طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش


20 آبان 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

۱۷ نوامبر روز جهانی پختن نان خانگی است. نان باگت و نان همبرگر از انواع نان‌های محبوب و معروف دنیا و از انواع نان‌های صنعتی هستند که تصور هیچ ساندویچ خوشمزه‌ای بدون آن‌ها ممکن نیست. اگرچه این‌ نان‌ها به راحتی در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس هستند اما پختن آن‌ها در خانه نه تنها فعالیتی لذت بخش است، بلکه طعم خانگی و متفاوت آن‌ها بعد از پخته شدن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. در این مطلب از سایت‌ Baking a Moment که در مجله‌ کوروش می‌خوانید، به شما طرز تهیه نان باگت و نان همبرگر در خانه و به ساده‌ترین روش را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

نان باگت چیست؟

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

 

نان باگت در اصل با نانی که ما در فروشگاه‌ها به این نام می‌شناسیم بسیار متفاوت است. نان باگت فرانسوی اصل که تصویرش را در بالا مشاهده می‌کنید، مخصوص کشور فرانسه است و برای همین به آن نان باگت فرانسوی می‌گویند. حتما مشابه آن را در فیلم‌ها دیده‌اید. یک نان فانتزی با ظاهری باریک و دراز؛ سطح رویی آن ترد و سفت و داخل آن حفره حفره و نرم است. طعم خاص نان باگت فرانسوی، هر ساندویچی را خوشمزه می‌کند. علاوه بر این انواع مختلف نان باگت در کشورهای مختلف دنیا با ظاهر و طعم‌های مختلف تولید می‌شود. ما در اینجا طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر را داریم.

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی خانگی

 

مواد لازم

 

آب گرم: ۵۰ گرم

مخمر خشک فعال: ۱ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

آرد نان: ۴۵۰ گرم

نمک کاشر: ۲ قاشق چای‌خوری

آب خنک: ۲۸۰ گرم (ممکن است به تمام آب نیازی نداشته باشید.)

آرد اضافی برای آردپاشی

 

طرز تهیه

 

مرحله‌ اول

 

آب گرم را در یک کاسه‌ی کوچک بریزید و خمیر مایه را روی آن بپاشید. سپس کنار بگذارید و اجازه دهید مخمر حل شود و کف کند.

 

مرحله‌ دوم

 

آرد نان را در یک کاسه بزرگ بریزید و نمک را هم به آن اضافه کنید. بعد در مرکز مخلوط آرد یک گودال درست کنید و مخمر حل شده را در آن بریزید.

 

مرحله‌ سوم

 

آب خنک کم کم و طی چند مرحله به ترکیب اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا زمانی که یک خمیر سفت و پودری ایجاد شود (ممکن است نیازی به استفاده از همه آب نباشد). حالا کاسه را با محافظ غذا بپوشانید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه استراحت کند.

 

مرحله‌ چهارم

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

 

بعد از ۳۰ دقیقه، خمیر را به یک سطح کار که کمی آردپاشی شده منتقل کنید و به آرامی آن را از تمام جهات، ورز دهید.

 

مرحله‌ چهارم

 

بعد از اینکه خمیر را خوب ورز دادید، دوباره آن را به یک کاسه‌ی بزرگ که درون آن رو با روغن چرب کرده‌اید منتقل کنید و روی آن را با سلفون یا یک درب اندازه کاسه بپوشانید. آن را در یک مکان گرم، مثلا فر خاموش اجاق گاز بگذارید و به آن حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان بدهید تا پف کند و اندازه‌ی آن دو برابر شود.

 

مرحله‌ پنجم

 

خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر کدام را به صورت یک قرص نان دراز (با طول تقریبا ۳۸ سانتی‌متر و قطر ۵ سانتی‌منر) با انتهای نوک تیز، شکل دهید.

 

مرحله‌ ششم

 

حالا قرص نان‌ها را روی یک حوله‌ی آرد پاشی شده قرار دهید، با پلاستیک روغنی بپوشانید و اجازه دهید تا حجم آن‌ها دو برابر شود؛ (حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه).

 

مرحله‌ هفتم

 

فر را با دمای ۲۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید و یک ظرف آب روی طبقه‌ی زیرین آن قرار دهید. بعد باگت ها به سینی فر که کف آن کاغذ روغنی انداخته‌اید منتقل کنید؛ روی آن‌ها آدرپاشی کنید و نوک چاقو ۴ برش افقی در طول آن‌ها ایجاد کنید. نان ها را تا زمانی که سطح روی آن‌ها قهوه‌ای شود، بپزید (معمولا حدود ۳۵ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد). نان باگت فرانسوی پخته شده باید هنگام ضربه زدن روی آن، باید صدای توخالی و پوک بودن داشته باشد.

 

نان باگت فرانسوی برای درست کردن انواع ساندویچ‌ها به کار ببرید و طعمی متفاوت را تجربه کنید. پیشنهاد ما به شما ساندویچ ژامبون با هر نوع پنیری که دوست دارید است.

 

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

 

حالا می‌خواهیم پخت نان همبرگر گرد در خانه را به شما آموزش دهیم که نه تنها از نظر ظاهری بسیار دلپذیر‌تر از نمونه‌های آماده هستند، بلکه طعم و مزه‌ی آنها بهتر از هر نانی است که در فروشگاه‌ها پیدا کی‌کنید. آماده سازی خمیر نان همبرگر تقریبا ۴ ساعت طول می‌کشد، اما فقط نیاز به یک ربع از زمان و انرژی شما دارد.

 

مواد لازم

 

مخمر خشک فعال: ۷ گرم

آرد همه منظوره: ۴۵۰ گرم

آب گرم (۴۱ درجه‌ی سانتیگراد): ۱ فنجان

تخم مرغ بزرگ: ۱ عدد

کره‌ی ذوب شده: ۳ قاشق غذاخوری

شکر سفید: ۳ قاشق غذاخوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

روغن زیتون: ۱ قاشق چای‌خوری

تخم مرغ زده شده: ۱ عدد

شیر: ۱ قاشق غذاخوری

کنجد: ۱ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه

 

مرحله‌ اول

 

مخمر را به همراه ۱/۲ فنجان آرد و آب گرم در کاسه‌ای ریخته و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، به خوبی مخلوط کنید تا یکدست شوند.

 

مرحله دوم

 

تخم مرغ، کره‌ی ذوب شده، شکر و نمک را کاملاً مخلوط کنید و مخلوط آرد و مخمر اضافه کنید و هم بزنید. سپس آرد باقیمانده را هم اضافه کنید.

 

مرحله‌ سوم

 

از سری خمیرزن هم‌زن‌تان استفاده کنید و خمیر را با سرعت کم هم بزنید. بعد از ۵ تا ۶ دقیقه خمیر منسجم و چسبنده می‌شود. از کفگیر سیلیکونی استفاده کنید تا خمیر را از کناره‌های ظرف پاک کنید. اگر خمیر به کفگیر سیلیکونی می‌چسبد، به آن آرد بزنید.

 

مرحله‌ چهارم

 

خمیر را روی سطح کار آردپاشی شده منتقل کنید. خمیر چسبناک و کشسان خواهد بود، اما به انگشتان شما نمی چسبد. خمیر را به آرامی و به شکل صاف و مدور فرم دهید و انتهای آن را به آرامی جمع کنید.

 

مرحله‌ پنجم

 

یک کاسه بردارید و داخل آن را به روغن آغشته کنید و خمیر را چندین بار در کاسه برگردانید تا سطح آن روغنی شود. کاسه را با فویل آلومینیوم بپوشانید. اجازه دهید خمیر در یک مکان گرم، حدود ۲ ساعت بماند تا حجم آن دو برابر شود.

 

مرحله‌ ششم

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

 

خمیر را به سطح کار آردپاشی شده منتقل کنید و آن را کمی صاف کنید و به صورت مستطیل کمی گرد شده و به اندازه‌ی  ۱۲ در ۲۵ سانتی‌متر و قطر حدود ۳ سانتی متر دربیاورید. در صورت نیاز خمیر را کمی آردپاشی کنید. خمیر را به ۸ قطعه مساوی برش دهید. هر قطعه را به شکل گرد درآورید. سپس با کف دست کمی آن را فشار دهید و چانه‌ها را روی سینی فر بچینید.

 

مرحله‌ هفتم

 

روی قرص‌های نان را آردپاشی کنید و روی سینی فر را محافظ غذا بکشید و اجازه دهید حدود یک ساعت استراحت کنند. حالا فر را با دمای ۱۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم کنید.

 

مرحله‌ هشتم

 

تخم مرغ را با شیر در یک کاسه‌ی کوچک و با استفاده از چنگال هم بزنید تا کاملا مخلوط شود. بعد به آرامی و با استفاده از قلموی آشپزی، این ترکیب را روی خمیر‌های آماده شده بمالید و بعد روی آن‌ها کنجد بپاشید.

 

مرحله‌ نهم

 

حالا سینی فر را در فر از قبل گرم شده بذارید و به مدت حدود ۱۵ تا ۱۷ دقیقه زمان بدهید تا روی نان‌ها قهوه‌ای شود. حین پخت ممکن است نان‌ها به علت اضافه شدن به حجم‌شان، به هم بچسبند. بعد از پخت اجازه دهید تا خنک شوند و بعد آن‌ها را با چاقوی نان از هم جدا کنید.

 

طرز تهیه نان باگت فرانسوی و نان همبرگر در خانه به ساده‌ترین روش

 

حالا که طرز تهیه نان خانگی باگت و نان همبرگر را یاد گرفتید، می‌توانید آن‌ها را خیلی آسان برای خودتان و خانواده و دوستان‌ بپزید و آن‌ها را غافلگیر کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک