۲ طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با گوشت یا مرغ + ترکیب دقیق سبزی

۲ طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با گوشت یا مرغ + ترکیب دقیق سبزی


31 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه خورش گوجه سبز مجلسی با گوشت یا مرغ + ترکیب دقیق سبزی

طعم خورش گوجه سبز را امتحان کرده‌اید؟ بهار و تابستان فصل میوه خوشمزه آلوچه یا گوجه سبز است. اما با گوجه سبز چه غذایی میشه درست کرد؟ روش طرز تهیه خورشت گوجه سبز با گوشت یا مرغ و نکات مهم خوشمزه شدن خورش گوجه سبز را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

 

طرز تهیه خورش گوجه سبز با گوشت یا مرغ

 

طرز تهیه خورش گوجه سبز با گوشت یا مرغ

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۲ ساعت

میزان کالری خورش گوجه سبز: ۱۴۵ کالری

 

مواد لازم برای تهیه خورش گوجه سبز شمالی

 

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • گوجه سبز: ۱۰  عدد
  • سبزی شامل نعنا و جعفری: ۳۰۰ گرم (شامل ۲۲۵ گرم جعفری و ۷۵ گرم نعنا)
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

 

مراحل تهیه خورش آلوچه با گوشت گوسفند

 

برای درست کردن خورشت گوجه سبز به روش مجلسی و اصیل، باید ابتدا گوشت را با پیاز و ادویه تفت دهید. در اواسط پخت، سبزی خورش گوجه سبز را که از قبل با روغن تفت داده‌اید، اضافه کنید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت هم گوجه سبزها را به ترکیب این خورش خوشمزه، اضافه کنید. البته اگر خورشتان را با مرغ درست کنید، مدت زمان کمتری برای پخت نیاز دارید.

 

مرحله اول: گوشت خورش را بپزید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت با گوجه سبز، گوشت را بشورید و خرد کنید. پیاز را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند گوشت را اضافه کنید و با مقداری فلفل و زردچوبه تفت دهید. وقتی رنگ گوشت عوض شد و خامی زردچوبه هم گرفته شد ۲ لیوان آب جوشیده و زعفران دم کرده به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز بپزد و جا بیفتد.

حتما بخوانید  بهترین روش های برجسته کردن گونه بدون جراحی

 

مرحله دوم: سبزی‌ خورش گوجه سبز با گوشت  را آماده کنید

 

در اواسط پخت نعنا و جعفری شسته شده و ساطوری خرد شده را تفت دهید و به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش کاملا جا بیفتد. یادتان باشد مقدار تفت دادن سبزی به سلیقه شما بستگی دارد.

 

مرحله سوم: گوجه سبز را به خورش اضافه کنید

 

گوجه سبزها را در پانزده دقیقه پایانی پخت به خورش گوجه سبز اضافه کنید که له نشوند و وا نروند. بسته به گوشت که گوشت قرمز باشد یا گوشت مرغ، مدت زمان پخت خورشت گوجه سبز ۲ الی سه ساعت است. در پایان پخت خورش می‌توانید کمی نعنا داغ خشک را تفت دهید و به آن اضافه کنید.

 

بیشتر بخوانید: فرق آلوچه و گوجه سبز چیست؟

 

فوت و فن خورش گوجه سبز با گوشت یا مرغ

 

*خورش گوجه سبز را با گوشت مرغ هم می‌توانید تهیه کنید. برای این کار لازم است ابتدا تکه‌های گوشت مرغ را در کمی کره تفت دهید و وقتی سطح روی آن سرخ شد به پیاز تفت داده شده اضافه کنید و به همین ترتیب اجازه دهید خورش بپزد و جا بیفتد. مدت زمان پخت خورش گوجه سبز با مرغ کمتر است.

*خورش گوجه سبز را با لپه هم می‌توانید درست کنید.

*اگر می‌خواهید خوراک گوجه سبز درست کنید کار سختی پیش رو ندارید. برای درست کردن خوراک گوجه سبز با گوشت یا مرغ به همین ترتیب خورش گوجه سبز عمل کنید اما آن را کم آب درست کنید تا آب خورش کاملا به خورد مواد برود و در نهایت یک خوراک گوجه سبز با گوشت یا مرغ و آب کم داشته باشید. خوراک گوجه سبز را با نان یا برنج سرو کنید.

*برای درست کردن این خورش از استاک گوشت یا مرغ هم می‌توانید استفاده کنید. به جای آب جوشیده به گوشت یا مرغ استاک گوشت یا مرغ اضافه کنید. اگر استاک گوشت ندارید از آب جوشیده و قرص عصاره گوشت یا مرغ استفاده کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش‌های درمان و تقویت موی رنگ و دکلره شده

*مدت زمان تفت سبزی ۵ دقیقه است اما اگر می‌خواهید خورش تیره‌تری داشته باشید سبزی را کمی بیشتر تفت دهید.

*برای این‌که خورش تلخ نشود مقدار جعفری باید سه برابر نعنا باشد.

*چاشنی خورش گوجه سبز شکر است. اگر خورش به خاطر گوجه سبز بیشتر از مقدار مورد نظرتان ترش شد ۱ یا دو قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.

*در برخی شهرها خورشت قورمه سبزی را هم با گوجه سبز درست می‌کنند. به همان ترتیب طرز تهیه خورش قورمه سبزی با این تفاوت که گوجه سبزها را کمی تفت می‌دهند و در ۱ ساعت پایانی پخت به خورش اصافه می‌کنند. اگر خورشت قورمه سبزی را با گوجه سبز درست کردید لیمو عمانی را از ترکیب خورش حذف کنید.

*می‌توانید مقداری گوجه سبز برای درست کردن این غذا در فصل زمستان فریز کنید.

*طرز تهیه اشکنه گوجه سبز و آش گوجه سبز هم در برخی شهرهای ایران مرسوم است.

*خوردن گوجه سبز در باداری به صورت خورش گوجه سبز یا سایر روش‌های سرو گوجه سبز فواید فراوانی برای سلامت مادر و جنین دارد.

* حالا که قیمت گوجه سبز به نسبت مناسب‌تر شده بهترین فصل برای خوردن گوجه سبز با چاشنی دلال و گوجه سبز با نمک و نعناع است.

 

سوالات متداول

 

سبزی خورشت گوجه سبز شامل چه چیزهایی است؟

 

برای طرز تهیه خورشت گوجه سبز متداول این است که از نعنا و جعفری استفاده شود. مثل طرز تهیه خورش کرفس، در این خورشت خوشمزه هم نسبت جعفری، تقریبا، ۳ تا ۴ برابر نعناع است. می‌توانید جعفری را به صورت تازه و نعناع را به صورت خشک هم استفاده کنید.

 

خورشت گوجه سبز با چه گوشتی پخته می‌شود؟

 

در طز تهیه خورشت گوجه سبز می‌توانید از گوشت قرمز یا مرغ استفاده کنید. البته هر چند چندان متداول نیست، ولی گوشت قلقلی را هم می‌توان در دستور پخت خورش آلوچه به کار برد.

 

 

کالابرگ الکترونیک