طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی + تاریخچه ابداع نوشیدنی لاته

طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی + تاریخچه ابداع نوشیدنی لاته


10 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لاته کدو حلوایی؛ تاریخچه ابداع نوشیدنی لاته

لاته یا لته کدو حلوایی، نوشیدنی متفاوت و خاصی است که در فصل پاییز به صورت گرم و سرد سرو می‌شود. این خوراکی با کدو حلوایی خوش‌طعم، به‌خاطر وجود کدو حلوایی، پر از خاصیت است. در مجله کوروش ما طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی و اطلاعاتی جذاب درمورد نوشیدنی لاته و تاریخچه آن را شرح داده‌ایم.

طرز تهیه کافه لاته کدو حلوایی

 

طرز تهیه لاته کدو حلوایی؛ تاریخچه ابداع نوشیدنی لاته

 

مواد لازم برای یک ماگ لاته کدو حلوایی

 

اسپرسو: ۲ شات

شیر پرچرب: ۱/۴ فنجان تا ۱ فنجان کامل

پوره کدو حلوایی: ۲ قاشق غذاخوری

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

خامه قنادی برای تزئین: ۱/۳ فنجان

پودر دارچین برای تزئین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

عصاره وانیل یا پودر زنجبیل، در صورت دلخواه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه لاته کدو حلوایی؛ نوشیدنی متفاوت و خوشمزه پاییزی

مرحله اول

 

ابتدا شیر، شکر، پوره کدو حلوایی و زنجبیل را در ظرفی با هم ترکیب کنید و کمی هم بزنید. اگر می‌خواهید لاته‌ای با طعم قالب قهوه داشته باشید؛ تنها ۱/۴ فنجان شیر بریزید و اگر می‌خواهید لاته‌تان بیشتر طعم شیر بدهد، از ۱ فنجان کامل شیر استفاده کنید. سپس ترکیب به‌دست‌آمده را مدتی در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار هید. سپس صبر کنید تا شیر گرم شود. البته اگر ماکروفر دارید، می‌توانید این ترکیب را در کاسه بریزید؛ روی آن سلفون بکشید و یک سوراخ در سلفون ایجاد کنید. سپس کاسه را در ماکروفر بگذارید تا شیر گرم شود. ۱ یا ۲ دقیقه برای این کار کفایت می‌کند.

 

مرحله دوم

 

سپس ترکیب شیر و کدو حلوایی گرم‌شده را بردارید و به مدت ۳۰ ثانیه، با سرعت زیاد هم بزنید. این مخلوط باید کف کند. در لیوانی دیگر، اسپرسو آماده شده را بریزید. سپس ترکیب آماده شده را روی آن اضافه کنید.

لاته کدو حلوایی شما به همین سادگی آماده است! می‌توانید برای تزئین آن، روی آن خامه هم‌زده یا خامه قنادی و پودر دارچین بریزید. نوش جان!

 

نوشیدنی کافه لاته چیست؛ انواع لاته

 

طرز تهیه لاته کدو حلوایی؛ نوشیدنی متفاوت و خوشمزه پاییزی

 

کافه لاته (به ایتالیایی  café latte) برادر تنی کاپوچینو و در واقع به معنای قهوه به همراه شیر است. پایه قهوه در لاته می‌تواند اسپرسو یا انواع دیگر قهوه نیز باشد. جالب است بدانید که لاته ابتدا در ایتالیا یافت می‌شد؛ توریستان آمریکایی آن را به نقاط دیگر بردند و معروف کردند.

 

خواه آن را کافه لاته یا قهوه با شیر بنامید؛ لاته نوشیدنی است که امتحان خودش را در طول زمان پس داده است. لاته یکی از نوشیدنی‌های جذاب در کافی‌شاپ‌های مدرن شده است. تاریخچه لاته یک داستان طولانی و جذاب دارد.

 

لاته مدرن ترکیبی از اسپرسو است که به‌طور معمول با شیر بخارشده، مخلوط می‌شود. می‌توان آنها را گرم یا یخ‌زده تهیه کرد و طعم‌های گوناگون و متنوعی از کافه لاته ماکیاتو گرفته تا لاته شکلات و لاته فوری و … به آن داد. لاته در واقع یک نوشیدنی ساده و خوشمزه است که هر روز صبح به بسیاری از افراد در سراسر جهان، سوخت و انرژی می‌رساند.

 

تاریخچه ابداع نوشیدنی لاته

 

طرز تهیه لاته کدو حلوایی؛ نوشیدنی متفاوت و خوشمزه پاییزی

 

اروپایی‌ها حداقل از قرن هفدهم، قهوه و شیر را مخلوط می‌کنند. اصطلاح «کافه لاته» اولین بار توسط ویلیام دین هوولز (William Dean Howells) در مقاله «سفرهای ایتالیایی» (Italian Journey) در سال ۱۸۶۷ استفاده شد. در این مرحله از تاریخ، قهوه به یک «احساس جهانی» تبدیل می‌شود، اما روش‌های دم‌کشیدن آن هنوز بسیار ابتدایی بود؛ زیرا دستگاه‌های اسپرسو هنوز اختراع نشده بودند.

 

اولین دستگاه اسپرسو اختراع شده به سال ۱۸۸۴ بر می‌گردد؛ اما این دستگاه فقط قادر به ایجاد فشار ۱.۵ اتمسفر بود. اگرچه در طی سال‌ها پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است؛ این مسئله تا دهه ۱۹۴۰ حل نمی‌شد. پس از این دهه، اختراع انواع لاته‌ها سرعت بیشتری گرفت؛ تا حدی که امروزه شاهد انواع نقش‌ها و طرح‌ها در فنجان لاته خود هستیم و از زیبایی آن لذت می‌بریم. دفعه بعد که می‌خواستید لاته میل کنید؛ فراموش نکنید که به نوشیدنی با تاریخ و پیشینه بلند و هنری عجین‌شده با خلاقیت نگاه می‌کنید.

 

مزیت انواع نوشیدنی لاته این است که اگر نمی‌توانید قهوه بنوشید و فکر می‌کنید قهوه زیادی تلخ است؛ می‌توانید لاته درست کنید، از تلخی قهوه اذیت نشوید و از خواص قهوه نیز بهره‌مند شوید. البته فراموش نکنید که نوشیدن انواع قهوه‌ها و لاته در شب توصیه نمی‌شود؛ زیرا کافئین موجود در این نوشیدنی‌های پر انرژی، بی‌خوابی می‌آورد.

 

کالابرگ الکترونیک