کاردستی اوریگامی چیست و چه فوایدی دارد؟

کاردستی اوریگامی چیست و چه فوایدی دارد؟


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید ساخت اوریگامی ساده

آیا می‌دانستید روز جهانی اوریگامی هم داریم؟ حتما کلمه اوریگامی را شنیده‌اید و حتما هم یکی از انواع آن را درست کرده‌اید، حتی اگر نمی‌دانستید که دارید این کار را می‌کنید. ساخت اوریگامی از اوریگامی ساده تا اوریگامی متحرک و پیچیده، علاوه بر سرگرمی فوایدی دارد که شاید از آن غافل باشید. فواید اوریگامی برای کودکان و بزرگسالان باعث شده است چنان اهمیتی پیدا کند که برای آن یک روز جهانی هم در نظر گرفته شود. ۲۰ آبان مصادف با ۱۱ نوامبر به روز جهانی اوریگامی اختصاص دارد. اما بیایید به بهانه روز جهانی اوریگامی بدانیم که اوریگامی چیست و چه فوایدی دارد؟ در ادامه مقاله‌ای از سرویس سبک زندگی و در مجله کوروش برای توضیح کاردستی اوریگامی و فواید ساخت اوریگامی ساده می خوانید.

 

اوریگامی هنر ساخت شکل‌ها و کاردستی‌های متنوع با کاغذ است. البته در این کارِ دستی، هیچ چسب و قیچی و کاغذی در کار نیست. با تا کردن کاغذها می‌توانید شکل‌های دوبعدی و سه‌بعدی بسازید. واژه اوریگامی از ترکیب دو کلمه ژاپنی گرفته شده است. ارو به‌ معنای تا کردن و گامی به‌ معنای کاغذ. با ما همراه باشید.

 

 

تاریخچه روز جهانی اوریگامی

 

هنر اوریگامی را که با هنر «کاغذ و تا» هم می‌شناسند اوایل در چندین مکان در سراسر جهان از جمله اروپا، چین و ژاپن ظهور کرد. هرچند که اصل آن را چینی می‌دانند که وقتی به ژاپن راه پیدا کرد، تکمیل و سپس در کل جهان شناخته شد.

در کاربردهای مدرن، اوریگامی به‌عنوان یک اصطلاح شامل همه روش‌های تاشو، صرف‌نظر از اینکه چه کاربردی داشته باشد، استفاده می‌شود. در اوریگامی هدف این است که از طریق تکنیک‌های تاشو و مجسمه‌سازی، یک ورق صاف مربع شکل را به یک مجسمه کاغذی تمام‌شده تبدیل کنید.

 

 

فواید ساخت اوریگامی ساده؛ امیدبخشی و احساس خوب برای بیماران

 

وقتی ژاپن مرزهای خود را در اواخر سال ۱۸۰۰ باز کرد، آنها شروع به ترکیب تکنیک‌های اوریگامی با آلمانی‌ها کردند و هر دو در یک اتحاد شکوهمند به هم پیوستند. این روزها از اوریگامی به عنوان چراغ امید استفاده شده است، به عنوان مثال هزار تا جرثقیل اوریگامی، برای امیدبخشی به افرادی که در بیمارستان در حال مبارزه با سرطان هستند، ساخته می‌شود.

 

فواید ساخت اوریگامی ساده؛ امیدبخشی و احساس خوب برای بیماران

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: ۵۰ ایده یونیسف برای بازی و سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان

 

 

چگونه روز اوریگامی را جشن بگیریم؟

 

ساخت کاردستی اوریگامی کاملا ساده است. یک تکه کاغذ بردارید و شروع به تا کردن و تبدیل آن به یک شکل شگفت‌انگیز کنید. البته واقعا به همین سادگی هم نیست، اما فرصت‌های زیادی برای شما وجود دارد که می‌توانید از منابع آنلاین مثل سایت اوریگامی و کتاب‌های مخصوص استفاده کنید. در این سایت‌‌ها، شکل‌های متنوعی از جمله اوریگامی گل، اوریگامی لب، اوریگامی گربه، موش، قو، طوطی، ماهی، کفش، خرگوش، هواپیما و … برای کودکان و بزرگسالان وجود دارند.

 

 

اوریگامی مناسبتی

 

شاید تا حالا به ذهنتان نرسیده باشد ولی نظرتان در مورد ارسال دعوت‌نامه‌های اوریگامی که به زیبایی تا شده‌اند، چیست؟ مثلا برای دعوت به عروسی یا تولد! حتی اوریگامی با دستمال سفره که می‌تواند واقعا چشمگیر باشد.

یادتان باشد که می‌توانید با ایجاد کارهای هنری زیبا از کاغذ یا پارچه تاشو که باعث تحت تأثیر قرار دادن همه افراد می‌شود، به زیبایی در پذیرایی، بازنشستگی یا هر جشن دیگری کمک کنید.

 

 

اوریگامی چه فوایدی دارد؟

 

فواید ساخت اوریگامی ساده یا پیچیده را می‌دانید؟ چرا مردم کاغذ را به شکل حیوانات کمی در می‌آورند؟ از نظر بیشتر مردم، به‌خاطر سرگرم کننده و زیبا بودن است اما برای برخی آدم‌ها، اوریگامی راهی برای آرامش است؛ راهی برای تخلیه تنش روزانه.

 

 

اوریگامی چه فوایدی دارد؟

فواید جسمانی ساخت اوریگامی

 

در حال حاضر بسیاری از محققان دریافته‌اند که کاغذ تاشو می‌تواند به کسانی که بیماری دارند، کمک کند. بارزترین فایده اوریگامی برای کسانی است که از ناحیه دست جراحی کرده‌اند. اوریگامی به این بیماران کمک می‌کند تا کنترل حرکات دست خود را به‌ دست آورند و به عضله‌سازی هم کمک می‌کند. به نظر بیماران انجام «ورزش دستی» از طریق اوریگامی تاثیر بیشتری نسبت به روش‌های فیزیوتراپی سنتی دارد.

 

 

فواید ساخت اوریگامی به عنوان تمرین ذهنی

 

آیا می‌دانید اوریگامی هم تمرین ذهنی و هم جسمی را فراهم می‌کند؟ اوریگامی هماهنگی چشم و دست، مهارت‌های حرکتی خوب و تمرکز ذهنی را تقویت می‌کند و باعث تحریک مستقیم نیمکره‌های چپ و راست مغز می‌شود. اوریگامی همچنین در دیگر حوزه‌های درمانی از جمله هنر درمانی و توانبخشی سکته و آسیب استفاده می‌شود.

 

 

فواید ساخت اوریگامی ساده برای درمان بیماری‌های روانی

 

برخی از درمانگران دریافته‌اند که اوریگامی به کسانی که دارای عزت نفس پایین، اضطراب، بیش‌فعالی، اوتیسم، عقب‌ماندگی ذهنی و سایر شرایط روانی هستند، کمک می‌کند. همچنین افرادی که مبتلا به افسردگی تشخیص داده شده‌اند، دریافته‌اند که اوریگامی به آنها امید می‌دهد.‌به همین ترتیب، کسانی که به اعتیاد مبتلا هستند، ممکن است دریابند که اوریگامی به آنها نقطه کانونی می‌دهد که بتوانند انرژی خود را همانطور که انتظار می‌رود، خرج کنند.

 

فواید ساخت اوریگامی ساده برای درمان بیماری‌های روانی

 

بیشتر بخوانید: ۶ نمونه از ایده‌های جالب و متفاوت برای سرگرمی بچه‌ها و بزرگ‌ترها در شب یلدا

 

 

تاثیر اوریگامی بر زندانیان

 

جالب اینجاست که در یک تحقیق، چند داوطلب، اوریگامی را به زندانیان آموزش داده‌اند و نتیجه این بوده است عمل تا زدن کاغذ به برخی از زندانیان اجازه می‌دهد تا سطح اضطراب خود را کاهش دهند. برخی از زندانیان مدل‌های اوریگامی را تا می‌کنند تا به همسر یا معشوقه خود بدهند. برای مثال زندانیان زندان ایالت یوتا ۱۰۰۰ جرثقیل کاغذی را درسته کرده اند که روی بال‌های بعضی از جرثقیل‌ها، آرزوهایی روی نوشته شده است.

 

 

با اوریگامی خطاهای خود را بپذیرید

 

اوریگامی همچنین می‌تواند به شما کمک کند اشتباهاتی را که روزمره مرتکب می‌شوید، بپذیرید. وقتی یک کاغذ اوریگامی را تا می‌کنید، هر چقدر هم که تلاش کنید، ممکن است هرگز کاملا عالی از آب درنیاید، با این حال، هنوز هم می‌تواند به چیزی زیبا تبدیل شود. اگر این مفهوم را در زندگی روزمره به کار ببرید، کمی از استرسی را که برای تلاش برای کامل شدن بر خود جمع می‌کنیم، از بین می‌برد.

 

 

اوریگامی و تقسیم لذت

 

در حالی که شما می‌توانید به تنهایی یک اوریگامی بسازید، ولی هیچ چیز مثل تقسیم لذت یک مهارت جدید با شخص دیگری نیست. آموزش اینکه چه کسی، چه یک بزرگسال و چه کودک، چطور می‌تواند اوریگامی بسازد و لذت ایجاد یک شی سه بعدی را از یک صفحه کاغذ مسطح با آنها به اشتراک بگذارد، خود یک لذت است.

 

 

مواد مورد نیاز برای ساخت اوریگامی

 

موادی که برای شروع نیاز دارید ساده هستند: یک تکه کاغذ، قیچی (برای کاغذ تراشیدن یک مربع کامل) و صبر. حتما می‌پرسید کاغذ مخصوص اوریگامی را چطور تهیه کنیم؟ نگران نباشید، حتی لازم نیست نوع خاصی از کاغذ داشته باشید. شما می‌توانید برای ساهت اوریگامی از کاغذهای چاپگر معمولی، صفحات برنامه درسی که هرگز نمی‌خوانید، کاغذ بسته‌بندی، کیسه‌های کاغذی و حتی بسته‌بندی‌های آب نبات استفاده کنید.

 

مواد مورد نیاز برای ساخت اوریگامی

 

فواید ساخت اوریگامی ساده برای کودکان

 

یکی از فواید بسیار زیاد اوریگامی، کاربرد آنها و تاثیر مفیدشان بر کودکان است اما چطور؟! ادامه مطلب را بخوانید.

 

 

اوریگامی تخیل و رنگ شناسی را در کودکان تقویت می‌کند

 

اوریگامی کودکان را ملزم می‌کند تا با تخیل رسیدن به محصول نهایی تشویق شده و آنها را به استفاده از تخیل خود ترغیب می‌کند. همچنین، از آنجایی که ما در هنگام ایجاد یک شی اغلب از رنگ‌های مختلف کاغذ استفاده می‌کنیم، تصویر اغلب بسته به رنگ استفاده شده تغییر می‌کند.

 

اوریگامی تخیل و رنگ شناسی را در کودکان تقویت می‌کند

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ سرگرمی گرانقیمت آنلاین که برای قرنطینه خانگی کرونا رایگان شده‌اند

 

 

اوریگامی تمرکز و هندسه فضایی را در کودکان بهبود می‌بخشد

 

هنگام ساخت اوریگامی، ما از نوک انگشتان خود برای ایجاد اشیایی که جزییات دقیقی دارند، استفاده می‌کنیم. این کار به بهبود تمرکز کمک می‌کند. همچنین نیاز است که گوشه‌‌های مختلف کاغذ را به یک‌باره جمع کنیم، این کار امر به کودکان در تقویت ریاضیات کمک می‌کند و آگاهی فضایی را بهبود می‌بخشد.

 

 

فرزند خود را به داشتن موفقیت دیگری تشویق کنید

 

مهم است که به فرزندتان اجازه دهید رنگ و نوع کاغذ اوریگامی و آنچه را که می‌خواهد بسازد، انتخاب کند. کودکان با دیدن تعداد زیادی کاغذ سبک رنگی هیجانزده می‌شوند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که انواع مختلفی را تهیه می‌کنید. هنگامی که کودکان به تنهایی شروع به ساخت سبک‌های مختلف می‌کنند، احساس موفقیت و رضایت خواهند یافت. این باعث می‌شود که آنها پیش بروند و اوریگامی بیشتری بسازند.

 

با نگاهی به فواید شگفت‌انگیز اوریگامی می‌توان متوجه شد که چرا روز جهانی اوریگامی در تقویم جای خود را باز کرده است.

 

 

منبع: origami-resource-center

 

کالابرگ الکترونیک