید انواع حبوبات مثل نخود گرد، لوبیا قرمز و عدس می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: لبوها را بپزید

در ظرفی دیگر، لبوها را بشویید و با کمی آب بپزید. بعد از اینکه لبوها کاملا پخته و خنک شدند، آن‌ها را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد یا رنده کنید. (از آنجایی که زمان نسبتا زیادی برای پخت لبو لازم است، می‌توانید از زودپز هم استفاده کنید.)

مرحله سوم: همه مواد آش لبو را با هم مخلوط کنید و بپزید

در یک قابلمه متوسط حبوبات و لبوی پخته را همراه با آبِ لبو بریزید. (اگر حبوبات هنوز خام است، به آن‌ها مقدار بیشتری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا پخته شود) بگذارید مواد آش به همراه آبِ لبو چند قل بخورد تا خوب جا بیفتد.

مرحله چهارم: سبزی و رشته آش را اضافه کنید

جعفری و گشنیز خرد شده را اضافه کنید. در مرحله آخر هم رشته آش و آرد را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید همه مواد با هم بپزند و آش لبو جا بیفتد و لعاب بیندازد. برای تزیین روی آش لبو یا آش چغندر قرمز از نعناع داغ استفاده کنید. در صورت تمایل روی آش را با پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ مجلسی چیپسی) هم تزیین کنید و مقداری کشک یا قره قروت به آش اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید کشک، رشته آش، آرد، پیاز داغ منجمد و سبزی خشک نعناع را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش دوغ اردبیل

روش تهیه آش لبو و اسفناج

طرز تهیه آش لبو و اسفناج

به جای گشنیز، جعفری و نعناع می‌توانید از اسفناج در طرز تهیه آش چغندر قرمز استفاده کنید. فقط باید بدانید که در طرز تهیه آش اسفناج و لبو، استفاده زیاد از اسفناج در آش، ممکن است باعث لزج شدن بافت آش شود. برای آموزش جزییات بیشتر، می‌توانید روی مقاله طرز تهیه آش چغندر و اسفناج کلیک کنید.

روش تهیه آش لبو با بلغور گندم

طرز تهیه آش لبو با بلغور گندم

در آش لبو، به جای رشته می‌توانید از بلغور گندم هم استفاده کنید. در طرز تهیه آش لبو با بلغور، بلغور گندم را از ۱۵ دقیقه قبل در آب بخیسانید و در ۱۵ دقیقه پایانی پخت به آش اضافه کنید. زمان پخت بلغور کم است و احتمال چسبیدن آن به کف قابلمه و ته گرفتن آش وجود دارد. پس بعد از افزودن بلغور، آش چغندر قرمز را به طور مداوم به هم بزنید تا ته نگیرد.

همچنین در این روش، نیازی به استفاده از آرد گندم برای لعاب گرفتن آش نیست، چون خود بلغور گندم، به آش غلظت کافی می‌دهد.

بلغور گندم را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه آش لبو با برنج

طرز تهیه آش لبو با برنج

برای تهیه آش لبو با برنج، کافی است علاوه بر حبوبات به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی، از برنج نیم‌دانه هم استفاده کنید. برنج را از قبل به مدت ۳۰ دقیقه بخیسانید و در ۳۰ دقیقه پایانی به مواد آش در حال پخت، اضافه کنید. ترجیحا از برنج ایرانی استفاده کنید تا به آش لعاب بدهد. در این صورت دیگر نیازی به استفاده از بلغور گندم یا آرد سفید ندارید. حتی می‌توانید رشته آش را هم حذف کنید. بقیه مراحل را مانند روش اول دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شنگ پلو (پلوی شنگ) به 3 روش خوشمزه و مجلسی

انواع برنج ایرانی را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه آش لبو با سرکه

طرز تهیه آش لبو با سرکه

در این روش از طرز تهیه آش لبو، از سرکه سفید یا سرکه قرمز به عنوان چاشنی آش استفاده می‌شود. اگر از سرکه سفید استفاده می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این سرکه تیزی بیشتری دارد. میزان اضافه کردن سرکه به آش به طبع و ذائقه شما بستگی دارد، همچنین زمان افزودن سرکه را به مراحل پایانی پخت آش، موکول کنید. اگر می‌خواهید آش شما طعم ملسی بگیرد، در کنار سرکه از مقداری شکر هم استفاده کنید.

شکر و سرکه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

فوت و فن‌های پخت آش لبو

فوت و فن‌های پخت آش لبو

  • اگر آش لبو شما با رشته لعاب نداد یا مقدار لعاب آن کم بود بهتر است کمی آرد سفید به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا لعاب بیندازد.
  • می‌توانید مقداری کشک (طرز تهیه کشک مایع) را به آش خود اضافه کنید.
  • آش لبو، هم به صورت ترش و هم به شکل ملس پخته می‌شود و بسته به سلیقه خودتان می‌توانید به میزان دلخواه قره‌ قروت یا کشک استفاده کنید.
  • طرز تهیه آش لبو مشابه طرز تهیه آش چغندر گیلانی است و به جای لبو از چغندر در آن استفاده می‌شود. در آش چغندر گیلانی برای طعم‌دهی بیشتر، قیسی و آلو بخارا به کار می‌رود و به جای رشته آش، از جو پوست کنده استفاده می‌شود.
  • طرز تهیه انواع ترشی لبو، مربای لبو و کیک لبو و … بسیار مرسوم و محبوب است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش جو ساده و خوشمزه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن آش لبو

از چه گوشتی در طرز تهیه آش لبو استفاده می‌شود

از چه گوشتی در طرز تهیه آش لبو استفاده می‌شود؟

به طور سنتی، آش لبو بدون گوشت پخته می‌شود و مناسب گیاهخواران هم هست ولی در صورت دلخواه می‌توانید از مرغ پخته و ریش ریش شده، گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی در طرز تهیه آش لبو استفاده کنید.

ترکیب سبزی آش لبو چیست؟

ترکیب سبزی آش لبو همان گشنیز، جعفری و نعناع است ولی می‌توانید از اسفناج یا برگ چغندر هم در این آش استفاده کنید.

چکار کنیم آش لبو لعابدار شود؟

برای لعابدار شدن آش لبو مقداری آرد سفید همراه با رشته آشی به آن اضافه کنید. همچنین اضافه کردن مقداری بلغور گندم به آش لبو هم لعاب آن را زیاد می‌کند.

 

کالابرگ الکترونیک