طرز تهیه مرحله به مرحله خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست

طرز تهیه مرحله به مرحله خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست


14 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرحله به مرحله خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست

خاگینه قاشقی پفی یا پفکی یکی از دسرهای خوشمزه با ماست است که طرز تهیه آن بسیار ساده است شما می‌توانید این دسر را در کمتر از نیم ساعت تهیه کنید. معمولاً این دسر به جای وعده صبحانه هم سرو می‌شود. برخی در تهیه خاگینه قاشقی پفی از شیر استفاده می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند به جای شیر در مواد اولیه از ماست استفاده کنند. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی یا پفکی یا توپی به دو روش با شیر یا ماست را آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی یا توپی

 

طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست+ دسر تبریزی

 

مواد لازم برای تهیه خاگینه قاشقی

 

تخم‌مرغ: ۳ عدد
ماست یا شیر: نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی
آرد: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
وانیل: یک سوم قاشق چای‌خوری
روغن: به میزان لازم
نبات یا شکر: ۲۵۰ گرم
آب: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی
گلاب: یک سوم لیوان دسته‌دار فرانسوی
زعفران: به میزان لازم

 

مراحل تهیه خاگینه قاشقی پفی یا توپی

 

طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست+ دسر تبریزی

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه خاگینه قاشقی، بهتر است شهد خاگینه را آماده کنید. برای این کار یک لیوان آب در داخل قابلمه ریخته و شکر و یا نبات را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله قرار داده و آنقدر هم بزنید تا شکر یا نبات کاملا در آب حل شود. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، گلاب و زعفران را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. کمی هم بزنید تا شربت آماده شده در درون قابلمه کمی غلیظ شود. میزان غلظت شربت نباید زیاد باشد. چرا که زمانیکه خاگینه‌ها در داخل آن قرار می‌گیرند شهد به اندازه کافی جذب خاگینه نمی‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده | پفکی و ترد به سبک مک دونالد

 

طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست+ دسر تبریزی

 

مرحله دوم

 

در مرحله دوم از طرز تهیه خاگینه قاشقی تخم‌مرغ‌ها را درون یک ظرف شکسته و کمی هم بزنید تا از حالت سفتی خارج شوند. سپس ماست و یا شیر را به مایه خاگینه اضافه کنید. دوباره محتویات داخل ظرف را هم بزنید.

 

مرحله سوم

 

در مرحله سوم از طرز تهیه خاگینه قاشقی، آرد،، بکینگ پودر و وانیل را با هم مخلوط کرده و به محتویات داخل ظرف تخم مرغ اضافه کنید. باید دقت کنید تا آرد را کم کم و آهسته آهسته به تخم مرغ اضافه کنید. محتویات مخلوط آرد، تخم‌مرغ، بکینگ پودر، شیر و وانیل را آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

 

مرحله چهارم

 

 

در این مرحله از طرز تهیه خاگینه قاشقی، ماهیتابه رو روی اجاق گاز قرار دهید. کمی روغن به داخل ماهیتابه اضافه کنید. زمانی که روغن داغ شد، مایه خاگینه را به صورت قاشق قاشق در درون ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. دو طرف خاگینه قاشقی باید کاملاً در درون ماهیتابه سرخ شود.

 

مرحله آخر

 

طرز تهیه خاگینه قاشقی پفی با شیر یا ماست+ دسر تبریزی

 

پس از آن که دو طرف خاگینه در ماهیتابه سرخ شد، بدون وقفه آن را درون شربتی که آماده کرده‌اید، بریزید. چند ثانیه خاگینه را در درون شهد قرار دهید و سپس از ظرف شربت خارج کنید. دقت داشته باشید که شربت شما بهتر است خنک باشد تا شکل خاگینه در درون آن بدفرم نشود. خاگینه قاشقی پفی آماده سرو است. شما می‌توانید برای تزیین آن از کمی دارچین استفاده کنید.

این دسر ساده بسیار مقوی است و معمولاً در شهر تبریز، برای صبحانه سرو می‌شود. چرا که علاوه بر انرژی زیاد، حاوی تخم‌مرغ و شیر یا ماست است. خاگینه به دلیل تخم مرغ و لبنیاتی چون شیر و ماست، علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم فراوانی دارد. بهتر است در یکی از وعده های غذایی هفتگی خود این دسر خوشمزه را که به سادگی می‌توان در خانه تهیه کرد، بگنجانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مسقطی کارامل یا حلوا بحرینی به 2 روش مرحله به مرحله

برای اینکه مزه خاگینه دلنشین‌تر شود، بهتر است دو ساعت قبل از سرو آن را تهیه کنید. تا شهد خاگینه به داخل آن کاملاً نفوذ کند و طعم شیرین‌تری بگیرد. همچنین میزان شیرینی شهد خاکینه به مزاج شما بستگی دارد. بعضی افراد شهد ملایم را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر شیرینی زیاد شهد را بیشتر می‌پسندند.

کالابرگ الکترونیک