۸ خطر مواد شوینده در خانه تکانی عید که جان شما را تهدید می‌ کنند

۸ خطر مواد شوینده در خانه تکانی عید که جان شما را تهدید می‌ کنند


30 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

خطرات مواد شوینده در خانه تکانی عید قابل پیشگیری هستند. فقط باید ترفندهای استفاده صحیح از مواد شوینده را بدانید تا  یک خونه تکونی راحت و بدون خطر را تجربه کنید. در مجله کوروش به شما در مورد خطرات خانه تکانی عید با مواد شوینده می‌گوییم که در لیست کارهای خونه تکونی عید شما را تهدید می‌کنند و باید حسابی مراقب باشید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد خطرات مواد شوینده در خونه تکونی عید پاسخ خواهیم داد. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

در خانه تکانی عید چه خطراتی با مواد شوینده ما را تهدید می‌کنند

 

در خانه تکانی عید چه خطراتی با مواد شوینده ما را تهدید می‌کنند

 

واقعیت این است که اغلب ما احساس می‌کنیم چیزی از یک شیمیدان کم نداریم. در واقع پای تمیز کردن خانه و خونه تکونی عید که به میان می‌رسد به قصد سنگ تمام گذاشتن بعضا کارهای خطرناکی با انواع مواد شوینده خانگی و صنعتی انجام می‌دهیم که جزو خطرات خانه تکانی عید برای سلامت بدن محسوب می‌شوند.

 

 

۱- ترکیب وایتکس با الکل

 

وایتکس یا همان سفید کننده (آب ژاول) به سفید کردن عالی سطوح و لباس‌های سفید مشهور است و الکل به ضد عفونی کردن و گندزدایی. اما ترکیب این دو بسیار خطرناک است. چرا؟ چون ترکیب این دو در نهایت موجب تولید گاز کلروفوم می‌شود که عوارض بسیار خطرناکی برای اندام‌های حیاتی بدن دارد. برخی از عوارض جدی کلروفوم برای بدن عبارتند از: آسیب به سیستم ایمنی بدن، ریه، کلیه، کبد، چشم‌ها، پوست، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ.

 

۲- ترکیب وایتکس با سرکه

 

همان‌طور که گفتیم سفید کننده وایتکس به خاطر گندزدایی و خاصیت سفید کننده یک شوینده محبوب در نزد اغلب خانم‌هاست. خواص انواع سرکه هم در طب اسلامی و سنتی بارها گفته شده است. اما ترکیب وایتکس یا همان مایع سفید کننده با سرکه حتی در مقادیر کم باعث تولید گاز سمی کلر می‌شود. برخی عوارض گاز سمی حاصل از این ترکیب عبارتند از: درد قفسه سینه، تاول و حساسیت پوستی، صدمه دیدن چشم و آسیب جدی ریه.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  طرز تهیه 4 مدل دسر با بستنی و شیر خوشمزه کافی شاپی

 

۳- ترکیب وایتکس با آمونیاک

 

آمونیاک خاصیت اسیدی دارد و در ترکیب اغلب مواد شوینده سرویس بهداشتی از آمونیاک برای شستشوی بهتر استفاده شده است. اما ترکیب وایتکس با آمونیاک (یا به عبارت بهتر ترکیب وایتکس با مواد شوینده حاوی آمونیاک مثل جوهر نمک) باعث تولید گاز سمی و بسیار خطرناک کلرامین می‌شود.

 

کلرامین آسیب شدیدی به دستگاه تنفسی وارد می‌کند و ترکیب مقدار زیاد این دو ماده حتی می‌تواند باعث ایجاد انفجار در محیط دربسته بشود. یادتان باشد اغلب شیشه شورها هم حاوی آمونیاک هستند.

 

۴- ترکیب وایتکس با انواع ماده شوینده (شیشه‌شور، جوهر‌نمک، مواد شوینده چند منظوره و مایع ظرفشویی)

 

خطرات خانه تکانی عید؛ ترکیب وایتکس با انواع ماده شوینده

 

ترکیب وایتکس با هر کدام از این شوینده‌ها باعث تولید گاز کلر می‌شود. گاز کلر هم همان‌طور که گفتیم باعث اختلال شدید تنفسی شده و برای بدن خطرناک است. بهتر است به هیچ‌وجه این مواد را با یکدیگر و با وایتکس ترکیب نکنید.

 

۵- ترکیب جرم گیر ۱ با جرم گیر ۲

 

یکی از خطرات خانه تکانی عید ترکیب جرم گیر ۱ با جرم گیر ۲ است. منظور از ترکیب جرم گیر ۱ با جرم گیر ۲ چیست؟ مثلا ممکن است برای تمیز کردن فلزات و شیرآلات فلزی یا کاشی و سرامیک از یک جرم گیر استفاده کنید و آنطور که دلتان می‌خواهد تمیز نشود. در این صورت احتمالا تصمیم می‌گیرید که یک جرم گیر دیگر با یک فرمول دیگر را استفاده کنید.

یا حتی دو جرم گیر را با هم ترکیب کنید. حتی شاید تصمیم بگیرید جرم گیر را با جوهر نمک ترکیب کنید. اما هرگز این کار خطرناک را انجام ندهید. ترکیب دو جرم گیر با یکدیگر یا ترکیب دو جرم گیر متفاوت، مثلا جرم گیر اکتیو با جرم گیر صاف، خطر انفجار به دنبال دارد. اگر هم انفجار رخ ندهد سبب آسیب دستگاه تنفسی و بینایی شما می‌شود.

 

۶- ترکیب دو لوله بازکن مختلف با یکدیگر

 

باز هم یک اشتباه خطرناک. حتی اگر بهترین محلول لوله بازکن شیمیایی فاضلاب یا توالت را هم استفاده کنید ممکن است کارتان راه نیفتد و لوله یا فاضلاب باز نشود. حتی اگر این اتفاق افتاد لطفا حتی به این فکر هم نکنید که در صورت نتیجه نگرفتن از لوله بازکن اولی لوله بازکن دومی را استفاده کنید.

حتما بخوانید  ادویه مخصوص آش رشته چیست | بهترین ترکیب ادویه برای عطر و طعم آش

ریختن لوله بازکن دومی روی اولی به خاطر وجود اسید سولفوریک باعث بروز انفجار و اتفاقات ناگوار به خصوص در محیط دربسته مثل توالت یا حمام می‌شود.

 

۷- ترکیب جوش شیرین با سرکه

 

خونه تکونی عید؛ خطراتی که در هنگام خانه تکانی عید جان شما را تهدید می‌کنند

 

از جوش شیرین به جز در درست کردن ماسک برای پوست و مو در طب سنتی برای تمیزکاری هم زیاد استفاده می‌شود. اما یادتان باشد هرگز جوش شیرین را با سرکه ترکیب نکنید. ترکیب جوش شیرین با آب منطقی‌تر است اما ترکیب جوش شیرین با سرکه به خصوص اگر در فضای کوچک و دربسته رخ دهد باعث کف کردن جوش شیرین و سبب ایجاد انفجار می‌شود.

 

۸- ترکیب سرکه با آب اکسیژنه

 

هم سرکه ضد عفونی کننده است و هم آب اکسیژنه بهتر و بیشتر از آب معمولی سطوح را تمیز می‌کنید. اما ترکیب این دو با یکدیگر اصلا ایده خوبی نیست. چون نه تنها یک شوینده قوی‌تر به شما تحویل نمی‌دهد بلکه باعث تولید گازهای سمی خطرناک هم می‌شود.

در مجموع یکی از نکات ریز خانه‌تکانی این است که به هنگام استفاده از مواد شوینده به خصوص در فضای بسته منزل حتما درب یا پنجره‌ها را باز کنید تا هوای آزاد جریان داشته باشد و جریان هوا سبب بروز مشکلات پوستی، تنفسی، سردرد و سرگیجه و اتفاقات ناگوار دیگر برای شما و اطرافیان نشود.

 

سوالات متداول

 

ترکیب وایتکس با الکل چرا از خطرات خانه تکانی عید محسوب می‌شود؟

 

ترکیب وایتکس و الکل موجب تولید گاز کلروفوم می‌شود که عوارض بسیار خطرناکی برای اندام‌های حیاتی بدن دارد. برخی از عوارض جدی کلروفوم برای بدن عبارت‌اند از: آسیب به سیستم ایمنی بدن، ریه، کلیه، کبد، چشم‌ها، پوست، از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ.

 

 

چرا نباید در خونه تکونی عید وایتکس را با سرکه ترکیب کنید؟

 

ترکیب وایتکس یا همان مایع سفید کننده با سرکه حتی در مقادیر کم باعث تولید گاز سمی کلر می‌شود.

 

مهم‌ترین عوارض ترکیب سرکه و وایتکس در خونه تکونی عید چیست؟

 

برخی عوارض گاز سمی حاصل از این ترکیب عبارت‌اند از: درد قفسه سینه، تاول و حساسیت پوستی، صدمه دیدن چشم و آسیب جدی ریه.

 

 

کالابرگ الکترونیک