طرز تهیه شیرینی دانمارکی مرحله به مرحله به روش قنادی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی مرحله به مرحله به روش قنادی


3 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی دانمارکی

شیرینی دانمارکی یا شیرینی گل محمدی یکی از محبوب‌ترین دسرها و شیرینی‌ها در ایران است. شما به راحتی می‌توانید در منزل شیرینی دانمارکی اصل را در فر و بدون فر و با مواد میانی شیرینی دانمارکی به روش قنادی‌ها تهیه کنید. طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی کرم‌دار نرم و خوشمزه و طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی مرحله به مرحله در خانه را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه شیرینی دانمارکی کرم‌دار خانگی

 

طرز تهیه شیرینی دانمارکی به روش قنادی

 

مواد لازم برای خمیر شیرینی دانمارکی کرم‌دار

 

  • آب یا شیر: نصف پیمانه
  • تخم مرغ در دمای اتاق: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد همه منظوره: ۳ و نیم پیمانه
  • نمک: نوک قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع: ۱/۲ پیمانه
  • پودر خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • کنجد یا پودر پسته: به مقدار دلخواه (اختیاری)
  • شکر: ۱ و ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • سفیده تخم مرغ: ۱ عدد
  • وانیل: نصف قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای کرم شیرینی دانمارکی

 

  • آرد همه منظوره: نصف پیمانه
  • شکر: نصف پیمانه
  • شیر یا آب: نصف پیمانه
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری
  • وانیل: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای شهد شیرینی دانمارکی کرم‌دار

 

  • شکر: ۱/۲ پیمانه
  • آب: ۱/۲ پیمانه
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای رومال شیرینی دانمارکی

 

  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه شیرینی دانمارکی کرم‌دار خانگی

 

 

مرحله اول؛ آماده کردن خمیر مایه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی خانگی کرم‌دار به روش قنادی‌ها باید خمیر مایه را آماده کنید. برای این کار شیر ولرم که از قبل گرم کرده‌اید را با یک قاشق غذاخوری شکر و ۱ قاشق غذاخوری پودر مایه خمیر را در یک ظرف بریزید. کمی هم بزنید و ده دقیقه اجازه دهید استراحت کند تا خمیر مایه عمل بیاید.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر شیرینی دانمارکی

 

در مرحله دوم از طرز تهیه شیرینی دانمارکی کرم‌دار اصل به روش خانگی بعد از ۱۰ دقیقه که روی سطح خمیر مایه کف ایجاد شد، یک عدد تخم مرغ، ۱ عدد سفیده تخم مرغ، ۱ قاشق چای‌خوری وانیل، ۱/۲ پیمانه روغن، ۱/۴ پیمانه شکر، ۱ قاشق غذاخوری زعفران و کمی نمک را با هم مخلوط کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع شیرینی سنتی مازندران مخصوص عید نوروز با دستور ساده

 

سپس آرد را الک کنید و به آرامی به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. یادتان باشد آرد را باید کم کم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا گلوله نشود. خمیر را با دست ورز دهید تا یک بافت نرم و لطیف پیدا کند و به دست نچسبد. برای ورز دادن خمیر می‌توانید به دست‌تان کمی آرد بزنید تا چسبندگی آن کمتر شود.

 

 

مرحله سوم؛ استراحت دادن به خمیر شیرینی دانمارکی

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی باید مطمئن شوید که خمیر چسبنده نیست. اگر خمیر به دست چسبید کمی دیگر آرد روی آن بپاشید. کف و دیواره‌های یک کاسه را چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. روی خمیر را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید استراحت کند. در این مدت باید حجم خمیر شما ۲ برابر شود.

 

 

مرحله چهارم؛ آماده کردن شهد شیرینی دانمارکی

 

در فاصله استراحت کردن خمیر، شهد شیرینی دانمارکی را درست کنید. برای آماده کردن شهد شیرینی دانمارکی باید آب و شکر را داخل یک قابلمه نسبتاً کوچک بریزید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. حالا این ترکیب را روی حرارت قرار دهید. کمی صبر کنید تا آب به جوش بیاید. سپس گلاب و زعفران را اضافه کنید. زمانی که شهد به جوش آمد و کمی از حالت آبکی خارج شد، آماده است.

 

 

مرحله پنجم؛ طرز تهیه کرم شیرینی دانمارکی

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی بازاری باید کرم شیرینی دانمارکی را تهیه کنید. برای درست کرم شیرینی دانمارکی در یک شیر جوش ۱/۲ پیمانه شیر یا آب سرد، ۱/۲ پیمانه شکر، ۱/۲ قاشق چای‌خوری عصاره وانیل، نصف پیمانه آرد و در صورت تمایل ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر دارچین را با هم ترکیب کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

این ترکیب را روی حرارت ملایم هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد. مراقب باشید سفت نشود و یک بافت کرمی داشته باشد. اجازه دهید کرم خنک شود.

 

 

مرحله ششم؛ آماده کردن رومال شیرینی دانمارکی

 

در این مرحله برای آماده کردن رومال شیرینی دانمارکی ۱ عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده غلیظ با هم مخلوط کنید تا در مرحله آخر روی شیرینی‌ها بمالید.

 

 

مرحله هفتم؛ رول کردن شیرینی دانمارکی با خمیر و کرم آن

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی به سبک قنادی باید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت روی سطح کارتان با وردنه به شکل مستطیل باز و پهن کنید. ضخامت خمیر باید نازک باشد چون قرار است رول شود. کرم را کناره خمیر بریزید و خمیر را رول کنید. می‌توانید برای ریختن خمیر از قیف استفاده کنید.

 

خمیر رول شده را با نوک انگشتانتان ببندید. سپس با یک چاقوی تیز روی خمیر شیرینی چند برش بزنید. شیرینی‌ها روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و دانمارکی‌ها را با فاصله روی آن بچینید.

 

دستور پخت شیرینی دانمارکی در فر و بدون فر

 

مرحله هشتم؛ به شیرینی دانمارکی‌های رول شده استراحت بدهید

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب تتالی اراکی به 2 روش با گوشت و مرغ

حدود یک ساعت و نیم به دانمارکی‌ها استراحت بدهید و روی آن‌ها یک سلفون بکشید تا حسابی پف کنند. در این فاصله فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.

 

 

مرحله نهم؛ قرار دادن شیرینی دانمارکی در فر

 

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی خوشمزه مثل قنادی‌ها بعد از یک ساعت و نیم استراحت دادن به شیرینی‌های خام، حالا رومال شیرینی یعنی ترکیب زرده تخم مرغ و زعفران را با یک برس روی دانمارکی‌ها بمالید. در صورت تمایل روی شیرینی‌ها کنجد، شکر یا پودر پسته بپاشید و سینی را به مدت ۲۵ الی ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا دانمارکی‌ها بپزند.

 

مرحله دهم؛ آغشته کردن شیرینی دانمارکی به شهد

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی دانمارکی وقتی روی شیرینی دانمارکی‌ها رنگ طلایی مایل به حنایی شد، شیرینی‌های شما آماده است. مرتب به فر سر بزنید و بدون باز کردن درب فر سطح شیرینی‌ها را چک کنید که نسوزد. بعد از پخت شیرینی، صبر کنید شیرینی دانمارکی کمی از دما بیفتد و سپس شهدی را که از قبل آماده کرده بودید، با کمک یک برس روی شیرینی بزنید.

 

این مرحله کاملا اختیاری است اما آغشته کردن شیرینی به شهد موجب نرم تر شدن شیرین و شیرین و براق شدن آن می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان شیرینی رول دارچینی مرحله به مرحله

 

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی دانمارکی

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی دانمارکی

 

* برای درست کردن کرم شیرینی دانمارکی می‌توانید از انواع کاسترد با طعم‌های مختلف هم استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه کاسترد وانیلی را بخوانید.

*در دستور پخت شیرینی دانمارکی ساده می‌توانید به عنوان رومال شیرینی و برای این که سطح دانمارکی‌ها براق شود، بعد از این که شیرینی کمی خنک شد، با برس روی آن کمی عسل رقیق شده بمالید.

*برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی دارچینی حتماً آرد را ۳ بار الک کنید.

*برای پخت شیرینی دانمارکی می‌توانید به جای شیر گرم از آب نیز استفاده کنید.

*برای تزئین انواع شیرینی دانمارکی جدید می‌توانید از مغز تخمه آفتابگردان، بادام و پسته خرد شده یا پودر کاکائو و نارگیل استفاده کنید.

*در طرز تهیه شیرینی دانمارکی بدون فر می‌توانید شیرینی را داخل ماهیتابه قرار دهید و به همراه شعله پخش کن روی حرارت ملایم گاز بگذارید. سپس شیرینی را برگردانید تا طرف دیگر آن هم پخته شود.

*برای طرز تهیه شیرینی دانمارکی در توستر می‌توانید شیرینی ها را با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد در توستر بگذارید. برای اینکه شیرینی شما خشک نشود، بهتر است یک کاسه فلزی پر از آب را داخل توستر بگذارید.

 

 

سخن پایانی

 

شیرینی دانمارکی که در ایران به شیرینی گل محمدی هم مشهور است، یک شیرینی فوق العاده خوشمزه و پرطرفدار است که هم در فر و هم بدون فر در ماهیتابه می‌توانید آن را درست کنید. با اینکه شیرینی دانمارکی در دسته شیرینی‌های خشک قرار دارد اما کرمی که وسط آن می‌ریزند دانمارکی را شبیه شیرینی پیراشکی کرم‌دار می‌کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک