بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای | فناوری بلاکچین به کمک ارزهای دیجیتال می‌‌آید

بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای | فناوری بلاکچین به کمک ارزهای دیجیتال می‌‌آید


1 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فروشگاه خرید بیت کوین

تا به حال به خرید از فروشگاه زنجیره‌ای مورد علاقه‌تان با بیت کوین و ارزهای دیجیتال فکر کرده‌اید؟ فناوری بلاکچین یا زنجیره‌های بستکی این روزها به روش نوین و بسیار امنی برای تجارت تبدیل شده است. اما یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های افرادی که از رمزهای مبتنی بر بلاکچین استفاده می‌کنند، نحوه استفاده از این ارزهای دیجیتال برای خریدهای روزمره است، در ادامه روش‌هایی برای آسان‌تر شدن این روند و نقش بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای و صنعت ریتیل و خرده‌فروشی را در مقاله ای از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش می‌آوریم. هرچند شاید این روش هنوز در ایران پیاده نشده است ولی بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور از ارزهای دیجیتال و بیت کوین برای خرید از فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها استفاده کنیم.

بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای

 

بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای

 

کریپتوکارنسی (cryptocurrency) یا رمز ارز هنوز به قدری رایج نشده است که بتوان از آنها در تمام فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده کرد و به احتمال خیلی زیاد فروشگاه نزدیک محله شما هم از این روش خرید با بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند، اما هر چه که مفاهیم رمز ارز ارزش بیشتری پیدا کند، پذیرش آن در فروشگاه‌ها هم افزایش می‌یابد.

امروزه در ایالات ‌متحده بسیاری‌ افراد می‌توانند از طریق ۱۰۰ هزار فروشگاه آنلاین اقدام به خرید خواربار خود با استفاده از رمزارزها کنند. در اروپا هم پرداخت با رمزارز‌ به یکی از درگاه‌‌های پرداخت معمول تبدیل شده است (البته مثل همیشه با کمی تاخیر).

به‌عنوان مثال در شهر زیبای پاریس ۲۰ فروشگاه در یکی از معروف‌ترین پاساژهای این شهر، به نام دو گرند سرف (Passage du Grand Cerf) اقدام به نصب درگاه‌های پرداخت پول دیجیتال کرده‌اند. به همین دلیل برخی از افراد نام جدید این پاساژ ‌را «پاساژ بیت‌کوین» می‌دانند.

 

 

 

 

بیت کوین و خریدهای کوچک

 

هنوز نمی‌توان هیچ‌کدام از رمزارزها را به عنوان راهکاری برای خریدهای کوچک پیشنهاد داد، چرا‌که هزینه‌های انتقال این ارزها بالا بوده و حتی تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر هم با مشکل مواجه است. البته پس از حضور شبکه‌های نوری و سیستم رایدن به ‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

حتما بخوانید  5 ترند بازاریابی تجارت الکترونیک که کسب‌ و‌ کارها نباید از دست بدهند

در این میان البته، امروز تجارت‌هایی که بیت‌کوین را پذیرفته‌اند، در حال انجام آزمایش‌های اولیه این سبک از تجارت هستند. به هر حال این باور وجود دارد که روزی رویای تجارت تمام آنلاین و کاملا حفاظت شده به حقیقت می‌پیوندد و در این میان افرادی که زودتر از بقیه به آن روی بیاورند، بیشتر سود خواهند کرد. این یعنی روزی کارت‌های هدیه و اعتباری بیت‌کوینی امکان استفاده در صدها فروشگاه زنجیره‌ای، هایپرمارکت و سوپرمارکت را خواهند داشت.

 

 

 روش ‌های استفاده از بیت ‌کوین در فروشگاه‌ ها

 

 روش ‌های استفاده از بیت ‌کوین در فروشگاه‌ ها

 

یکی از روش‌های جدید به کار گرفتن بیت‌ کوین در فروشگاه‌‌ها و خرید با بیت کوین از فروشگاه سرویس لیمون ایکس (limonx) است که امکان اخذ کارت‌های اعتباری را فراهم می‌کند. این کارت‌ها به‌طور مستقیم به حساب رمزارز هر فرد متصل می‌شوند و امکان پرداخت هزینه را همچون سایر کارت‌های اعتباری دارند.

همچنین می‌توان با استفاده از ارزهای دیجیتال، کارت اعتباری هدیه را دریافت کرد که امکان استفاده از آن در هر فروشگاهی وجود دارد.

 

 

چرا باید استفاده از بیت ‌کوین در فروشگاه های زنجیره‌ای و صنعت خرده‌فروشی رایج شود؟

 

چرا باید استفاده از بیت ‌کوین در فروشگاه های زنجیره‌ای و صنعت خرده‌فروشی رایج شود؟

 

هدف اصلی از یک پول، هزینه کردن آن در برابر دریافت کالاست. حتی افرادی که از رمز ارزها برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کنند هم نیاز روزانه دارند و ترجیح می‌دهند حساب بانک‌های فیزیکی‌شان خالی‌ باشد. تصور کنید که اگر یک مشتری برای خرید از سوپرمارکت نیازی به انتقال ارز نداشته باشد، چقدر می‌تواند از زیان‌های مالی که در لحظه اتفاق می‌افتد، جلوگیری کند.

 

همچنین گسترش امکان استفاده از رمزارزها باعث تشویق دیگر کسب‌وکارها برای حرکت به سمت پذیرش آن می‌‌شود. شرایط فعلی نشان می‌دهد که تجار خرد، از بابت کارایی این رمز ارزها قانع شده‌اند. پس چرا نباید از بیت کوین در فروشگاه های زنجیره‌ای و صنعت خرده‌فروشی استفاده کرد؟ البته یکی از موارد مهم، قوانین محلی دولت‌هاست که مشخص می‌کند امکان استفاده از کارت‌های اعتباری براساس رمزارزها دیجیتال وجود دارد یا خیر.

 

 

حتما بخوانید  تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستوران ها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار

 

 

خودپردازهای جدید برای سبک خرید جدید

 

خودپردازهای جدید برای سبک خرید جدید

 

یکی دیگر از روش‌های خرید از فروشگاه با استفاده از بیت کوین و رمز ارز، دستگاه‌های پرداخت هزینه‌ای است که برخی از فروشگاه‌‌ها در ایالات ‌متحده اقدام به استفاده از آنها کرده‌اند. این یعنی بیت کوین در فروشگاه ها جای خود را باز کرده است.

در حال حاضر حدود ۲۲۰۰ کیوسک پرداخت آنلاین بیت ‌کوینی توسط شرکت‌های کوینمی (Coinme) و کوین‌استار (Coinstar) ایجاد شده است. این دو شرکت با همکاری یکدیگر اقدام به قرار دادن دستگاه‌‌های خود در ۲۱ ایالت مختلف کرده‌اند.

شهرهای مهمی همچون بوستون، شیکاکو، دالاس، هوستون، لس‌آنجلس، فیلادلفیا، سن‌دیگو، سیاتل و واشنگتن دی‌‌.سی مجهز به این کیوسک‌ها شده‌‌اند.

البته شروع این حرکت مشترک در خیابان‌های کالیفرنیا، تگزاس و واشنگتن رخ داد، اما حالا به غیر از پیاده‌روها، فروشگاه‌های مشهوری همچون جواهری شاو، لاکی کالیفرنیا، سیو مارت، فودمکس، مکس ولیو فود، استراک اند ون تیل، وین دیکسی، پیگی ویگی، آسمه مارکت، شاپ ریت، فودتون، شاپ‌اند سیو، تاپ مارکت، تام تامب و سوپرمارکت‌های لافیستا مجهز به این کیوسک‌ها شده‌اند.

 

 

 

 

مزایای ارزهای دیجیتال و بیت کوین در فروشگاه‌ها

 

نیل برگ کویست، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل کوینمی در این باره می‌گوید: بیت‌ کوین و سایر ارزهای دیجیتالی مزایای خاصی را به مشتری ارائه می‌کنند، از جمله این مزایا می‌توان به اقتصادی‌تر بودن و امکان حواله آن به خانواده و دوستان اشاره کرد. ما بابت همکاری با کوین‌استار هیجان زیادی داریم، چرا ‌که با این همکاری می‌توانیم امکان دسترسی بیت‌کوین به مشتری‌ها را افزایش دهیم و این یک مولفه جدی برای گسترش ارزهای دیجیتال جدید است.

مشتری‌ در این کیوسک‌ها می‌تواند حتی از اسکناس برای خرید ارز دیجیتال و انتقال آن استفاده کند. کافی است دکمه لمسی «خرید بیت ‌کوین» را لمس کرده، شماره تلفن را وارد کند و شرایط را بپذیرید، سپس اسکناس‌ها را (تا ۲۵۰۰ دلار) راهی دستگاه کرده و در نهایت یک رسید کاغذی تحویل بگیرید که کد ثبت بیت‌ کوین را در وب‌سایت کوینمی نشان می‌دهد.

در حال حاضر کوین‌استار هم بیش از ۲۰ هزار کیوسک خودسرویس در بیش از ۹ کشور جهان راه‌اندازی کرده است که بازارهای جهانی را به یکدیگر وصل می‌کند.

 

 

منبع: خبرهای سوپرمارکت/لیمون‌ ایکس

 

کالابرگ الکترونیک