طرز تهیه نان شکم پر خاچاپوری گرجستان در ۴ مرحله ساده

طرز تهیه نان شکم پر خاچاپوری گرجستان در ۴ مرحله ساده


2 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان شکم پر خاچاپوری گرجستان در 4 مرحله ساده

خاچاپوری یا کاچاپوری یک نوع نان شکم پر خوشمزه است که داخل آن با انواع مختلف پنیر و تخم مرغ و گاهی هم اسفناج پر می‌شود. یک غذای اصیل گرجستانی که ایده‌ای جذاب برای یک وعده شام یا عصرانه است. درست کردن این غذا در خانه بسیار ساده است و طعم دلچسب و لذیذی دارد. معمولاً گرجی‌ها آن را در کنار سایر غذاهایشان سرو می‌کنند، اما شما می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی کامل نیز از آن استفاده کنید. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه خاچاپوری گرجستان را از وب‌سایت simplyhomecooked در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه خاچاپوری گرجستان

 

طرز تهیه خاچاپوری گرجستان در 4 مرحله ساده

 

زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۸۰ دقیقه

مواد لازم برای ۸ نفر

مواد خمیر

 

نمک: ۱ قاشق چایخوری

مخمر خشک: ۱ قاشق چایخوری

شکر: ۱ قاشق چایخوری

آرد سفید: ۳/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

شیر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

 

مواد داخل خمیر

 

پنیر محلی: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پنیر موزارلا: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پنیر فتا: ۱/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

تخم مرغ: ۴ عدد + ۱ عدد برای روی نان

کره: به مقدار لازم (اختیاری)

 

طرز تهیه

مرحله  اول

 

طرز تهیه خاچاپوری گرجستان در 4 مرحله ساده

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خاچاپوری گرجستان باید آب و شیر را دمای حدود ۵۰ درجه که گرمای آن با دست قابل تحمل باشد، گرم کنید. سپس مواد خشک خمیر خاچاپوری را که شامل آرد، نمک و شکر است به آن اضافه کنید. حالا شروع به ورز دادن و مخلوط کردن مواد خشک با آب و شیر کنید تا خمیر یک دستی و کش‌داری ایجاد شود. بعد از اینکه کمی ورز دادید، روغن را به مواد اضافه کنید و برای یک دقیقه خمیر را روز دهید. یک کاسه نسبتاً بزرگ انتخاب کنید و کف آن را با استفاده از یک فرچه کاملاً چرب کنید. حال خمیر را داخل این ظرف قرار دهید و سطح ظرف را با استفاده از سلفون یا پلاستیک بپوشانید. ظرف خمیر را در جایی تاریک قرار دهید تا اندازه خمیر دو برابر شود. معمولاً برای موضوع باید حدود ۱ ساعت صبر کنید.

 

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه خاچاپوری گرجستان باید پوشش روی ظرف خمیر را بردارید و خمیری را که حجم آن دو برابر شده با دست فشار دهید تا کمی پف آن بخوابد. سپس دوباره پلاستیک را روی خمیر بکشید و آن را برای حدود ۳۰ دقیقه دیگر در محلی گرم قرار دهید. در این مدت تا آماده شده خمیر، بهتر است مواد داخل خاچاپوری را آماده کنید. ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. یک ظرف با اندازه متوسط انتخاب کنید و ۳ نوع پنیر را داخل آن بریزید و با یک چنگال خوب پنیرها را با هم ترکیب کنید.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه خاچاپوری گرجستان در 4 مرحله ساده

 

در مرحله سوم از طرز تهیه خاچاپوری گرجستان باید خمیرها را از طرف آن خارج کنید و روی یک تخته‌‌ای که سطح آن آرد پاشی شده قرار دهید. خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قطعه از خمیر را به شکل دایره‌ای با قطر حدود ۲۰ سانتی‌متری پهن کنید. حال دو طرف مخالف دایره را در وسط به هم بچسبانید تا خمیر شکلی شبیه به قایق پیدا کند. روی سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید. بعد از اینکه هر ۴ قطعه از خمیرها را که به شکل قایق درست کردید، روی سینی قرار دهید. حال به کمک یک قاشق به مقدار مساوی از پنیرهای ترکیب شده را روی وسط خمیر قرار دهید.

برای راحت‌تر شدن کار می‌توانید اول پنیر را روی خمیر قرار دهید و بعد آن را به شکل قایق درست کنید. یک عدد تخم مرغ را در ظرفی بشکنید و با یک قاشق چای خوری آب خوب هم بزنید. سپس با کمک برس تخم مرغ را به تمام سطح خمیر بکشید.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه خاچاپوری گرجستان در 4 مرحله ساده

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه کاچاپوری باید سینی فر را داخل فر قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه صبر کنید. زمانی که پوسته نان کمی طلایی شد، آن را از فر خارج کنید. مواد وسط خاچاپوری را کمی کنار بزنید و وسط هر نان یک تخم مرغ بزنید. در این مرحله می‌توانید مقداری کره نیز در کنار تخم مرغ قرار دهید. سپس غذا را دوباره برای ۵ تا ۶ دقیقه در فر قرار دهید تا تخم مرغ پخته شود. توجه داشته باشید که تخم مرغ‌ها باید حالت کمی نرم و عسلی داشته باشند. در نهایت می‌توانید تخم مرغ‌ها را با کره  و پنیر ترکیب کنید و بعد سرو کنید یا آن را به همان شکل با زرده کامل در ظرف مناسب قرار دهید و نوش جان کنید. برای تزئین می‌توانید از مقداری شوید خرد شده یا پیازچه خرد شده روی کاچاپوری استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک