چگونه جنگ جهانی خانه خود را خاتمه دهیم؟

چگونه جنگ جهانی خانه خود را خاتمه دهیم؟


10 اردیبهشت 1397 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
لیست خرید

 

تکنیک های نوشتن لیست خرید

 

با تاریخ جنگ جهانی آشنا هستید، جنگی که در آن کشورهای مختلف بنا بر دلایلی با یکدیگر جنگ می کنند و در آخر هم برای خاتمه دادن به آن، پیمان نامه ای را بین یکدیگر امضا می کنند. جالب است که بدانید، این اصلاح فقط مخصوص به دوره خاصی تاریخی نبوده است؛ بلکه از آن امروزه در بسیاری گفتارهای مردم استفاده می شود و حتی می توان نمونه کوچکی از آن را در بسیاری از مکان ها هم مشاهده کرد. یکی از این مکان ها، منزل و بین افراد خانواده در هنگام خرید کردن است.

در هنگام خرید، همه اعضای خانواده به خصوص فرزندان، اقلام مورد نیاز خود را در لیست خرید می نویسند و هرکدام توجیهی برای نیاز بودن آن ها دارند. از طرفی دیگر، اقلام خانم های خانه هم همیشه در صدر لیست قرار دارد و پدر خانواده تلاش می کند تا با استدلال ها و به قول بچه ها، بهانه ای از اقلام لیست بکاهد و دراینجاست که یک جنگ جهانی بین تمامی اعضای خانواده آغاز می شود. در نهایت اعضای خانواده برای اینکه این تنش بخوابد و به خواسته خود هم برسند، مجبور به کوتاه آمدن می شوند. این را گفتیم تا در خصوص مساله و نکته مهمی صحبت کنیم. اینکه چگونه اقلام و لیست مورد نیاز خود را تعیین کنید و به عبارتی دیگر چه معیارهایی را باید برای تعیین لیست باید در نظر بگیریم تا به این جنگ بین اعضا خاتمه دهیم.

البته بهتر است که قبل از همه در خصوص لیست خرید صحبت کنیم. اینکه لیست خرید چیست و در چه مواقعی باید آن را تهیه کنیم؟

 

لیست خرید چیست؟

 

در نگاه اول، این تعریف را می توانیم برای لیست خرید در نظر بگیریم:

” لیست خرید مجموعه ای از کالاهای مورد نیاز اعضای خانواده است که در هر بار خرید کردن از فروشگاه ها، شما آن ها را تهیه می کنید.”

اما سوال اصلی اینجاست که چه کالاهایی باید در لیست خرید قرار بگیرند؟ مسلما همه کالاهایی که نوشته می شوند، از اقلام ضروری هستند؛ اما آیا باید در هر بار خرید، همه آن ها را تهیه کرد. شاید بهتر است که ابتدا کالای مورد نیاز را تعریف کنیم.

 

کالای مورد نیاز چیست؟

 

هر کالایی که شخص به آن برای انجام فعالیت خاصی به دور از درجه  نیاز، به آن احتیاج دارد؛ برای مثال مادر برای آشپزی و پختن غذا نیاز به برنج دارد، این یک کالای مورد نیاز برای مادر خانه است یا دختر خانه برای انجام پروژه درسی خود که باید فردا تحویل بدهد، نیاز به ماژیک وچسب دارد که این کالای مورد نیاز برای دختر خانواده به حساب می آید. به عبارت دیگر، کالایی که شخص برای فعالیت های شخصی یا غیر شخصی و دیگر اعضای خانواده نیاز دارد را در دسته اقلام مورد نیاز قرار می دهیم.

 

هدف از تهیه لیست خرید چیست؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اصولا پدر خانواده اول روز یا هفته، کاغذی بر روی میز قرار می دهد و از مادر خانه درخواست می کند تا تمامی اقلام و کالای کمبود در خانه را بنویسد برای مثال نان، حبوبات، واشر شیر، کیسه فریزر، لامپ روشنایی و غیره. در واقع هدف پدر از این لیست، مطلع شدن از کمبودهایی اساسی خانه است، نه اینکه برای مثال اگر پسر خانه نیاز به دوچرخه دارد، آن را در لیست بنویسد. بله، پسر خانواده به دوچرخه نیاز دارد؛ ولی خرید دوچرخه چیزی نیست که بتوان در عرض یکساعت بیرون رفتن در یک فروشگاه آن را خریداری کرد یا آن را جز کالای اساسی خانه به حساب آورد. پدر به همراه پسر خود باید یک روز بعدازظهر را صرف در خیابان ها و مراکز فروش دوچرخه کند تا بتواند بهترین مدل را خریداری کند.

هدف لیست، نوشتن اقلام و کالاهای کمبود و اساسی خانه است تا در سریع ترین زمان ممکن قابل تهیه باشند. حبوبات، چسب، لامپ، برنج، کاغذ A4، خودکار و غیره از نمونه کالاهایی است که در خانه تمام شده است و نیاز است که سریع جایگزین شوند.

دوچرخه، مانتو، پوشاک، کیف پول و غیره از اقلام مورد نیاز اعضا هستند؛ ولی برای خرید آنها باید زمان جداگانه ای در نظر گرفت و آن ها را می توان در یک لیست مجزا یا لیست شخصی هر کسی نوشت.

 

نکات تعیین لیست اقلام مورد نیاز

 

۱- نیاز شما به آن کالا در درجه چند است

 

همانطور که گفتیم، وقتی صحبت از نوشتن لیست خرید می شود، هر کسی به دنبال نوشتن و توجیه اقلام مورد نیاز برای خرید است. پدر خانواده اول از همه باید هدف اصلی نوشتن لیست خرید را بیان کند و اینکه چه کالاهایی باید در لیست خرید قرار بگیرد. بعد به آن ها آموزش دهد تا کالاهای مورد نیاز خود را درجه بندی کنند. اما این درجه بندی از چه لحاظ باید باشد:

 

·        آیا در آن لحظه به کالا نیاز دارند یا خیر؟

·        هدف آن ها در از خرید آن محصول چیست؟

·        میزان استفاده آن ها چقدر است؟

 

با پاسخ به این سوال ها و موارد مشابه، آن ها را ترغیب به فکر کردن قبل از خرید می کنید. اینکه آیا واقعا کالایی که در لیست می نویسند، مورد نیازشان است یا خیر.

برای مثال، پسر خانواده برای کاردستی پس فردا خود نیاز به مقوا و چسب دارد. هچنین ده روز بعد هم تولد دوستش است و باید برای او یک کادو بخرد. به نظر شما، کدام مورد را باید در لیست خرید هفتگی بنویسد؟ کاغذ یا کادو؟ با اینکه هر دو مورد نیاز پسر است؛ اما در حال حاضر به مقوا و چسب بیشتر از کادو نیاز دارد و پس بهتر است که آن را در لیست خرید بنویسد تا پدر وقتی از سرکار به خانه برمی گردد، در کنار خرید بقیه وسایل آن ها را تهیه کند.یک روز دیگر مانند جمعه را هم می تواند اختصاص به خرید کادو با همراه پدر یا مادر خود بدهد.

 

۲- آیا نمونه ای از قبل در منزل دارید یا خیر

 

بعضی از کالاهایی که نوشته می شوند، دارای نمونه مشابه در منزل می باشند. برای مثال، خودکار کالای اساسی تمامی اعضای خانواده است؛ اما آیا واقعا خرید آن نیاز است. با کمی جستجو در گوشه و کنار خانه، می توانید خودکارهای پنهان شده را پیدا کنید و از آن ها تا اتمام جوهرشان استفاده کنید. به این صورت هم تعداد لیست اقلام خود را کاهش داده اید و هم اینکه در هزینه های خود صرفه جویی کردید.

 

۳- کاربردی ها را ستاره بزنید

 

آن هایی که کاربردی و الزامی تر هستند را در کنارشان ستاره بزنید؛ برای مثال حبوبات وبرنج از کالای اساسی و اصلی زندگی هستند. در کنار آن ها تیک بزنید تا در هنگام ورود به فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای، ابتدا آن ها را تهیه کنید.

 

۴- جلوی احساسات خود را بگیرید

 

در هنگامی که لیست را می نویسید، ممکن است که کالاهایی را که در آن لحظه به ذهنتان می رسد را هم بنویسید. برای مثال، ممکن است که در کنار نوشتن برنج، لازانیا را هم بنویسید. قبل از نوشتن موارد اضافی، این نکته را در نظر بگیرید که آیا در این هفته قادر به استفاده از آن هستید یا خیر بعد اقدام به تهیه آن ها کنید. به عبارتی دیگر، واقع بینانه لیست را بنویسید و جلوی احساسات خود را در نوشتن بگیرید.

 

نتیجه گیری

 

همانطور که گفتیم، هدف ما در تهیه لیست، نوشتن کالاهای ضروری است. کالاهایی که تهیه آن ها نسبت به بقیه در اولویت بیشتری قرار دارد. تهیه لیست خرید به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید فعالیت خرید و در نتیجه هزینه های خود را کنترل کنید. به این صورت یعنی با مدیریت بهینه و توجیه دیگران، می توانید جنگ جهانی را خاتمه دهید.

 

کالابرگ الکترونیک