۵ مدل طرز تهیه رشته پلو مجلسی خوشمزه با گوشت و گیاهی

۵ مدل طرز تهیه رشته پلو مجلسی خوشمزه با گوشت و گیاهی


27 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ مدل طرز تهیه رشته پلو مجلسی خوشمزه با گوشت و گیاهی

رشته پلو از آن دسته غذاهای ایرانی و غذاهای زمستانی با طبع گرم قدیمی و سنتی است که کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. در بسیاری از شهرهای ایران رشته پلو را به عنوان شام شب عید نوروز یا غذای چهارشنبه سوری و شام شب یلدا درست می‌کنند تا طبق یک روایت قدیمی رشته کار و زندگی دست‌شان بیایید. رشته پلو را می‌توانید در برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم بگنجانید. رشته پلو از انواع پلوهای ایرانی مجلسی هم هست و جزو غذاهای برنجی ایرانی پرطرفدار است که هم با انواع گوشت و هم به صورت رشته پلو خالی آن را برای مواردی مثل افطار ماه رمضان یا سایر مناسبت‌ها درست می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه انواع رشته پلو را به شما آموزش می‌دهیم.

لیست انواع رشته پلو مجلسی و ساده

رشته پلو از جمله غذاهای اصیل ایرانی است و همان‌طور که از اسم آن پیداست، با برنج و رشته پلویی درست می‌شود. در شهرهای مختلف مثل تهران، مشهد، کرمانشاه، اردبیل، شاهرود و … رشته پلو به روش‌های مشابه تهیه می‌شود و به صورت ساده، با مرغ، گوشت چرخ کرده، کوفته قلقلی، سیب زمینی، قارچ و به صورت رشته پلو خالی بدون اضافه کردن برنج و … می‌توان آن را درست کرد. طرز تهیه رشته پلو اصلا سخت نیست و با مواد ساده‌ای، می‌توانید این غذا را به عنوان غذای مجلسی و مهمانی آماده و سرو کنید.

در تهیه رشته پلو از موادی مثل برنج، رشته پلویی، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، دارچین، روغن، کره، گوشت چرخ کرده، گوشت مرغ و … استفاده می‌شود. همه این مواد را به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

در ادامه روش‌های طرز تهیه رشته پلو در شهرهای مختلف با مواد متفاوت و طعم‌های لذیذ را به شما آموزش خواهیم داد.

۱- رشته پلو با گوشت چرخ کرده

رشته پلو با گوشت چرخ کرده

اگر می‌خواهید رشته پلو را با گوشت چرخ کرده درست کنید، دو روش تهیه را می‌توانید انتخاب کنید؛ یک روش این است که گوشت چرخ کرده را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و بعد با رشته و برنج آبکش شده، مخلوط کرده و دم کنید. یک روش هم این است که با گوشت چرخ کرده، کوفته‌ قلقلی درست کرده و سرخ کنید و بعد با رشته پلویی و برنج آبکش شده، مخلوط و دم کنید.

در هر حال برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، اول باید برنج را با آب نمک بخیسانید. سپس در یک تابه کمی کره و روغن مایع بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. رشته‌های پلویی خرد شده را در تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس حرارت را قطع کنید و رشته پلویی را کنار بگذارید. بعد سراغ آماده کردن گوشت بروید. در مقاله طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، هر دو روش تهیه این غذا را به شما آموزش داده‌ایم. می‌توانید روی لینک مقاله کلیک کرده و به متن اصلی رجوع کنید و روش دلخواهتان را برای طرز تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده، دنبال کنید.

حتما بخوانید  بهترین راه های طبیعی افزایش ترشح هورمون ملاتونین

۲- رشته پلو با مرغ

رشته پلو با مرغ

رشته پلو با مرغ یکی از خوشمزه‌ترین انواع رشته پلو است که می‌توانید آن را با مرغ ریش ریش شده یا مرغ تکه‌ای و مرغ سرخ شده برای غذای ناهار یا شام مهمانی و شام شب یلدا درست کنید. معمولا در طرز تهیه رشته پلو با مرغ از مرغ ریش ریش یا نگینی خرد شده استفاده می‌کنند. البته می‌توانید رشته پلو با مرغ را با تکه‌های استخوان‌دار مرغ مثل ران هم درست کنید.

برای طرز تهیه رشته پلو با مرغ کافی است مرغ را جداگانه با پیاز، ادویه‌ها و آب بپزید. سپس مرع پخته را از آب مرغ بیرون بیاورید و مرغ را ریش ریش کنید یا این‌که تکه‌های مرغ را بعد از پختن و آبکش کردن، با مقداری روغن سرخ کنید. بعد مرغ را با رشته پلو میکس کرده و سرو کنید. برای مشاهده و آموزش جزییات طرز تهیه رشته پلو با مرغ، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۳- رشته پلو وگان بدون گوشت و مرغ

رشته پلو بدون گوشت و مرغ

رشته پلو بدون گوشت یا رشته پلو گیاهی یکی از خوشمزه‌ترین انواع رشته پلو است. رشته پلو مجلسی معمولا با انواع گوشت تهیه می‌شود اما در این شیوه پخت، رشته پلو به صورت ساده و در کنار کشمش، حبوبات و سبزیجات مختلف تهیه می‌شود. رشته پلو خالی بدون گوشت و مرغ یک غذای ایده‌آل برای گیاهخواران و کسانی است که منع مصرف گوشت دارند.

برای درست کردن رشته پلو وگان به این روش، باید ابتدا پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود. در ادامه پیازها را در روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. سپس عدس پخته، کشمش و خلال مغزهای دلخواه را همراه با پیاز داغ کمی تفت دهید. این مواد را به عنوان مایه بین رشته پلو استفاده کنید. برای مطالعه مراحل و جزییات طرز تهیه رشته پلو بدون گوشت و مرغ، روی لینک مطلب کلیک کنید.

۴- رشته پلو تهرانی

رشته پلو تهرانی

رشته پلو جزو غذاهای بسیار محبوب بین تهرانی‌ها است. تا جایی که در تهران قدیم برای خوردن رشته پلو آداب خاصی وجود داشت. مثلا اگر مرد سرپرست خانواده دچار مشکل مالی بود، معمولا بشقاب اول رشته پلو را به او می‌دادند تا گره از مشکلاتش باز شود. طبق رسوم تهران قدیم اگر در خانواده‌ای دختر و پسر مجرد باشد، آن‌ها باید زیر قابلمه رشته پلو را روشن کنند و بعد از پخت درب قابلمه را باز کنند. چون در قدیم معتقد بودند که این کار به باز شدن بخت جوانان کمک می‌کند.

حتما بخوانید  12 نکته مهم که قبل از خرید انواع پاک کننده سطوح باید بدانید

رشته پلوی تهرانی معمولا بدون گوشت و با خرما و کشمش سرخ شده سرو می‌شود. در کنار رشته پلو تهرانی هم می‌توان خورش‌های مختلف مثل قیمه، قورمه و … را سرو کرد. برای آموزش جزییات و مراحل تهیه رشته پلو به روش تهرانی که از گذشته‌های دور غذای شب عید، شام چهارشنبه سوری و شام شب یلدا در میان اهالی پایتخت است روی لینک طرز تهیه رشته پلو تهرانی کلیک کنید.

۵- رشته پلو بوشهری

رشته پلو بوشهری

در لیست غذاهای محبوب بوشهری‌ها هم نام رشته پلو به چشم می‌خورد. رشته پلو بوشهری، به «رشته تَپَک» هم مشهور است. البته اصالت رشته تَپَک به شهر برازجان برمی‌گردد. این غذا با یک مدل رشته پلویی محلی درست می‌شود که در این شهر به وفور وجود دارد. اما اگر شما ساکن بوشهر نیستید، نگران نباشید. برای درست کردن رشته تپک می‌توانید از همان رشته پلویی موجود در بازار و فروشگا‌ه‌ها استفاده کنید. یکی از مواد اصلی این غذا، بادمجان است. در این روش، باید بادمجان‌ها را بشویید و بعد از گرفتن تلخی‌شان سرخ کنید. سپس کشمش و بعد رشته تپک را سرخ کنید. برای آموزش جزییات طرز تهیه رشته پلو بوشهری، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن رشته پلو

چرا در طرز تهیه رشته پلو، رشته نرم می‌شود؟

رشته پلویی خیلی زود نرم می‌شود، بنابراین نباید آن را به مدت زیاد بجوشانید. می‌توانید رشته پلویی را بعد از آبکش کردن برنج نیز با آن ترکیب کنید.

چرا رشته پلو شور می‌شود؟

رشته پلویی مثل رشته آشی نمک دارد. به همین دلیل موقع پخت برنج در آب برنج زیاد نمک نریزید چون بعد از اضافه کردن رشته پلویی به برنج در حال پخت ممکن است رشته پلو شور شود.

رشته پلو غذای کجا است؟

رشته‌ پلو، در اصل به عنوان غذای محلی شهرهای مشهد، زنجان، تهران استان اردبیل و کرمانشاه شناخته می‌شود اما در شهرهای دیگر ایران مثل خوزستان، بوشهر و … هم به شیوه‌های مختلف، طبخ و سرو می‌شود.

رشته پلو با چی درست میشه؟

رشته پلو را می‌توان به‌ صورت ساده درست کرد و همراه با انواع خورش مثل قیمه و قورمه سبزی سرو کرد. برخی هم رشته پلو را به صورت یک پلوی قاطی با خرما و کشمش، عدس، با گوشت قلقلی، گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده، قارچ، سیب زمینی، مرغ، انواع حبوبات، گوشت بوقلمون یا ماهی دودی تهیه می‌کنند.

رشته مورد استفاده در رشته پلو چیست؟

رشته پلویی، نوعی رشته است که به روش کارخانه‌ای تهیه و در همان کارخانه، بو داده می‌شود. این رشته، شبیه به رشته آش و کمی نازک‌تر از آن است، اما به‌ دلیل داشتن سبوس بیشتر، رنگ تیره‌تری دارد. همچنین در هنگام استفاده در غذا، بهتر است کمی با روغن یا کره تفت داده شده و بعد به برنج در حال جوشیدن، اضافه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک