۱۰ راهکار موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی

۱۰ راهکار موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی


28 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 راهکار موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی

منفی فکر کردن و رها کردن ذهن با افکاری آسیب زننده می‌تواند بعد از مدتی به یک عادت خطرناک برای همه ما تبدیل شود. زمانی که ذهن شروع به منفی بافی می‌کند، مبارزه کردن با آن افکار منفی نوعی تشدید وضعیت خواهد بود و ذهن در چنین موقعیتی حالتی تدافعی به خود می‌گیرد و هر لحظه بیشتر افکار منفی را در خود پرورش می‌دهد. پاکسازی ذهن از افکار منفی و استفاده از روش‌های موثر برای گمراه کردن ذهن و سوق دادن آن به سمت مثبت اندیشی، بهترین راهکار برای رهایی از این مشکل است. تفکر منفی موجب ایجاد اضطراب و دلهره در افراد می‌شود و می‌تواند روال طبیعی زندگی را مختل کند. ذهن ما همیشه آماده پذیرش افکار منفی و آسیب زننده است و این ما هستیم که باید از طریق استراتژی‌های درست و اصولی مثبت اندیشی را تمرین کنیم و سرنوشت خودمان را تغییر دهیم. در این مقاله می‌توانید ۱۰ روش‌های موثر برای پاکسازی ذهن از افکار منفی و مثبت اندیشی را در سرویس سلامت مجله کوروش بخوانید.

۱- افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید

 

یک روش جالب برای دفع افکار منفی و و مزاحم پاکسازی ذهن از افکار منفی این است که افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید و با خودتان تکرار کنید و بفهمید که این ذهنیات چقدر پوچ و خنده‌دار هستند. می‌توانید با فردی مورد اطمینان و دوستی صمیمی در این مورد صحبت کنید و افکار منفی‌تان را بنویسید و برای او بخوانید و سپس با هم به این تصورات بخندید.

 

 

حتما بخوانید : آموزش یوگا برای درمان افسردگی

 

 

۲- لبخند بزنید

 

برای پاکسازی ذهن لبخند بزنید

 

خندیدن بهترین راهکار برای پاکسازی ذهن از افکار منفی است. سعی کنید به هر دلیلی لبخند بزنید و زمانی که افکار منفی به ذهنتان خطور می‌کند، لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و سریع یک جک یا داستان خنده‌دار را به یاد بیاورید.

لبخند زدن شادی آور است، باعث می شود محیط شادی داشته باشیم. زمانی که استرس داشته باشید بهترین و راحت ترین راه برای حل این موضوع لبخند زدن است.

وقتی لبخند می‌زنید، فشار خون شما به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می‌شوند صورت را بالا می‌کشند و همین باعث این می‌شود که نیازی به کشیدن عصله با بالا رفتن سنتان نداشته باشید.

وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می‌شود و می‌توانید کارهایتان به دور از استرس و با بازدهی بهتر انجام دهید.

 

 

۳- با خودتان حرف بزنید

 

یکی از ویژگی‌های افکار منفی این است که هر لحظه شما را به تشدید اوضاع وادار می‌کند و دوست دارد که زمان امور را در دست بگیرد و تمام فکر و ذهنتان را آلوده کند. مبارزه کردن با افکار منفی هیچ فایده‌ای ندارد، تنها راهکار این است که با خودتان حرف بزنید و بگویید که این فکرها حقیقت ندارند. روز خودتان را با بی‌توجهی به افکار منفی آغاز کنید و هر بار به خودتان بگویید که این افکار واقعا برایتان اهمیتی ندارد. با تمرین کردن این روش یک عادت می شود و دیگر افکار منفی کمتر می توانند ما را اذیت کنند.

 

 

۴- نفس عمیق بکشید

 

نفس عمیق کشیدن برای پاکسازی ذهن

 

برای پاکسازی ذهن از افکار منفی هر زمان که این افکار به ذهنتان خطور می‌کند، در هر شرایطی که هستید کارتان را متوقف کنید. سپس بایستید و پاهایتان را به هم جفت کنید و سه نفس عمیق بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید و به هیچ عنوان عجله نکنید. بهتر است در فضای آزاد نفس بکشید و با هر بازدم همه افکار پوچ را از ذهنتان خالی کنید.

برای نفس عمیق کشیدن، پس از فرو بردن هوا یا عمل دم نفس خود را یک تا دو ثانیه نگه دارید. سپس عمل بازدم را به آرامی انجام داده و اجازه دهید معده پایین برود. این تکنیک را تکرار کنید تا کم کم آرامش بر شما غلبه کند.

 

 

۵- به افکار منفی‌تان زمان دهید

 

اگر با افکار منفی‌تان همراه شوید، هیچگاه از بین نخواهند رفت و هر لحظه بیشتر در ذهن شما رسوخ می‌کنند. بهتر است زمانی که فکرهای منفی در ذهنتان زیاد شد ۱ دقیقه به آن‌ها زمان دهید که از بین بروند و از ذهن شما خارج شوند. برای این کار بهتر است ساعت را روی یک دقیقه تنظیم کنید و به خودتان بگویید که بعد از این زمان دیگر هیچ افکاری را در ذهنتان راه نخواهید دارد.

 

 

حتما بخوانید : مثبت اندیشی چیست ؟

 

 

۶- ورزش کنید

 

 

ورزش کردن برای پاکسازی ذهن

 

ورزش کردن آن هم در هوای آزاد تاثیر زیادی بر سلامت روح و روان ما دارد. تاثیر افکار منفی بر بدن در دراز مدت آسیب زننده است. اگر می‌توانید در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید و روزانه ورزش کنید. می‌توانید خودتان شروع به پیاده‌روی و ورزش کنید و در تمام طول ورزش با خودتان جملاتی مثبت و امیدوارکننده را مرور کنید. به این ترتیب ریشه افکار منفی را کم کم ضعیف کرده و به مثبت‌اندیشی روی می‌آورید.

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

 

 

۷- محیط خود را تغییر دهید

 

برای اینکه راحت‌تر بتوانید ذهنتان را از افکار منفی پاکسازی کنید و به مثبت ‌اندیشی گرایش پیدا کنید، بهتر است در محیطی که بیشتری زمان را در آن سپری می‌کنید تغییراتی ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید الگوهای فکری‌تان را به سمت جدیدی هدایت کنید و آماده پذیرش تغییرات باشید. برای این کار می‌توانید چیزی جدید و انرژی بخشی مثل گل به محیط‌تان اضافه کنید و یا با اضافه کردن یک لوستر یا سیستم نورپردازی جدید فضای اتاق‌تان را روشن‌تر از قبل کنید.

 

 

۸- افکارتان را یادداشت کنید

 

برای پاکسازی ذهن افکارتان را یادداشت کنید

 

 

احتمالا شما هم در مورد نوشتن افکار و موثر بودن این روش برای پاکسازی ذهن از افکار منفی چیزهایی شنیده‌اید. بهتر است یک قلم و خودکار بردارید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه تمام نگرانی‌ها و فکرهای منفی و آزاددهنده‌تان را روی کاغذ پیاده کنید. سپس کاغذ را به ریزترین حالت ممکن تکه تکه کنید و مچاله کنید و دور بریزد و خودتان را از همه احساسات منفی رها کرده و مثبت‌اندیشی را جایگزین کنید.

 

 

۹- به افکار منفی‌تان پاسخ دهید

 

برای افتادن در دام مثبت‌اندیشی هر بار که فکر منفی به ذهنتان ورود می‌کند، به سرعت به آن پاسخ دهید. افکار منفی به شما می‌گوید که موفق نمی‌شوید، اما شما در پاسخ بگویید من می‌توانم و مطمئنم که راه درست برای رسیدن به هدفم را پیدا می‌کنم. برای همه افکار منفی‌تان یک پاسخ داشته باشید و به محض ورود به ذهن به آن جواب دهید.

 

 

۱۰- افکار منفی‌تان را مسخره کنید

 

مسخره کردن افکار منفی برای پاکسازی ذهن

 

درست مثل یک بازی، زمانی که افکار منفی وارد ذهنتان شد، به خصوص در مورد افکار منفی در کودکان، یک عکس‌العمل خاص برای آن در نظر بگیرید و سریع واکنش نشان دهید. مثلا زبان خود را بیرون بیاورید، روی دست خود بزنید، لبخند بزنید و یا هر کاری که می‌دانید برای شما موثر است. این افکار را مسخره کنید و بدون اینکه به آن توجه کنید به کارتان ادامه دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۴ راهکار ساده و فوق‌العاده

 

 

 

منبع : lifehack

کالابرگ الکترونیک