بررسی چگونگی تاثیر انواع رنگ‌ها بر مغز و روحیه و روان انسان

بررسی چگونگی تاثیر انواع رنگ‌ها بر مغز و روحیه و روان انسان


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر رنگ بر مغز و روحیه

رنگ ها انرژی‌های مختلفی تولید می‌کنند و هر کدام از آن‌ها در مغز و روحیه و روان ما تاثیر بسزایی دارند. حتی این انرژی‌ها باعث شکل‌گیری حالت‌های روحی و احساسی متفاوتی می‌شوند‌. حالا تصور کنید که هر کدام از رنگ‌ها در تصاویر خاصی به نمایش گذاشته شوند. بنابراین با ترکیب رنگ‌ها و تصاویر می‌توان تاثیر شگرفی بر روی مخاطب و سلامت روان او گذاشت. بسیاری از فعالان حوزه بازاریابی از این تاثیرات بهترین استفاده را در جذب مخاطب می‌کنند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش نگاهی به تاثیر رنگ ها بر مغز و روحیه انسان می‌اندازیم.

 

تاثیر رنگ‌ها بر رفتار افراد

 

رنگ‌ها می‌توانند به حدی تاثیر روی مغز و روحیه و روان افراد داشته باشند که موجب تغییر رفتار در آن‌ها شوند. این تغییر باعث تحول در خصوصیات و شخصیت افراد می‌شود. استفاده از رنگ نامناسب در مکانی خاص می‌تواند آسیب‌های روحی شدیدی را به افراد وارد کند. چرا که رنگ ها می‌توانند بخش میانی مغز را تحت‌تاثیر قرار داده و در نتیجه تاثیر شگرفی بر اعصاب انسان داشته باشند. افسردگی، هیجان، کنترل اشتها، پرخوری و همه این موضوعات با ترکیب مناسب از رنگ‌ها قابل کنترل هستند.

 

 

تاثیر رنگ ‌ها بر مغز انسان

 

بررسی تاثیر انواع رنگ ها بر مغز و روحیه و روان انسان

 

بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که به کارگیری درست رنگ ها در کنار فضا‌سازی و تصویرسازی مناسب، تاثیر مثبتی بر روی مغز می‌گذارد. این تاثیرات مثبت در ادامه در قالب تغییرات روحیه ای و حتی جسمی خود را نشان می‌دهند. به عنوان مثال ثابت شده  است که اتاق‌های بیمارستان به رنگ آبی کمرنگ، تاثیرات خیلی مثبتی بر روی بهبود جسمی بیمار دارند.

 

یا استفاده از رنگ‌هایی چون قرمز و نارنجی در رستوران‌ها معمولا به عمد انجام می‌شود. چرا که رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز باعث افزایش اشتها می‌شوند. اگر دو دل هستید و نمی‌توانید تصمیم‌گیری کنید، به شما توصیه می‌شود تا لباس‌هایی به رنگ زرد بپوشید و از رنگ‌‌های زنده بیشتر استفاده کنید. این موضوع به تمرکز بسیار کمک می‌کند و تاثیر آن بر روی بدن و جسم کاملا نمایان است و شما دیگر دچار دودلی نخواهید شد.

 

برای از بین بردن احساس افسردگی و یا تنهایی بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنید.  استفاده از رنگ قرمز به شما بسیار کمک می‌کند. چرا که باعث افزایش آدرنالین در بدن می‌شود. تاثیر رنگ قرمز بر روی جسم را می‌توان زمانی که به شدت خسته هستید، احساس کنید. نگاه کردن به رنگ قرمز به شما انرژی مجددی می‌دهد.  اما رنگ قرمز همیشه تاثیر مثبتی بر روی مغز و روحیه نمی‌گذارد. این رنگ برای افرادی که مضطرب و هیجانی و تحت فشار هستند، باعث بروز خشم می‌شود.

حتما بخوانید  14 نفر از نوابغ معلول جهان و ایران و نگاهی به زندگی آن ها

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بهترین و بدترین ترکیب های رنگی برای دکوراسیون داخلی منزل کدامند؟

 

 

تاثیر رنگ ها در روحیه کودکان

 

بررسی تاثیر انواع رنگ ها بر مغز و روحیه کودکان

 

طبق آخرین تحقیقاتی که از سوی انستیتو روانشناسی رنگ انجام شده است، رنگ‌های نارنجی، زرد، آبی و قرمز رنگ های مورد علاقه کودکان هستند. رنگ‌های قهوه‌ای،سیاه، سفید و طوسی چندان باب میل کودکان نیست. درجه نفوذ رنگ در مغز و روحیه کودکان تا حدی است که زمانی که از رنگ‌ های نامطلوب خود استفاده می‌کنند، بد خلق می‌شوند.

 

رنگ‌ها تاثیر عجیبی بر مغز و روحیه کودکان دارند. کودکان زمانی که مدام در معرض رنگ‌های سیاه و سفید قرار بگیرند، خسته و بی‌تاب می‌شوند. این موضوع در مورد نوزادان هم صدق می‌کند. نوزادان بیشتر به رنگ های زرد، قرمز، سفید و صورتی خیره می‌شوند. رنگ سفید نشان‌دهنده نبوغ است و رنگ سیاه نشانه‌ای از درهم ریختگی و آشفتگی. با این حال در بسیاری مواقع از رنگ سیاه و انواع طیف‌های نزدیک به آن برای درمان هم استفاده می‌کنند. استفاده از این رنگ باعث می‌شود تا احساسات زنانه در افراد افزایش یافته و همچنین از دیگر سو در برخی فضاها باعث افسردگی می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود از رنگ سیاه به مدت طولانی استفاده نشود.

 

رنگ نارنجی سمبل خوشحالی و سرزندگی و دیگر سو آگاهی است. تاثیر رنگ نارنجی بر روی مغز و روحیه افراد تا حدی است که باعث افزایش حس اجتماعی بودن می شود. افرادی که از رنگ نارنجی استفاده می‌کنند، معمولاً افراد اجتماعی هستند. با این حال توصیه می‌شود این رنگ به همراه رنگ سبز و آبی در لباس‌ها استفاده شود تا تاثیر آن متعادل شود.

 

آبی رنگ مورد علاقه مردم زیادی در سراسر جهان است افرادی که این رنگ را دوست دارند عمدتا آدم های احساساتی هستند که طبیعتا صلح جو هستند و آرامش را در معنویت میبینند .برخی می‌گویند رنگ آبی با مقدار اکسیژن مورد استفاده بدن در ارتباط است. آن‌ها با اشاره به تاثیر رنگ بر مغز و روحیه انسان می‌گویند که رنگ آبی باعث گندزدایی بدن شده و می‌تواند بدن را از آشفتگی‌های روحی و روانی و افسردگی رها کند. با این حال با توجه به انرژی مثبت موجود در رنگ آبی، در برخی شرایط گفته می‌شود که افراد بهتر است از رنگ‌‌های سرد و خنثی استفاده نکنند. آبی یکی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب هم محسوب می‌شود.مخصوصا در خانه هایی که به شدت آفتاب گیر ایت با القا حس سرما دمای اتاق را تعدیل میکند و فضایی با دمای متعادل ایجاد میکند.این رنگ کاهنده تعداد تنفس است و برای افراد دارای استرس و فشارهای عصبی بهترین انتخاب است.

حتما بخوانید  ۷ روش موثر و مفید برای یادگیری سریع مطالب و مهارت‌های جدید

 

 

۸ رنگ از بهترین و بدترین رنگ ها برای اتاق خواب

 

 

تاثیر رنگ های سرد و گرم

 

تاثیر رنگ های سرد و گرم بر مغز و روحیه انسان

 

رنگ‌های سرد باعث می‌شوند تا شما احساس آرامش و ریلکسی بیشتری داشته باشید. تاثیر این رنگ های سرد بر مغز بسیار عجیب است. این رنگ‌ها باعث آرامش و کاهش اضطراب می‌شوند. به همین خاطر معمولا در فضاهایی مثل حمام و استخر از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود. معمولا از رنگ‌هایی مثل سبز و بنفش در فضاهای بزرگ هم استفاده می‌شود، برای این که دنج‌تر به نظر برسند.

 

 

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی مدرن و کلاسیک و بررسی مکمل‌های آن

 

 

از رنگ‌‌های گرم برای ایجاد حس صمیمیت زیاد استفاده می‌شود. این رنگ ها باعث ایجاد حس نزدیکی می‌شوند. رنگ‌های گرم شامل زرد، نارنجی و قرمز است. رنگ‌های خنثی معمولاً رنگ‌هایی هستند که از ترکیب چندین رنگ ساخته شده‌اند. این در حالیست که هر چقدر میزان رنگ‌های گرم و یا سرد آن‌ها بیشتر باشد تاثیرشان بر مغز و روحیه متمایل به رنگ‌های با درصد بکارگیری بیشتر است.

 

 

نمادها و رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها

 

نماد انواع رنگ ها و تاثیر آن بر مغز و روحیه افراد

 

چگونه با روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی، یک برند موفق بسازیم

 

به طور کلی تمامی رنگ‌ها با توجه به تاثیرات آن‌ها بر مغز و روحیه انسان، دارای نمادها و خصوصیاتی هستند. قرمز نماد انرژی و علاقه و خطر است. نارنجی نماد اشتیاق و خلاقیت است و زرد نماد تصمیمات ناگهانی و امید. رنگ سبز نماد رشد و ثروت است و رنگ آبی نماد آرامش و اعتماد و هوش است. بنابراین کسانی که برند تجاری و یا لوگوی خاصی را طراحی می‌کنند، معمولا به دلیل تاثیر رنگ ها بر مغذ انسان، به روانشناسی و نماد رنگ‌ها بسیار اهمیت می‌دهند.

 

 

منبع : verywellmind

 

کالابرگ الکترونیک