طرز تهیه زیتون پروده به روش رستورانی + ۱۰ فوت و فن‌ زیتون پرورده

طرز تهیه زیتون پروده به روش رستورانی + ۱۰ فوت و فن‌ زیتون پرورده


8 مهر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه زیتون پروده به روش رستورانی + ۱۰ فوت و فن‌ زیتون پرورده

اغراق نیست اگر بگوییم زیتون پرورده در کنار هر غذایی خوشمزه است و به اصطلاح می‌چسبد. معمولا در سفر به شمال یکی از سوغاتی‌های مهم و اصلی زیتون پرورده است. اما آیا می‌دانستید که خودتان در خانه به آسانی می‌توانید زیتون پرورده پرطرفدار شمالی و حتی زیتون پرورده لبنانی درست کنید؟ یک نکته مهم در باب درست کردن زیتون پرورده اصل رودبار را هم به شما می‌گوییم و آن هم این است که مواد لازم برای درست کردن زیتون پرورده اصل گیلان در واقع همان مواد لازم برای کال کباب است. طرز تهیه زیتون پرورده رودبار در خانه و فوت و فن‌های درست کردن زیتون پرورده درجه یک و فوری را در سرویس آشپزی از مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم برای تهیه زیتون پرورده رودبار بدون انار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زیتون بدون هسته و گوشتی ۵۰۰ گرم
مغز گردو (ترکیبی از آسیاب شده و درشت‌تر خرد شده) ۲۰۰ گرم
آب انار ۱ فنجان کوچک (اگر آب انار ندارید از آب معدنی استفاده کنید)
رب انار ملس یا ترش ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
سبزیجات خشک معطر برای زیتون پرورده شمالی خلواش، نعناع و چوقاق از هر کدام ۱ قاشق مرباخوری
نمک، فلفل سیاه و گلپر در مجموع ۱ قاشق چای‌خوری
سیر رنده شده ۴ حبه

 

نکته: اگر این سبزیجات در دسترس شما نیست از هر کدام که در خانه موجود دارید، مثلا فقط ۳ قاشق مرباخوری نعنا استفاده کنید.

مدت زمان آماده‌سازی زیتون پرورده فوری: ۱ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم زیتون پرورده: حدود ۲۳۷ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه زیتون پرورده فوری شمالی 

مراحل طرز تهیه زیتون پرورده خوشمزه و مجلسی شمالی

طرز تهیه زیتون پرورده گیلانی فوری بسیار راحت است. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن زیتون پرورده درجه یک رودباری آشنا شوید.

مرحله اول؛ مغز گردوها را آسیاب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه زیتون پرورده پرطرفدار شمالی باید گردوها را با استفاده از دستگاه مولینکس یا آسیاب خرد کاملا خرد کنید. می‌توانید بخشی از گردوها را با دست یا ضربات آرام گوشت‌کوب خرد کنید و به صورت درشت‌تر در زیتون پرورده بریزید.

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ زیتون‌ها را آماده کنید

زیتون‌ها را برای تهیه زیتون پرورده آماده کنید

برای درست کردن زیتون پرورده می‌توانید نیمی از زیتون‌ها را خرد کنید و نیمی دیگر را به صورت درسته استفاده کنید. برای تهیه زیتون پرورده شمالی می‌توانید از زیتون‌های هسته‌دار شکسته شده به روش سنتی نیز استفاده کنید. تنها باید قبل از هر کاری هسته زیتون‌ها را جدا کنید.

حتما بخوانید  25 خواص ادویه کاری و مضرات آن + طبع، مصلح و طریقه مصرف

می‌توانید انواع زیتون بدون هسته و زیتون با هسته را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ بخشی از مواد زیتون پرورده را ترکیب کنید

حالا در یک کاسه بزرگ بخشی از مواد زیتون پرورده شامل مغز گردو، نمک، سبزیجات خشک و آب انار را به زیتون‌ها اضافه کنید و خوب با دستی که دستکش دارد با هم مخلوط کنید. البته در ریختن نمک احتیاط کنید چون بعضی زیتون‌ها شور هستند.

انواع آبمیوه مثل آب انار و انواع سبزیجات خشک شده مثل نعناع خشک و نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ رب انار، فلفل سیاه، سیر و گلپر را به سایر مواد زیتون پرورده اضافه کنید

بعد از ترکیب کردن بخشی از مواد زیتون پرورده، در این مرحله از روش تهیه زیتون پرورده رستورانی باید مواد را به خوبی هم بزنید. گردوها باید حسابی به خورد زیتون‌ها بروند. اگر احساس کردید مقدار بیشتری گردو لازم است، اضافه کنید. حالا بقیه مواد شامل رب انار، گلپر، فلفل سیاه و سیر رنده شده را اضافه کنید. اول رب انار را کم کم اضافه کنید و مرتب بچشید که ترش نشود. اگر به رب انار بیشتری نیاز بود بازهم کم کم اضافه کنید.

سپس سیر رنده شده را اضافه کنید و مقداری گلپر (فقط در حدی که وقتی زیتون پرورده را می‌چشید بوی گلپر بلند شود) و فلفل سیاه بریزید. باید مواد را چند دقیقه هم بزنید و خوب ترکیب کنید. اگر فصل انار بود چند دانه انار روی زیتون پرورده بریزید. زیتون پرورده شما آماده است، نوش جان!

برای تهیه رب انار، فلفل سیاه و گلپر به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار ترش و ملس در خانه

مرحله پنجم؛ زیتون پرورده را به روش درستی نگهداری کنید

زیتون پرورده را به روش درستی نگهداری کنید

روی ظرف زیتون پرورده را با یک سلفون بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهدارید تا تمام مواد به خورد هم بروند. بعد از آماده شدن زیتون پرورده باید آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. می‌توانید این چاشنی خوشمزه را در ظرف درب‌دار تا چند هفته در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دلال یا نمک سبز

فوت و فن‌های درست کردن زیتون پرورده به روش رستورانی

فوت و فن‌های درست کردن زیتون پرورده به روش رستورانی

  • طعم اصلی زیتون پرورده رودباری و گیلانی به خاطر سبزی چوچاق است. به همین خاطر برای درست کردن زیتون پرورده اگر این سبزی را داشته باشید طعم آن عالی می‌شود.
  • بعضی‌ها زیتون پرورده را به جای آب انار با سرکه درست می‌کنند. یعنی علاوه بر آب انار برای این مقدار مواد ۱ قاشق غذاخوری سرکه هم اضافه می‌کنند.
  • اضافه کردن گشنیز و جعفری به ترکیب سبزی مخصوص زیتون پرورده اختیاری است اما طعم و عطر آن را بیشتر می‌کند.
  • برای این مقدار از مواد زیتون پرورده می‌توانید ۱ استکان ماست چکیده لبنانی، لبنه یا چکیده معمولی استفاده کنید. به این ترتیب مواد بهتر به هم می‌چسبند و انسجام بهتری پیدا می‌کنند. اضافه کردن ماست در دستور اصلی زیتون پرورده نیست و اختیاری است.
  • طرز تهیه زیتون پرورده لبنانی یا عربی هم تا حدود زیادی شبیه طرز تهیه زیتون پرورده ایرانی یا همان رودباری است. اما مواد لازم برای درست کردن زیتون پرورده لبنانی با ایرانی تا حدودی متفاوت است. لبنانی‌های برای تهیه زیتون پرورده از ترکیب سبزی گشنیز و جعفری، فلفل سبز شیرین رنده شده، مقداری زنجبیل تازه رنده شده، روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه استفاده می‌کنند. در این ترکیب زنجبیل رنده شده به جای گردو استفاده می‌شود.
  • برای خوش‌طعم شدن زیتون پرورده اصل گیلانی می‌توانید مقداری روغن زیتون طبیعی به آن استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید انواع روغن زیتون را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • پیشنهاد می‌شود زیتون پرورده را به اندازه مصرف چند هفته درست کنید و تازه مصرف کنید. زیتون پرورده تا چند هفته در ظرف دربسته در یخچال تازه می‌ماند. اما در صورتی که مقدار زیتون پرورده شما زیاد است، بهتر است آن را در ظرف در بسته بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • برای میکس کردن گردوها می‌توانید مقداری از آن‌ها را دو بار چرخ کنید. هر چقدر گردو بیشتر میکس شود، بهتر به خورد زیتون می‌رود و زیتون پرورده شما لذیذتر می‌شود.
  • برای این که طعم زیتون پرورده شما ترش و شیرین شود، بهتر است برای تهیه زیتون پرورده از رب انار ترش و شیرین به صورت ترکیبی استفاده کنید.
  • به منظور جلوگیری از کپک زدن زیتون پرورده نباید قبل از ترکیب کردن زیتون با سایر مواد، آن را بشویید. این کار موجب کپک زدن زیتون پرورده و کاهش ماندگاری آن می‌شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید زیتون پرورده را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد گلابی به 2 روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های گرفتن تلخی و شور کردن زیتون در خانه

سوالات متداول

برای تهیه زیتون پرورده از چه میزان گردو و رب انار استفاده کنیم؟

اضافه کردن میزان گردو و رب انار در زیتون پرورده گیلانی اختیاری است. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید مقدار گردو و رب انار را مطابق میل خودتان کم یا زیاد کنید. به خاطر داشته باشید که هر چقدر میزان گردوی زیتون پرورده بیشتر باشد، رنگ آن روشن‌تر و هر چقدر رب انار بیشتر باشد، رنگ آن تیره‌تر می‌شود.

در صورتی که برای تهیه زیتون پرورده به سبزی محلی گیلانی دسترسی نداشتیم، چه کار کنیم؟

در صورتی که به سبزی‌های محلی گیلانی دسترسی ندارید، می‌توانید از مقداری نعناع و گشنیز خرد شده استفاده کنید.

کالری زیتون پرورده چقدر است؟

میزان کالری زیتون پرورده به میزان کالری موادی که در طرز تهیه آن به کار رفته است بستگی دارد. برای اینکه بدانید کالری زیتون پرورده چقدر است روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

کالابرگ الکترونیک