۲ طرز تهیه لواشک زردآلو و برگه زردآلو (قیسی) بدون فر با طعم بازاری

۲ طرز تهیه لواشک زردآلو و برگه زردآلو (قیسی) بدون فر با طعم بازاری


11 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

طرز تهیه انواع لواشک میوه‌ای در تابستان با میوه‌هایی مثل زردآلو از قدیم‌الایام یکی از سنت‌های خانه‌های مادربزرگ‌ها بود. لواشک زردآلو و برگه زردآلو خواص زیادی هم برای سلامتی بدن دارد و همیشه در بساط مادربزرگ‌ها موجود است. حالا که فصل تابستان است و زردآلو هم فراوان است بد نیست طرز تهیه میوه خشک زردآلو یا همان قیسی و همچنین لواشک زردآلو خانگی را بلد باشید. طرز تهیه لواشک و برگه زردآلو خانگی بدون فر و در فر را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

 

طرز تهیه لواشک زردآلو

طرز تهیه لواشک زردآلو خانگی

مواد لازم برای تهیه لواشک زردآلو

 

  • زردآلو به مقدار دلخواه
  • کمی نمک
  • کمی آب

 

مراحل طرز تهیه لواشک زردآلو بدون نشاسته

 

لواشک زردآلو آبکی و لواشک زردآلو خشک هر دو پرطرفدارند. لواشک زردآلو را با نشاسته هم درست می‌کنند اما در اینجا لواشک زردآلو بدون نشاسته داریم. برای درست کردن لواشک زردآلو ابتدا باید زردآلوها را بشویید و با مقدار آب بپزید تا نرم شود. سپس آن‌ها را از صافی رد کنید تا هسته و پوست زردآلوها جدا شود. در آخر مایه لواشک را روی سلفون و در سینی پهن کنید تا در آفتاب خشک شود. برای مشاهده و آموزش جزییات بیشتر برای طرز تهیه لواشک زردآلو، به ترتیب زیر عمل کنید.

 

مرحله اول: زردآلوها را بشویید و با آب بپزید

 

ابتدا زردآلوهای نرم و رسیده را بشورید و در یک قابلمه بریزید. لازم نیست برای درست کردن لواشک به زردآلوها آب اضافه کنید. صبر کنید تا زردآلوها روی شعله ملایم گاز خوب بپزند و له شوند. وقتی که میوه‌ها خوب پختند شعله گاز را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو ترش | غذای نذری محرم سمنانی ها

 

مرحله دوم: زردآلوها را از صافی رد کنید

 

صبر کنید زردآلوهای له و پخته شده در قابلمه سرد شوند. صبر کنید مایه لواشک زردآلو خنک شود و سپس از صافی رد کنید. باید هسته و پوست‌ها در آبکش باقی بمانند و شیره میوه داخل یک ظرف ریخته شوند. به این مایه لواشک کمی نمک اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر احساس کردید مایه لواشک زردآلو آبکی و شل است کمی دیگر روی حرارت بگذارید تا غلیظ‌تر شود.

 

مرحله سوم: مایه لواشک زردآلو را در سینی پخش کنید

 

کف سینی مورد نظرتان را با روغن مایع کمی چرب کنید و اگر سلفون مخصوص لواشک دارید کف سینی پهن کنید. مایه لواشک زردآلو را در سینی بریزید و سینی را به سطح کار بکوبید تا مایه کاملا در سینی یکدست پخش شود. ۳ روز الی یک هفته زمان لازم است که لواشک در آفتاب خشک شود. برای اینکه گرد و خاک نگیرد یک توری نازک و لطیف روی آن پهن کنید. طرز تهیه لواشک با تمام میوه‌های تابستانی به همین ترتیب است.

 

طرز تهیه برگه زردآلو یا قیسی

 

طرز تهیه لواشک و برگه زردآلو خانگی و قیسی بدون فر و در فر

 

مرحله اول: زردآلوها را بشویید و نصف کنید

 

برای درست کردن میوه خشک زردآلو یا همان برگه زردآلو آفتابی یا قیسی در آفتاب و بدون اضافه کردن دود گوگرد و تیزاب به این ترتیب عمل کنید: به مقدار لازم زردآلوی با کیفیت که نرم هم نباشند انتخاب کنید. زردآلوها را بشورید و صبر کنید کاملا خشک شوند. سپس زردآلوها را از وسط نصف و هسته آن‌ها را جدا کنید.

 

مرحله دوم: زردآلوها را در سینی بچینید

 

کف یک سینی پارچه تمیز توری پهن کنید و زردآلوهای بدون هسته را با فاصله داخل سینی بچینید. یک توری هم روی زردآلوها بگذارید. برگه زردآلو باید یک ساعت آفتاب بگیرد و بقیه زمان روز در سایه باشد تا شفاف و روشن خشک شوند. آفتاب زیاد و حتی باد پنکه و کولر رنگ قیسی را تیره می‌کند در واقع علت سیاه شدن برگه زردآلو همین است. روزی یک بار برگه‌ها را زیر و روز کنید تا همه قسمت‌ها کاملا خشک شوند.

 

نکته کلیدی: قیسی باید نرم و آبدار باشد پس اجازه ندهید برگه‌ها زیاد خشک شوند. در طرز تهیه مربا زردآلو و شربت زردآلو هم به شما گفته‌ایم که چطور مربای زردآلو شفاف و براق و بدون شکرک و کپک درست کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ارده پلو یا آش ارده خوزستانی (غذای زمستانی مقوی)

 

خواص زردآلو، برگه زردآلو و قیسی یا قیصی برای سلامت بدن

 

خواص زردآلو، برگه زردآلو و قیسی یا قیصی برای سلامت بدن

 

*طبع قیسی یا برگه زردآلو مثل طبع زردآلو سرد و تر است و برای کسانی که به اصطلاح گرمایی هستند یک خوراکی مفید است.

 

*خواص برگه زردآلو برای لاغری بی‌نظیر است. مقدار کالری قیسی یا قیصی در هر ۱۰۰ گرم فقط ۲۴۷ کالری است. این به معنی یک ماده غذایی سیر کننده، سرشار از فیبر، کم کالری و مفید برای بدن در دوران رژیم لاغری است.

 

*خوردن زردآلو خشک در دوران بارداری بسیار مفید است. اما برخی مضرات زردآلو و برگه زردآلو در دوره بارداری سردرد در صورت زیاده‌روی در خوردن آن، ناراحتی یا مشکلات دستگاه گوارش و واکنش‌های آلرژیک است. در غیر این صورت زردآلو سرشار از اسید فولیک، آهن و فیبر است و برای رفع یبوست در دوران بارداری بسیار مفید است.

 

*زردآلو و برگه زردآلو یا همان قیسی برای کودکان بسیار مفید و مغذی و مقوی است. زردآلو سرشار از ویتامین A است و برای تقویت اعصاب بینایی و رشد جسمی اطفال بسیار مفید است. قیسی به دلیل آنتی اکسیدان و ویتامین‌های گروه B برای رفع ناآرامی و بی‌خوابی کودک مفید است و یک میان وعده مفید و مقوی برای کودکان است.

 

*از برگه زردآلو برای درست کردن اسموتی زردآلو و گردو هم می‌توانید استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

طبع برگه و لواشک زردآلو در طب سنتی چیست؟

 

طبع برگه و لواشک زردآلو در طب سنتی چیست؟

 

برگه و لواشک زردآلو،‌ مثل خود زردآلو، هر دو طبع سرد و تر دارند و کسانی که مزاج سرد دارند، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنند.

 

چرا برگه و لواشک زردآلو بعد از خشک شدن تیره می‌شود؟

 

علت تیره شدن برگه و لواشک زردآلو قرار گرفتن در مجاورت آفتاب زیاد یا حتی باد پنکه و کولر است. برای خشک کردن لواشک یا برگه‌های زردآلو، آن‌ها را یک روز در آفتاب بگذارید، سپس آنها را به مکان سایه‌دار منتقل کنید تا رنگ لواشکتان در نهایت شفاف شود.

 

کالابرگ الکترونیک