زمان وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم | مثلث حیات خطرناک است؟

زمان وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم | مثلث حیات خطرناک است؟


4 آبان 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
زمان وقوع زلزله چه بکنیم زنده بمانیم

زمین لرزه ای که در تهران به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتر در شرق تهران (دماوند) رخ داد که علاوه بر تهران و دماوند در قم، البرز، مازندران، زنجان و قزوین نیز احساس شد. گسلی که فعالیت آن منجر به زلزله در تهران شد، گسل «مشا» بود. گسل مشافشم از سمت فیروزکوه و دماوند تا محدوده کندوان امتداد یافته و طول آن حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر است و توانمندی‌اش برای زلزله بیش از ۷ ریشتر است. با این همه طبق هشدارهای مرکز لرزه‌نگاری از آنجایی که وقوع زلزله پدیده‌ای غیر قابل پیش بینی است باید حتما همه بدانیم در زمان وقوع زلزله و بعد از آن چه بکنیم که زنده بمانیم . در مجله کوروش چند اینفوگرافیک آموزشی و ایمنی برای رعایت نکات ایمنی قبل از وقوع زلزله، در زمان وقوع زلزله و بعد از زلزله را مشاهده کنید و به خاطر بسپارید. با ما در سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

هر ساله وقوع سوانح طبیعی در همه کشورها موجب زیان های اقتصادی و تلفات انسانی بسیار زیادی می شود. کشور ما در یکی از مناطق زلزله خیز کره زمین واقع شده و همه ساله زلزله های متعددی در نواحی مختلف آن اتفاق می‌افتد. در جوامع مختلف میزان این خسارات به میزان توسعه یافتگی، تراکم جمعیت، ایمنی ساختمان های روستاها و شهرها، آمادگی افراد و جامعه در زمینه رعایت نکات ایمنی بستگی دارد. تجربیات نشان داده اند زلزله هنگامی به سانحه تبدیل می‌شود که جوامع آمادگی رویارویی با آن را نداشته باشند ولی می توان با آموزش همگانی در این زمینه، آثار سوء سوانح طبیعی و صدمات ناشی از آنها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

 

پیش از وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم

 

پیش از وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم

 

مواردی که قبل از وقع زلزله باید رعایت کنید

 

حتما قبل از وقوع زلزله به تمام افراد خانواده خود آموزش بدهید که در صورتی وقوع زلزله چه باید بکنند و چه نکنند. حتما نقاط امن خانه را شناسایی کنید.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: نگاهی به پدیده سونامی (Tsunami) به مناسب روز جهانی آگاهی از سونامی

 

 

هنگام وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم

 

هنگام وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم

 

در هنگام وقوع زلزله چه بکنیم که زنده بمانیم ؛ مثلث حیات خطرناک است؟

 

نکات زمان وقوع زلزله

 

بیشتر بخوانید: چطور در سیل زنده بمانیم | ۲۶ توصیه برای قبل و بعد و هنگام سیل

 

اگر در خانه هستید محل را ترک نکنید و همان جا بمانید. به سرعت به یک نقطه امن، مثلا زیر میزهای محکم، یا در کنار دیوارهای داخلی بروید. در واقع شما باید خودتان را در مقابل اشیائی که ممکن است سقوط کنند حفظ کنید و در کنار قسمت های محکم سازه پناه بگیرید. از پنجره ها، آینه های بزرگ، اشیاء آویزان، مبلمان و دیگر وسایل سنگین و وسایل شعله ور دوری کنید.

 

اگر زلزله در طول روز رخ داد و مثلا در حال آشپزی بودید شعله گاز را خاموش کنید و در یک جای امن پناه بگیرید. هنگام وقوع زلزله «مثلث حیات» را فراموش کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام وقوع زلزله باید به آن توجه کنید هوشیار بودن و رعایت اصل «نشستن، پوشاندن، و ماندن» است. رعایت این اصل به این ترتیب است: قبل از اینکه تکان‌های شدید زلزله شما را روی زمین پرت کنید یک جای مطمئن ترجیحا کنار دیوارهای داخلی منزل انتخاب کنید، همانجا به حالت چمباتمه بنشینید و با دست و آرنج سر و گردن‌تان را بپوشانید. اینفوگراف‌های آموزشی را در ادامه دنبال کنید.

 

 

 

بعد از وقوع زلزله چه بکنیم و چه نکنیم؟

 

بعد از وقوع زلزله چه بکنیم و چه نکنیم؟

 

هنگام زلزله به بیرون از خانه یا اتاق های دیگر فرار نکنید. دیوارهای بیرونی خانه و آسانسور در هنگام وقوع زلزله خطرناک ترین نقاط هستند. مسئله اینجاست که هر جا هستید، چه بیرون و چه خارج از خانه، یک جای امن را برای نشستن و رعایت قانون «نشستن، پوشاندن، و ماندن» انتخاب کنید.

 

 

توصیه قدیمی در چارچوب در ایستادن را فراموش کنید

 

توصیه ایستادن در چارچوب‌های در مربوط به زمان خانه‌های سست و کلنگی است. در خانه‌های جدید، چارچوب در محکم‌ترین نقطه نیست و نمی تواند از شما در مقابل اشیاء در حال سقوط محافظت کند. بهتر است به جای چارچوب زیر یک میز محکم را انتخاب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵ بیماری رایج در مناطق سیل زده | نکات مهم پیشگیری و مقابله

 

کالابرگ الکترونیک