۳ طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشانی و اصفهانی + فیلم آموزش

۳ طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشانی و اصفهانی + فیلم آموزش


10 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشانی و اصفهانی + فیلم آموزش

طرز تهیه گوشت و لوبیا مرحله به مرحله و فوت و فن های آن
طرز تهیه گوشت و لوبیا یا گوشت لوبیا (آبگوشت لوبیا سفید کاشان) به عنوان یکی از غذاهای ایرانی سنتی و لذیذ به خصوص در شهرهای اصفهان و کاشان بسیار مرسوم است. گوشت و لوبیا یک مدل آبگوشت ایرانی است که در قابلمه‌های مسی تهیه می‌شود و عموما به عنوان غذای نذری ماه رمضان، غذای نذری محرم، نذری ایام فاطمیه و سایر روزهای سال برای شام و ناهار پخته می‌شود. برای تهیه این غذای ایرانی خوشمزه با گوشت به مواد زیادی نیاز ندارید و بعد از خواندن این دستور پخت می‌توانید برای تهیه آن دست به کار شوید. طرز تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی و کاشانی را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید و فیلم آموزش طرز تهیه گوشت و لوبیا را هم تماشا کنید.

 

مواد لازم برای تهیه گوشت و لوبیا کاشانی (برای ۶ نفر) (روش اول)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند با استخوان ۴۰۰ گرم
لوبیا سفید ۲۰۰ گرم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
پیاز خام ۱ عدد درشت

 

نکته: برای تهیه گوشت و لوبیا نذری برای ۱۰۰ نفر باید مقدار گوشت گوسفند را حدود ۷ کیلوگرم در نظر بگیرید. گوشت و لوبیا نذری برای ۲۰۰ نفر هم حدود ۱۴ کیلوگرم گوشت نیاز دارد.

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت گوشت و لوبیا: ۲ ساعت

کالری در ۱۰۰ گرم گوشت و لوبیا: ۴۶۱ کالری

مراحل طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشان

 

دستور پخت خوراک گوشت و لوبیا

مرحله اول؛ خیساندن لوبیا

گوشت و لوبیا در واقع یک نوع آبگوشت محلی اصفهانی و کاشانی است. در اولین مرحله از طرز پخت گوشت و لوبیا کاشان از شب قبل باید لوبیا سفید را خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار موجب می‌شود هم نفخ لوبیاها گرفته شود و هضم آن نیز راحت‌تر شود.

در صورت تمایل برای خرید لوبیا سفید می‌توانید خرید خود را به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ تفت دادن پیاز و گوشت

در دومین مرحله از طرز تهیه گوشت و لوبیا سفید باید پیاز را به صورت درشت خرد کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید. بعد از داغ شدن روغن، پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند، گوشت گوسفند را اضافه کنید. سپس مقداری فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به گوشت اضافه کنید تا مزه‌دار شود.

در صورت تمایل برای تهیه روغن مایع، پیاز داغ منجمد، گوشت گوسفند، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به صورت حضوری، تلفنی و آنلاین می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه باسلوق گردویی ساده و رنگی به روش بازاری در 30 دقیقه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم بادمجان

مرحله سوم؛ آماده کردن گوشت و لوبیا

وقتی رنگ گوشت عوض شد و کمی سرخ شد، لوبیاها و آب جوش را اضافه کنید. سپس شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا آبگوشت به طور کامل بپزد. گوشت و لوبیا کاملاً باید نرم شوند.

در اواخر پخت، نمک غذا را اندازه کنید. بعد از پخت گوشت و لوبیا هم می‌توانید آن را با باقالی پلو یا برنج چلو سرو کنید و هم می‌توانید گوشت و لوبیا را از آبگوشت جدا کنید و با گوشتکوب دستی بکوبید و با نان سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه گوشت و لوبیا اصفهانی (روش دوم)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند ۲۵۰ گرم
لوبیا سفید ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سبزی تره، جعفری و شنبلیله (۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم)
برنج ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه، دارچین و زردچوبه به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه گوشت و لوبیا با سبزی

 

طرز تهیه گوشت و لوبیا و سبزی

 

گوشت و لوبیا اصفهان با سبزی تهیه می‌شود و طعم متفاوتی نسبت به گوشت و لوبیا بدون سبزی دارد. اضافه کردن سبزی‌هایی مثل تره، جعفری و شنبلیله به این غذا طعم بی‌نظیری می‌بخشد. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه خوراک گوشت و لوبیای سفید با سبزی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن گوشت و لوبیا

در اولین مرحله از درست کردن غذای گوشت و لوبیا اصفهانی باید گوشت و لوبیا را با مقداری آب در قابلمه بریزید. یک عدد پیاز ۴ قاچ شده و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا کاملاً پخته شوند. برای این مرحله می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن سایر مواد به گوشت و لوبیا

بعد از پختن لوبیا و گوشت، باید برنج خیسانده شده را همراه با سبزی‌های خرد شده در قابلمه بریزید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا غذا کاملاً بپزد.

در صورت تمایل می‌توانید انواع برنج از جمله برنج ایرانی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ کوبیدن خوراک گوشت و لوبیا

گوشت و لوبیا معمولاً به صورت کوبیده سرو می‌شود. بعد از این که غذای شما کاملاً پخت و آماده شد، آن را در ظرفی بریزید و با گوشتکوب بکوبید. برای این کار به هیچ عنوان از گوشتکوب برقی استفاده نکنید، زیرا سبزی‌ها در گوشتکوب گیر می‌کند و مشکل‌ساز می‌شود.

نسبت سبزی گوشت و لوبیا

در مورد نسبت سبزی گوشت و لوبیا باید بدانید که اگر مقدار سبزی ۵۰۰ گرم است، مقداری جعفری و تره باید به نسبت بیشتر و مقدار شنبلیله کمتر باشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت نذری با فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز (روش سوم)

 

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز

 

طرز تهیه گوشت و لوبیا قرمز کاملاً با غذای گوشت و لوبیای اصفهانی متفاوت است. برای تهیه خوراک گوشت و لوبیا قرمز باید از ترکیب لوبیا چیتی پخته شده، گوشت چرخ کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی، مقداری گوجه فرنگی رنده شده، فلفل دلمه‌ای، آب گوشت و ادویه‌هایی مثل پودر سیر، پودر پاپریکا، نمک و فلفل سیاه استفاده کنید.

برای درست کردن غذا ابتدا پیاز و گوشت چرخ کرده را سرخ کنید. سپس ادویه‌ها و رب را اضافه کنید. در مرحله بعد پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و صبر کنید تا آب گوجه بخار شود. در نهایت لوبیا چیتی را به صورت جداگانه بپزید، همراه با آب گوشت به سایر مواد اضافه کنید و اجازه دهید خوراک شما جا بیفتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی بازاری + فوت و فن و ادویه ها

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، لوبیا چیتی، رب گوجه، پودر سیر و فلفل قرمز را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

این مطلب را هم بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه گوشت و لوبیا

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه گوشت و لوبیا

 

  • برخی افراد برای خوش طعم‌تر شدن گوشت و لوبیای کاشانی و اصفهانی مقداری سبزی به آن اضافه می‌کنند. اگر قصد اضافه کردن سبزی به این غذا را دارید، باید از تره، جعفری و شنبلیله استفاده کنید. تنها نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنید، این است که حتماً مقدار شنبلیله باید کمتر از سایر سبزی‌ها باشد. نیازی به خرد کردن کامل سبزی‌ها نیست، سبزی‌ها را درشت خرد کنید.
  • استفاده از قلم و دنبه گوسفند یا گوشت پرچرب موجب خوشمزه‌تر شدن گوشت و لوبیا می‌شود. در صورت اضافه کردن دنبه، بعد از پخت کامل گوشت لوبیا، دنبه را از غذا خارج کنید. آن را خوب با گوشتکوب بکوبید و سپس دوباره به غذا اضافه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای درست کردن گوشت و لوبیا به جای گوشت قرمز از گوشت بوقلمون و شتر مرغ هم استفاده کنید.
  • برای پخت گوشت و لوبیای اصفهانی می‌توانید غذا را در زودپز نیز تهیه کنید. این کار موجب می‌شود روند پخت غذا سریع‌تر انجام شود.

 

دستور تهیه خوراک گوشت و لوبیا سفید

 

  • بسیاری افراد برای درست کردن گوشت و لوبیا مقداری برنج نیز به آن اضافه می‌کنند. اگر قصد اضافه کردن برنج به غذا را دارید بهتر است از برنج نیم دانه یا برنج ایرانی استفاده کنید. برنج را بعد از اینکه گوشت و لوبیا تا حدی پخته شدند به غذا اضافه کنید.
  • گوشت و لوبیای کاشانی هر چقدر بیشتر و بهتر پخته شود، خوش طعم‌تر خواهد شد. از طرف دیگر خوب پخته شدن مواد موجب کش‌دار شدن غذا بعد از کوبیدن گوشت و لوبیا می‌شود.
  • اگر غذا را در زودپز تهیه می‌کنید، برنج را در انتهای پخت گوشت و لوبیا به آن اضافه کنید.
  • در صورتی که به سبزی تازه دسترسی ندارید می‌توانید از مقداری سبزی خشک نیز استفاده کنید.
  • اگر گوشت و لوبیا را به صورت کوبیده میل می‌کنید، حتماً روی آن از مقداری دارچین و فلفل سیاه اضافه کنید تا غذا خوش طعم‌تر شود.
  • میزان کالری گوشت و لوبیا برای هر نفر در یک پرس ۴۶۱ کالری است.
  • خوراک گوشت و لوبیا در اصفهان و کاشان یکی از غذاهای نذری ایام فاطمیه نیز محسوب می‌شود.
  • در طرز تهیه گوشت لوبیا هیئتی بهتر است به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید تا رنگ غذای شما تیره و کدر نشود.

بیشتر بدانید: طرز تهیه کباب تابه ای با فیلم آموزش تهیه

سوالات متداول

در طرز تهیه گوشت و لوبیا کاشان از چه ادویه‌هایی استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه آبگوشت لوبیا سفید کاشان می‌توانید از فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

ترکیب سبزی گوشت و لوبیا چیست؟

برای تهیه غذای گوشت و لوبیا با سبزی باید از تره، جعفری و شنبلیله استفاده کنید.

طبع گوشت و لوبیا گرم است یا سرد؟

طبع گوشت گوسفندی به کار رفته در غذای گوشت و لوبیا گرم و خشک است و طبع لوبیا سفید معتدل است. به طور کلی طبع غذای گوشت و لوبیا گرم است.

چرا برای تهیه گوشت لوبیا نذری کاشان از قابلمه مسی استفاده می‌شود؟

مردم کاشان معتقد هستند که گوشت لوبیا کاشان باید در قابلمه مسی پخته شود، زیرا این کار موجب خوش‌رنگ‌تر شدن غذا می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک