طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه


30 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

حلوا بربری یا حلوای خاوری که به آن حلوای جوانه گندم نیز گفته می‌شود، یک نوع حلوای خوشمزه و پر زحمت است که برای پخت به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد. این حلوا معمولاً داخل قابلمه‌های مسی یا چدنی درست می‌شود و اگر با روغن محلی پخته شود، طعم لذیذترین خواهد داشت. معمولاً خانواده‌های مشهدی‌ حلوا جوانه گندم را به عنوان نذری نیز پخت می‌کنند. از آنجایی که پخت این حلوا به زمان زیادی نیاز دارد معمولاً در مقدار زیادی تهیه می‌شود. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه حلوا بربری را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه حلوا بربری

 

طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

 

مواد لازم حلوا بربری برای ۵۰ نفر

 

آرد گندم: ۱۳/۵ کیلوگرم

آرد جوانه گندم: ۱/۵ کیلوگرم

شکر: ۱ کیلوگرم

روغن مایع، جامد یا محلی: ۳/۵ کیلوگرم

آب ولرم: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

مرحله اول

 

طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

 

طرز تهیه حلوا بربری به این‌گونه است که ابتدا در یک قابلمه مسی آرد گندم و جوانه گندم را با مقداری آب ولرم ترکیب می‌کنید. حدود یک سوم از روغن را به آردها اضافه می‌کنید و مواد را مرتبی هم می‌زنید. آب را به آرامی و در چند مرحله به آرد اضافه کنید و مدام هم بزنید. آن‌قدر آرد اضافه کنید که یک خمیر شل مثل ماست درست شود. آن‌قدر این خمیر را هم بزنید تا هیچ گلوله آردی در آن باقی نماند.

 

مرحله دوم

 

در این مرحله از طرز تهیه حلوا بربری باید قابلمه را با حرارت ملایم روی گاز قرار دهید و مدام هم بزنید. زمانی که حلوا شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید و به هم زدن ادامه می‌دهید. هر زمان که حس کردید حلوا کمی غلیظ شده، روغن باقیمانده را در چند مرحله اضافه می‌کنید تا تمام شود. توجه داشته باشید که هر چقدر خمیر اولیه حلوا مشهدی شما شل‌تر باشد، هم زدن آن راحت‌تر است اما زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. از طرفی اگر خمیر شما سفت‌تر باشد، هم زدن آن سخت‌تر و زمان پخت آن سریع‌تر خواهد بود.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

 

در مرحله سوم از طرز تهیه حلوا بربری باید آن را برای حدود ۷ تا ۸ ساعت هم بزنید تا رنگ آن تیره شود و حلوا سفت شود. زمانی که حلوا به حالت مناسب رسید و به اندازه سفت شد، درست ۱ ساعت مانده به انتهای پخت، شکر را به حلوا اضافه می‌کنید. با اضافه کردن شکر حلوا کمی شل می‌شود. دوباره حلوا را هم می‌زنید تا سفت شود. بعد از حدود ۸ تا ۹ ساعت که حلوای شما به خوبی پخت و رنگ و غلظت مناسبی پیدا کرد، شعله گاز را خاموش می‌کنید.

 

مرحله چهارم

 

بعد از اینکه حلوا را خاموش کردید، یک دم کنی یا پارچه روی درب قابلمه قرار دهید و درب آن را بگذارید. این کار موجب می‌شود تا حلوا با حرارت ملایم و گرمایی که در آن وجود دارد دم بکشد. حدود ۲۰ دقیقه برای دم کشیدن حلوا صبر کنید، سپس درب حلوا را بردارید و داخل ظرف مناسب بریزید و سرو کنید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا بربری

 

طرز تهیه حلوا بربری یا حلوای جوانه گندم مشهدی خوشمزه

 

*معمولاً رنگ حلوا بعد از سرد شدن مقداری تیره‌‌تر می‌شود، پس اگر در زمان خاموش کردن حلوا آن طور که باید تیره نشده، نگران نباشید. بعد از سرد شدن هم رنگ حلوا تیره‌تر خواهد شد و هم حالت سفت‌تری به خود می‌گیرد.

 

*جوانه گندم موجود در این حلوا موجب شیرین شدن آن می‌شود، به همین دلیل بسیاری از افراد در زمان پخت به آن شکر اضافه نمی‌کنند. برخی افراد هم بعد از پخت حلوا در صورت نیاز مقداری شکر روی آن می‌ریزند. از همین رو اضافه کردن شکر در حلوای بربری کاملاً اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید.

 

*برای درست کردن حلوای بربری معمولاً از روغن محلی استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید از روغن مایع و جامد نیز برای درست کردن آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که از آنجایی که این حلوا تحت گرمای زیادی پخت می‌شود، استفاده از روغن مایع مناسب‌تر است.

 

کالابرگ الکترونیک