۶ نوشیدنی خواب‌آور با شیر برای درمان بی‌خوابی که پایه علمی دارند

۶ نوشیدنی خواب‌آور با شیر برای درمان بی‌خوابی که پایه علمی دارند


4 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نوشیدنی درمان بی‌خوابی

نوشیدنی خواب‌آور «شیر» برای شما هم حکم یک داروی خواب را دارد؟ منظورمان این است که شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که قبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر گرم می نوشید تا سریع‌تر به خواب بروید و صبح بتوانید سرحال و شاداب از خواب بیدار شوید؟ بد نیست بدانید این افسانه قدیمی بین‌المللی که یک لیوان شیر گرم، خواب شبانه را شیرین‌تر می‌کند ظاهرا پشتوانه علمی ندارد اما این به آن معنی نیست که با به روز کردن دستور علمی تهیه نوشیدنی‌های خواب‌آوری که با شیر تهیه می‌شوند نمی‌توانیم به جنگ بی‌خوابی برویم. با ما همراه باشد تا دستور علمی تهیه چند مدل نوشیدنی درمان بی خوابی از دسر «شیر و توت‌فرنگی» گرفته تا محلول خواب‌آور «شیرطلایی» برای خواب و سلامت جسم و ذهن که همگی با شیر تهیه می‌شوند را به شما در سرویس آشپزی  مجله کوروش آموزش بدهیم.

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی شیر طلایی؛ ضد‌التهاب و آرام‌بخش

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی شیر طلایی؛ ضد‌التهاب و آرام‌بخش

 

طی سال‌های اخیر نوشیدنی «شیرطلایی» به عنوان یک ترکیب مقوی، خواب‌آور و ضد‌التهاب حسابی جای خود را میان نوشیدنی‌های محبوب در سرتاسر دنیا باز کرده است. خواص اعجاب‌انگیز این نوشیدنی مقوی که اکثر آن‌ها را مدیون «زردچوبه‌‌» است که به آن اضافه می‌شود عبارتند از:

*خاصیت ضد‌التهاب

*خواب‌آور و آرام‌بخش

همان‌طور که گفتیم این خواص‌ تسکین‌‌دهنده بیشتر از این‌که به خاطر «شیر» باشد، به خاطر وجود ادویه زردچوبه‌ است که در تهیه این نوشیدنی خواب‌‌آور با شیر استفاده می‌شود. زردچوبه ادویه‌ای مفید، ضد‌التهاب قوی، آنتی‌اکسیدان، ضد‌عفونت، ضد‌سرطان، مفید برای قلب و عروق  و ماده‌ای مفید برای سلامت مغز است. طبق تحقیقات علمی صورت گرفته، زردچوبه علاوه بر خواص مذکور، ماده‌ای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضد‌افسردگی است و به همین دلیل برای افرادی که از اختلال خواب رنج می‌برند می‌تواند بسیار مفید باشد.

 

 

مواد لازم برای نوشیدنی گرم شیر‌طلایی برای دو نفر

 

* ۲ لیوان شیر به انتخاب شما (شیر‌نارگیل، شیر‌کامل، شیر‌بادام و …)

* یک و نیم قاشق چای‌خوری زرچوبه

*نصف قاشق چای‌خوری دارچین

* چند تکه کوچک زنجفیل تازه یا پودر زنجفیل به مقدار دلخواه

* یک قاشق چایخوری عسل یا شیره افرا

 

 

طرز تهیه نوشیدنی گرم شیر‌طلایی

 

شیر گرم، زردچوبه، زنجفیل، دارچین و عسل یا شیره افرا را در یک شیرجوش کوچک بریزید و روی گاز با شعله ملایم آنقدر هم بزنید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند. این مقدار نوشیدنی برای دو نفر کافی است.

 

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و چای سبز؛ آرام بخوابید

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و چای سبز؛ آرام بخوابید

 

طبق تحقیقات عملی صورت گرفته، نوشیدن چای‌ سبز قبل از خواب علیرغم خواص مفیدی که دارد به خاطر کافئین موجود در چای‌سبز که سبب بی‌خوابی می‌شود معمولا محل بحث و جدل است. با این‌همه به نظر می‌رسد به خاطر میزان کم کافئین موجود در یک لیوان چای سبز (کمتر از نصف یک فنجان قهوه اسپرسو) و  نیز میزان اسید آمینه L-theanine موجود در آن به خصوص اگر با شیر مخلوط بشود چندان هم خواب را از سر نمی‌پراند. طبق تحقیقات علمی صورت گرفته نوشیدن یک فنجان سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان چای سبز به همراه مقداری شیر قبل از خواب، تاثیرات مثبتی در آرامش اعصاب، بهبود عملکرد متابولیسم وسلامت کلی بدن و در نتیجه تجربه یک خواب عمیق و راحت خواهد داشت.

حتما بخوانید  ۲۰ غذا، میوه، تنقلات و خوراکی کم کالری، لاغر کننده و سیر کننده

 

علاوه بر این اسید آمینه‌های  L-theanine و GABA موجود در چای سبز سبب افزایش ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین می‌شود. بد نیست بدانید سروتونین یکی از ناقل‌های عصبیِ (نروترنسمیترها) فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است. نقش هورمون سروتونین در لوله‌ی گوارش کنترل هضم غذاست. درحالی‌که همین هورمون در سیستم عصبی مرکزی نقش کنترل خلق و خوی، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. سروتونین همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی‌خوابی می‌شود.

 

از سوی دیگر هورمون دوپامین نوعی ماده شیمیایی حیاتی است که در مغز ترشح می‌شود و وجود آن در مغز احساس خوبی ایجاد می‌کند. در جریان یک تحقیق علمی متخصصان دانشگاه بارسلونا در اسپانیا دریافتند که وقتی دوپامین به گیرنده خود در بخش خاصی از مغز پیوند می‌خورد، به نظر می‌رسد که با کاهش سطح هورمون خواب موسوم به ملاتونین به بدن سیگنال بیداری می‌دهد.این متخصصان متوجه شدند گیرنده شماره چهار دوپامین در بخشی از مغز موسوم به غده صنوبری فعال می‌شود که در تنظیم کردن ساعت داخلی بدن یا چرخه شبانه‌روزی نقش دارد. این بررسی‌ها نشان داد وجود گیرنده دوپامین در سلول‌های غده صنوبری مغز با تغییر ساعات روز، تغییر می‌کند به طوری که تعداد این گیرنده در شب زیاد و در طول روز کمتر است. کم شدن میزان این گیرنده دوپامینی در شب باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین و در نتیجه افزایش سطح خواب‌آلودگی می‌شود.

 

 

طرز تهیه نوشیدنی خواب‌آور با شیر و چای سبز

 

برای تهیه این نوشیدنی سبز خواب‌آور با شیر و چای سبز که فقط شش دقیقه وقت شما را می‌گیرد کافی است مقدار چای سبز دم کنید و برای طعم بهتر آن را با شیر‌‌نارگیل یا شیر‌بادام مخلوط کنید تا با نوشیدن یک فنجان لاته چای سبز خوابی عمیق را تجربه کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

شاید برایتان جالب باشد:

 

طرز تهیه ساده چای ماسالا هندی در خانه + طرز تهیه ادویه و فواید چای ماسالا

 

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی شیر‌توت‌فرنگی؛ خواب خوشمزه

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی شیر‌توت‌فرنگی؛ خواب خوشمزه

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

تا به حال طعم «شیر‌توت‌فرنگی» تازه را امتحان کرده‌اید؟ یک نوشیدنی بسیار خوش‌طعم و خواب‌آور برای کودکان و بزرگسالان که کمتر کسی است که از طعم هیجان‌انگیز آن لذت نبرد. مخلوط شیر و توت‌فرنگی ترکیبی سرشار از آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن است که عمدتا در توت‌فرنگی وجود دارند. برای مثال ویتامین B6 سبب ترشح منظم هورمون ملاتونین می‌شود که همین امر به بهبود چرخه خواب کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C است که در سلامت پوست بسیار موثر است پس بد نیست اگر به این ترکیب به عنوان یک ماسک صورت شبانه فوق‌العاده هم فکر کنید.

 

 

مواد لازم برای تهیه نوشیدنی شیر‌توت‌فرنگی

 

*چهار قاشق غذاخوری توت فرنگی له شده یا پوره شده

*دو فنجان توت‌فرنگی خرد شده

حتما بخوانید  بررسی خواص بابونه برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی

* دو قاشق غذاخوری عسل

*یک قاشق چای‌خوری سر‌پر پودر وانیل

*نمک به مقدار خیلی کم

*یک و نیم لیتر شیر (هر نوع شیری که شما می‌پسندید)

*یک قاشق غذاخوری توت‌فرنگی خرد شده برای تزیین

 

 

طرز تهیه نوشیدنی شیر‌توت‌فرنگی

 

یک نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی لذیذ و خوش‌طعم و هوس‌برانگیز. برای تهیه پوره توت‌فرنگی، توت‌فرنگی، عسل، وانیل و نمک را در مخلوط‌کن بریزید و با سرعت بالا مخلوط کنید تا یک پوره نرم و لطیف به دست بیاورید. سپس چهار قاشق غذاخوری پوره توت‌فرنگی و یک قاشق غذاخوری توت‌فرنگی خرد شده را در هر لیوان بریزید. بعد شیر گرم یا سرد را اضافه کنید، هم بزنید و میل کنید.

 

 

درد عضله دارید؟ نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و گیلاس بخورید

 

درد عضله دارید؟ نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و گیلاس بخورید

 

«گیلاس» از آن‌دسته میوه‌هایی است که به تنهایی شاید مزه هیجان‌انگیزی نداشته باشد اما سرشار از اسید‌آمینه «ملاتونین» است. شاید به همین خاطر است که تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن یک لیوان آب گیلاس قبل از خواب کیفیت خواب بزرگسالان مبتلا به بی‌خوابی را به نحو مطلوبی بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر گیلاس سرشار از اسید‌آمینه‌های ملاتونین و تریپتوفان است که سطح ترشح هورمون سروتونین را بالا می‌برند، آرام‌بخش هستند و التهاب را کاهش می‌دهند. تحقیقات پزشکی حاکی از آن است که گیلاس‌های ترش سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و دردهای عضلانی را بهبود می‌بخشند.

 

 

طرز تهیه نوشیدنی خواب‌آور با شیر و گیلاس

 

برای این‌که خوابی راحت داشته باشید و دردهای عضلانی را تسکین دهید بهتر است قبل از خواب یک لیوان نوشیدنی متشکل از آب گیلاس، شیر بادام، گلبرگ محمدی خشک شده و مقداری گیاه خشک شده جین‌سینگ که خواص بی‌نظیر ضد‌استرس و آرام‌بخش دارد، بنوشید.

 

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و اسطوخودوس؛ خواب خوش‌بو

 

نوشیدنی خواب‌آور درمان بی‌خوابی با شیر و اسطوخودوس؛ خواب خوش‌بو

 

«اسطوخدوس» از قدیم‌الایام چه به عنوان جوشانده و چای و چه به عنوان رایحه‌ای خوش به خاطر خواص آرام‌بخشی که دارد مورد توجه بوده است. خاصیت آرام‌بخشی گیاه خوش‌بوی اسطوخودوس امری مشهود است، علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهد اسطوخودوس موجب تقویت عملکرد دستگاه عصبی بدن می‌شود و می‌تواند بسیاری از اختلال‌ها و بیماری‌های جسمی مانند اسپاسم‌های عضلانی، ضعف عمومی و بی‌خوابی را درمان کند. علاوه بر دمنوش اسطوخودوس که سبب بهبود کیفیت خواب می‌شود، ترکیب دمنوش اسطوخودوس با شیر، عسل و دانه‌های وانیل هم بوی خوش و سکرآوری دارد و هم یک نوشیدنی خوش‌عطر خواب‌آور است.

 

 

نوشیدنی خواب‌آور شیر‌موز؛ ریلکس کنید

 

نوشیدنی خواب‌آور شیر‌موز برای درمان بی خوابی؛ ریلکس کنید

 

«موز» یکی از بهترین خوراکی‌ها برای آرامش ماهیچه‌های منقبض است. منیزیم و پتاسیم موجود در موز تاثیر مثبتی بر بهبود روند بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب دارند. علاوه بر این موز سرشار از اسید‌آمینه ضروری تریپتوفان است که به طور طبیعی در بدن ساخته نمی‌شود و باید از طریق مواد غذایی مثل موز، توت‌فرنگی و گوشت بوقلمون که سرشار از این اسیدآمینه هستند به بدن رسانده شود. همچنین منیزیم موجود در موز به آرامش ماهیچه‌ها کمک می‌کند و پتاسیم موجود در این میوه در درمان سندرم پاهای بیقرار، موثر است.

 

 

طرز تهیه نوشیدنی شیرموز

 

برای تهیه این نوشیدنی خواب‌آور جهت درمان بی‌خوابی باید پوره موز، شیر تازه و مقداری عسل را با هم مخلوط و قبل از خواب میل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

۱۴ راهکار کاهش استرس و داشتن خواب راحت و سریع در شب

بهترین و بدترین غذاها و میوه ها قبل از خواب

 

کالابرگ الکترونیک