نگاهی به فروشگاه های زنجیره‌ای موفق اروپا در سال ۲۰۲۰

نگاهی به فروشگاه های زنجیره‌ای موفق اروپا در سال ۲۰۲۰


14 دی 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به فروشگاه های زنجیره‌ای موفق اروپا در سال 2020

فروشگاه های موفق زنجیره‌ای اروپا در سال ۲۰۲۰، علی‌رغم بحران پاندمی کرونا توانستند آمار و ارقام جالبی را ثبت کنند. این که فروشگاه های زنجیره‌ای در سراسر جهان علی‌رغم بحران کرونا توانستند سرپا بمانند قطعا تصادفی نیست. خرده فروشی به ویژه در بخش مواد غذایی یک تجارت پررنگ و پراهمیت است. گرچه مردم می‌توانند به سادگی از فروشگاه‌های کوچک محلی و یا بازارهای روز خریداری کنند، اما همچنان شاهد رشد خرید مردم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم. با تمام این اوصاف باید گفت که سهم بازار فروشگاه های زنجیره‌ای در اروپا مدتی است که کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش مجله فوربس یکی از دلایل اصلی این موضوع رقابت شدید درمیان فروشگاه‌ ها و مغازه‌ها است. مغازه‌هایی که تخفیف‌های زیادی می‌گذارند. همچنین یکی دیگر از این دلایل کم شدن تعداد اعضای خانوارها و جمعیت روبه پیری در اروپا است. با این حال سوپرمارکت‌ها و فروشگاه های زنجیره‌ای همچنان مزیت‌های زیادی نسبت به فروشگاه‌های محلی و بازارهای روز دارند. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به برخی فروشگاه های موفق زنجیره‌ای اروپا در سال ۲۰۲۰ می‌اندازیم.

 

مزیت فروشگاه های زنجیره‌ای در اروپا

 

یکی از مزیت‌های مهم فروشگاه های زنجیره‌ای چه در اروپا و چه در دیگر نقاط جهان، فروش همزمان تمامی کالاهای خرده‌فروشی است. اینکه تمامی مواد ضروری مصرف‌کننده در یک فضا وجود دارند یک مزیت محسوب می‌شود. برای مشتری بسیار مهم است که فروشگاه های زنجیره‌ای تا دیر وقت در شب باز باشند. حتی نمونه‌های موفق فروشگاه های زنجیره‌ای در اروپا انتهایی هستند که معمولاً ۲۴ ساعته کار می‌کنند. همچنین در اغلب فروشگاه های زنجیره‌ای موفق در اروپا، گزینه سفارش آنلاین و تحویل درب منزل وجود دارد.

 

فروشگاه های زنجیره‌ای موفق در اروپا معمولاً راحتی تمام مشتریان را لحاظ می‌کنند. در این فروشگاه ها، معمولاً فضایی چون کافه و یا رستوران سلف سرویس نیز وجود دارد. یک چنین فضاهایی باعث می‌شوند تا مشتری در زمان بین خریدها و یا پس از خرید فرصتی برای استراحت در فضای فروشگاه داشته باشد. ۴۱ درصد از کل فروش مواد غذایی در اروپا از طریق فروشگاه های زنجیره‌ای انجام می‌شود. این در حالی است که سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها و مغازه‌هایی که دارای چندین شعب هستند و تخفیف های قابل توجهی را می‌گذارند، تنها ۲۳ درصد از سهم تامین مواد غذایی مصرفی مردم را برعهده دارند.

 

گروه «شوارتز»آلمان، نمونه فروشگاه موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

گروه شوارتز (با زیر مجموعه‌های لیدل و کوفلند) یک گروه خرده فروشی چند ملیتی است که یک زنجیره سوپرمارکت و هایپر مارکت با نام‌های تجاری «هندل‌شوف» و «کوفلند» و «کوف‌مارکت» را مدیریت می‌کند. این گروه که شامل مجموعه فروشگاه‌ های زنجیره‌ای زیادی در سراسر اروپا است، در سال گذشته توانست ۸.۶ درصد یعنی معادل ۳ ۳ میلیارد یورو افزایش فروش داشته باشد. این در حالی است که لیدل یکی از زیر مجموعه‌های این گروه در سال گذشته رشد خالص ۹.۵ درصدی را از خود برجای گذاشت. کوفلند نیز ۴.۵ درصد رشد فروش داشته است.

 

کوفلند در حال حاضر در هشت کشور اروپایی فعالیت می‌کند. این در حالیست که تقریباً ۱۳۰۰ فروشگاه این مجموعه در کشورهای مختلف اروپایی به صورت فروشگاه های موفق زنجیره‌ای اروپا مشغول به فعالیت هستند. این گروه همچنین تصمیم داشت تا حوزه نفوذ خود را به استرالیا نیز تعمیم دهد. چنین طرحی در سال گذشته با شکست روبرو شد. کوفلند حتی استخدام کارکنان را در راستای چنین پروژه‌ای آغاز کرده بود و یک مرکز توزیع ۴۵۰ میلیون دلاری را در ویکتوریا خریداری کرده بود. با این حال این کمپانی در سال ۲۰۲۰ از انجام چنین پروژه‌ای صرف نظر کرد.حالا تمرکز این کمپانی کاملاً بر روی بازار اروپا است. کوفلند حالا یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره‌ای موفق در اروپا شده است که می خواهد بیش از ۱۰۱ فضای رقابتی را از آن خود کند.

 

فروشگاه موفق زنجیره‌ای «کارفور» در فرانسه

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

«کارفور» یکی از قدیمی‌ترین و قابل احترام‌ترین برندهای خرده‌فروشی در اروپا محسوب می‌شود. گروه کارفور اولین هایپرمارکت خود را در سال ۱۹۶۳ افتتاح کرد. کارفور یکی از موفق‌ترین فروشگاه های زنجیره‌ای در اروپا در زمینه خرده‌فروشی است که سال‌ها در زمینه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در سطح بین‌المللی فعالیت کرده است. کارفور علاوه بر اروپا در بازار خاورمیانه، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا حضور دارد.

 

این شرکت حتی موفق شد بازارهایی در چین، برزیل و هند را هم به سمت و سوی خود بکشاند. کارفور با تمرکز بر کیفیت غذا، توجه به بحث توسعه محصولات ارگانیک، حمایت از بخش‌های کشاورزی و تلاش برای کاهش ضایعات مواد غذایی و محدود کردن بسته بندی پلاستیکی توانسته است برندی محبوب از خود بر جای بگذارد. کارفور پایبندی به این اصول را به عنوان شعار خود در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت معرفی کرده است. ارزش‌های پررنگ کارفور چه در قالب فروش در صنعت خرده فروشی و چه در قالب نمایش مسئولیت اجتماعی باعث شد تا این شرکت رشدی معادل ۳.۱ درصد داشته باشد.

 

«آلدی» آلمان از فروشگاه های زنجیره‌ای موفق اروپا

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

درآمد فروشگاه یا همان امپراطور جهانی «آلدی» سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است. درآمد این فروشگاه زنجیره‌ای موفق در اروپا در سال ۲۰۱۹معادل ۲۹.۵ میلیارد یورو بود. این کمپانی که به تخفیف‌هایی معروف است، همچنین درسال ۲۰۱۸ در انگلیس درآمد ناخالص ۱۱.۷ میلیارد یورویی را از این خود کرد. برنامه بلندپروازانه فروشگاه موفق زنجیره‌ای آلدی این است که تا سال ۲۰۲۰ پس از «والمارت» و «کروگر» به سومین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مواد غذایی تبدیل شود.

 

این شرکت در حال حاضر تمرکز خود را بر روی گسترش فعالیت‌هایش در کشور انگلیس گذاشته است. آلدی متعهد شده است تا ۱.۳ میلیارد پوند در فروشگاه های جدید و مراکز توزیع در کشور انگلیس سرمایه‌گذاری کند. آلدی انتظار دارد یکصد فروشگاه جدید در انگلیس را در سال ۲۰۲۱ افتتاح کند. هدف طولانی مدت آلدی افتتاح ۱۲۰۰فروشگاه موفق زنجیره‌ای در انگلیس تا سال ۲۰۲۵ است.

 

«تسکو»، یک نمونه موفق اروپایی

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

شرکت خرده‌فروشی «تسکو» در بریتانیا حالا در چندین در ۷ کشور آسیایی و اروپایی شعبه دارد. در سال مالی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی درآمد سالانه تسکو در انگلیس و ایرلند تقریباً ۵۲ میلیارد پوند بود. این در حالی است که تسکو در سال ۲۰۱۹ تقریباً ۷ میلیارد پوند افزایش درآمد نسبت به سال قبل داشت.
درآمد سالانه تسکو برای سال ۲۰۲۰ تقریباً ۵۷ میلیارد پوند تخمین زده شد. این فروشگاه موفق زنجیره‌ای به جز سوپرمارکت و فروشگاه، بانک خرده‌فروشی تسکو را هم راه اندازی کرد. بیش از پنج میلیون مشتری از بانک خرده‌فروشی تسکو و خدمات آن از جمله کارت اعتباری، وام شخصی و بیمه حیوانات خانگی و خانه استفاده می‌کنند.

 

«ادکا» یک فروشگاه موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

گروه «ادکا» یکی از بزرگترین فروشگاه های موفق زنجیره‌ای اروپا، در سال ۲۰۱۷ توانست ۲۰.۳ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد. این گروه همچنین سوپرمارکت‌های «نتو» را راه اندازی کرد. ادکا طی ده گذشته به‌عنوان یک فروشگاه موفق زنجیره‌ای در اروپا رشد نسبتاً مناسب و پیوست‌ه‌ای داشته است. درآمد ادکا در سال ۲۰۱۹ به ۵۵.۷ میلیارد یورو رسید. این فروشگاه زنجیره‌ای یکی از رهبران منطقه‌ای در زمینه جلب سطح رضایت مشتری است. ادکا در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار فروشگاه زنجیره‌ای دارد. ۳۷۶ هزار کارمند در فروشگاه های ادکا فعالیت می‌کنند. این فروشگاه زنجیره‌ای موفق در اروپا در حال برنامه‌ریزی برای توسعه در آینده نزدیک است.

 

گروه «روه» آلمان،مجموعه موفق از فروشگاه های زنجیره‌ای

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

گروه «روه» دومین فروشگاه موفق زنجیره‌ای آلمان پس از ادکا است. این گروه در ۱۰ کشور اروپایی فعالیت می‌کند. گروه روه در سال ۱۹۲۷ تاسیس شد.
در سال ۲۰۱۹ کل درآمد خارجی فروشگاه های زنجیره‌ای گروه روه از ۶۱.۸ میلیارد یورو به ۶۲.۷ میلیارد یورو افزایش یافت. سهم درآمد خارجی این گروه اندکی افزایش پیدا کرد و به ۲۹.۲ درصد رسید. خرده‌فروشی روه در آلمان در مقایسه با سال قبل ۹.۱ درصد در افزایش درآمد را تجربه کرد. تعداد فروشگاه های زنجیره‌ای خرده‌فروشی گروه روه در آلمان در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۹۲ فروشگاه از ۱۷۱۸ فروشگاه زنجیره‌ای به ۱۸۱۰ فروشگاه افزایش یافت. در حال حاضر این گروه قصد دارد از بازار اوکراین خارج شود. چراکه بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ کمترین رشد را در این منطقه داشته است. رشدی کمتر از ۴ درصد که چندان رضایت‌بخش نبوده‌ است.

 

«اوشان» فروشگاه زنجیره‌ای فرانسوی

 

نگاهی به فروشگاه های موفق زنجیره‌ای در اروپا

 

گروه فعال خرده‌فروشی «اوشان»در فرانسه یک فروشگاه زنجیره‌ای چند ملیتی است. اوشان یکی از بزرگترین فروشگاه های خرده‌فروشی در جهان است که در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، لهستان، رومانی، مجارستان، چین، تایوان، روسیه و اوکراین حضور دارد. از سال ۲۰۱۷ میلادی تعدادی از فروشگاه های اوشان در چین راه اندازی شده‌اند.این فروشگاه ها طی قراردادی با «های‌سنس»(شرکت دولتی الکترونیک چینی) مدل تجاری سازی دیجیتال را در برخی فروشگاه‌ها اجرا کردند.

 

مشتریان باید قبل از ورود، خود را با یک برنامه شناسایی اسکن کنند و محصولات در صندوق پول اسکن می‌شوند. آن‌ها می‌توانند از برنامه‌های «وی‌چت» و «علی پی» برای پرداخت استفاده کنند. این پروژه اوشان قرار است با چنین فرمولی در اروپا هم افتتاح شود و ۲۴ ساعته به ارائه خدمات بپردازد. در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ اوشان نتایج فروش نیمسال اول خود را اعلام کرد. ۲۲.۵ میلیارد یورو را درآمد تلفیقی این شرکت بدون مالیات بود. این در حالی است که این کمپانی کل سال گذشته ۴۶ میلیارد یورو سود از آن خود کرده بود. اوشان ۹۱۸ هایپرمارکت ، ۷۴۱ فروشگاه و ۳۵۲ فروشگاه فوق العاده راحت در ۱۲ کشور جهان دارد.

 

کالابرگ الکترونیک