۳ طرز تهیه شربت سکنجبین مجلسی، نعنایی و عسلی به روش سنتی

۳ طرز تهیه شربت سکنجبین مجلسی، نعنایی و عسلی به روش سنتی


2 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت سکنجبین ? به 2 روش مجلسی نعنایی و عسلی

شربت سکنجبین برای چی خوبه؟ اصلا تا به حال سکنجبین خوردید؟ سکنجبین که اغلب به صورت نوشیدنی خنک استفاده می‌شود یک درمان عالی برای گرمازدگی و یکی از انواع شربت های ضد عطش تابستانی است. سکنجبین از دو کلمه «سک» به معنای سرکه و «انگبین» یا همان عسل گرفته شده است. علاوه بر این سکنجبین در طب سنتی بسیار توصیه شده است. طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با شکر یا عسل و نیز خواص و مضرات سکنجبین که یک شربت خانگی خوشمزه برای مهمانی و در برنامه غذایی یک ماهه رمضان هم هست را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه شربت خیار سکنجبین (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعنا ۱ دسته بزرگ
سرکه سفید نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خیار به مقدار لازم
یخ به مقدار دلخواه
زعفران (دم کرده غلیظ) ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان پخت و انتظار شربت سکنجبین: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه سکنجبین خانگی با خیار

طرز تهیه شربت سکنجبین با نعنا و زعفران

شربت سکنجبین یکی از نوشیدنی‌های عطش زا برای روزهای گرم تابستان و نیز افطار ماه رمضان است. این نوشیدنی را می‌توانید با شکر یا عسل تهیه کنید. چگونه شربت سکنجبین به مقدار زیاد یا کم درست کنیم؟ به راحتی. کافی است که مواد اولیه را تهیه کنید و طبق دستور زیر عمل کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه با شکر و نعناع تازه را بخوانید.

مرحله اول؛ آماده کردن و شستن نعنا

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت سکنجبین باید دسته نعنا را خوب تمیز کنید. ساقه‌ها و برگ‌های زرد نعنا را جدا کنید. سپس نعناها را در یک آبکش بریزید و چند بار با آب فراوان بشویید تا کاملاً تمیز شود. بعد از تمیز شدن نعناها ساقه‌های نعنا را کنار هم قرار دهید. حالا با کمک یک نخ نعناها را ببندید و آن را دسته کنید.

مرحله دوم؛ درست کردن شربت آب و شکر

بعد از دسته کردن نعنا در این مرحله از طرز تهیه شربت سکنجبین با پیمانه دقیق باید در یک قابلمه آب و شکر را با هم ترکیب کنید. و دسته نعنا را نیز داخل قابلمه بیندازید. حالا شعله زیر قابلمه را با حرارت ملایم روشن کنید.

مواد را به خوبی هم بزنید تا شکر در آب حل شود. کمی صبر کنید تا ترکیب آب و شکر قوام بیاید. معمولاً قوام آمدن شکر ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در این مدت چند بار کف روی شربت را جمع کنید و دور بریزید.

شکر را می‌‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سایر مواد به مایه شربت سکنجبین

بعد از اینکه شربت به غلظت مناسب رسید و بوی نعنا بلند شد، در این مرحله مقداری زعفران دم کرده و سرکه سفید به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه دیگر به شربت زمان دهید تا بجوشد. بعد از به جوش آمدن شربت، شعله گاز را خاموش کنید و نعنا را از قابلمه بیرون بیاورید. سپس شربت را از صافی رد کنید و چند دقیقه صبر کنید تا کاملاً خنک شود.

برای خرید زعفران و سرکه می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم؛ درست کردن شربت سکنجبین

بعد از اینکه مایه شربت سکنجبین خنک شد می‌توانید شربت خوشمزه‌تان را آماده کنید. هر بار که خواستید شربت سکنجبین درست کنید در یک یا چند لیوان (بسته به تعداد افراد) ¼ حجم لیوان را از مایه شربت سکنجبین بریزید، سپس خیار رنده کنید و به لیوان اضافه کنید، چند قالب یخ هم بریزید و باقی مانده حجم لیوان را آب اضافه کنید.

به همین راحتی شربت خیار سکنجبین شما آماده است. سکنجبین را با کاهو هم می‌توانید میل کنید. این شربت را به عنوان یک شربت خانگی برای مهمانی به خصوص در فصول تابستان و بهار تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه بورانی مرغ با ماست چکیده و سس مایونز

باقی مانده مایه شربت را در یک ظرف شیشه‌ای درب‌دار یا یک بطری شیشه‌ای درب‌دار بریزید و در یخچال بگذارید تا هر وقت خواستید بتوانید با آن شربت سکنجبین درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت گلاب به ۶ روش

مواد لازم برای تهیه سکنجبین خانگی با عسل (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
عسل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سرکه انگور نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
نعناع تازه ۱ دسته

 

مراحل طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

طرز تهیه سکنجبین با عسل

اگر برای تهیه مایه شربت سکنجبین به جای شکر از عسل استفاده کنید، قطعاً فواید بیشتری دارد. در ادامه می‌توانید با روش درست کردن شربت سکنجبین با عسل آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن آب و عسل

در اولین مرحله از تهیه شربت سکنجبین با عسل باید عسل و آب را در یک قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید. شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید ترکیب آب و عسل به آرامی بجوشد و حجم آن نصف شود. در این مرحله باید ترکیب آب و عسل را به آرامی هم بزنید و کف روی آب را جمع کنید.

برای خرید عسل می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن نعناع به شربت

در این مرحله از تهیه سکنجبین با عسل باید همانند طرز تهیه سکنجبین با شکر، نعناع شسته شده را به صورت دسته‌ای در قابلمه بیندازید و اجازه دهید شربت شما کمی بجوشد و باز هم حجم آن کمتر و شربت شما غلیظ‌تر شود.

مرحله سوم؛ آماده شدن شربت سکنجبین

بعد از اینکه مایه شربت سکنجبین به غلظت مناسب رسید زیر آن را خاموش کنید و صبر کنید تا شربت سرد شود. سپس می‌توانید آن را داخل یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال قرار دهید. برای درست کردن شربت می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق از آن را با آب سرد ترکیب کنید و در صورت تمایل یک خیار داخل آن رنده کنید و میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت خاکشیر

طرز تهیه شربت سکنجبین مجلسی

طرز تهیه شربت سکنجبین مجلسی

اگر می‌خواهید این شربت خوشمزه را برای مجالس و مهمانی‌های خود سرو کنید می‌توانید از موادی مثل خاکشیر و تخم شربتی شسته شده و زعفران دم کرده هم در آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید به این شربت آبلیمو اضافه کنید، حتما از آبلیموی تازه استفاده کنید. برای تهیه شربت سکنجبین به مقدار زیاد، مواد را به تعداد افراد ضرب کنید و مقدار آن را بیشتر در نظر بگیرید.

برای خرید آبلیمو، خاکشیر و تخم شربتی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

خواص شربت خیار سکنجبین در طب سنتی و اسلامی

خواص شربت خیار سکنجبین در طب سنتی و اسلامی

  • در گذشته شربت سکنجبین را با دوشاب و شیره خرما هم درست می‌کردند.
  • با توجه به طبع بدنتان می‌‌توانید میزان مواد مورد استفاده در شربت سکنجبین را کم و زیاد کنید. مثلاً برای افراد گرم مزاج (صفراوی و مزاج دموی) بهتر است سرکه آن بیشتر باشد. سکنجبین نعنایی، سکنجبین با خیار و سکنجبین با عرق کاسنی (به جای آب) برای این افراد مناسب‌تر است.
  • برای افراد سرد مزاج (بلغمی و سوداوی) باید مقدار عسل شربت سکنجبین بیشتر باشد. اگر شربت سکنجبین برای این افراد با شیره انگور یا خرما درست شود که بسیار بهتر است. شیره انگور و شیره خرما را می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.
  • اگر در طرز تهیه شربت خیار سکنجبین مقدار سرکه و عسل برابر باشد برای بیماری‌‌های بلغمی، باز کردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده و تب‌های مزمن بسیار مفید است.
  • در فصل تابستان شربت خیار سکنجبین برای رفع گرمازدگی و عطش، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تعدیل مزاج و دفع صفرا بسیار مفید است.
  • از جمله خواص سکنجبین برای پوست بهبود جوش‌های پوستی است. اگر در فصل گرما عرق‌سوز می‌شوید و جوش می‌زنید حتماً شربت خیار سکنجبین یا خوردن کاهو سکنجبین را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • برای افرادی که دچار بیماری‌های کبد هستند شربت سکنجبین ساده با شکر مناسب است. سکنجبین کبد را پاکسازی می‌‌کند و تقویت‌کننده مزاج کبد است.
  • اگر شربت سکنجبین با تخم کاسنی و کمی گلاب ترکیب کنید یک نوشیدنی با خواص فراوان خواهید داشت. البته این ترکیب برای افرادی که طبع گرم دارند یا کسانی که مبتلا به نفخ معده هستند بسیار مفید است اما برای مبتلایان به زخم معده توصیه نمی‌شود. برای خرید گلاب می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.
  • اگر در فصل تابستان یا سایر فصول سال زیاد احساس تشنگی می‌‌کنید شربت سکنجبین بخورید. چون سکنجبین خلط خون و خلط صفرا را کاهش می‌دهد.
  • برخی از خواص کاهو و سکنجبین عبارتند از: دفع رطوبت‌های زاید از معده و روده‌، اعتدال و لینت مزاج، رفع یبوست، رفع گرفتگی عروق، کاهش حرارت کبد، رفع تشنگی، کاهش احساس رخوت و خستگی.
  • در مورد خواص سکنجبین برای لاغری هم در طب سنتی بسیار توصیه شده است.
  • برای پایه شربت سکنجبین از شربت جلاب هم می‌توانید استفاده کنید.
  • بهترین زمان مصرف شربت سکنجبین برای پاکسازی کبد چرب چه موقع است؟ اگر شربت سکنجبین را برای پاکسازی کبد چرب میل می‌کنید بهتر است آن را دو ساعت پس از مصرف وعده غذایی میل کنید تا موثر باشد.
حتما بخوانید  طرز تهیه 10 شیرینی‌ معروف و سنتی تبریز برای عید نوروز + فیلم

این مقاله را هم بخوانید: طرز تهیه شربت گل پنیرک در رنگ‌های مختلف

 نکات مهم در طرز تهیه شربت سکنجبین

 نکات و فوت و فن های طرز تهیه شربت سکنجبین

  • برای طرز تهیه شربت خیار سکنجبین با عسل به جای شکر از عسل استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید مقداری تخم شربتی یا خاکشیر هم به شربت سکنجبین اضافه کنید.
  • فوت و فن طرز تهیه سکنجبین ساده به این ترتیب است: ﻳﻚ ﺟﺰء ﺳﺮﻛﻪ، دو ﺟﺰء ﻋﺴﻞ و ﭼﻬﺎر ﺟﺰء آب را در ﻳﻚ ﻇﺮف رﻳﺨﺘﻪ و ﺑﺎ ﺣﺮارت ﻣﻼﻳﻢ بجوشانید و ﻣﺮﺗﺐ ﻛﻒ آن را بگیرید ﺗﺎ ﺣﺠﻢ ﻣﺎﻳﻊ ﺑﻪ ﻳﻚ ﭼﻬﺎرم ﻳﺎ ﻳﻚ ﭘﻨﺠﻢ ﺣﺠﻢ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮﺳﺪ و قوام پیدا کند. ﺑﺎ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﺴﺒﺖﻫﺎی ﺳﺮﻛﻪ و ﻋﺴﻞ اﻧﻮاع ﻣﺘﻔﺎوت ﺳﻜﻨﺠﺒﻴﻦ ﺳﺎده ﺑﺎ ﺧﻮاص ﻣﺘﻔﺎوت ﺗﻬﻴﻪ میﺷﻮد.
  • برخی از انواع مشهور سکنجبین عبارتند از: ساده، شکری، عسلی، اصولی، افتیمونی، بزوری، سفرجلی، انبرباریس، عنصلی، انجدانی، اترجی، تفاحی، راوندی، رمانی، سکنجبین عنابی و … .
  • بهترین زمان مصرف سکنجبین در فصل بهار و تابستان است.
  • برای اینکه مطمئن شوید شربت سکنجبین شما به غلظت مناسب رسیده است یا خیر، می‌توانید مقداری از شربت را با قاشق بردارید و سپس کمی صبر کنید تا سکنجبین خنک شود. حالا قاشق را خم کنید و ببینید که شربت به راحتی از قاشق سرازیر می‌شود یا نه. اگر شربت غلیظ باشد، یعنی دیگر نیازی به جوشیدن ندارد.
  • در طرز تهیه شربت سکنجبین با عرق نعنا دیگر نیازی به نعناع ندارید و می‌توانید در انتهای مراحل پخت یا بعد از آماده شدن شربت، عرق نعنا را به شربت‌تان اضافه کنید.
  • طرز تهیه سکنجبین برای دو نفر یا ۱۰ نفر تفاوتی ندارد. بنابراین بهتر است این شربت را به مقدار بیشتر آماده کنید و آن را در یخچال قرار دهید. سپس می‌توانید هر زمان که دوست دارید، شربت سکنجبین را آماده کنید.
  • در طرز تهیه شربت سکنجبین با نبات باید به جای شکر از نبات استفاده کنید. برای این کار نبات را به آب اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً حل شود.
  • می‌توانید در شربت سکنجبین از کاهوی رنده شده نیز استفاده کنید و چند عدد برگ نعنای تازه درسته یا خرد شده نیز به شربت اضافه کنید.
  • اگر به نعنای تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای درست کردن شربت سکنجبین از نعنا خشک نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید شربت سکنجبین را با کاهو نیز میل کنید. برای این کار بهتر است مایه شربت سکنجبین را کمی با آب رقیق کنید و با کاهو میل کنید.
  • حداکثر مدت زمان نگهداری شربت سکنجبین در یخچال یک ماه است. بعد از این مدت ممکن است شربت شکرک بزند یا خراب شود.
  • در طرز تهیه شربت سکنجبین می‌توانید به جای شکر از پودر قند (طرز تهیه پودر قند) نیز استفاده کنید.
  • در فصل‌های سرد سال بهتر است شربت سکنجبین را به صورت ولرم میل کنید.
  • در صورت نداشتن نعنا تازه می‌توانید از عرق نعنا نیز برای درست کردن این شربت خانگی استفاده کنید.
  • طرز تهیه شربت عرق کاسنی با شربت سکنجبین هم مرسوم است.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شربت سکنجبین

شربت سکنجبین برای چی خوبه؟

قبل از هر چیز باید بدانید که خواص شربت سکنجبین با عسل نسبت به شربت سکنجبینی که با شکر درست شده بیشتر است. به طور کلی این شربت برای درمان بیماری‌های بلغمی، باز کردن انسداد عروق، تقویت کبد و معده، تب‌های مزمن، بهبود جوش‌های پوستی و پاکسازی کبد بسیار مفید است.

برای تهیه شربت سکنجبین با خیار چه جایگزین‌هایی برای شکر وجود دارد؟

در طرز تهیه شربت سکنجبین می‌توانید به جای شکر از پودر قند، نبات یا عسل استفاده کنید.

چرا شربت سکنجبین شکرک می‌زند؟

دلیل شکرک زدن شربت سکنجبین، غلظت زیاد آن است. اگر مایه شربت سکنجبین غلیظ بود کمی آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیموی مخلوط شده با شربت سکنجبین به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم گاز حل کنید.

 

کالابرگ الکترونیک