طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست

طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست


9 تیر 1397 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست + طرز تهیه سس تارتار

جوجه چینی یکی از غذاهای محبوب و آسان برای مهمانی و دورهمی است. با وجود سخت به نظر رسیدن نام این غذا و علی رغم پیچیدگی در تهیه خمیر بنیه که بخش اصلی تهیه کردن این غذا است، خیلی هم زود حاضر می‌شود. برای تهیه جوجه چینی به فیله سینه مرغ نیاز دارید. در این نوشتار با ما باشید تا طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه خانگی با خمیر بنیه به روش آسان با سس تارتار را در مجله کوروش به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه جوجه چینی پفکی خوشمزه با خمیر بنیه

 

طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست + طرز تهیه سس تارتار

 

فیله مرغ: ۵۰۰ گرم

پیاز: دو عدد متوسط

لیموترش: ۱ عدد

زعفران به میزان دلخواه

نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه خمیر بنیه

 

آرد تمپورا یا آرد سفید: ۱ لیوان

دلستر یا ماءالشعیر ساده: ۲/۱ لیوان

بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل و پودر سیر به میزان لازم (اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به نمک و فلفل نیست چون آرد تمپورا خودش طعم دارد)

 

طرز تهیه 

 

 

طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست + طرز تهیه سس تارتار

 

مرحله اول: مزه‌دار کردن گوشت مرغ

 

دستور پخت جوجه چینی خانگی بسیار ساده است. برای درست کردن جوجه چینی خوشمزه خانگی به روش آسان و ساده، فیله مرغ را به صورت آماده خریداری کنید یا سینه مرغ را به صورت فیله برش بزنید. فیله‌های مرغ را با آب لیمو‌ترش، نمک و مقداری پیاز حلقه شده و زعفران مخلوط کنید و حدود دو ساعت در یخچال نگه دارید.

 

مرحله دوم: تهیه خمیر بنیه

 

برای درست کردن خمیر مخصوص جوجه چینی و میگو پفکی سوخاری یا همان خمیر بنیه هم از ماست و هم از ماءالشعیر می‌توانید استفاده کنید. برای طرز تهیه خمیر بنیه با ماءالشعیر در یک ظرف جداگانه آرد سفید یا تمپورا و ماء‌الشعیر را با هم مخلوط کنید. ابتدا ماء‌الشعیر را در طرف بریزید و مقدار کمی آب به اندازه یک بند انگشت به آن اضافه کنید.سپس مقداری نمک، فلفل و پودر سیر به آن اضافه کنید. اگر از آرد تمپورا استفاده می‌کنید نیازی به استفاده از این چاشنی‌ها نیست. در مرحله بعد کم‌کم آرد را به این مایع اضافه کنید.

 

غلظت خمیر بنیه باید به اندازه غلظت حلیم یا ماست چکیده باشد ( نه خیلی سفت و نه خیلی آبکی)، پس اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که غلظت خمیر به این حد برسد. در مرحله بعد پکینگ‌پودر را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. سه تا چهار بار هم زدن بعد از اضافه کردن پکینگ‌پودر کافی است، اگر خمیر را زیاد هم بزنید اثر پف‌کنندگی پکینگ‌پودر از بین می‌رود. خمیر بنیه را با ماست و بدون دلستر یا همان ماءالشعیر هم می‌توانید درست کنید اما طرز تهیه خمیر بنیه با دلستر یا ماءالشعیر برای جوجه چینی پفکی یا میگو پفکی و پیاز پفکی نتیجه بهتری دارد.

 

مرحله سوم: سرخ کردن جوجه چینی

 

حالا در یک ماهیتابه گود روغن را داغ کنید، فیله‌های مرغ مزه‌دار شده را در خمیر بنیه بغلتانید و در روغن بندازید. بعد از این‌که دو طرف فیله‌ها روی شعله ملایم گاز سرخ شد و به حالت طلایی درآمد آن‌ها را روی یک دستمال حوله‌ای تمیز یا کاغذ روغن‌گیر بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

 

مواد لازم برای تهیه سس تارتار

 

 

طرز تهیه جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و ماست + طرز تهیه سس تارتار

 

 

خیارشور رنده شده: ۴ عدد

آب لیمو‌ترش تازه: ۱ عدد

سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری

سس کچاب: ۱ قاشق چایخوری

جعفری ساطوری و ریز خرد شده

پودر پیاز، پودر سیر، آویشن و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

طرز تهیه سس تارتار

 

بهترین سس برای سرو کردن کنار جوجه چینی خوشمزه خانگی سس تارتار است. تمام این مواد را با هم مخلوط کنید و حدود یک ساعت در یخچال گذارید تا تمام مواد به خورد هم بروند. می‌توانید به جای پودر پیاز از پیازه تازه و خیلی ریز خرد شده استفاده کنید.

 

یادتان باشد سس تارتار را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه‌های بزرگ تهیه کنید. اگر هم سس تارتار را نمی‌پسندید می‌توانید جوجه چینی را با سس کچاپ میل کنید. سس تارتار را با انواع میگو پفکی سوخاری و پیاز و قارچ سوخاری هم سرو می‌کنند.

 

 

فوت و فن درست کردن جوجه چینی پفکی خوشمزه با خمیر بنیه یا ماست و سس تارتار

 

 

نکات لازم برای درست کردن جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه یا ماست و سس تارتار

 

 

*زمان لازم برای مغز پخت شدن فیله‌ها بستگی به اندازه و قطر فیله‌ها دارد. برای سریع‌تر آماده شده جوجه چینی و مغز پخت شدن فیله‌ها بهتر است فیله‌ها را به قطر ۲ سانتی‌متر برش بزنید.

 

*زمانی که می‌خواهید فیله‌ آغشته به خمیر بنیه را در زوغن بیندازید بهتر است کمی آن را تکان بدهید تا خمیر اضافی آن جدا شود .

 

*در اواسط کار اگر ذرات خمیر در روغن باقی ماندند بهتر است روغن را از صافی رد کنید و یا مرتب ذرات خمیر را باقاشق جمع آوری کنید تا تکه‌های سوخته خمیر به فیله‌های جوجه چینی نچسبند.

 

*ذر طرز پخت جوجه چینی برخی ترجیح می‌دهند به مایه خمیر بنیه، شیر یا ماست اضافه کنند. برای اضافه کردن شیر به خمیر بنیه، شیر را کمی گرم کنید تا ولرم شود و سپس به خمیر بینه اضافه کنید. در این صورت کمی به خمیر بنیه استراحت بدهید. در طرز تهیه جوجه چینی با ماست هم خمیر بنیه را با ماست درست کنید و آنقدر هم بزنید تا خمیر به غلظت حلیم یا ماست چکیده برسد. برای این مقدار مواد یک لیوان فرانسوی یا کمتر ماست چکیده اضافه کنید. ماست را کم کم اضافه کنید تا غلظت خمیر به اندازه ایده‌آل برسد.

 

 

نکات لازم برای درست کردن جوجه چینی خوشمزه با خمیر بنیه و سس تارتار

 

 

*اگر از آرد تمپورا برای تهیه خمیر بنیه استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از تخم‌مرغ نیست. اما برخی ترجیح می‌دهند از تخم‌مرغ برای پف بیشتر جوجه‌چینی در ترکیب خمیر بنیه استفاده کنند. در این صورت از دو تخم‌مرغ استفاده کنید و زرده و سفید تخم‌مرغ را با دقت از هم جدا کنید. ابتدا سفیده تخم‌مرغ را با چنگال بزنید تا باز شود، سپس آرد و دلستر را به آن اضافه کنید. مقدار آرد باید به حدی باشد که غلظت خمیر بنیه مثل حلیم یا ماست شود یعنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل و وارفته. به این ترتیب اندازه آرد و دلستر قابل تغییر است. اگر از سفیده تخم‌مرغ برای تهیه آرد بنیه استفاده می‌کنید کمی زغفران آب شده هم به مایه اضافه کنید.

 

*خمیر بنیه باید حدود ۴۵ دقیقه قبل از درست کردن جوجه چینی‌ها آماده شود و کمی استراحت کند.

 

*می‌توانید از سبزیجات یا سیب‌زمینی سرخ کرده به عنوان مکمل این غذا استفاده کنید. به این منظور سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، قارچ، هویج و سیب‌زمینی را بخار‌پز کنید و سپس به مقدار کم در کره، نمک و فلفل تفت دهید. برخی هم ترجیح می‌دهند جوجه چینی را با پلو سفید میل کنند. جوجه چینی را گرم سرو کنید.

 

*این مقدار جوجه چینی با مخلفات برای ۵ نفر کافی است.

 

کالابرگ الکترونیک