طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی، یک دسر جذاب و خوشمزه

طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی، یک دسر جذاب و خوشمزه


9 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-کیک-ساچر-شکلاتی

احتمالا اولین سوالتان این است که ریشه و اصالت ساچر کیک چیست. در جواب پرسش‌تان باید بگوییم که کیک ساچر یک تارت یا کیک شکلاتی اصالتا اتریشی است که اولین بار فردی به نام فرانتس ساچر، آن را برای شاهزاده مترنیخ درست کرد. در وین، این کیک شهرت زیادی دارد و فوت کوزه‌گری آن استفاده از شکلات باکیفیت و دقت به خرج دادن در پروسه طرز تهیه کیک ساچر است. ساچر کیک را با کرم گاناش شکلاتی هم درست می‌کنند. اما اصل آن با سس ساچر شکلاتی است. درست کردن این کیک شکلات اتریشی کمی وقت شما را می‌گیرد ولی خیالتان از این بابت راحت خواهد بود که طعم خاص و دلپذیری را تجربه می‌کنید. ما در این مطلب از مجله کوروش، قصد داریم طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی به روش قنادی به همراه سس ساچر شکلاتی را که یکی از بهترین انواع کیک شکلاتی است، به شما آموزش دهیم.

 

 

طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی

 

طرز-تهیه-کیک-ساچر-شکلاتی

 

مواد لازم

 

کره: ۱۲۰ گرم

شکلات کاکائویی: ۱۲۰ گرم (۷۰ درصد)

تخم مرغ: ۶ عدد

پودر قند: ۱۰۰ گرم

نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

شکر: ۸۰ گرم

آرد (شیرینی‌پزی): ۸۰ گرم

نشاسته (ذرت): ۴۰ گرم

مربای زردآلو (از نوع دلخواه) یا مارمالاد: ۳۰۰ گرم

 

 

مواد لازم برای تهیه سس ساچر

 

شکر: ۲۰۰ گرم

شکلات: ۱۵۰ گرم (۷۰ درصد)

آب:  ۱لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

 

طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی

 

طرز-تهیه-کیک-ساچر-شکلاتی

 

مرحله اول

 

در اولین مرحله از دستور پخت ساچر اتریشی، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. شکلات و کره را در تابه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا با هم حل و مخلوط شوند. وقتی آخرین تکه شکلات آب شد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مواد از دما بیفتند.

در تهیه ساچر شکلاتی، بهتر است از قالب کمربندی استفاده کنید. قالب را با کره چرب کنید و در آن کاغذ روغنی بیندازید، طوری که کل کف و کناره‌‌های قالب پوشانده شود. روی کاغذ را آردپاشی کنید.

 

 

مرحله دوم

 

زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را جدا کنید. در یک ظرف مناسب، یا ظرف همزن برقی ایستاده، زرده‌ها را با پودر قند به مدت ۵ دقیقه به هم بزنید تا خامی و نرم و کشدار شوند. مخلوط شکلات و کره را به تخم‌مرغ‌ها اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید و همزمان با همزن، بزنید. در یک ظرف دیگر، سفیده تخم‌مرغ‌ها را با نمک به هم بزنید تاروی آن حباب تشکیل شود و سفت و خامه‌ای شود.

شکر را اضافه کنید و آن‌قدر به هم بزنید که دانه‌های شکر در سفیده‌ها حل شوند. سفیده‌ها را به آرامی به شکلات اضافه کنید. این کار را به آرامی و طی چند مرحله انجام دهید. وقتی مواد به طور کامل مخلوط شد، آرد و نشاسته را اضافه کنید. (حتما آرد را دو یا سه مرتبه از الک خیلی ریز عبور داده باشید) مخلوط را آرام به هم بزنید.

حالا که همه مواد را با هم مخلوط کرده‌اید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه استراحت دهید. مواد را در قالب کمربندی و روی کاغذ روغنی بریزید و سطح آن را صاف کنید.

 

 

مرحله سوم

 

قالب را در فر قرار دهید و در ۱۰ دقیقه اول در فر را کاملا نبندید. با یک سیخ یا قاشق چوبی، جلو بسته شدن کامل در فر را بگیرید. بعد از ۱۰ دقیقه، در را کامل ببندید و فر را روی دمای ۱۳۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و ۳۵ دقیقه دیگر اجازه دهید کیک در فر بماند. بعد از این زمان، با یک نخ دندان بررسی کنید که ساچر کیک شکلاتی اتریشی پخته شده باشد. هیچ ذره‌ای از کیک نباید به خلال دندان بچسبد.

 

 

مرحله چهارم

 

طرز-تهیه-کیک-ساچر-شکلاتی

 

پس از پخت کیک ساچر، آن را از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید از دما بیفتد. قالب کیک را باز کنید و کیک را برگردانید، طوری که کف ساچر کیک روی سطح باشد. کیک را از میانه و به صورت افقی برش بزنید، چون در مرحله بعد قرار است، یک لایه مربا یا مارمالاد بین کیک قرار دهید.

مربای زردآلو یا مارمالاد را ۲ تا ۳ دقیقه بجوشانید تا کاملا نرم شود. یک الک یا صافی را روی یک ظرف بگذارید و مربا را در آن بریزید و فشار دهید تا مایع نرم مربا جدا شود. دو نیمه کیک را از هم جدا کنید. روی نیمه زیری (در اصل روی ساچر کیک) را از مایه مربا بریزید و صاف کنید، نیمه بعدی را روی کیک قرار دهید.

 

 

طرز تهیه سس شکلاتی ساچر

 

برای روی کیک به سس شکلاتی نیاز دارید. برای تهیه سس ۱۵۰ گرم شکلات را با آب و شکر در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید مواد به جوش بیاید و همه با هم کاملا مخلوط و یکدست شوند. آنها را به خوبی، هم بزنید. (بهتر است دمای شکلات، روی ۱۱۰ درجه سانتیگراد باشد). شکلات را به صورت کامل روی کیک بریزید و تا کل سطح آن را بپوشاند. بعد از اینکه کیک کاملا خنک شد، آن را برش بزنید و در ظرف مناسب همراه با خامه فرم گرفته و قهوه یا چای سرو کنید.

 

 

فوت و فن‌ های طرز تهیه کیک ساچر شکلاتی اتریشی

 

طرز-تهیه-کیک-ساچر-شکلاتی

 

*ساچر کیک شکلاتی پف زیادی ندارد و مثل کیک اسفنجی، بافت پوک ندارد.

 

*حتما کیک را وقتی که سرد است برش بزنید، چون در صورت داغ بودن، می‌شکند و احتمال خرد شدن آن وجود دارد.

 

*از پشت قاشق برای صاف کردن سس شکلات روی ساچرکیک استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود سس از براق بودن خارج شود.

 

*می‌توانید به جای سس شکلات از نوتلا هم استفاده کنید و کیک ساچر نوتلا درست کنید.

 

*روی ساچر کیک شکلاتی را می‌توانید میوه‌های دلخواه مثل موز و توت فرنگی بگذارید و تزیین کنید.

 

کالابرگ الکترونیک