طرز تهیه خورش تجین یا طاجین مراکشی به روش رستورانی با گوشت یا مرغ

طرز تهیه خورش تجین یا طاجین مراکشی به روش رستورانی با گوشت یا مرغ


30 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش تجین یا طاجین مراکشی به روش رستورانی با گوشت یا مرغ

خورش تجین مراکشی که به آن خورش طاجین مراکشی یا تاگینه مراکشی هم می‌گویند، غذایی خوشمزه است که می‌توانید آن را در خانه، به روش رستورانی و حرفه‌ای طبخ کنید و برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها نیز سرو کنید. این خورش خوش‌طعم، با گوشت گوسفند یا گوساله یا با گوشت مرغ و همراه سبزیجات مختلف درست می‌شود. همچنین برای تهیه آن، از ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود. برای یاد گرفتن طرز تهیه تجین مراکشی، با ما همراه باشید.

طرز تهیه تجین مراکشی با گوشت قرمز

 

طرز تهیه خورش تجین یا طاجین مراکشی به روش رستورانی با گوشت یا مرغ

مواد لازم برای ۵ نفر

 

گوشت گوسفند یا گوساله برای خورش: ۶۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

گوجه‌فرنگی:‌ ۴۰۰ گرم

گشنیز: ۱۰۰ گرم

نخود سفید کنسروی: ۴۰۰ گرم

کدو خیاری:‌ ۸۰۰ گرم

آلو بخارا: ۱۰۰ گرم

قرص عصاره سبزیجات:‌ ۱ عدد

خلال بادام : ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: به مقدار لازم برای سرخ کردن

نمک و فلفل: به مقدار دلخواه

 

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص خورش تجین مراکشی

 

ادویه مراکشی: ۱ قاشق غذاخوری

زیره آسیاب‌شده: ۱ قاشق غذاخوری

پاپریکا (بهتر است شیرین باشد): ۱ قاشق غذاخوری

زنجبیل آسیاب‌شده: ۱ قاشق غذاخوری

دارچین آسیاب‌شده: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل و طرز تهیه طاجین

 

طرز تهیه خورش تجین مراکشی به روش رستورانی

مرحله اول

 

در مرحله اول طرز تهیه خورش تجین مراکشی، ابتدا همه ادویه‌ها را آسیاب کرده و در ظرفی با هم ترکیب کنید. گوشت گوساله (از گوشت مرغ هم می‌توانید استفاده کنید) را در ادویه‌های ترکیب شده بخوابانید. ادویه باید تمام قسمت‌های گوشت را بپوشاند. بهتر است گوشت را با ادویه‌ها ماساژ دهید و سپس در یخچال قرار دهید تا گوشت طعم‌دار شود. گوشت باید حداقل چند ساعت گوشت در یخچال باشد؛ این زمان هر چه بیشتر باشد، طعم آن بهتر می‌شود.

 

مرحله دوم

 

در تابه‌ای بزرگ، مقداری روغن زیتون بریزید تا داغ شود. گوشت طعم‌دار شده را در تابه قرار دهید. پیاز را بشویید و پوست کنید، سپس به صورت ریز خرد کنید و در تابه بریزید. ساقه‌های گیشنیز را نیز به تابه اضافه کنید و مواد را تفت دهید. در همین حین، گوجه‌فرنگی را نیز خرد کنید و همراه با نخود سفید بدون آب، در تابه بریزید. بهتر است پوست گوجه‌فرنگی‌ را بگیرید تا در غذا نماند.

 

مرحله سوم

 

در این مرحله از طرز تهیه تجین مراکشی، ۳ لیوان آب را با قرص عصاره سبزیجات ترکیب کنید و صبر کنید تا قرص به‌خوبی در آب حل شود. سپس این ترکیب را به تابه اضافه کنید. مواد را هم بزنید و صبر کنید تا آب اضافه شده به تابه، به جوش بیاید. سپس حرارت زیر تابه را کم کنید و در تابه را ببندید.

 

مرحله چهارم

 

پس از گذشت ۱ ساعت، آلو بخارا و کدوی خرد شده را به تابه اضافه کنید و هم بزنید. حدود ۱ ساعت تا ۱ و نیم ساعت دیگر، باید صبر کنید تا غذا بپزد و جا بیفتد. البته ممکن است در این زمان، آب خورش کم شود یا خورش خشک شود. بنابراین، حتما چند بار به آن سر بزنید تا در صورت کم شدن آب تابه، به آن آب جوشیده اضافه کنید و مواد را هم بزنید. در تابه را نیز حتما باید ببندید.

 

مرحله پنجم

 

طرز تهیه خورش تجین مراکشی به روش رستورانی

 

 

در این مرحله طرز تهیه خورش تجین یا طاجین مراکشی غلظت و جاافتادن خورش را بسنجید تا ببینید چقدر باید روی گاز بماند. اگر آب زیاد بود، باز باید صبر کنید. اگر عجله دارید، می‌توانید زیر تابه را زیاد کنید و در آن را باز بگذارید تا آب اضافی آن تبخیر شود. برای تست پخته ‌شدن گوشت، باید بتوانید آن را به‌راحتی با قاشق یا چنگال تکه تکه کنید. پس از ترد شدن گوشت، روی آن نمک بپاشید.

در مرحله آخر، خلال بادام را برشته کنید و تفت دهید. سپس برای تزئین خورشت، کمی برگ گشنیز را به بادام‌ها اضافه کنید ولی دیگر تفت ندهید.

برنج را به سبکی که دوست دارید بپزید، سپس کمی خورش تجین مراکشی روی آن بریزید و همراه با گشنیز و خلال بادام برشته شده، تزئین کنید.

این خورش خوشمزه و دلچسب مراکشی را می‌توانید با انواع برنج‌هایی که دوست دارید، در وعده شام، ناهار و افطار در کنار خانواده یا دوستان خود میل کنید. نوش جان!

 

 

کالابرگ الکترونیک