طرز تهیه بورک ترکی مرغ و قارچ در ۴ مرحله ساده

طرز تهیه بورک ترکی مرغ و قارچ در ۴ مرحله ساده


8 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بورک ترکی مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

بورک یک غذای خوشمزه ترکیه‌ای و در برخی موارد عربی با ریشه مدیترانه‌ای است که قدمت آن به دوران امپراطوری عثمانی باز می‌گردد و محبوبیت زیادی در سراسر دنیا دارد. از طرف دیگر نزدیک بودن عطر و طعم غذاهای ترکی به غذاهای ایرانی موجب شده تا غذاهای این کشور جایگاه ویژه‌ای در سفره ما ایرانی‌ها داشته باشد. بورک را به روش‌های مختلف در ماهیتابه یا فر و مایکروفر و با انواع سبزیجات مثل بادمجان و اسفناج و گوشت و مرغ و قارچ درست کرد. بورک مرغ و قارچ یکی از خوشمزه‌ترین بورک‌های ترکیه‌ای و پیش غذا و فینگرفودی ساده و لذیذ است که با استفاده از خمیر یوفکا یا فیلو درست می‌شود و هم به صورت سرخ شده و هم در فر تهیه می‌گردد. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه بورک ترکی مرغ و قارچ را از وب‌سایت thepersianpot در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

 

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

 

زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۵۰ دقیقه

مواد لازم برای ۲۰ عدد بورک

 

مرغ خرد شده ۲۵۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

فلفل دلمه‌ای کوچک: ۱ عدد

قارچ: ۱۰۰ گرم

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری

پونه کوهی: نصف قاشق چای‌خوری

دارچین: نصف قاشق چای‌خوری

خمیر ورقه‌ای فیلو یا اسپرینگ رول (یوفکا): ۱۰ عدد در اندازه ۲۱ در ۲۱ سانتی‌متر

تخم مرغ: ۱ عدد

پنیر چدار رنده شده: ۱۰۰ گرم

دانه کنجد: به مقدار لازم برای تزئین

 

طرز تهیه

مرحله اول

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

 

در اولین مرحله از طرز تهیه بورک ترکی مرغ و قارچ باید در یک ماهیتابه بزرگ به اندازه ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید و با شعله متوسط روی گاز قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به ماهیتابه اضافه کنید. پیازها را هم بزنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن کمی طلایی شود. سپس مرغ‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا مرغ نیز به خوبی پخته شود.

 

مرحله دوم

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

 

در مرحله بعدی باید فلفل دلمه‌ای و قارچ را صورت نگینی و ریز خرد کنید و به مخلوط مرغ و پیاز اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا آب قارچ خارج شود. مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، پونه کوهی و دارچین به مواد بزنید و هم بزنید. بعد از اینکه مواد به خوبی پخته و آماده شد، پنیر چدار رنده شده را به مواد اضافه کنید و برای ۱ دقیقه مواد را هم بزنید تا پنیر کاملاً ذوب شود. سپس حرارت را خاموش کنید و مواد داخل بورک مرغ و قارچ را کنار بگذارید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

 

در مرحله سوم از بورک مرغ و قارچ باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. ورقه‌های فیلو را که به صورت مرغ هستند روی تخته قرار دهید و از وسط به صورت مثلثی برش دهید. طوری که به دو مثلت تقسیم شود. سپس یک قاشق از مواد مرغ و قارچی که تهیه کرده‌اید را بردارید و آن را به فاصله یک سانتی‌متری از لبه‌های ورق فیلو داخل آن بریزید. حال گوشه سمت راست ورقه فیلو را بلند کنید و تا کنید. سپس گوشه چپ را تا کنید تا شکل پاکتی شود که درب آن باز است.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ در 4 مرحله ساده

 

در این مرحله باید تخم مرغ را به کمی روغن ترکیب کنید و به خوبی با چنگال یا همزن دستی بزنید. با استفاده از برس ترکیب تخم مرغ را به لبه‌های پاکتی که درست کردید، بزنید و خمیر را به صورت لوله ببندید. سپس مقداری از ترکیب تخم مرغ و روغن را روی خمیر بورک بزنید و کمی کنجد روی آن بپاشید. این کار را برای همه ۱۹ بورک دیگر نیز تکرار کنید. در نهایت بورک‌ها را داخل یک قالب مناسب که کف آن را چرب کرده‌اید، قرار دهید. قالب بورک‌ها را برای ۲۰ دقیقه با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد در فر قرار دهید تا سطح آن کمی طلایی شود. در صورت تمایل می‌توانید این بورک‌ها را در روغن نیز سرخ کنید. در انتها بورک‌ها را داخل ظرف مناسب بگذارید و به صورت گرم سرو کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک