روز جهانی کاسترد وانیلی | طرز تهیه کاسترد وانیلی خانگی قالبی

روز جهانی کاسترد وانیلی | طرز تهیه کاسترد وانیلی خانگی قالبی


24 آبان 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کاسترد قالبی خانگی

«کاسترد وانیلی» یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین دسرهای دنیاست. این دسر پودینگی آن‌قدر محبوب است که روز ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد) هر سال به عنوان روز جهانی کاسترد وانیلی نامگذاری شده است. طرز تهیه‌های متفاوتی برای آماده سازی کاسترد وانیلی و کاسترد خانگی وجود دارد. یکی از بهترین راه‌های تهیه کاسترد وانیلی، پخت و آماده سازی کاسترد وانیلی در خانه و به روش خانگی است. در این مقاله طرز تهیه آسان و کلاسیک کاسترد وانیلی و طرز تهیه کاسترد خانگی قالبی با نشاسته و ژله که از سرویس آشپزی و در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه کاسترد خانگی قالبی وانیلی 

 

طرز تهیه کاسترد خانگی قالبی وانیلی با شیر

 

مواد لازم برای تهیه کاستر وانیلی خانگی ۴ نفر

 

شیر کامل پرچرب: ۳ لیوان

زرده تخم‌مرغ: ۸ عدد

شکر: ¾ لیوان

نشاسته ذرت: ¼ لیوان

نمک: ¼ قاشق چایخوری

کره بدون نمک نرم شده: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: ۱ قاشق چایخوری

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساده چیز‌کیک آلبالو

 

 

طرز تهیه و مراحل آماده‌سازی کاسترد وانیلی خوشمزه در قالب

 

طرز تهیه کاسترد وانیلی خوشمزه در قالب

 

مرحله اول

 

طرز تهیه کاسترد با آب هم مرسوم است اما کاسترد با شیر بسیار لذیذتر است. ابتدا در یک قابلمه مناسب شیر را گرم کنید. روی حرارت ملایم گاز این کار را انجام دهید و مراقب باشید شیر نجوشد. در فاصله زمانی که شیر روی حرارت در حال گرم شدن است، زرده‌های تخم‌مرغ را در یک ظرف بریزید و خوب بزنید و سپس شکر، پودر ذرت و نمک را به زرده‌های تخم‌مرغ‌ اضافه کنید و باز هم بزنید.

 

 

مرحله دوم

 

در مرحله بعد یک لیوان از سه لیوان شیر گرم را به ترکیب زرده تخم‌مرغ اضافه کنید. کمی هم بزنید (شیر را باید کم کم اضافه کنید تا کاسترد گوله نشود) و سپس دو لیوان دیگر شیر گرم را اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. ترکیب شیر و زرده تخم‌مرغ را داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی هلو به 3 روش مرحله به مرحله

 

ترکیب را مرتب هم بزنید و این کار را تا زمانی ادامه بدهید که مایه کاسترد خودش را بگیرد. این مرحله حدود ۶ تا ده دقیقه به طول می‌انجامد و باید مراقب باشید که حرارت گاز آن‌قدر ملایم باشد که مایه کاسترد به مرحله جوش نرسد.

 

 

مرحله سوم

 

بعد از این‌که مایه کاسترد خودش را گرفت و به غلظت مورد نظرتان رسید آن را از روی حرارت گاز بردارید و در ظرفی که می‌خواهید سرو کنید بریزید. در مرحله بعد وانیل و کره نرم شده را به مایه اضافه کنید و هم بزنید. این دسر لذیذ را باید سرد میل کنید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

پس بعد از این‌که کاسترد خنک شد، ظرف دسر را به مدت ۳ ساعت یا بیشتر در یخچال بگذارید تا هم سرد شود و هم غلظت بیشتری پیدا کند. برای این‌که دسر پودینگی بهتر خودش را بگیرد روی ظرف را با یک کاغذ مومی بپوشانید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین دستور تهیه دسر تیرامیسو 

 

 

نکات مهم در طرز تهیه کاسترد خانگی قالبی با شیر و نشاسته

 

پخت و تهیه کاسترد وانیلی با شیر و در قالب

 

طرز تهیه کاسترد خانگی قالبی همراه با ژله قالبی

 

اگر ترکیب کاسترد و ژله را می‌پسندید، ابتدا در ظرف مورد نظرتان ژله ساده را درست کنید. وقتی که ژله نیم‌بند شد، روی ژله، کاستردی که آماده کرده‌اید و هنوز به یخچال منتقل نکرده‌اید بریزید و به همان ترتیب در یخچال بگذارید تا هر دو دسر خودشان را بگیرند و سفت شوند. در ادامه میتوانید طرز تهیه ژله بستنی را نیز به راحتی یاد بگیرید.

 

 

نکات مهم در تهیه دسر کاسترد وانیلی قالبی

 

  • برای درست کردن دسر کاستر بهتر است زرده تخم‌مرغ و کره را از یکی دو ساعت قبل از تهیه دسر از یخچال بیرون بیاورید تا با دمای اتاق هم دما شوند.

 

  • اگر برای میل کردن کاسترد عجله دارید و فرصت ندارید آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود یک ظرف را پر از یخ کنید و ظرف دسر را داخل ظرف یخ بگذارید تا سرد شود و به دمای دلخواه برای میل کردن برسد.
حتما بخوانید  2 طرز تهیه راگو مرغ و سبزیجات و راگو گوشت و سیب زمینی

 

  • کاسترد سرد شده را در صورتی که روی آن را با کاغذ مومی بپوشانید تا دو روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

 

  • پودر کاسترد را به صورت آماده هم می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. برای این‌که یک کاسترد وانیلی خوشمزه با پودر آماده کاسترد داشته باشید به دستور طرز تهیه پودر کاسترد آماده زیر عمل کنید:

 

  • در یک قابلمه مناسب دو لیوان شیر پرچرب گرم شده را با دو قاشق غذاخوری پودر کاسترد و دو قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید ( شیر را کم کم اضافه کنید تا کاسترد گوله نشود) یک قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را هم به این ترکیب اضافه کنید و روی حرارت ملایم گاز بگذارید.

 

  • این ترکیب را مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و سپس به همان شیوه‌ای که در بالا گفته شد در ظرف مناسب سرو کنید و بعد از این‌که خنک شد در یخچال بگذارید تا سرد شود. اگر طعم این دسر را با میوه و بیسکوییت می‌پسندید در ظرف مورد نظرتان یک لایه کاسترد بریزید. روی آن را با برش‌های موز و بیسکوییت یا هر میوه دیگری که می‌پسندید بپوشانید و دوباره یک لایه دیگر کاسترد بریزید و این کار را چند بار دیگر تکرار کنید.

 

  • اگر می‌خواهید یک دسر کاسترد قالبی داشته باشید از همان ابتدا کاسترد را در ظرف یا قالب مورد نظرتان سرو کنید. قالب را به مدت ۱۲ ساعت یا از شب تا صبح در یخچال بگذارید سپس به آرامی دسر را از قالب جدا کنید. روی دسر کاسترد را با میوه مورد علاقه، بیسکوییت یا چیپس شکلات تزیین کنید.

 

  • دسر کاسترد ساده خانگی از جمله دسرهای خوشگل و کم هزینه و آسان با شیر است. این دسر کم هزینه و ارزان را بدون فر و در کمترین زمان می‌توانید برای مهمانی، تولد، دورهمی یا یک وعده عصرانه مقوی تهیه کنید.

 

 

منبع: epicurious

 

کالابرگ الکترونیک