طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان | غذای عربی خوشمزه

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان | غذای عربی خوشمزه


14 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فوت و فن‌های مقلوبه پلو مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

مقلوبه یا مقبوله یا مغلوبه یک غذا با مرغ اصیل ترکیه ای و عربی و شبیه غذای ته انداز  و ته چین خودمان است که از ترکیب برنج با مرغ، بادمجان، گل کلم و سیب زمینی تهیه می‌شود. معمولاً این پلوی مجلسی در کنار ماست و سالاد سرو می‌شود و طعم آن بسیار به غذاهای ما ایرانی‌ها نزدیک است. مقلوبه عراقی و لبنانی و ترکیه ای بسیار مشهور هستند. اما مقلوبه چگونه درست می‌شود؟ درست کردن مقلوبه به عنوان یکی از خوشمزه ترین پلوها بسیار ساده است و تنها لازم است که از روش پخت این غذای خوشمزه پیروی کنید. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان را از وب‌سایت allrecipes در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان یا مقبوله پلو (مغلوبه پلو)

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

 

زمان تقریبی پخت و آماده‌سازی: ۳ ساعت

مواد لازم برای ۶ نفر

 

مرغ: یک مرغ کامل حدود ۱۸۰۰ گرم قطعه قطعه شده

آب: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز متوسط: ۱ عدد

فلفل دلمه‌ای خرد شده: ۴/۵ قاشق غذاخوری

هل آسیاب شده: نصف قاشق چای خوری

دانه هل کامل: ۳ عدد

میخک: ۴ عدد

برگ بو: ۳ عدد

برنج: ۲/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن نباتی: ۳ قاشق غذاخوری

سیب زمینی بزرگ: ۱ عدد

بادمجان بزرگ:  ۱ عدد

گوجه فرنگی متوسط: ۲ عدد

 

طرز تهیه

مرحله اول طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مقبوله پلو یا مقلوبه پلو مرغ و بادمجان به عنوان یکی از خوشمزه ترین پلوهای دنیا ابتدا باید مرغ را به همراه ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب داخل یک قابلمه بریزید. سپس پیازی که آن را به ۴ نصف تقسیم کرده‌اید، به همراه ۲ قاشق غذاخوری فلفل دلمه، هل آسیاب شده، دانه‌های هل، میخک و برگ بو به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید و مرغ پخته شود. حدود ۴۰ دقیقه برای پخت مرغ صبر کنید. سپس مرغ را بردارید و آب مرغ را از صافی عبور دهید و در ظرفی جداگانه بریزید.

 

مرحله دوم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

برنج را برای چند ساعت به همراه مقداری نمک در آب بخیسانید. ۲/۵ قاشق فلفل دلمه خرد شده باقی مانده را به مرغ اضافه کنید و در ظرفی جداگانه نگه دارید. حال مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و گاز را با حرارت متوسط تا زیاد روشن کنید. زمانی که روغن داغ شد، بادمجان و سیب زمینی ورقه‌ای را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن‌ها کمی تیره شود. در این مرحله نیاز به پخت کامل سبزیجات نیست.

 

مرحله سوم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان، مقداری آب به همراه یک قاشق غذاخوری نمک روی گاز قرار دهید تا به جوی بیاید. سپس برنج را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج کمی باز شود و به مرحله آبکشی برسد. سپس برنج را آبکش کنید. حال قابلمه مناسب برای پخت مقلوبه را بردارید. سیب زمینی نیم پز شده را کف قابلمه بچینید. سپس گوجه‌ها را به صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سیب زمینی قرار دهید و بادمجان را نیز در این مرحله به قابلمه اضافه کنید. یک مقاله برنج روی سبزیجات بریزید. حال مرغ‌ها را روی برنج قرار دهید. در این مرحله می‌توانید استخوان مرغ‌ها را جدا کنید و بعد داخل قابلمه قرار دهید.

 

مرحله چهارم طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

طرز تهیه مقلوبه پلو مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

 

در مرحله چهارم از طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان و بعد از قرار دادن مرغ‌ها باید برنج‌های باقی مانده را روی مرغ بریزید. حال چند قاشق آب مرغ صاف شده روی مرغ بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج دم بکشد. بعد از اینکه برنج آماده شد یک سینی بزرگ برای سرو غذا تهیه کنید و قابلمه را روی سینی برگردانید. برای این کار باید بعد از ۲ دقیقه از زمان خاموش کردن غذا قابلمه را به صورت برعکس روی سینی قرار دهید و ۵ دقیقه آن را همین‌گونه بگذارید تا همه مواد برنج مقلوبه داخل سینی قرار بگیرد.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان

 

طرز تهیه مقلوبه مرغ و بادمجان؛ غذای عربی لذیذ و خوشمزه

 

*برای درست کردن مقلوبه مرغ می‌توانید به جای بادمجان از یک عدد گل کلم خرد شده استفاده کنید و یا ترکیب گل کلم و بادمجان را برای تهیه این غذای خوشمزه به کار ببرید.

 

*به طور سنتی این غذا بعد از پخت با انواع مغزها و دانه کاج یا بادام هندی تزئین می‌شود.

 

*اگر دوست ندارید برای طرز تهیه مقبوله پلو سبزیجات را سرخ کنید، می‌توانید آن‌ها را به صورت آب‌پز یا کبابی استفاده نمایید.

 

*برای خوش طعم و خوش رنگ شدن مرغ‌ها می‌توانید بعد از پخت کمی آن‌ها را در روغن سرخ کنید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید.

 

*به طور سنتی برای پخت مقلوبه پلو ترکیه ای و عراقی و … برنج خام با مرغ و سبزیجات ترکیب می‌شود و آب مرغ به مواد اضافه می‌شود و تا برنج با آب مرغ پخته شود. اما این کار موجب می‌شود برنج شما کمی شل و شفته شود، ولی طعم آب مرغ در این غذا، آن را بسیار خوشمزه می‌کند.

 

*شما می‌توانید برای مقلوبه پلو یا مغلوبه پلو ترکیه ای و عراقی و … از گوشت قرمز تکه ای یا چرخ کرده نیز استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک