طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر یا دلمه فلفل به روش مجلسی

طرز تهیه فلفل دلمه‌ ای شکم پر یا دلمه فلفل به روش مجلسی


14 تیر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل+روش تشخیص فلفل دلمه نر و ماده

فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل مثل دلمه بادمجان و دلمه گوجه شکم‌پر یکی از خوشمزه‌ترین و چشم‌نوازترین انواع دلمه و جزو پیش غذاها و غذاهای ایرانی است که البته ترکیه‌ای‌ها هم در درست کردن آن حسابی تبحر دارند. طز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل

طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل+روش تشخیص فلفل دلمه نر و ماده

مواد لازم برای ۱۰ عدد

 

فلفل دلمه در رنگ‌های مختلف: ۱۰ عدد

برنج نیم پز: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری

لپه پخته: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

سبزی دلمه: تره، پیازچه، نعنا، ترخون و مرزه ۲۵۰ گرم

کره: ۵۰ گرم

ترخون، مرزه و نعنا خشک: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز: ۲ عدد متوسط

گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم

زرشک: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل+روش تشخیص فلفل دلمه نر و ماده

 

اگر چه درست کردن دلمه با برگ مو یا دلمه برگ کلم مشهور ترک‌ها و کردها هواداران بیشتری دارد اما طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر با لپه هم بسیار مرسوم است. به جای گوشت چرخ کرده هم می‌توانید از گوشت سینه مرغ به صورت نگینی خرد شده یا اگر گیاهخوار هستید از سویا استفاده کنید.

 

مرحله اول

 

برای درست کردن مایه فلفل دلمه‌ای شکم پر ابتدا یک عدد از پیازها را نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا طلایی شوند. گوشت چرخ کرده را اضافه کنید (اگر می‌خواهید فلفل دلمه‌ای شکم پر را با مرغ درست کنید از سینه مرغ مکعبی و ریز خرد شده یا چرخکرده مرغ، چرخ کرده بوقلمون، شترمرغ یا یا سویا خیس خورده استفاده کنید). گوشت و پیاز را با هم تفت دهید و وقتی که رنگ گوشت عوض شد، ادویه‌ها و یک قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کنید. رب و ادویه‌ها را با گوشت خوب تفت دهید تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود.

 

مرحله دوم

 

وقتی مایه گوشت آماده شد، برنج نیم پز، سبزی دلمه تازه و سبزی خشک، نیمی از زرشک‌ها، لپه پخته شده و نصف کرده را اضافه کنید و با مایه گوشت کمی تفت دهید و نمک مایه دلمه را هم اندازه کنید.

 

طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل+روش تشخیص فلفل دلمه نر و ماده

 

مرحله سوم

 

حالا مایه آماده شده دلمه را از ماهیتابه خارج کنید و در همان ماهیتابه یک پیاز دیگر که نگینی خرد شده را تفت دهید تا طلایی شود. به پیاز زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید و سپس باقی مانده رب را بریزید و تفت دهید. وقتی رنگ رب شکفته شد و طعم خامی آن گرفته شد ۳ لیوان آبجوش روی آن بریزید و صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز جوش بیاید و کمی هم غلیظ شود.

 

طرز تهیه فلفل دلمه‌ای شکم پر یا دلمه فلفل+روش تشخیص فلفل دلمه نر و ماده

مرحله چهارم

 

در این فاصله سر فلفل دلمه‌ای‌ها را جدا کنید و محتویات داخل فلفل را خالی کنید. برای اینکه یک دلمه فلفل شیرین و خوش طعم داشته باشید یک ترفند کارساز این است که از فلفل‌ دلمه‌ای ماده استفاده کنید که ته آن‌ها ۳ برجستگی دارد. فلفل دلمه‌ای ماده نسبت به نر شیرین‌تر است و برای پخت و پز مناسب‌تر است. فلفل دلمه‌ای نر برای استفاده به عنوان چاشنی انواع غذا و خشک کردن مناسب است و چهار برجستگی دارد. پس روش تشخیص فلفل دلمه‌ای نر و ماده را به یاد داشته باشید. فلفل‌های رنگی هم شیرین‌تر هستند اما از هر سه رنگ استفاده کنید.

 

مرحله پنجم

 

فلفل دلمه‌ای‌ها را در سس بچینید و داخل آن‌ها را با مایه فلفل دلمه پر کنید. برای پخت دلمه فلفل یک ساعت و نیم زمان لازم است. در اواسط پخت دلمه یک بار در ظرف را باز کنید و از مایه سس روی دلمه‌ها بریزید. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت باقی مانده زرشک را با باقی مانده کره و زعفران دم کرده غلیظ تفت دهید و روی دلمه‌ها بریزید. در کنار فلفل دلمه شکم پر می‌توانید دلمه گوجه شکم پر، دلمه بادمجان شکم پر یا دلمه کدو شکم پر هم همزمان با این مواد درست کنید و در کنار هم سرو کنید. اگر رژیم لاغری دارید مقاله طرز تهیه دلمه با کینوا را هم بخوانید.

 

 

کالابرگ الکترونیک